Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2700
Hei

Jeg har et prosjekt i et valgfag på skolen, hvor jeg fikk velge et valgfritt tema. Jeg valgte natur.

Her er noen av de mange bildene jeg tok. Jeg lurte på hva dere synes om disse bildene, farger, motiv osv..

Mushroom's

Waterfall
Soppegreiene var litt uskarpe øverst, men det passet jo godt med soppen da... Men litt for mye uskarpt område synes nå jeg, beskjær bilde slik at det er høyere og smalere enn det er nå. Tror det ville vært bedre. Synes fossen var helt nydelig! Veldig flott bilde!
Mushroom's:
Når du skal ta bilder så er det veldig viktig å fokusere på hvilken bakgrunn du har til motivet ditt. Synes egentlig ikke at det passet med et "bybilde" i bakgrunnen av soppen.
De gress stråene som var framfor soppen forstyrret bildet, spesielt når de var ufokusert.

# Bort med gress stråene framfor bildet, de stjeler oppmerksomhet.
# Bort med bakgrunnen, den passer ikke inn som et naturbilde.

Se også om du ikke får redigert fargen på soppen i photoshop, gjør den litt sterkere muligens. Lek og lær.

Whaterfall:
Dette bildet likte jeg.
Se også her om du ikke kan få forsterket effekten av frønnfargen og den oransje fargen med photoshop.
nPulz's Avatar
Trådstarter
Ok, skal prøve å endre fargen, kan også prøve å få tatt et nytt sopp bilde, når det slutter og regne/snør.
Jeg synes mushroom var et godt utgangspunkt. Bybildet i bakgrunnen er en fin kontrast, og man kan lese et budskap ut ifra bildet. Emnet er natur, og bildet er fra byen, med natur. Gresset som er forran soppene ødelegger desssverre mye. Men som sagt, likte utgangspunktet.

For min del er det for mye vann, motivet burde ha hatt en naturlig ramme rundt fossen, om jeg kan si det. Little Joey nevner farger, og det er jeg enig i. I slike motiver er fargene svært viktig for at bildet skal ha "liv"
Synes det var morsomt at bebyggelsen hadde nesten lik farge som soppene. "Life imitates art", eller hva det er man sier.
Fossefallet ditt likte jeg meget. Ser litt kunstig ut som jeg synes passet bra til settingen. Liten og øyenfallende.
nPulz's Avatar
Trådstarter
tore-: fossefall bilde er egentlig bare en bekk som jeg har klippet ut et bilde på, jeg har dåg også lagt litt blur å litt mer livlig farge på bildet, samme gjelder soppen.

Kan prøve å se om jeg klarer å få fjernet deler av gresset som er iveien for soppen.
Fossefall'e ble bakgrunn Det var elsk <3
likte kontrasten imellom natur og sivilisasjon som du får frem på soppen.. fossen var et udmerket stykke norsk natur
Flott du sletter bilde etter 2 dager...
Gidder du å peise dem opp igjen? Jeg liker å kikke på bilder når jeg vet fotografen ikke er en ultragærv high-corp kan-alt-utenatt-fyr.
I tillegg til å legge opp bildene du hadde her (hva med imageshack? gratis og bra.), kan du legge opp orginalbildene også? Spennende å se hva du opprinnerlig hadde å gå ut i fra.
nPulz's Avatar
Trådstarter
Oi, beklager dette, jeg slettet dette med et uhell igår når jeg skulle endre siden min, bildene vil komme opp igjen senere idag
nPulz's Avatar
Trådstarter
Sånn der var bildene oppe igjen

Bildene:
Mushroom's
Waterfall

Her er et til bilde jeg tok:
River

Orginal bildene (Justert ned størrelsen på bildene):
Mushroom's Orginal
Waterfall Orginal
River Orginal
Sist endret av nPulz; 24. oktober 2005 kl. 15:52.
Frisket skikkelig opp i det "Waterfall" bildet i den siste oppdateringen! Smooth!!
Elsket "Waterfall"
*høyre-klikk-lagre-som-bruk-som-bakgrunn-ahhh*
heh.. fett klippet bort, den avisen i waterfall. Fargeintensitetsøkingen gjør seg bra på det gode grunnlaget du har tatt, og de sorte rammene gir et nokså proft preg. Men for guds skyld; vær grei å endre tittelen til "Mushrooms" dersom det ikke er soppens eiendeler du refererer til.
Hvilket kamera har du brukt?
nPulz's Avatar
Trådstarter
ulysses: hehe ok, men kan jo ikke editere postene nå da.

