Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 5018
Skal hente båten min på sørlandet for så å kjøre den til østfold å bo i den neste studie år.
problemet er at jeg har mistet nøkkelen og har kun mulighet til å hente den denne uken.
noen som vet om dette er enkelt?
båten er en eldre model av typen Viksund 29 fot.
tenkte skrujern i tenning kanskje kunne duge?
Båter kan ofte startes bare ved å nappe ut ledningene på undersiden av styrekonsollen og koble dem sammen. Mange båtmotorer kan også lett startes ved å holde en metallgjenstand inntil tenningens koblingspunkter på selve motoren. En skiftenøkkel for eks.
Nå vil jeg anbefale metall gjenstand med plast håndtak, liten sjanse for å få strøm, men greit å ikke strøm uansett.
Sitat av onkel odd Vis innlegg
Skal hente båten min på sørlandet for så å kjøre den til østfold å bo i den neste studie år.
problemet er at jeg har mistet nøkkelen og har kun mulighet til å hente den denne uken.
noen som vet om dette er enkelt?
båten er en eldre model av typen Viksund 29 fot.
tenkte skrujern i tenning kanskje kunne duge?
Vis hele sitatet...
Dra på Biltema og kjøp et billig tenningslås, skru ut instrumentpanelet og flytt over ledningene til det nye låset. (greit å få med deg en som kan jobbe med strøm)

Metoden ovenfor vil ikke funke om det er en VolvoPenta KAD motor.

Mange båtmotorer kan også lett startes ved å holde en metallgjenstand inntil tenningens koblingspunkter på selve motoren. En skiftenøkkel for eks.
Vis hele sitatet...
Man må få slått på tenning først på bensinmotorer, ellers vil bare motoren gå på starteren. På dieselmotorer må man få satt strøm på solenoiden som stopper motoren.
Dra på Biltema og kjøp et billig tenningslås, skru ut instrumentpanelet og flytt over ledningene til det nye låset. (greit å få med deg en som kan jobbe med strøm)

Metoden ovenfor vil ikke funke om det er en VolvoPenta KAD motor.









blir vanskelig å få med en som kan elektronikk dessverre... er det ikke bare å se hvordan forrige tenning var koblet opp?

så det funker dårlig med skrujern altså?det er jo en gammel båt?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Nå vil jeg anbefale metall gjenstand med plast håndtak, liten sjanse for å få strøm, men greit å ikke strøm uansett.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke har tatt alt feil, og forstått dette riktig, så er det antageligvis 12 V det er snakk om her. I et batteri er det DC (likestrøm), så det kjenner du ikke! Jeg har selv elektrolysert ganske konsentrert oppløsning av NaOH (tror jeg det var, og ja jeg vet det er etsende) med en batterilader (gammeldags dette var på første halvdel av 90-tallet).
Når du bruker likeretter og gjør om AC (vekselstrøm) om til DC, så blir det allikevel igjen rester av AC ut. Altså du får ikke gjort om AC til 100 % DC, uten å bruke motor og generator.
Iallfall når jag stakk neven i løsningen, så kjente jeg en svak dirring av strømmen. Ut av en slik batterilader er det litt over 14 V, og huden min var bedre ledende enn vanlig, da den var bløtt av en så konsentrert saltløsning (kanskje noen hudceller var etset vekk også).

Poenget er; at du vil ikke kjenne noe, om du kortslutter 12 V DC med en finger/hånd, selv om du er gjennombløt av sjøvann. Kanskje du kan kjenne en svak dirring om dette gjelder en batterilader, men det er totalt ufarlig! Men selvsagt så kan det å kortslutte et slikt batteri med en god leder, bli ganske farlig! Så ikke gjør det!
Døh, noen gang hørt om coil?

Det er en transformator som gjør om pulserende likestrøm til høyspent.
En tennplugg fungerer ikke ved 12 Volt, den trenger et par tusen volt for å lage gnisten. Det er kke nok strøm til å dø av det, men du vil garantert kjenne det.
(Eller hvorfor trodde du tennpluggledningen har så tykk isolasjon?)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Dersom du vet hva slags motor som sitter i båten blir det lettere å finne ut. da kan man evt finne koblingskjema på hva som trengs å gjøre.
I prinsippet skal det holde å enten koble bort tenningslås, eller å koble bort/sammen en ledning fra tenningslåsen, slik at coilen gir gnist. Eller som påpekt tidligere å aktivere stoppsolenoid dersom det er dieselmotor.
Deretter må du bare kortslutte slik at startmotoren går rundt.

Om du bruker skrujern i tenningslåsen, så kan du risikere å ikke komme noen vei om det er mange koblinger på den, ettersom du kan skade kontaktflatene i låsen.

