Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2870
Hei, jeg hadde en diskusjon med noen kompiser her om dagen. Dem har startet sitt eget AS, og de har flyttet inn i nye lokaler osv, så jeg tenkte at jeg skulle ta turen inn med noen pizzaer for å gratulere dem.

Vi prater stort sett om alt. Alt fra gaming til fotball til politikk etc. ett av temaene vi gikk inn på var arbeidslivet og lover.

Her var det en som har masse arbeidserfaring fra tidligere jobber han har hatt i livet, som sa at vi mennesker "jobber" for mye og får alt for lite betalt i forhold til jobben vi gjør, ikke bare i Norge, men resten av verden.

Han mente at menneskene i teoriene kunne jobbe bare fra mandag til torsdag, og ha fri hver fredag,lørdag og søndag. Han nevnte også sverige som har visst innført ny lov hvor arbeidsdager kun er 6 timer dagen og mente dette også er noe som kunne innføres i Norge.

Dette har fått meg til å tenke litt og har forsøkt og google meg rundt men har ikke funnet noe til nå.

Hva tenker folk om dette? Er dette sant? Er det isåfall realistisk at dette kan innføres i Norge en eller annen gang i fremtiden?
Flere partier på venstresiden har vært positive til seks timers arbeidsdag uten at det har vært all verdens gjennomslag og oppmerksomhet rundt forslaget. Høyresiden har vært tilsvarende negative.

Såvidt jeg vet er det ikke vedtatt noen svensk lov om det, men en del selskaper har prøvd det ut i en periode. En del selskaper har også prøvd ut fire dagers arbeidsuke. Summen blir jo uansett at ansatte jobber 30 timer pr uke i stedet for 37,5.
Redusert arbeidstid vil bare fungere hvis vi godtar en reduksjon i levestandard. Timeslønna blir lik eller øker litt, men netto månedslønn må bli lavere. Jo mer timelønna øker vil også skattetrykket øke tilsvarende, fordi det offentlige skal gjøre samme jobben som i dag men må ansette flere personer. Lavere netto månedslønn gir nedgangstider da vi ikke har nok penger i omløp til å holde alle butikker/kjøpesenter i drift.

Arbeidsledigheten i dag er (altfor) lav til at det finnes nok kvalifisert arbeidskraft til å ta alle ledige stillinger som må dekke opp de timene alle jobber mindre i uka. Ja, noen jobber vil klare å effektivisere og ikke øke tilsvarende, men helse, sjåfør, butikk etc vil kreve likt totalt antall arbeidstimer. Vi må derfor importere arbeidskraft i mye større omfang enn i dag, med de sosiale og politiske utfordringer dette vil medføre.

I et globalt perspektiv er jeg positiv til 30 timers uken, sett opp mot mer fritid og mindre shopping av alt vi ikke trenger. Men det vil medføre store samfunnsmessige omveltninger og det vil være krevende å sikre en fortsatt relativt flat fordeling i samfunnet under og etter en slik prosess. Men OK, vi klarte å gå fra 6 til 5 dagers uke på 60/70 tallet, så det er sikkert ikke umulig.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Ja, vi jobber for mye og for hardt, iallefall oss i anleggsbransjen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For eksempel Rødt har 6-timersdag på programmet. Ikke at jeg vet hundre prosent hvordan det skal funke - det skal visstnok ikke føre til den åpenbare 25% lønnsreduksjonen, men hvor det er meningen de pengene kommer fra, har jeg ikke sett noe ekstremt overbevisende svar på, bare vage henvisninger til produktivitetsvekst.
Med mindre arbeid må det også bli mindre lønn, ellers vil utallige bedrifter gå konkurs (ref bedrifter som klarer seg akkurat per dags dato)
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Med mindre arbeid må det også bli mindre lønn, ellers vil utallige bedrifter gå konkurs (ref bedrifter som klarer seg akkurat per dags dato)
Vis hele sitatet...
Man må se på hele totalbildet. Hele poenget er vel at produktiviteten går opp i de timene som blir arbeidet. Sannsynligvis mindre sykefravær osv. Selv om timeantallet går ned vil det ha mange andre positive effekter som oppveier for selv mindre selskaper.

Selvsagt ikke noe for alle selskaper i alle bransjer, men positive tester feks på New Zealand:

https://www.google.com/amp/s/amp.the...igated-success
Jobber 7 timer og har en halv time betalt pause. Dette medfører at jeg beholder samme lønn som jeg hadde hatt med 7,5 timers dag.
Sitat av apekatt2 Vis innlegg
Man må se på hele totalbildet. Hele poenget er vel at produktiviteten går opp i de timene som blir arbeidet. Sannsynligvis mindre sykefravær osv. Selv om timeantallet går ned vil det ha mange andre positive effekter som oppveier for selv mindre selskaper.

Selvsagt ikke noe for alle selskaper i alle bransjer, men positive tester feks på New Zealand:

https://www.google.com/amp/s/amp.the...igated-success
Vis hele sitatet...
Korrekt, I enkelte bransjer mener noen at produktiviteten øker såpass mye at økningen utligner den reduserte arbeidstiden.