Little Joey: har et Sony CyberShot DSC-P200
Som sikkert er nevnt før, så synes jeg ikke bakgrunnen passer helt til soppen. Men "fossen" derimot skal du ha all ros for
Hva er egentlig så spesielt med bildene? Sånne bilder kan jo alle ta.
nPulz's Avatar
Trådstarter
Har ikke sagt noe annet Oddgeirf, men nå har det jo seg slik at jeg tok disse bildene.

Skal prøve å leke meg litt i PS å se om jeg får fjernet gresset foran soppen.
Takk for positiv respons, men vil ha mer "negativ" respons, slik at jeg kan klare å ta bedre bilder neste gang.

Var fokusen på bildene ok?
Helt greie bilder, uoriginale titler :P
Sitat av Oddgeirf
Hva er egentlig så spesielt med bildene? Sånne bilder kan jo alle ta.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke alle som har gjort det. Ta'ræ litt sammen her.
nPulz's Avatar
Trådstarter
Har tatt noen nye bilder, så jeg lurer igjen hva dere synes.

Tree 1
Orginal

Tree 2
Orginal

Tree 3
Orginal


Har laget wallpaper av "Tree 3".
Wallpaper 1
Wallpaper 2
Wallpaper 3

Hvilken "kantlinje" synes dere er best?
Altså.. Jeg får ikke heeelt det store kicket av å se på treene, men du har gitt dem en fin vinkel og komposisjonen er sånn... helt grei. Kanskje du kan teste å gjøre noe med fargene; spice dem opp litt eller noe i den duren? Ellers finner jeg titlene veldig lite spennende, men det virker ikke til at du har jobba så alt for mye med dem =P Den morsomste tittelen er for øyeblikket Tree 3 (moahahaha)
nPulz's Avatar
Trådstarter
Ok, kan jo prøve å endre litt på fargene, og se om det blir noe bedre. Ja vet at titlene på bildene ikke er noe å skryte av, men fant bare på noe enkelt i farten. Hehe
Den "elven" var nydelig. Kunne sittet der en hel dag og bare sett på den med litt overskyet vær..........Ble litt sentimental nå
Når det kommer til elven så skulle du hatt et kamera med en høyere lukkerhastighet, evt justerbar. Men det får komme i andre omgang? Kanskje du kan finne en del av elven som ikke har en så rask gjennomstrømming av vann.

Når det kommer til trærne, så er fokusen etter min mening feil på alle bildene. Jeg liker ideen og du ga meg noen ideer til neste gang jeg er på fotojakt.

Det nevnes uorginale navn tidligere i tråden. Jeg er av den mening at fotografiet taler for seg selv. Navnene er vel i dette tilfellet, kun for enkelthetens skyld.

nPulz, bra jobbet!
Hei og gratulerer med fotointeresse! Det er spennende og veeeldig gøy

Når det gjelder bildene er de helt greie for en nybegynner. For å ta soppbildet først. Bildet er alt for rotete, i forgrunnen ser vi uskarpt gress som ligger og irriterer oss som ser bildet, dette er det som jeg først legger merke til, og du burde lagt merke til sånt når du fotograferte. En annen ting er den alt for lyse og rotete bakgrunnen. Idèen i seg selv er egentlig ikke dum i det hele tatt, heller ganske smart! Måten naturen bryter inn med det urbane er veldig snedig funnet på, men utførelsen er dessverre ikke like god. Bakgrunnen ser skjev ut, noe som er et minus, og alt for overeksponert. Jeg tror bildet hadde vært veldig mye bedre om du hadde valgt en litt roligere bybakgrunn, uten skjev horisont og veiskilt. Grunnen til at bakgrunnen er så blendet er fordi lyset er blitt målt der soppen er, og det var selvfølgelig helt rett, som har mye mindre lys enn bakgrunnen. Derfor ble den så blendet. Hva du skulle ha gjort for å unngå dette vet jeg ikke, men slik det ser ut for meg ser ikke været særlig fotovennlig ut (ihvertfall ikke for akkurat dette bildet). Hadde det vært blå himmel (eller kanskje regn?) tror jeg ikke bakgrunnen ville vært så blendet som den er nå, men det kan du ikke gjøre noe med nå. I den nederste delen er fargene fine og sterke, mens bakgrunnen som allerede nevnt (og nevnes nå for tusende gang?) er alt for blendende. Når det gjelder lyset i den nedre delen er det greit nok, men dessverre ikke så godt som det burde vært. Om du ser på den midterste soppen ser du at den har en del hvite brente flekker, dette er fyfy, og for meg ser det ikke ut til at soppen er helt i fokus heller (men nå er jeg kanskje litt for pirkete når det gjelder fokuseringen). Jeg vet ikke riktig hva som gikk galt siden soppen ble så blendet, men jeg tror det igjen har noe med været å gjøre. Ser du nevner at du vil prøve å photoshoppe/voldta bort gresstråene i forgrunn. Bare glem det med en gang, du har ikke sjangs, og om du så prøver blir nok ikke resultatet godt nok, ingen i verden klarer det (med mindre man heter Simen Johan (sjekk for ville fotografier og mye inspirasjon fra Norges mest spennende fotograf)). Har ikke mer å pirke på nå, tenkte først å mobbe utsnittet ditt, men egentlig var det jo veldig smart.

