Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2780
God dag Folkens!

For en tid tilbake siden bestilt jeg varmepumpe fra Elkjøp. Jeg bestilte også installasjon av denne hos elkjøp.

Elkjøp leide inn InfoCare, som igjen leide inn en tredjepart for å gjøre jobben.
Installasjonspakken som ble kjøpt fra Elkjøp kostet 5500,- Kr.

Etter installasjonen fikk jeg enda en regning fra InfoCare på 2000 kr.
Dette fordi de hadde boret i sikoritt-vegg (ca samme som lekka) dette kom på 1000kr.
Så skulle de ha 1000kr til for en 120cm lang plastikkanal som du fint får kjøpt på clas ohlson for ikke mange kronene.

Selvfølgelig skrev jeg jo under på noen papirer som ble lagt frem som "underskriv her nå som jobben er gjort". Men ble ikke informert om at det skulle komme ekstrakostnader på 40% over kjøpesum....

Jeg pratet med InfoCare på telefon 2 ganger. De er ikke særlig forståelsesfulle når jeg sier at dette påslaget er helt urimelig.
jeg ble forespeilet en komplett installasjon for 5500 kr og føler meg litt snytt :/

Tror dere denne saken kan være verdt å ta opp til forbrukerrådet?
Uvaksinert 👍
Ville vel i hvertfall bestridt plastkanalen, men hullet i veggen må vel betales siden det ikke er trevegg.

Vilkår for installasjon av varmepumpe
1. Inntil 4 meter rørstrekk (Inntil 5 meter dersom dette medfølger varmepumpens rørpakke).

2. Hulltaking i trevegg, inntil 30 cm veggtykkelse.

3. Enkel instruksjon i bruk av varmepumpen.

4. 20 km kjøreavstand fra utsalgssted. For lengre avstander gjelder egne satser, se separat prisliste.

5. Montering av varmepumpens innedel på innsiden av yttervegg.

6. Varmepumper krever jordet strømuttak. Enkelte varmepumper krever 16A.

7. Montering av utedel krever 30 cm høyde. Utedelen må monteres mellom 30 cm og 120 cm over bakken.

8. Sørge for at varmepumpen er på plass før montøren ankommer. Utedel og innedel må monteres på steder hvor det er enkel adkomst og gode arbeidsmuligheter for montør - uten at montøren å må krype for eksempel under lav terrasse eller bruk av stige/stillas.
Det er helt vanlig at det oppstår noen ekstra kostnader når man leier inn håndverkere. Det er også vanlig at de tar seg godt betalt, og at materialene deres er dyrere i pris enn på Clas Ohlson. Med mindre du har en klar avtale om fastsatt pris så har du neppe noen sak.

Er dette avtalen du har inngått?
http://www.elkjop.no/cms/montering-v...armepumpe/?hga

Isåfall har du vel ikke akkurat blitt forespeilet komplett installasjon til fast pris? Ville sett på dette som en i det store og det hele moderat påminner om å lese gjennom avtalene sine.

Her er prisene listet btw:
http://tubby.scene7.com/is/content/t...rmepumpe-NO-01
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2016 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøpte installasjonspakke til 5500,- Dette tilsier jo at tjenesten er bestillt og betalt og skal ikke koste mere om det ikke er spesielle grunner til det. En skal alltid opplyses om at her er det problemer og at det vil koste X kr å utføre i tillegg. En skal ikke bli overrasket med en ekstra regning.

Er jo samme som når en leverer inn en bil for rep og prisen er avtalt, men får en ekstra kostnad fordi det var problemer. Ugunstig/urettferdig når en ikke blir opplyst og avslår eller godtar dette.

Bestrid kravet med begrunnelsen og kontakt forbrukerrådet som vil veilede deg videre.
Sist endret av thundercat; 5. april 2016 kl. 15:34.
thundercat: Hvis du leser vilkårene for avtalen så ser du raskt at det ikke finnes noe godt grunnlag for de antagelsene. Ekstra arbeid koster ekstra, og ekstra materialer koster ekstra. Dette er helt standard regler for alle håndverkerjobber. Med mindre kunden har blitt lovet fastpris av en kundebehandler, så er det ikke mye å spille på her.

