Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1663
Okay så har et lite problem. Når jeg starter pcn så står den bare og loader på hp logoen. Restarter jeg den så kommer reprasjons modus og er stuck der. Har prøvd F11 for og ta system recovery men med en gang jeg velger noe så fryser skjermen seg helt og ingenting skjer. Men jeg kan bevege musa... tips?




Har du forsøkt F8 ved oppstart og prøvd enten safe mode eller "sist fungerendre konfigurasjon"?
Mr.
Trådstarter
33 2
Skjer ikke noe når jeg trykker F8. prøvd safe mode og update BIOSEN via F2 :v
Du kan ta en "refresh" uten å miste filene dine, bare mekk en windows 8 (eller har du 8.1 ?) usb og velg "Bruk en enhet" valget som du har på skjermskuddet ditt.



Bruk dette verktøyet til å mekke windows-usb'n (sletter alt på usb'n!): https://rufus.akeo.ie/

Hvilken versjon av windows 8 (eller 8.1) har du? Står det f.eks. på et klistremerke under maskinen elns.?
Mr.
Trådstarter
33 2
Har Updata til W8.1 - bryr meg egentlig ikke om filene jeg har der bare jeg får startet maskinen. har desverre ingen USB i nærheten eller så hadde jeg bootet og clean installer W8.1 igjen :v når jeg kommer inn i recovery system og velger noe så fryser pcn seg helt men jeg kan bevege på musa :/
Sitat av s3iman Vis innlegg
Har Updata til W8.1 - bryr meg egentlig ikke om filene jeg har der bare jeg får startet maskinen. har desverre ingen USB i nærheten eller så hadde jeg bootet og clean installer W8.1 igjen :v når jeg kommer inn i recovery system og velger noe så fryser pcn seg helt men jeg kan bevege på musa :/
Vis hele sitatet...
Har du vanlig windows 8.1 eller 8.1 pro?
Har du 32-bit eller 64-bit?

Se etter en av disse klistremerkene på maskinen din:



Spør en kompis om de har en USB-stick på 8gb tilgjengelig og ta en refresh.

Dersom du ikkje får fiksa dette i recovery, og du uansett må ta en reinstall, er "refresh" mer effektivt.
Sist endret av Turbolego; 15. juni 2015 kl. 17:14.
Mr.
Trådstarter
33 2
Står ikke en drit på pcn vetu... tror jeg har 8.1 normal, 64-bit :/
Driver og tar en System Quic Test in-case bare, tror jeg bare likså godt skaffer meg en USB og ''refresher'' hele driten.
Sitat av s3iman Vis innlegg
Står ikke en drit på pcn vetu... tror jeg har 8.1 normal, 64-bit :/
Driver og tar en System Quic Test in-case bare, tror jeg bare likså godt skaffer meg en USB og ''refresher'' hele driten.
Vis hele sitatet...
Worst case må du prøve windows 8.1 vanlig og pro 32-bit og 64-bit, 4 forsøk tilsammen.

Finn en 8GB usb, sikkert noen du kan låne av.
Eventuelt brenn en dvd (eller 4 dvd'er om du ikke finner noen klistremerker som kan luke ut muligheter for pro versjon).

Du har ikke tilfeldigvis kvitteringen på maskinen, kan hende det står oppført hvilken versjon du har der. Eventuelt om du kjøpte den på nett: link til produktet?
Mr.
Trådstarter
33 2
okay så jeg tok en System Quick Test og fikk FAILED på Hard Drive Short DST Check. med failure code som: U0EEXS-7JD7M6-MFPV7F-60RW03 det ser ut som jeg må bytte hard drive? har 1 års reklamasjons tid på den hvis jeg husker riktig? kjøpt fra expert

Okay så fikk tak i en 16GB USB noen tips på hvor jeg burde skaffe IOSEN? TPB?
Sist endret av s3iman; 15. juni 2015 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av s3iman Vis innlegg
okay så jeg tok en System Quick Test og fikk FAILED på Hard Drive Short DST Check. med failure code som: U0EEXS-7JD7M6-MFPV7F-60RW03 det ser ut som jeg må bytte hard drive? har 1 års reklamasjons tid på den hvis jeg husker riktig? kjøpt fra expert
Vis hele sitatet...
Man har 5 års reklamasjon i Norge på datamaskiner.
Garanti er som regel 1-2 år.

Vis folka på expert error'n og denne tråden fra HP sitt eget forum:

Hard disk Short DST test failed

The error code for the short Disk Self Test ( DST ) would indicate that the Hard Drive is failing and needs to be replaced.

If your notebook is still under warranty, contact HP and arrange to have the drive replaced
Vis hele sitatet...
Enkleste for gutta på expert vil nok være å bytte harddisken på stedet (bytte av harddisk og ram bryter ingen garantier, og tar et minutt med en skrutrekker maks).

Da kan du få låne en usb med windows 8.1 i samma slengen, maskinen din har sannsynligvis windows-key hardcoda i UEFI'n uansett!

Sitat av s3iman Vis innlegg

Okay så fikk tak i en 16GB USB noen tips på hvor jeg burde skaffe IOSEN? TPB?
Vis hele sitatet...
Du får lasta ned windows 8 og 8.1 fra microsoft sine nettsider: Create installation media for Windows 8.1

Men få bytta disken først, dette går på garantien til expert.
Sist endret av Turbolego; 15. juni 2015 kl. 17:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mr.
Trådstarter
33 2
De inne på expert nede på kilen (Tøsnebrg) sender den alltid inn.. de greier jo ikke og gjøre noe bak kassa.. tar jo 1-2 uker liksom. Men er vel det enkleste og gjøre? har forestten en USB nå som jeg har w 8.1 på skal jeg prøve og re-installere den først?
Sitat av s3iman Vis innlegg
De inne på expert nede på kilen (Tøsnebrg) sender den alltid inn.. de greier jo ikke og gjøre noe bak kassa.. tar jo 1-2 uker liksom. Men er vel det enkleste og gjøre? har forestten en USB nå som jeg har w 8.1 på skal jeg prøve og re-installere den først?
Vis hele sitatet...
Kjenner flere som har sendt inn hardisken alene og fått ny disk i retur.
Skal ikke være nødvendig å sende inn hele maskinen når det bare er harddisken er herpa, og man kan fint bytte denne selv uten å bryte garantien.

Ta bilde av DST Check error, print ut, skaff en midlertidig harddisk (kanskje noen kan låne deg en gammal 2.5" disk). og be expert-folka sende inn disken med DST Check error bildet for deg.

Eventuelt ta med maskinen + kvittering ned til expert, og kjør DST Check på nytt mens de ser på, henvis til HP-forum tråden og be om en ny harddisk.
Så kan expertgutta sende inn disken din til HP og gi deg en ny disk på stedet om de mener det er "legit" nok.

Koster mindre for alle parter, og skader ikke å prøve.
Mr.
Trådstarter
33 2
tror det er best takk for hjelpen skal gjøre det vetu ^^

Måtte bare legge til at jeg prøvde og installere windows 8.1 igjen via USB og nå funker alt igjen uten problemer, får heller ikke DST Check error lenger :v skjønner ikke en drit. men alt funker iallefall uten noen errorer. så vi får se hvor lang tid det varer
Sist endret av s3iman; 15. juni 2015 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.