Har dessverre ikke tid til å kommentere de andre bildene dine akkurat, men det lover jeg å gjøre senere. God idè med soppbildet, men resultatet ble som sagt ikke like godt, men veldig bra som nybegynner.

Og forresten, siden det virker som at du er ny i denne herlige hobbyen kan jeg jo gi deg noen nybegynnertips For det første, ta så mange bilder du bare klarer. Dette tipset kommer du til å lese og høre tusenvis av ganger framover, og mest sannsynligvis kommer du til å hate det og, så jeg følte for å være den første (men er ikke så sikker på at jeg er det). Og det andre, viktigste tipset er å lære seg hvordan et kamera fungerer. Alle kamera er like, og for å forstå hvordan man kan utnytte alle funksjonene i et kamera. Eksponering (viktigst), lukker, blender, iso, brennvidde, lukkergardiner og mye annet. Til sist kommer selvsagt kreativiteten, men det tviler jeg ikke på at du har!
nPulz's Avatar
Trådstarter
Oi, takker for en "ekstrem" god tilbakemelding av soppbilde, setter jeg stor pris på. Skal ikke glemme hva du/dere har skrevet, skal prøve å teste dette ut på andre motiver når jeg får sjangsen, men nå blir det ikke et nytt soppbilde, fordi det er frost ute, så soppen var ødelagt idag

Det var regn når jeg var å tok de første bildene Waffel.

Noe som jeg også skal teste er å bruke stativ, eller noe som holder den støtigere enn min hånd.

Chubby: Ja vet det med elven, har desverre ikke tilgang til et slikt avansert kamera for tiden, men håper på at jeg får det i senere tid.

Ok, jeg synes jeg bommet litt på trærne, at det ble litt ufokusert på visse plasser, så får prøve å stikke ut en dag å ta noen nye bilder der.
Sist endret av nPulz; 26. oktober 2005 kl. 21:51.
Jeg vil bare kommentere at det 'elvebildet' med ikke så kort lukkertid har blitt en slags mellomting mellom veldig kort og 'riktig' lang lukkertid. Personlig vil jeg oppfordre deg til å teste å bruke litt lengre lukkertid. Jeg så på kameraet ditt, og jeg innbiller meg at det skal være en slags funksjon for det, men det er ofte på sånn type digitalkameraer (ikke speilrefleks) at du faktisk kan gjøre små innstillinger på blender og lukkertid (du bør bruke lang lukkertid og liten blender). Det heter sikkert noe helt teit i innstillingene, men det er jo bare å prøve seg frem. Du får helt magiske bilder om du får til å kjøre et 3-sekunders opptak av van som spruter eller renner og kameraet står heeeeelt stille. requirements: stativ
nPulz's Avatar
Trådstarter
Ok, er ikke sikker på at mitt kamera har denne funksjonen, desverre.

Angående stativ, så skal jeg invistere i dette om en stund.
Lukkerhastighet:
Jeg leste på komplett.np om specsa til ditt respektive kamera. Du har visst et modus som heter "høyhastighetslukker", greit å ha når man skal til bilde av biler i fart, snørrunger som løper, gamlinger som svinger med vesken og ved fare for overeksponering (mye lys).
Mer vet jeg ikke om denne funksjonene, mulig det er en sjanse for at dette moduset også har en lang-lukker effekt.

Uansett, ved en lukker på 2 sekund ,
...riktig valgt blender (lysåpning til bildebrikken, ved kort lukker kommer det mere lys inn)
...og evt. ISO (bildebrikkens lysfølsomhet, ved høy iso så genereres det ofte bildestøy)
...så får du en tilnærmet slik effekt.
Se bortifra de gyldne stenene.
sinnsykt fine bilde =) likte det med soppene best jeg da =)
nPulz's Avatar
Trådstarter
Chubby: Ja fant at jeg kan stille ISO (100, 200, 300, 400) men ikke noe med valg av bldner, får se litt videre.

NoAngel: Takker for det, hyggeli at noen likte soppene :P