Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2051
Hei.
Jeg og en kompis skal gå norge på langs til neste år,vi veit at det vil bli mørke og pene netter og vi trenger et kamera som veier lite men som samtidig klarer å plukke opp mye lys med lang lukkertid.. Desverre er vi begge helt grønne på dette med speilrefleks og modeller og sånn og spør derfor her om hjelp..

Akter ikke å bruke all verden med penger på kameraet, men hovedsaken med kameraet er at det må være _lett_, det MÅ ikke være speilrefleks tenker jeg, men det bør kunne ta bilder med relativt høy oppløsning og bør kunne ta bra bilder :P

Vi skal ha med oss vanvittig mye utstyr og et ekstra kamera på 3 kilo kan være det som tilslutt tar knekken på oss

Noen tips?
Sist endret av RandomiZed; 23. januar 2016 kl. 14:18.
Jeg vil tro at et Olympus OM-D i passende prisklasse kan være det du ønsker å ha med deg.
Olympus OM-D E-M10 Mark II eller Fujifilm X-T10 er det jeg titter på om dagen for å erstatte min Canon 7D, som jeg synes blir altfor stor å ha med på ferietur.

For min del. så faller nok valget på Fujifilm'en.

Ulempen er pris. Disse koster fort mellom 7-10k.
Uvaksinert 👍
En som jeg kjenner byttet ut sin Nikon D4s med ett speilløst med Micro Four Thirds-standarden og er kjempefornøyd nettopp pga. vekten på kamera og objektivene. Bildene blir vistnok knallbra. Speilrefleks er jo en gammeldags teknologi som nok er på vei ut, den eneste fordelen er vel størrelsen på selve huset slik at det er bedre å holde i enn de små. Det er vel egentlig bare Nikon og Canon som desperat prøver å holde liv i speilrefleks.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av daffe Vis innlegg
En som jeg kjenner byttet ut sin Nikon D4s med ett speilløst med Micro Four Thirds-standarden og er kjempefornøyd nettopp pga. vekten på kamera og objektivene. Bildene blir vistnok knallbra. Speilrefleks er jo en gammeldags teknologi som nok er på vei ut, den eneste fordelen er vel størrelsen på selve huset slik at det er bedre å holde i enn de små. Det er vel egentlig bare Nikon og Canon som desperat prøver å holde liv i speilrefleks.
Vis hele sitatet...
Nå prater du bare tull.

Ja, speilrefleks er en gammel teknologi, men speilløse kameraer er enda eldre. At noe er gammel teknologi betyr på ingen måte at det er dårlig, og jeg syns ikke dette er noe særlig godt argument for kvaliteten til hverken speilrefleks eller speilløse kameraer.

Den største fordelen med speilrefleks kontra speilløse kameraer er at det man ser i søkeren er det samme som er synlig gjennom objektivet, ved at lyset fra objektivet rett og slett blir prosjektert fra objektivet og opp til søkeren via et vinklet speil.

Speilløse kameraer har i dag (som regel) enten en adskilt søker som bare viser tilnærmet det samme som objektivet, eller en digital søker som viser en digitalisert representasjon av det som er synlig i objektivet. Begge deler har klare ulemper sammenlignet med speilingen i et speilreflekskameraer, enten i form av at utsnittet man ser ikke er det samme som det objektivet ser, eller at bildet er noe tregt og sluggy.

Den andre klare fordelen i dag er at speilreflekskameraer ofte har større bildesensor. Micro Four Thirds kan vise til 18×13.5 mm, APS-C i form av Nikon DX har 24x16 mm, mens fullformat er 36×24 mm. Jo større sensor, jo større kan pixlene være, og jo bedre mulighet har de for å fange lys riktig, noe som resulterer i bedre bildekvalitet.

Det sagt, et 4/3-kamera kan absolutt ha noe for seg, og jeg er ikke uenig i at det kan være et godt valg for et feriekamera, men å påstå at speilreflekskameraer et på vei ut er bare fantastisk kunnskapsløst.
Sitat av daffe Vis innlegg
En som jeg kjenner byttet ut sin Nikon D4s med ett speilløst med Micro Four Thirds-standarden og er kjempefornøyd nettopp pga. vekten på kamera og objektivene. Bildene blir vistnok knallbra. Speilrefleks er jo en gammeldags teknologi som nok er på vei ut, den eneste fordelen er vel størrelsen på selve huset slik at det er bedre å holde i enn de små. Det er vel egentlig bare Nikon og Canon som desperat prøver å holde liv i speilrefleks.
Vis hele sitatet...
Gammelt og gammelt, hvis man har muligheten til å teste SLR, DSLR og EVIL under samme forhold vil nok alle velge EVIL pga vekt, men de fleste vil også trolig velge SLR pga farge, fortsatt vil du oppdage at de fleste vil velge DSLR som er det mest praktiske kamera med tanke på en kvalitet i mellom de 2 teknologiene.

De færreste har sin egen E6 fremkaller, men det hjelper dersom du er interessert i riktig farge på bildene dine og er villig til å skyte på film.

En kompis av fattern har hele Canon serier med linser og kameraer, men byttet for noen år siden over til OM-D som sine hovedkamera, ikke fordi DSLR er gammeldags, men fordi han kan ha begge EVIL kameraene i samme bag når han skal ut på oppdrag og at linsene er små og lette i vekt. Canon blir fortsatt benyttet for inhouse stills. Han sier at EVIL i noen tilfelle er bedre på bilder der det er action.

EVIL = Electronic Viewfinder, Interchangeable Lens, ofte også omtalt som MILC = mirrorless interchangeable lens camera ( MILC, commonly referred to simply as a "mirrorless camera" )
Sist endret av nudo; 24. januar 2016 kl. 08:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Personlig så ville jeg ikke valgt speilløst.

De er altfor lette, og ligger ikke like stabilt i hånden.
Videre synes jeg ergonomien er mildt sagt elendig ift. til de kameraene jeg bruker pr. i dag.
Batterikapasiteten er ikke i nærheten og med mindre de har blitt veldig mye bedre i det siste så er AF for treg.
Jeg har nylig kjøpt meg et Olympus Pen lite 7 og er veldig fornøyd.
Lite og hendig, tar gode bilder og man kan få alt det man kan ønske av linser og tilbehør. Kjøp en linse som fanger mye lys og du er good to go!