Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1570
Vi er et par i midten av 20 årene vært sammen noen år og jeg visste at typen debuterte seksuelt veldig tidlig som 12 åring. Siden han har vært en player-type og av det slaget som gjerne går på strippeklubb og blandt kamerater har hatt nedlagte damer som en overfladisk status ting så har jeg oppfattet før at han bare syns det var kult og naturlig å debutere så ung, selvom det i mine ører alltid har hørtes helt villt ut.

I går hadde vi en krangel i forbindelse med utroskap og hans usunne seksuelle playerfortid der han følte at jeg la skam på han, noe jeg også nok gjorde for fortiden hans har inkludert prostituerte, så sa han plutselig "Jeg vet jeg har et fucked up syn på sex, men jeg var 12 år første gangen med en gal dame på 20, tenk hvis det var en 12 år gammel jente og 20 år gammel mann, det hadde jo blitt utnytting av barn og overgrep." Jeg spurte "Var det sånn du opplevde det? Føler du at det var et overgrep?" Og han sa "Vel kanskje, altså jeg var jo bare en liten gutt og det var venninda til kompisen min som hadde sex med en annen dame samtidig i et annet rom" også gikk han direkte over til det som var tema i den pågående krangelen. Det var så overopphetet krangel fra før så jeg rakk ikke skjønne alvoret der og da og føler meg forferdelig dårlig som ikke spurte mer om det!

Etter å latt det synke inn oppfatter jeg det som at han sa at han ble voldtatt, eller i mildeste fall utsatt for sosialt press uten å være mentalt klar for det han ble med på. Det er ihvertfall ingen tvil om at en 20 år gammel kvinne har utnyttet barnet her. Jeg har trodd at noen gutter KAN føle seg klare i 13 års alderen(eller???) men man er jo fortsatt bare barnet. I den alderen forstod iallefall ikke jeg sex og det er fryktelig alvorlig om han har blitt utsatt for overgrep!

Som person er han ellers veldig tøff på overflaten, og når jeg har foreslått psykolog pga andre traumer han har sagt han har bare avfeier han det og sier han ikke trenger og at han ikke er så svak, han syntes psykolog er tull og har tillagt seg å sperre av mange følelser. Han har rusa seg i mange år for å døyve traumer men er i dag helt rusfri.

Jeg skriver her for å få råd fra andre gutter og menn "av samme typen" om hvordan jeg bør forholde meg til det han sa? Han hater å fremstå sårbar og jeg vet at det for menn kan være enda mer skamfullt å snakke om overgrep enn for kvinner for menn er liksom lært opp til at sex er status og kanskje spesielt sex med eldre kvinner og da føles det på et vis "umanndig" for noen menn å stå frem med overgrep... Jeg vil ikke fornærme han eller rippe opp i noe han har fortrengt, men er dere ikke enige i at det han sa beskriver overgrep?

Bør jeg ta en alvorlig og dyp prat om dette og hale ut av han hvordan han faktisk opplevde det og hvordan det har preget han, eller bare nevne kort at jeg er her hvis han vil prate om det, eller la det ligge? Kjenner jeg han rett vil han bare si at det ikke er noe å snakke om men et misbruk i barndommen er jo viktig å få delt med noen. Jeg tror neppe dette er noe han har sagt til kamerater.

Eller krisemaksimerer jeg og ikke bør ta det så alvorlig? Det er nemlig typisk han å overdrive offerposisjon i krangler for å få omsorg istedet for kjeft når han har vært dust. F.eks ringte å sa at han hadde hoppet i havet for å ta selvmord og ble reddet opp av politiet en gang jeg kastet han ut, og han kom hjem en halvtime senere med helt tørre klær..
Voldtekt ER alvorlig så jeg aner ikke hvordan jeg bør forholde meg til dette for å støtte han men samtidig ikke trå i salaten. Vi har ikke hatt mange samtalene om personlige problemer og vonde minner/opplevelser før, han er som sagt opptatt av å fremstå sterk og tøff men det har alltid vært åpenbart at han sliter mye inni seg av mange medvirkende årsaker

Jeg vil ikke at han skal føle seg liten eller at jeg prøver å leke psykolog. Men jeg ønsker jo å støtte han og evn hjelpe han å ta tak i dette om det er overgrep han føler han ble utsatt for!
Sist endret av Ghyra; 22. juli 2018 kl. 05:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tok meg mangen år før jeg tørte å gå til psykolog men fekk også et ultimatum jeg ikke vil nevne her. Har gått i ca 3-4mnd å det hjalp ganske bra på psyken, en alvorspart med han vil nåkk ikke hjelpe noe særligt.


Husker hvertfall min drøm var å knulle i 11-13års alderen, han overdriver jo dette offer greien noe enormt, vis han er opptat av å framstå sterk og tøff så prøver han hvertfall ikke å ta selvmord( Ikke ta dette galt ment) eller legge skyld på "player" historien for han ble seksuelt overgrep som 12åring..

