Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1873
Heisann,

Jeg har nettopp kjøpt meg en Synology Nas med 2 x 4T.

Jeg har koblet den opp i Raid 0 slik at den lagrer likt på begge diskene.
Altså har jeg da 4 T til rådighet.

Spørsmålet mitt er følgende: Jeg har lagt inn filer/bilder som tilsvarer ca 400-500GB men når jeg ser på lagringskapasiteten Jeg har brukt på Nas`n så står det at jeg har brukt nesten 900-1000Gb

Noen som kan svare meg på hvorfor det er slik? virker ut som alt jeg legger inn på Nas`n lagrer seg dobbelt.

Kan det være at jeg legger bildene inn på mapper som er merket som delte?
hvis du har valgt raid 0 på 2x 4tb disker så skal du ha 8tb tilgjengelig lagringsplass, derimot om du har valgt raid 1 så har du kun 4tb lagring da disken du satte i disk2 sporet speiler all informasjon som ligger på disk1

og ut ifra dette så virker det da logisk at den oppgir at det er brukt opp dobbelt med plass
Trådstarter
24 0
Sitat av knutazz Vis innlegg
hvis du har valgt raid 0 på 2x 4tb disker så skal du ha 8tb tilgjengelig lagringsplass, derimot om du har valgt raid 1 så har du kun 4tb lagring da disken du satte i disk2 sporet speiler all informasjon som ligger på disk1

og ut ifra dette så virker det da logisk at den oppgir at det er brukt opp dobbelt med plass
Vis hele sitatet...
Det som jeg forstår er at når jeg kobler den i raid 1 så vil jeg ha 4tb istedenfor 8tb.
Men når jeg lagrer inn filer på disken f.eks om jeg legger inn en fil på 10gb så viser den at den har tatt 20gb fra de 4tb som jeg har. Så sånn som jeg ser det da vil jeg i teorien bare ha 2tb lagringsplass når den skal lagre dobbelt av 4tbèn som allerede er halvert fra 8tb.

Mylig det meg som er veldig dum og kort tenkt her, men føler jeg må ha det inn med teskje, hehe
jeg er ikke 100% sikker på synology sin firmware og måten den viser total og brukt plass på diskene, men det stemmer det at i raid 1 ville du ha brukt totalt 20gb hvis du la inn en fil på 10gb da det blir 2 separate kopier av denne en på hver disk
Trådstarter
24 0
Sitat av knutazz Vis innlegg
jeg er ikke 100% sikker på synology sin firmware og måten den viser total og brukt plass på diskene, men det stemmer det at i raid 1 ville du ha brukt totalt 20gb hvis du la inn en fil på 10gb da det blir 2 separate kopier av denne en på hver disk
Vis hele sitatet...
For å spør på denne måten, hvor mye lagringsplass har jeg totalt når jeg har 2x4tb disker som jeg kjører i raid 1? Har jeg 2 eller 4 tb?
Trådstarter
24 0
Sitat av curx Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men forstår liksom ikke da hvorfor det står at jeg har brukt ca 900gb av de 4tb jeg har nå jeg igrunnen bare har lagret rundt 400gb?
Uvaksinert 👍
Har du slettet noen filer? Noen NAS er satt opp med søppelkurv og kan ta av diskplassen.
Trådstarter
24 0
Sitat av daffe Vis innlegg
Har du slettet noen filer? Noen NAS er satt opp med søppelkurv og kan ta av diskplassen.
Vis hele sitatet...
Nei har ikke slettet noe, har nettopp kjøpt den så har kun lagret inn ting på den.
Jeg mistenker at det kan være noe med at mappene jeg lagrer på er merket som delte mapper slik at det på den måten blir dobbelt?
nei det at mappene er markert som delt har ingenting med størelsen som er brukt, det jeg vet er at noen nas'er lagrer firmwaren på diskene som er koblet til og av den grunn tar opp 3-400 mb av total brukt diskplass
Overskuddsmateriell
Du har ikke aktivert noe backup greier der den skal ta vare på revisjoner av filene?
Trådstarter
24 0
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Du har ikke aktivert noe backup greier der den skal ta vare på revisjoner av filene?
Vis hele sitatet...
Nei ikke som jeg vet, skal sjekke det opp.