Siden du ikke har nøkkel, så er det letteste å ta med seg en tenningslås som du vet passer til ledningsnettet til motoren, og bare bytte den på stedet.

Husk også at dersom du tyvkobler, så får du som regel ikke opp instrumenter og denslags, så om oljetrykket forsvinner, eller motoren går varm, så vet du ikke dette.


Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Døh, noen gang hørt om coil?

Det er en transformator som gjør om pulserende likestrøm til høyspent.
En tennplugg fungerer ikke ved 12 Volt, den trenger et par tusen volt for å lage gnisten. Det er kke nok strøm til å dø av det, men du vil garantert kjenne det.
(Eller hvorfor trodde du tennpluggledningen har så tykk isolasjon?)
Vis hele sitatet...
Saken er at man skal ikke kortslutte coilen, men starteren/startrelet. Der går det kun 12v.
Sist endret av Fleff; 3. april 2016 kl. 22:27.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Døh, noen gang hørt om coil?

Det er en transformator som gjør om pulserende likestrøm til høyspent.
En tennplugg fungerer ikke ved 12 Volt, den trenger et par tusen volt for å lage gnisten. Det er kke nok strøm til å dø av det, men du vil garantert kjenne det.
(Eller hvorfor trodde du tennpluggledningen har så tykk isolasjon?)
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har hørt om coil. Det er en trafo, som du sier, som omgjør 12 V til 21-24 000 V. Frå coilen så går høyspenten til fordeleren eller elektriske tenningsstyringen og derifra til tennpluggene. Og du er idiot, hvis du prøver å tjuvkoble noe i dette systemet! Da vil denne strømmen mest sannsynlig gå til jord (det er en grunn til den tykke isolasjonen), og du får ikke tenneing på tennplugg(ene) avhengig hvor du har lagd hull på kabelen. Og jeg har fått i meg strøm fra systemet der mange ganger også. Og det er ikke verre enn noen milde rapper over fingrene. Strømgjerdene jeg har vært borti, har i vertfall vært mye verre.

Når du tjuvkobler noe, så kobler du det slik, så det blir som tenningen står på. Og så kobler du på starteren, så motoren starter (ikke spør meg på moderne ting med datakontroll). Du kobler da selvsagt starteren av, så fort den starter. Hvis ikke så får du en skikkelig kobbersentrifuge! Og du kobler "tenningen" av, når du vil stoppe motoren. Og det systemet der er normalt på 12 V, men på små motorer kan det også være 6 V, mens på store motorer (lastebiler o.l.) er det noen ganger på 24 V. Men ikke noe av dette er farlig DC! Hvis du bruker pacemaker, så kan noen kavringer fra coilen være farlig. Ellers er det lite å bry seg om!
Og fleff har helt rett i, at dieselmotorer har ikke tennplugger fordeler og coil. Men der antennes dieselen av varmen kompresjonen danner. Og dieselpumpa pumper inn dieselen på akkurat riktig tidspunkt. Enkelte dieselmotorer, så må denne stoppes ved å fysisk stenge for diesel. Altså det er ikke sikkert, at det hjelper å koble av "tenningen".
Hvis du har rotet bort nøkkelen og dette er en gammel dieselmotor kan
du gjøre følgende:

Sørg for at batteribryteren er på, altså at batteriet er tilkoblet.

Ha gassen på halveis.

Bruk f.eks. startkabler eller en tykk ledning, koble + fra batteriet til + på solenoiden i startmotoren.

Da tvangskjører du startmotoren manuelt.

På startmotoren sitter det en sylinderformet sak utenpå, på størrelse med en dorull.

Inni denne er den en spole som fungerer som et rele og fungerer som tilslag.

Den ene er koblet til minus, det ser du fordi det går en kobberslisse til den ene tilkoblingen. Der skal du altså ikke koble til...

Når du skal stoppe er dette vanligvis mekanisk på en gammel motor.

Et tips er å finne fabrikkmanualen til motoren, der er det også elektrisk skjema.

Et annet er å ta med et ekstra startbatteri og en verktøykasse...
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Står båten i en marina, hvor det er bemanning? Eller har du nylig kjøpt den av en kyndig fagmann? I så fall tar du en telefon til dem og forklarer problemstillingen. Det er garantert ikke første gang. Tipper de får start på båten din uten at noe skades, og kanskje du også får en ny nøkkel/tenning, alt for noen få hundrelapper. Mista mista nøklene mine til fatterns båt engang, og vaktmesteren i marinaen hadde faktisk deler til dette liggende i skuret sitt. Han styra på i et kvarters tid og tok imot fem hundre kroner med et smil. Fattern var ikke like blid, men det er en annen historie.