Jeg ville gitt han et ultimatum om at enten prøver han å gå til psykolog eller så vil du ikke ha noe med han å gjøre, han kommer nåkk ikke til å slutte med å leke offer med det første selv seksult overgrep er alvorligt! Det du forteller så sliter han jo noe enormt psykiskt og politie hadde faen ikke latt han gå vis de måtte dra han ut av vannet når han prøvdte selvmord. Han virker veldig destuertende for deg og han selv.
Hvordan kan du si at han overdriver dette offer-greiene noe enormt? Selv om du var klar for å pule i en alder av 11, betyr det ikke at alle andre er det. Håper du skjønner at folk er veldig forskjellige.

Hvis en dame på 20 år hadde hatt seksuell omgang med meg i en alder av 11-12 så hadde jeg gått å banket dritten ut av hun nå. Jeg var ikke klar for noe sånt når jeg var 12 år, da gikk det i PC og dataspill. Så klart jeg syntes jenter var søte og jeg kyssa vel et par stykk da, men tanken om å få de til å suge meg eller lignende slo meg ALDRI.

Hvis typen til trådstarter var slik som meg også blir "tvunget! til å ha sex med en voksen dame så skjønner jeg godt at det kan ha satt sine spor, for å si det sånn.

"jammen han ble jo med på det" hvis noen skal komme med et så dårlig argument
Tror du ikke en på 11-12 hører på eller gjør hva en person som de ser på som voksen sier? Jo, som oftest.


Men uansett, vanskelig for oss å si. Men jeg oppfatter i vertfall når noen på 20 år har sex med noen på under 13 år så er det ETT KLART OVERGREP. Samme hvilke skjønn det er snakk om.



___
til ts, så klart. ta en prat med typen din. vil han prate, så prater dere. vil han ikke prate, la vær. prøv igjen senere.
er mange ganger jeg kunne ønsket at forskjellige kjærester opp igjennom åra kunne giddet å spurt om alt var ok osv. da jeg åpenbart har vært langt nede, men det ser ut som veldig mange tror at menn hater å prate om følelser (noen gjør det jo så klart) men vi er tross alt mennesker vi og..
Det å fremstå sterk og tøff er jo også en måte å mestre hverdagen på. Bærer man på mye vonde traumer i fra barndommen og fungerer noenlunde greit i hverdagen er det jo forsåvidt ikke bare en måte man fremstår på heller, da er man faktisk ganske sterk.

Denne stoiske typisk maskuline måten å ikke forholde seg til problemene på er ikke så veldig bra i lengden, og heller ikke så lett ettersom det kan skape mange andre problemer både nå og senere om man ikke tar tak i problemene sine. Tydeligvis har han jo allerede døyvet det med rus, og det bobler opp i parforholdet etc.
En ting man må huske på er at det er gjerne hans måte å takle hverdagen på atm. Å ikke snakke om ting og bare være "sterk" er eneste mulighet om man ikke har andre "verktøy" til å ta tak i problemstillingene med. Ergo kan man ikke bare forvente at han skal kaste sitt eneste mestringsverktøy og åpne seg opp som en sart blomst sånn uten videre, i hvertfall ikke om man ikke først får noen nye verktøy man kan bruke til å takle problemet isteden..

Det finnes like mange dårlige psykologer som det finnes dårlige håndtverkere, men det finnes også utrolig mange flotte mennesker i det ganske land som kanskje kan hjelpe til litt. Det handler ikke om svakhet, det handler om å utvide verktøykassen sin litt. Hvis man ikke får til å bygge et helt hus med bare en hammer så er man ikke svak, man mangler verktøy. Om han trenger hjelp til å utvide "verktøykassen" sin litt så han kan mestre hverdagen bedre er det ikke svakhet.

For å være helt ærlig er jo svakhet mye mer forenelig med å bare gå rundt med et problem man ikke orker å ta tak i, helt til man bukker under i rusen eller apatien- ikke å søke hjelp til å håndtere sin egen hverdag og løse sine problemer. Det krever absolutt sin styrke å ta tak i problemene sine head on- med eller uten hjelp.
Sitat av eraser Vis innlegg
Hvordan kan du si at han overdriver dette offer-greiene noe enormt? Selv om du var klar for å pule i en alder av 11, betyr det ikke at alle andre er det. Håper du skjønner at folk er veldig forskjellige.





.
Vis hele sitatet...


Snakker fra erfaring, ble kidnappet,skambanket,forfølgt, fikk mopeden stjelt, ruta knust, fyverkeri (sånne boxer) satt fyr på rett utforbi rommet fra jeg var 14-17år... Sitte her med PTSD og andre mental problemer, brukt lange tider hos barnevernet og politiet, ingen av gjerningsmennene fikk noe større straff en bot og de var fra 20-28år da, de ble også anmeldt for overgrep på barn når jeg var 14.
Disclaimer: Jeg er ikke av samme type som kjæresten din, men jeg tillater meg å svare allikevel.

