Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1338
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har siden slutten av 2016 vært plaget med konstant uro & stress, har også hatt noe angst, depresjoner & 1 panikkanfall, men svært lite av det nå men det hender seg. Har vært hos lege x antall ganger, bup, hatt 2 innleggelser etc, men hver gang får jeg samme svar "Det kommer til å gå seg til etterhvert". Og sist på rusbehandling skulle jeg få en type medisin for å klare å roe meg ned ved navn "Atarax" som ikke ga noe som helst funk. Hadde også fått en sovemedisin "Seroquel" som funket i 2-4 timer så våknet jeg, men søvn var ikke det største problemet, så hun legen mente jeg skulle bruke 25mg Seroquel gjennom hele dagen, men sovnet bare på hver gang jeg tok det så nå sitter jeg her å alt er fortsatt det samme som for 6mnd + siden. Tror ikke jeg får noen medisiner fordi jeg har brukt endel rusmidler som typ benzo & amfetamin. Hva kan jeg gjøre med dette, føler ikke jeg blir tatt serriøst
Medikamentell behandling er dessverre ofte lite hjelpsom i behandlingen av angstlidelser. Noen antidepressiva, antiepileptika kan ha en viss effekt, men den er som regel liten. Benzodiazepiner gir som regel god effekt over kort tid, men her er tilvenning et enormt problem. Man ender opp med at vedkommende sitter igjen med like mye eller mer angst, samtidig som de nå er avhengige av benzo. Kognitiv atferdsterapi, livsstilsendringer, stans av rusmidler og flere andre ting kan hjelpe. Behandlingen varierer med om det er snakk om generalisert angst, som ikke trigges av noe spesielt, eller angst i konkrete situasjoner. Leit å høre at du har fått beskjed om at dette bare går seg til (selv om det for en del yngre mennesker gjør det). Fokuset på en del BUP ligger dessverre i overdreven grad på utredning, faktisk behandling havner ofte i baksetet. Medikamentell behandling av søvnvansker er nesten alltid et tapsprosjekt.

Mitt råd til deg er:
  • Ikke bruk dataskjermer i tiden frem mot kvelden.
  • Sørg for å få nok dagslys.
  • Ha tilstrekkelig fysisk aktivitet.
  • Ikke bruk stimulerende stoffer sent på dagen (kaffe).
  • Ikke gjør andre ting på soverommet enn søvn.
  • Dersom du ikke får sove stå heller opp igjen, gjør noe rolig aktivitet for en liten stund, og legg deg igjen.
  • Stans alt inntak av rusmidler.
  • Sett av tilstrekkelig tid til søvn.

Hos de fleste pasienter vil slike enkle tiltak for søvnhygiene hjelpe veldig.

Lykke til!
Husk at medisinene kun demper symptomene og kurerer ingenting annet enn dem. Kjenner ikke til historien din men vet av erfaring at helsepersonell kan være restriktiv med å skrive ut resepter der de frykter det foreligger fare for missbruk eller vanedanning. Fokuserer du på angsten og viser vilje til å bearbeide deg ut av den, eller er du hovedfokusert på piller i møte med dem? Jeg vet ikke svarene her, men tenk litt over det. Så er det slik at man kan skifte fastlege om man ikke føler å bli hørt. Lykke til
Må bare spørre om du har sjekket stoffskiftet ditt. Hvis ikke, krev at de gjør det.

Symptomer på høyt stoffskifte kan ligne på mye annet og folk blir hele tiden feildiagnostisert fordi legene er sløve med å sjekke det ut av saken. Noen av symptomene er uro, nervøsitet, stress, angst og søvnproblemer.
Sist endret av Susa; 28. oktober 2017 kl. 17:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.