Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2171
I barnehagen jeg jobber ønsker vi å få satt opp en fuglekasse med webkamera.
Kommunens wifi er lite samarbeidsvillig så jeg tenker å sette opp et skjult lokalnett med en gammel router.

Planen er å ha en lang usb-kabel fra fuglekassa og inn i bygget. Der skal det stå en PC (raspberry pi eller windows-laptop, har tilgang på begge deler) som forhåpentligvis kan vise innholdet fra kameraet i chrome/chromium og streame det videre til en tv med chromecast.

Forslag til andre løsninger er velkomne, men det må være så lett at de fleste kan klare å skru på systemet på morningen.

Noen som har noen idéer?

Jeg er linux-noob så teskje må til hvis raspberry pi skal brukes
I Windows ville jeg brukt yawcam.com sin løsning, for RPI kjørt Rasbian med xmodule, det er gode guider på begge løsningene hvis du ser på youtube eller hjemme sidene dems, og de er like enkle å sette opp.

før vi kan komme med noe mer konkret veiledning, så bør du eller dere finne ut hva som er mest praktisk å sette opp, og koble sammen av ledinger og utsyr.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
USB 2.0 har en makslengde på 5 meter, og USB 3.0 har bare for 3 meter. Du må da evt kjøpe aktive repeatere (som må ha strøm) hver 5. eller 3. meter, noe som er ganske upraktisk.

Det aller beste hadde vært et litt ordentlig kamera, f.eks dette, som tar Power over Ethernet, ergo du trenger bare en lang nettverkskabel som både data og strøm går igjennom og en PoE injector her.

Kameraet har innebygt webserver, du kan sette opp flere streams, brukerautentisering etc..
Trur bruk av minst mulig penger spiller inn på dette prosjektet siden det var i en barnehage, selv om et sikkerlig kamera er å foretrekke så koster det jo også endel
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kan skjønne den, men USB alternativet er dødfødt, teknologien er laget for skrivebordet og tilbehør, ikke et strekk igjennom skog og mark.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Trur bruk av minst mulig penger spiller inn på dette prosjektet siden det var i en barnehage, selv om et sikkerlig kamera er å foretrekke så koster det jo også endel
Vis hele sitatet...
Jeg tror jeg skal si meg enig med Dodecha, USB er slettes ikkje egnet for til dette formålet. Og det er også muligens dyrere enn et ethernet basert kamera, med tanke på at man må ha USB repeater for hver 5 meter.

Da denne skal overvåke en fuglekasse for barnehage barn, så tviler jeg at kvaliteten på videostreamen har størst betydning, så ved å gå for det billigste alternativet til komplett.no, så koster kamera 339,- + antall meter med nettverkskabel + skjøteledning. For en 20 meter strekk, så kommer vel det totale konstnadene på ca 600,-

EDIT: Er mye enklere å anbefale utstyr hvis vi vet hvor lang kabel TS behøver.
Sist endret av 0xFF; 11. juni 2015 kl. 15:15.
Listefyll
Trådstarter
Takk for gode svar! Var ikke klar over at USB har en maks lengde. Planen var å skjøte sammen 2 x 5 meter USB.

Styreren i barnehagen har sagt at jeg kan bruke de pengene det koster. Allikevel vil jeg ha store problemer med å bruke nesten 3000 kroner på et kamera. Alt man bruker går jo på bekostning av noe annet

Kabellengde må være ca 10 meter. Har en rolig vegg på bygningen der jeg tenkte å henge fuglekassa.

La meg omformulere spørsmålet:
Hva er billigste og beste måte å få sendt bilde fra en fuglekasse til en tv? Fuglekassa henger ca 10 meter fra nærmeste vindu og tven er ca 50 meter fra der igjen. Wifi mellom vindu og TV vil fungere fint og kabel er ikke et alternativ.

Bonusspørsmål: Kan noen anbefale et kamera som fungerer godt i mørke omgivelser?

Har forresten en Asus EEE med Lubuntu som gjerne kan være en del av prosjektet, men ikke noe krav på noen som helst måte.
Sist endret av Dr_Alzheimer; 11. juni 2015 kl. 21:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om det skal til en TV kan det gjøres analogt.

Clas Ohlson hadde noen mini sikkerhetskamera som hadde en multikabel der både signal og strøm gikk via. Har brukt det på jobb for f.eks gi korister bak scenen tilgang på å se dirigenten for orkesteret (timing etc, analogt fordi digitalt har et delay).

De kostet ikke mye heller, men de har sluttet å føre varen desverre:/ Jeg så litt på spyworld.no men de har gått over til digitale kameraer i hele sortimentet.

Husk at å få med "nightvision" i et kamera øker kostnaden.
Listefyll
Trådstarter
Skal sjekke ut analoge løsninger. Så at europris solgte ferdig løsning, men tror kabelen var 30 meter så måtte uansett forlenget den på en eller annen måte.
Hvis du ønsker et WiFi kamera, med night-vision, så er dette det billigeste komplett.no har: https://www.komplett.no/d-link-dcs-9...509#!tab:extra (kr 595,-)

Men dette kamera har bare en oppløsning på 640x480, langt i fra HD kvalitet. Men hvor viktig det er om bildet er skrapt må du avgjøre.