Jeg synes du burde spørre han igjen under rolige omstendigheter om hva han i dag tenker og føler om det som skjedde. Bare si det som det er, at du ikke ønsker å lage noe unødig drama, men at det er viktig for deg å vite om dette faktisk er en alvorlig sak for han, siden han tok det opp.

Det er jo en kjent sak at gutter flest har langt høyere terskel for å oppleve noe som et overgrep fra det motsatte kjønn enn det jenter har. Selv om aldersforskjellen er stor, og selv om loven er klar, så betyr det ikke at det trenger å oppleves som et overgrep. Men det er allikevel ganske meningsløst å bruke andre menneskers erfaringer som grunnlag for å avgjøre noe i denne situasjonen. Vi vet ingenting om hva han opplevde den gangen, under hvilke omstendigheter det foregikk og hvordan han ser på det i dag.

Bedre å spørre en gang for mye om noe slikt enn en gang for lite. Hvis han da velger å være macho og fnyse det bort, så har du ihvertfall gitt han en fair sjanse til å snakke om det.
Det påståtte selvmordsforsøket. Sånt er ikke greit, uansett om det var et reelt forsøk eller han jøg for deg for å få sympati. Det siste er nesten det verste. Her ville mine varsellamper begynt å blinke, og jeg ville nok forsøkt å se om dette er noe som danner et mønster. Jeg skal ikke fjerndiagnostisere siden jeg bare er en helt vanlig mann men tenk over akkurat dette. Og uansett fortid så er det ikke greit med psykisk terror, for det er hva trusler om selvmord er. Her må det være helt ok og si fra om nulltoleranse.

La oss se bort fra fortiden deres og kun forholde oss til det som kom fram i krangelen. Han sier indirekte at han ble utsatt for seksuelt overgrep. Eller i juridisk forstand så ble han jo faktisk seksuelt misbrukt. Man kan gjerne argumentere alle veier for om det var et overgrep, men om noen voksne har sex med barn så er det seksuelt misbruk av barn. Delaktighet, tenning i øyeblikket, evt. orgasme betyr ingenting. Det er den voksne som er ansvarlig og som må følge loven. Uansett reaksjon fra barnet så er ansvaret hos den voksne part. Misbruk er ikke nødvendigvis bruk av tvang, håndjern eller hva nå folk ser for seg. Misbruk er og å ha en seksuell relasjon med barn uansett måten det skjer på. Vi har det nedfelt i lovverket. Barn skal ikke utsettes for slikt.

DigitalAnarchy sier det veldig bra og jeg tror nok også at måten typen din forholder seg til dette på er hans måte å deale med fortiden på. Når det først skjedde så hvorfor ikke fremstå som stolt av det? Alternativet er jo å fremstå som et offer. Det kan jo også være at der og da så var det så mye kaos og så mange følelser involvert at han ikke viste hva han følte om det. Det kan ha tatt måneder og kanskje år før reflekterte over hendelsen bevist.

Å stille ultimatum til et offer for seksuelt misbruk høres for meg ut som helt feil vinkling. Om han har masse traumer og sliter med dette må han selv være mottakelig for hjelp og ha styrken til å stå i det mens terapi pågår for å få utbytte av det. Å bli presset inn i terapi vil om noe bare gjøre ting verre men økt symptomtrykk og mer stress og jag.

Cloor jeg tror ikke det formålstjenlig å måle en PTSD mot en annen. Folk reagerer forskjellig og folk får forskjellige problemer. Noen takler slikt på egenhånd og fungerer relativt greit i hverdagen, eller de har funnet metoder som gjør at de kommer seg greit gjennom de tyngste stundene. Andre ikke. PTSD kan ha mange årsaker, og selv hos den enkelte kan det være flere årsaker som skaper problemer. Altså ikke en episode, eller en bare en bestemt type overgrep.

Hvordan du går fram nå Ghyra, er jeg usikker på. Kanskje ønsker han at du tar tak i dette og bringer det opp? Kanskje ønsker han ikke noe fokus på dette? Du må nesten bare forsøke det du selv tror. Så får du heller være litt var på hvordan han takler det. Og det er ikke sikkert dette er noe som det må gjøres dypdykk i første gangen. Kanskje trenger han å la ting komme ut i små porsjoner og at han trenger tid til å fordøye og ta inn over seg før er er klar til å dele mer. Det er jo ikke engang sikkert at dette er noe han ønsker å snakke om i detaljer med deg. Men forsøk å snakke med han om terapi. Det kan gjøre fremtiden hans langt enklere.
Sist endret av random67489; 22. juli 2018 kl. 13:56.