Jeg jobber 6 timers dager innen IT og jeg føler jeg får gjort like mye som i tidligere 100% stillinger og jeg er mer påpasselig med å bruke tiden godt når jeg er på jobb.

Men det er nok stor forskjell fra bransje til bransje.
I forhold til våre forfedre jobber vi jo mye mindre. Men jeg ser for meg at vi jobber 30 timer i uka om 10-20 år. Om levestandarden blir bedre er jeg usikker på.
Det er testet ut 6 timers arbeidsdag i Norge også: https://www.nrk.no/trondelag/vil-ha-...ere-1.11354211

Tidligere har vi hatt adskillig lengre normalarbeidsdager. Gikk lønnen drastisk ned da?
1915: 54 timer
1959: 45 timer
1968: 42,5 timer
1977: 40 timer
1986: 37,5 timer

Kilde: Fellesorganisasjonen
Vis hele sitatet...
Sitat av BAN Vis innlegg
Jobber 7 timer og har en halv time betalt pause. Dette medfører at jeg beholder samme lønn som jeg hadde hatt med 7,5 timers dag.
Vis hele sitatet...
Men da forventes det at du kan jobbe ved behov i pausen?
Vi jobber mindre antall timer enn før i tida, men selve arbeidet og arbeidsplassen har forandret seg drastisk. Mye bullshit jobber, mange som føler at jobben de gjør er meningsløs. Med mindre du besitter drømmejobben da selvsagt.

Selv romantiserer jeg tiden hvor alle bodde på sin egen gård. Jeg tenker at når jobben og hjemmet ditt er samme sted så blir det noe mer personlig ved det, og du nyter det du produserer direkte som kanskje gjør at jobben føles mer verdt det. Du står selv fritt til å bestemme hvordan og hva som skal gjøres, du slipper all formaliteten og å måtte gå inn i en rolle hver gang du jobber.
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Vi jobber mindre antall timer enn før i tida, men selve arbeidet og arbeidsplassen har forandret seg drastisk. Mye bullshit jobber, mange som føler at jobben de gjør er meningsløs. Med mindre du besitter drømmejobben da selvsagt.

Selv romantiserer jeg tiden hvor alle bodde på sin egen gård. Jeg tenker at når jobben og hjemmet ditt er samme sted så blir det noe mer personlig ved det, og du nyter det du produserer direkte som kanskje gjør at jobben føles mer verdt det. Du står selv fritt til å bestemme hvordan og hva som skal gjøres, du slipper all formaliteten og å måtte gå inn i en rolle hver gang du jobber.
Vis hele sitatet...
Bor selv på gård og jeg drømmer om å få meg fast jobb på et kontor. Faren min er så pass stressa at det er helt sykt.
Man kaster jo bort en stor del av livet sitt på arbeid. Noen vil vel si at det ikke er bortkastet og mye arbeid er kanskje ikke det, men sett ut ifra et enkeltindivid bruker du 8 timer hver dag på ting som du kanskje egentlig ikke ønsker. Frivillig tvang.

Her er en fin artikkel om bullshit jobs som det er MYE av: https://strikemag.org/bullshit-jobs/

Slik er nå samfunnet bygd opp, mennesker må på død og liv jobbe og ikke drive med egeninteresse. Blir vel endring der når AI tar over de fleste jobber, men er nok mange år igjen til det skjer.
Sist endret av RayMonk; 4. januar 2019 kl. 10:09.
Ja, mennesker trengs nesten ikke i arbeid lengre egentlig, ihvertfall ikke alle. Teknologi ble skapt for å spare arbeidskraft. Det finnes maskiner nå til dags som gjør jobben som million vis av mennesker gjorde før dvs. det er ikke akkurat et stort behov eller mangel på arbeidere. Derfor flere og flere folk blir "diagnosert" med psykiske lidelser som angst, depresjon osv men i realiteten er det bare det at det er ikke er behov for dem i arbeid og dermed vil man føle seg unyttig osv.
Ikke utelukkende negativ til mindre arbeid, men tror mer (lenger) ferie er en bedre løsning enn 6 timers arbeidsdag da det vil lette på pendlingen og potensielt kan legge til rette for lengre ferieturer.
Sitat av Raymond Vis innlegg
Man kaster jo bort en stor del av livet sitt på arbeid. Noen vil vel si at det ikke er bortkastet og mye arbeid er kanskje ikke det, men sett ut ifra et enkeltindivid bruker du 8 timer hver dag på ting som du kanskje egentlig ikke ønsker. Frivillig tvang.

Her er en fin artikkel om bullshit jobs som det er MYE av: https://strikemag.org/bullshit-jobs/

Slik er nå samfunnet bygd opp, mennesker må på død og liv jobbe og ikke drive med egeninteresse. Blir vel endring der når AI tar over de fleste jobber, men er nok mange år igjen til det skjer.
Vis hele sitatet...
Det er ingen selvfølge at vi skal råde over jordkloden sånn som vi gjør den dag i dag. Og grunnen til at vi gjør det, er fordi vi har gått sammen for å danne et samfunn der vi får dekket våre mest grunnleggende behov (og vel så det her i Norge). Og ikke bare nok med det, de som faller utenfor får i tillegg hjelp.

