Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1480
Hei, jeg kjøpte denne fordi jeg skal bygge pc https://www.komplett.no/antistatisk-...anplugg/102627 (har ikke fått den ennå)
Men lurer på hvordan den brukes bare så jeg er forbredt når den kommer, hvor skal den festes osv. ?
Jording i stikkontakt f.eks
Eller til bart metall i kabinettet.
Sist endret av McLovin; 18. juni 2015 kl. 15:59.
Her ser det ut så du har kjøpt deg bare ski smurning og glemt både ski, staver og sko. Se på denne matten på ebay for å se ett litt mer komplett opplegg.

Disclaimer: ESD er ikke mitt spesialfelt på noen måte, og jeg kjører bajas metoden med å ta i kabinettet før jeg tar på korta :P Dvs null ESD :P
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
For å korleis du skal bruke ESD-utstyr er det viktig å forstå prinsippa som ligg bak.

1: Alt utstyr skal ha samme potensiale. Det oppnår ein ved å nytte leiande materialer, t.d. matte med mykje innstøpt karbon slik at den er leiande.
2: Utjevning. Det er for å sikre at ting som ikkje er ein samanhengande leiar har samme potensiale. Der kjem handlenka inn. Om du bygger på ein plastbenk er det ikkje vits i å jorde seg i stikkontakten, ettersom kabinettet som ligg på plastbenken kan ha heilt anna potensiale!

I tillegg har alle ESD-utjevningsledninger ein motstand på 1MOhm eller noko i den duren, for å sikre at det ikkje vert farlege straumar til jord om du skulle komme borti fasespenninga ved eit uhell.
Føler det er vel mye hysteri rundt dette. Stort sett så har mine fil og backup servere stått på 24/7 i årevis etter at de en bygd. Aldri opplevd lumske uforklarlige problemer som er "vanlig" ifølge myten.

Når det er sagt så trenger en ikke ta på seg ullfrakk for deretter å gni føttene mot teppegulv før en mekker pc. Er du usikker så ta en hånd på en krana på kjøkkenvasken og kabinett. Evt. forskjeller er utlignet.
Sist endret av frtoretang; 18. juni 2015 kl. 21:16.
Drivi å styra med pc deler i snart 15 år og har aldri opplevd statisk elektrisitet som noe problem.