Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1902
Tok et bilde på hardangervidda for noen dager siden. Er ingen proff fotograf eller noe, vil bare høre andres mening om dette bildet

Noe jeg kan gjøre annerledes neste gang for å få det bedre? eller eventuelt noe jeg kan gjøre i photoshop?

Har ikke redigert bildet eller noe. Bildet er tatt med et HP photosmart 812 4,1 mp kompaktkamera.

På forhånd takk
likte bildet veldig godt..Var så fint der skyene og flammene blandes..To tomler opp
Likte bildet utrolig godt. Beste bildet jeg har sett, har ikke sett mange, men har jo sett noen ;D

Fikk en fairytail (eller hva det heter) førelse av det, litt eventyrlig. 10/10 på Dice`ers målinga
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg refererer til Digital Hybrids tråd:
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=38129

1. Svake kontraster.
2. Mangel på dybde.
3. Dårlig komposisjon.

Skal ut nå. Kan gå grundigere tilverks når jeg kommer hjem.
Trådstarter
76 0
Takk for alle svar! Fint at dere likte bildet mitt!

Sitat av Kakcoo
Skal ut nå. Kan gå grundigere tilverks når jeg kommer hjem
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på om du gjør det, trenger tips for å få bedre bilder. Finnes det noen sånn starter guide for amatørfotografer eller noe i den duren?

setter også pris på om fler sier sin mening
Sier meg enig med Kakcoo.

Mitt råd er at du søker litt rundt på veven etter komposisjon, og les.
Noe skurret med komposisjonen, jeg tror bildet kunne blitt mye bedre hvis bålet hadde tatt opp mindre plass i bildet. Det hadde vel fortsatt vært en smule nasjonalromantisk, men bildet hadde i hvert fall fått mer dybde.
Hvis du ser etter starterguide så kan du jo prøve å spørre på www.storedyret.com

Synes forresten bildet var meget bra ved første øyekast, fordi da fikk jeg bare med meg de flammene som henger i løse luften og det så ganske bra ut. Spesielt når man ikke vet at det er flammer.

Ellers så hør på tipsene fra de andre.
Sist endret av Nimrad; 12. juli 2005 kl. 01:16.
Et bilde? Ta mange bilder. Det er den største fordelen ved digitalkamera, gratis fremkalling

Jeg tar en del bilder selv, ( 1200+ forrige helg ), men det er bare en brøkdel jeg faktisk gidder å bruke tid på å redigere.

Mine råd til deg må være; ta mange bilder, lær deg litt grunnleggende om foto (lys/dybdeskarphet/fokus etc ), ta mange bilder, se på andre sine bilder, ta enda flere bilder, og viktigst; ha det gøy!

Jeg har lagt ut et par av mine bilder på http://stian.datanerd.net , og ønsker mer en gjærne ris og ros, da jeg frykter tilbakemeldingene jeg får fra besteforeldre er litt vell "biased".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Micromus: Hvor er de bildene av den brua tatt?
Vet ikke om jeg var alene i denne meningen, men jeg likte utrolig dårlig at det ikke var vannrett. Den lille "skråen" på bildet irriterte meg grenseløst Men ganske bra bilde ellers
Fint bilde! Likte spesielt flammene som stod opp av bålet. Litt overskyet da
Rammen rundt bildet blir for vag, selve hovedelementet i bilde, bålet, syntes jeg var veldig bra, likte flammene som ikke er synelig kobla til resten av bålet. Når jeg ser på vannet, så ser det ut som om bilde kanskje er lit skjevt, finner dette lit små irriterende. Har en venninne som jeg synes er veldig flink til å ta bilder, kan poste url til hennes msn space, der har hun lagt ut flere bilder, kan du se der og kanskje få noen idér.

http://spaces.msn.com/members/kinema...e.aspx?owner=1
Sjekk ut "magien i fjæra", er noen fine bilder der, samt "sykkeltur".
Micromus: Hvilket kamera bruker du? Likte bildene dine veldig godt, så 4-5 jeg kunne tenkt meg som plakat på veggen.
eXilim: Ser ut som dette er Storda og/eller Bømla brua.
Det Denethor, medfører riktighet

Bildene ( http://stian.datanerd.net ) er tatt på E39 fra Bergen mot Stavanger, og alle bildene er tatt fra Stord siden av trekantsambandet.

Kameraet er Canon EOS 20D, med EF 28-70 f/2.8 L objektiv.

Jeg printer opp til A3+, for noen kroner, hvis noen er interessert

NB: Det er mange flere gallerier på siten min, bare scroll til bunnen eller klikk på kalenderen
veldig off-topic. Håper du hadde klær på deg når du tok det bildet, hvis ikke hadde du hatt pikken i mosen (men kanskje du liker det) =) neida, ikke vet jeg.

Men det jeg skulle si var at det var kanskje litt få kontraster, men det er ett veldig kult bilde. Er sånn jeg ville fremkalt og hengt på veggen. Fjellkos ville jeg kalt bildet. Men er kanskje bare pga jeg liker grunnlaget for bildet (naturen) at jeg syns bildet er bra.
Irriterte meg grusomt at bildet var skjevt, det kan sikkert roteres i Photoshop. Jeg ville også prøvd justere opp kontrasten og kanskje fargemetningen en smule, spesielt på bakgrunnen. For min del kan du gjerne kutte litt mer på venstresiden også så bålet blir mer sentrert.
Det der var egentlig et coolt bilde. Liker og ta litt bilder selv. Ikke særlig dyktig enda. kjøpte meg canon eos 350 d. Tror jammen det jeg fikk litt inspirasjon av det bildet der jeg. Om du eller andre her har fønky bilder hadde det vært kult om det blei posta her i forumet en plass.