Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4800
Okey, sitter med et lite prosjekt hvor jeg skal lage en 2.4Ghz WLAN Antenne for å få bedre rekkevidde på WLan rutern min.
Jeg har lest litt om forskjellige typer antenner, bla. Pringles, Biquad og Yagi antenner også lurte jeg på om det var noen her som har prøvd ut dette og hvilke antenner de evnt. har brukt, hvor enkelt det var og hvor godt resultatet ble.

Har søkt litt her på forumet, men har ikke funnet noe nyttig enda.

Håper på hjelpfulle svar
Sist endret av isars; 11. desember 2007 kl. 09:12.
Veit ikkje om dette er mye til hjelp, men here goes: Antenna Hack

Disse derimot er mer relevante: WLAN antenna 2.4 GHz Do-It-Yourself
Circular Waveguide Antenna for 2.45 GHz / 802.11b / WiFi / WLAN (Whiskey-box modell)

Her er flere modeller, som har egne youtube filmer som viser deg byggingen "step by step":
Link.
Link.2
Link.3
Link.4

"Cantenna!" (Gratis Versjon)
"Cantenna!" (Kjøpe Versjon)

http://www.cantenna.com/cantenna_images/home_box_newSCB10X.gif

Huff... mange modeller å velge mellom, jeg forstår hvorfor du spurte her!
Legger du ut en egen guide når du har laga den ferdig?
Sist endret av Turbolego; 11. desember 2007 kl. 09:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Artig artig...

Forøvrig så har eg god erfaring med Pringles-antenner, og dei aukar rekkevidda betraktleg. Dei er rimelig enkle å lage, om du er litt nøyaktig, og det er kjapt gjort. Billige er dei også... Det dyraste der er pigtail fra kort til antenne. Eg valde å lodde ein kabel direkte på kortet for å spare peng...

Ellers: kjøp antenne om du skal ha god rekkevidde. 13-18dB er ikkje meir enn 4-500,-
Kanskje du kan få noen tips fra wlan prosjektet mitt? Du finner det her:

http://www.rolvs.org/wlan/

Som du ser har jeg oppnådd en rekkevidde på 1,47 km med to vanlige blikkbokser og billig utstyr.

Du finner noen nyttige linker nederst.
Sist endret av rolvs; 11. desember 2007 kl. 13:03.
Sitat av rolvs
Kanskje du kan få noen tips fra wlan prosjektet mitt? Du finner det her:

http://www.rolvs.org/wlan/

Som du ser har jeg oppnådd en rekkevidde på 1,47 km med to vanlige blikkbokser og billig utstyr.

Du finner noen nyttige linker nederst.
Vis hele sitatet...
Endelig en Norsk guide!
KP!

[EDIT:] Hvor på cantenna.com var det du fant "pigtails" ?
Finner det ingen steder i webshoppen deres: Link.

Sitat av rolvs
Ser ikke ut til at de selger pigtails lenger. Det er jo noen år siden jeg kjøpte fra der. Men du finner godt utvalg av pigtails på wlansupply.
Vis hele sitatet...
Takker!
Sist endret av Turbolego; 11. desember 2007 kl. 13:19.
Sitat av Turbolego
Endelig en Norsk guide!
KP!

[EDIT:] Hvor på cantenna.com var det du fant "pigtails" ?
Finner det ingen steder i webshoppen deres: Link.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut til at de selger pigtails lenger. Det er jo noen år siden jeg kjøpte fra der. Men du finner godt utvalg av pigtails på wlansupply.
Trenger også dette. En kompis av meg som bor en 300-400meter unna meg vil koble seg på mitt trådløse nettverk. Er ikke noen trær/fjell mellom oss, kanskje et hus eller to ^^ Trenger en sender som sender sigal på rundt 500-1000m, eller en mottaker som finner signal fra 500-1000 meter. Det er altså WLAN jeg snakker om nå... Kunne ikke noen ha lagd en enkel guide for dette? sånn lett, hjemmelaga antenne/sender, ikke en der jeg trenger deler til flere hundre kroner^^

Edit:

Ser at man trenger noe som heter pigtails... Blir dette brukt i andre ting? Altså, kan jeg finne det i TVer, antenner etc. som jeg har hjemme? Og, ifølge guiden til rolvs kjøpte han 3 trådløse routere - trenger jeg fler enn en? Og må de være av samme merke og modell? Vennligst gi litt detaljert informasjon, da jeg ikke har peiling:P
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Finnes noen slike wifi amplifyers også.