Sitat av thundercat Vis innlegg
Er jo samme som når en leverer inn en bil for rep og prisen er avtalt, men får en ekstra kostnad fordi det var problemer. Ugunstig/urettferdig når en ikke blir opplyst og avslår eller godtar dette.
Vis hele sitatet...
Nå har i dette tilfellet kunden godtatt to ganger. Ved inngåelse av avtalen, og ved avsluttet arbeid. At man hele to ganger klarer å ikke få med seg hva avtalen innebærer taler neppe i kundens favør, med mindre vilkårene har blitt helt feilaktig framstilt.

Hadde prisene vært helt avsindig urimelige så hadde det vært en annen sak. Det er de neppe her, selv om det helt klart er surt å betale tusen spenn for et plastrør.
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2016 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Det er ganske douchebag gjort av haandverkerne i dette tilfellet, men langt i fra unormalt. Det du laerer etter hvert er aa si i fra til de som gjoer jobben om aa gi beskjed til deg hvis prisen overstiger standardbeloep.
Jeg ser ikke helt hva håndverkerne har gjort galt. De kommer for å gjøre en jobb. En viss mengde arbeid er inkludert i en pakke, alt annet koster ekstra. Ingenting galt med det. Hvis kunden ikke har blitt opplyst om vilkårene, så er det isåfall Elkjøp og/eller InfoCare sin skyld.
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2016 kl. 16:30.
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Til trådstarter: Den totale summen kan ikke overstige med mer enn 15% av avtalt sum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg ser ikke helt hva håndverkerne har gjort galt. De kommer for å gjøre en jobb. En viss mengde arbeid er inkludert i en pakke, alt annet koster ekstra. Ingenting galt med det. Hvis kunden ikke har blitt opplyst om vilkårene, så er det isåfall Elkjøp og/eller InfoCare sin skyld.
Vis hele sitatet...
Det kjem litt an på korleis produktet vart presentert av seljar. Om det vart sagt 'prisen er x, signer her', utan meir prisinformasjon vil jo åpenbart seljar ha dårleg sak. Om det derimot vart presentert på ryddig og grei måte, som t.d. på nettsida, så vil kjøper ha ei dårleg sak.

I tillegg har jo den som faktisk utfører jobben ei viss plikt til å informere, spesielt når det ikkje finst i prislista - som den kabelkanalen. Så eg hadde nok krangla på den, spesielt om den er så urimeleg prisa som det vert framstilt som, og heller gitt dei rett på borringa.

Svært ofte er det nyanser som er vanskeleg å vite utan å kjenne alt som vart sagt - og vanskeleg å dokumentere i etterkant. Så då vert spørsmålet kor mykje tid ein gidd å bruke på å krangle, heller enn kor rett ein har.
Sitat av Underklass Vis innlegg
Til trådstarter: Den totale summen kan ikke overstige med mer enn 15% av avtalt sum.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder ved et prisoverslag, altså en bindende prisantydning for hele jobben. Det er ikke dette vilkårene på siden til Elkjøp forespeiler. Der får du fastpris på en begrenset pakke, og fastpris på eventuelle ekstrautgifter.

vidarlo: Ja, hvis røret ikke er representert på prislisten, så kan man kanskje krangle på noen hundrelapper. Ikke helt sikker på om det er tilfellet tho. Trådstarter runder av prisene, så det er litt uklart.
Sist endret av mentalmelt; 5. april 2016 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God dag!

Det kom ikke frem i første post. Men denne installasjonen ble bestilt fra Elkjøp via telefon.
Jeg ble også oppringt av InfoCare en måned før installasjon for å avtale tid det passet å få den montert.

Men nå som jeg har tygd litt på saken i noen dager så har det sunket inn at dette nok er min feil.
Ble gange provosert av dama på kundeservice som jeg pratet med, og satte meg ned å skrev denne tråden mens jeg fortsatt var provosert :S

Takk til alle som har tatt seg tid til å svare på tråden!
tipper jeg ender med å betale regningen for å få det ut av verden :P