Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1663
Hei, hadde tenkt å bestille noe valmuefrø fra utlandet. Men jeg lurer på om jeg risikerer å bli tatt for brud på såvare loven om narkotiske frø. Har sett litt på matvarettilsynet sine sider http://www.mattilsynet.no/om_mattils...te%20i%20Norge. Å ser at det er kun noen få klarerte sortsnavn (Hva innebærer dette). Vil dette si at vist jeg bestiller en porsjonspakning med frø som har et annet sortnavn en de som er på listen, så riskierer jeg å bli anmeldt? Det ville jo vært litt teit vist man feks bestilte frø av strainet Danebrog som er omtrent det samme som Danish flag (som står på listen), å så blir man anmeldt. Eller er det slik at man kan importere uansett stain så lenge det er i porsjonspakning fra et europeisk frøfirma?
Hvis du vil importere en annen strain enn de som er listet, så bør du kontakte mattilsynet for å få det klarert hvis du skal være på den sikre siden. At noe er teit betyr null og niks for tollvesenet og politiets jurister. Der er det lov og ikke lov som gjelder, samt tid og ressursprioritering.
Uvaksinert 👍
Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å bestilt det fra impecta.se. Impecta.se har i sin katalog kun ett frø som de sier ikke er lov å importere til Norge og det er Syrian rue. De sier også at man som privatperson kan importere inntil 50 frøposer om gangen og skal man ha fler så må man ta kontakt med mattilsynet. og ja, de har Danebrog. Du kan jo sende dem en mail og høre om det er lov å importere dette til Norge for å være sikker. De er jo en godkjent frø distributør.