Her . Siste jeg ble hekta og hadde tenkt å lage ett trådløstprosjekt.
Hadde jeg tenkt å kjøpe en slik så skulle det koste meg 30.000kr noe jeg ikke hadde råd til på den tiden. Mulig den var 10W også. (billigere nå ser det ut til)

Men en på 1000mW til 300kr + - burde du komme deg ganske langt med. Er eller var ikke helt lov for privatpersoner. Var kun militæret som brukte slike.

En 1000mW forsterker kan øke distangsen med 1.5 KM, men det er jo litt forskjellig om det innendørs o.l. Ville prøvd med en slik og en blikkbox antenne.

Finner ingen norske levrandører for slike.
Sist endret av Alphanio; 11. desember 2007 kl. 14:24.
Jeg og en kompis har altså starta på dette "prosjektet" nå. Vi robba Østbø eller hva det nå heter for alt som så ut til å kunne brukes fra elektro-kontaineren, men er ennå ikke 100% sikre på HVA vi trenger, og hvor vi kan finne det gratis. Vi har bestemt oss for å satse på å bruke de hodene fra en parabolantenne (ikke selve tallerkenen, med mindre vi trenger den), og mangler litt ledninger etc.
Vi skal altså ikke lage en kraftig sender, men en kraftig mottaker. Først skal vi prøve med PCI-bus slot nettverkskort til stasjonær PC, og så gå til å prøve å lage for USB. Kopperplate og stenger, som de fleste guider sier kreves har ennå vært vrient å få tak i. Parabol har vi lett etter, men fant ikke i dag. Skal prøve på Østbø igjen i morgen, etter stengetid^^

Tar uansett gjerne imot tips og ideer
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hovuda for paraboler er laga for 9GHz eller noko slikt, og er med andre ord heilt verdilause på 2.4GHz, ettersom dei garantert har eit bandpassfilter som nuker alt utanfor området rundt 9GHz.

Det er _tallerkenen_ som er verdifull i ei parabolantenne. Har du den, ein kobbertråd og ein meter eller to med coax-kabel kan du lage ekstremt gode wlan-antenner, som når langt. Dersom du hiver på ein ekstra reflektor tipper eg du når 20dBi utan alt for store problem.
Hmm... så nemlig en guide, der de brukte de hodene på parabolen (tok ut alt inni etc.). Takk for svar, ønsker gjerne flere!
Sist endret av cromoglic; 11. desember 2007 kl. 23:39. Grunn: Edit:
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vil fortsatt hevde du har meir igjen for å bruke sjølve tallerkenen eg Du må finne kor lang dipol du skal ha... Bølgelengda på 2.4GHz vil vere 8cm, men går ein opp litt, slik wlan faktisk ofte gjer, ender ein på 8.25cm som ein fin middelverdi... dvs at ein bør ha dipol på ~8cm Det går fint an å byggje heilbølgjedipol i denne storleiken. Alternativt bør du gå ned på halva, fjerdeparten osb. for å få optimalt mottak.

Dersom du leser litt på wikipedia får du grunnleggjande forståing for antenner, og korleis ein gjer dei retningsbestemte. Ein parabol vil i tillegg fokusere RF-energi frå eit større område ned på antenna.
isars's Avatar
Trådstarter
Kommet mange gode tips og ideer her nå, er det noen som har prøvd ut biquad antenne løsningen enda?
Biquad er det vi prøver på. Har sett et par guider, kan poste de når jeg kommer hjem
Disse bruker uansett deler som vi sliter med å få tak i (gratis). N - plugg f.eks.
Er ikke det mulig å få tak i en slik uten å kjøpe? Å røske ut av en radio, f.eks. ?
tenkte nemlig å dra en tur på Østbø igjen, dersom man finner N - plugg og det i annet elektronisk utstyr ^^
Sist endret av cromoglic; 12. desember 2007 kl. 22:54.
▼ ... flere år senere ... ▼
prøve å starte denne tråden igjen ^^

hvor mye kan man få tak i gratis?
er det mye sånne kontakter på gammle pc'er?