Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3399
Hei,
Lager denne tråden for en kamerat som var uheldig og fikk knust skjermen sin på en iphone 6. Han har allerede vært hos en "iphone reparatør", ala de som lever av å fikse knuste skjermer og lignende på iphones.

Han leverte Iphonen til på fredag før helgen, og hentet den idag. Det han først ser når han kommer hjem, er at selve skjermen ikke sitter ordentlig i/nede i rammen på iphonen. Han glemte også å spørre om de benyttet originale apple produkter da han leverte den, og når vi sammenligner telefonen med min identiske iphone 6, har han en mye dårligere skjerm/bilde, og mye svakere lysstyrke på maks enn hva jeg har med samme bakgrunn.

Det han lurer på er hvilke rettigheter han har å føye seg etter nå, og hvordan han eventuelt burde gå frem. Har han noen form for reklamasjonsrett, angrerett? Han fikk også en kvittering da han hentet telefonen, som forsåvidt ser ganske "shady" ut, hvor det er krysset av for at kunden har "Sjekket enheten ved henting" og ved kundens signatur står det bare "OK!". Han har ikke signert noen ting, eller "sjekket enheten ved levering" da han ikke la merke til mangelen før han kom hjem idag.

Takker for all hjelp på forhånd!
Sist endret av RealEstate; 12. september 2016 kl. 17:30.
Hvis butikken/teknikeren som utførte arbeidet brukte uorginale deler, er heller ikke tekniker sertifisert så da har eier av tlf nå null garanti. Alle sertifiserte verksteder som reparerer telefoner tilbyr da en betalbar service for orginale deler og ny garanti.
Autoriserte apple verksteder får ikke lov til å skru opp iphones og bytte enkelt deler, annet en batteri. Da blir heller hele telefonen swappet. I noen tilfeller kan telefonen bli sendt ned til Nederland for skjermbytte. Så vidt jeg vet så fins det ikke originale iphone deler å oppdrive av apple selv, da disse ikke blir solgt løst slik som til f.eks samsung, sony. Har selv en kamerat med iphone 6 plus med fake skjerm, og jeg ser det med engang at den skjermen er fake. Ikke sikkert mannen i gate gjør det, men til å ha jobbet som servicetekniker så ser jeg det rimelig raskt.

Er litt sketchy med sånne jalla sjapper, blir bare benyttet uoriginaledeler. Hvis du hadde levert telefonen til ett autorisert verksted så hadde han fått en pris på å bytte hele enheten til en helt ny iphone. Dette er jo som sagt dyrt, men da får man ett ordentlig produkt som ikke har fult av jalla løsninger og deler. Du får sikkert skjermen remontert på verkstedet du reparerte den nå, men det dårlige skjermbilde må du bare leve med da det er fake display.
Sitat av 420master Vis innlegg
Hvis butikken/teknikeren som utførte arbeidet brukte uorginale deler, er heller ikke tekniker sertifisert så da har eier av tlf nå null garanti. Alle sertifiserte verksteder som reparerer telefoner tilbyr da en betalbar service for orginale deler og ny garanti.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Vet du om et sertifisert verksted her i Oslo som tilbyr bytte av skjerm og ny garanti, og hvor mye det eventuelt koster?

Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Du får sikkert skjermen remontert på verkstedet du reparerte den nå, men det dårlige skjermbilde må du bare leve med da det er fake display.
Vis hele sitatet...
Ja, tenker det enkleste for han rett og slett er å leve med den dårlige skjermen, og gå bort å få den ordentlig på plass og la det ligge. Takk!