Men i bunn og grunn er vi på lik linje med alle andre dyr her på jordkloden også bare en dyreart. Jordkloden skylder oss ingenting, og alle godene vi har, har vi tatt fra den. Det er ingen selvfølge at man skal ha et trygt og godt liv, men på grunn av hvordan samfunnet vårt er lagt opp, får vi det ved å jobbe - for på den måten tjener vi penger (en belønning for vår bruk av tid) som vi kan benytte på goder vi ønsker.

Om man ikke ønsker å jobbe har man alltids muligheten til å søke seg tilbake til våre stamfedres primitive liv.

Det er et problem at jobber blir tatt over av AI, men da kun om befolkningen ikke besitter kunnskap eller utdanning som videre gagner samfunnet og dem selv. Tenk hvor mange yrker som en gang eksisterte som vi den dag i dag regnes som latterlige og overflødige, men som da var vanlig og utbredt. Derfor er ikke det nødvendigvis slutten, men må være villig til å tilpasse seg.

Vår rikdom i Norge har definitivt vært et resultat av olja, men mest fordi mye av de pengene har blitt brukt på utdannelse, infrastruktur og teknologi.

Færre arbeidstimer kan være et motsvar til den økende graden av automatiserte jobber, men et annet motsvar kan også være mer utdanning, og da mer relevant utdanning. Færre arbeidstimer kan også være med på å svekke økonomien, så da må vi være villige til å gi fra oss goder.

Om man ønsker å sitte å fise på gutterommet av mangel på arbeidslyst, så kan man nyte Norges sikkerhetsnett som sørger for det grunnleggende, og godt er det. Og om man har lyst til å sutre og klage, så kan man tenke over at denne verdenen ikke skylder oss noe som helst og at vi er vår egen lykkesmed.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Det er ingen selvfølge at vi skal råde over jordkloden sånn som vi gjør den dag i dag. Og grunnen til at vi gjør det, er fordi vi har gått sammen for å danne et samfunn der vi får dekket våre mest grunnleggende behov (og vel så det her i Norge). Og ikke bare nok med det, de som faller utenfor får i tillegg hjelp.

Men i bunn og grunn er vi på lik linje med alle andre dyr her på jordkloden også bare en dyreart. Jordkloden skylder oss ingenting, og alle godene vi har, har vi tatt fra den. Det er ingen selvfølge at man skal ha et trygt og godt liv, men på grunn av hvordan samfunnet vårt er lagt opp, får vi det ved å jobbe - for på den måten tjener vi penger (en belønning for vår bruk av tid) som vi kan benytte på goder vi ønsker.

Om man ikke ønsker å jobbe har man alltids muligheten til å søke seg tilbake til våre stamfedres primitive liv.

Det er et problem at jobber blir tatt over av AI, men da kun om befolkningen ikke besitter kunnskap eller utdanning som videre gagner samfunnet og dem selv. Tenk hvor mange yrker som en gang eksisterte som vi den dag i dag regnes som latterlige og overflødige, men som da var vanlig og utbredt. Derfor er ikke det nødvendigvis slutten, men må være villig til å tilpasse seg.

Vår rikdom i Norge har definitivt vært et resultat av olja, men mest fordi mye av de pengene har blitt brukt på utdannelse, infrastruktur og teknologi.

Færre arbeidstimer kan være et motsvar til den økende graden av automatiserte jobber, men et annet motsvar kan også være mer utdanning, og da mer relevant utdanning. Færre arbeidstimer kan også være med på å svekke økonomien, så da må vi være villige til å gi fra oss goder.

Om man ønsker å sitte å fise på gutterommet av mangel på arbeidslyst, så kan man nyte Norges sikkerhetsnett som sørger for det grunnleggende, og godt er det. Og om man har lyst til å sutre og klage, så kan man tenke over at denne verdenen ikke skylder oss noe som helst og at vi er vår egen lykkesmed.
Vis hele sitatet...
Umulig å spå eksakt hva som kommer til å skje når AI tar over de fleste jobber. Det er jo riktignok ganske mange år til, men det skjedde jo mye under den industrielle revolusjonen. Mange folk tenkte også da det var undergang pga mange mistet jobber og roboter tok over, men det har egentlig bare gjort det bedre og tryggere for mennesket.

Noen mener at når AI er her for fult vil kun de mest engasjerte og smarte menneskene jobbe, resten får pusle med det de har lyst til om det er reise jorden rundt eller spille "wow" på gutterommet.

Det er jo en fin teori bak det, hvis man har Ai til å utvinne alt man trenger så vil man til slutt leve i en verden der alle materialistiske behov blir utfylt litt ala Star Trek. Der lever de fleste mennesker og pusler med det de har lyst til, om det er å drive en vingård i Frankrike eller jobbe på et Starship