Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 903
Har et bilde jeg ønsker å blåse opp og få trykt på et litt større format, jeg mener filen er på 6 mp, er tatt med et kompaktkamera for et par år siden.
Ser at diverse fotolaber har sine anbefalinger for bildestørrelse opp til bredde x høyde, hvordan de regner ut dette vet jeg ikke, men tanken er uansett å bruke Photoshop til å forstørre bildet litt før jeg sender det i trykken, er rimelig trygg på Photoshop så tar heller den jobben selv. Print er dog ikke min spesialitet så jeg ønsker noen erfaringer dere har med dette, hvor stort har du fått trykt opp bildene uten at kvaliteten ble nevneverdig dårlig. Ser for meg at bildet får en høyde på 1 m, bredden er jeg litt usikker på enda.

Har lest diskusjoner før hvor noen sier at man kan i teorien trykke et lite bilde så stort man vil så lenge utgangspunktet er ok, fordi et bilde på 1x0,5 meter er det ikke meningen man skal se på fra samme avstand som et bilde på 40x50, noe jeg er enig i. Erfaringer? Har aldri trykt opp et bilde i denne størrelsen, holdt meg rundt 50 cm til de som henger på veggen nå.
Når det kommer til print så går det i DPI. De som printer arbeidene mine vil som regel ha 300 dpi da det er mest optimalt, men ofte jeg leverer 150 om det er veldig høy oppløsning og da kan det bli tungt å jobbe med.

Om du vet at du skal stå litt unna printen din så går nok det helt greit.

Jeg lager noen bilder nå som skal være flere meter i høyde og bredde, men jeg har ikke sjangs å lage disse i 300 dpi. det ville blitt helt crazy. Men disse skal henge i taket på en messe så da er det ikke et stort problem.

EDIT: har ikke så veldig erfaring med å forstørre bilder. Photoshop gjør en grei jobb med oppskalering og du kan hive på div sharpening i tilegg. Kan hende det finnes plugins som gjør en bra jobb, men det har jeg ikke testet.
Sist endret av krth8; 2. april 2013 kl. 13:56.
Ja, så en oppskalering til 300 dpi er å anbefale i.o.m at bildet skal henge greit synlig på en vegg hjemme?