Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 28004
Vi har en brønn som måler 4 meter fra topp til bunn.

Denne er med drone oppmåling ca 1200 meter i luftlinje fra boligen. Vår og sommerstid kan brønnen tørke ut, og det ville derfor i slike perioder med tørke vært meget nyttig å kunne motta daglige målerapporter (en gang per 24 t.) om brønnen sin vannmengde stand.

Noen som vet om slike anlegg, basert på solcelle batteri teknologi, måler vannstand vha. av resistanse i 2 plastrør?

Tenker at påmonterte tørn med metalleder, rundt rørene vil med vannstand skape en resistanse krets. Mer vann = lavere motstands verdi mellom rørene. Denne økende/minkende resistans kan stå som en referanse for hvor mange meter det er med vann i brønnen. En krets (Arduino?) måler resistansen i kretsen, konverterer dette digitalt som sendes til en mottaker i boligen, hvor resultatet vises på en LED tallrute.

Dette er tankene i grove trekk, noen med mer informasjon, URL linker?

På forhånd takk.

0
Svar
Multisitat
Rediger
Du trenger ikkje akkurat solcelle teknologi til dette. Hvis du skal baserere ideen din på en airduino med rapportering engang i døgnet, så holder det lenge med et bilbatteri. Jeg kan tippe at du kan drifte dette anlegge et hel sommer uten opplading av batteriet.

Jeg forsto ikkje helt hvordan du skulle måle vannstanden med to plastrør, men så er ikkje elektronikk mitt spesial området. Jeg ville ha brukt trykksensor i bunnen av tanken, jo mer vann, jo høyere blir trykket.

Når airduinoen har mål vannstanden, så slår du av alle brukte porter på den og legger den til å sove i 24 timer, da bruker den utrolig lite strøm.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Einig med 0xFF. Trykk, ultralyd eller flottørmåler er tingen for å finne vasstanden.

Det finst neppe ferdige anlegg for det du ønsker, men det er mogeleg å byggje sjølv. Spørsmålet er kor mykje elektronikk du kan. Tar eg ikkje heilt feil finst det pakkeradio-opplegg for arduino, som du kan nytte for å overføre informasjonen
Overskuddsmateriell
APC220 er fin for å overføre data trådløst til/fra Arduino over avstander, men den sier levrandøren at klarer 1200m under optimale forhold. Har derimot funnet denne som kan funke:
http://www.seeedstudio.com/depot/2KM...der-p-321.html
Tar man også i bruk 2 talls systemet så kan man få 16 forskjellige nivåer.

Hvor langt er det fra høyeste til laveste vannstand i brønnen?
Biltema har for opptil 600mm variasjon: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/El...er-2000020368/

Klarte ikke å finne noen sensorer som er egnet for å måle på trykk som vil være en veldig fleksibel løsning mtp vannstand.
Trådstarter
99 3
Mange gode forslag her. Poenget med to målestaver med innlagt tråd av metall, var å måle resistansen mellom disse to staver. Dess mindr vann, dess større omsk verdi (jeg har tre årig utdanning innen lekronikk, så vett man de .

Jeg har endret måleteknikken. Ved å bruke en flotør med magneter festet i flotøren indre del av sirkel (flotøren er rund, fra slike kaste stav leker). Flotøren flyter rudt et rør. Røret som er av pvc plas gjøres tett i bunnen. Inni røret som er om lag 4 meter (maks vannstnd) moteres en mostand for hvert 50. cm. La oss si at vi bruker 100 ohm med tolleranse 1 % ved 50 cm (ikke så nøye med lav feiltolleranse. Så bruker man 200 ohm ved 1 meter, 300 ohm ved 1,50 meter, osv opp til 4 meters merket.

I bunnen føres tråden fra siste motstand opp til toppen av røret. Da har man en omsk kjede på 7 X X ohm (bunnen brukes ikke motstand). Ved hver motstand monteres en magnet bryter. Denne kortsluttes ( også hver enkelt motstand) dersom flotøren passere en magnet. Magneten koples parallelt over mostandene. Nå har hver 50. cm fått et "merke", ved at resistansen i kjeden reduseres tilsvarende hvor magneten i flotrøen passerer.

God ide med et 45Ah bilbatteri.

Skal sjekke long distance RF amplifier. Her kommer mine kunnskaper som radioamatør inn. Skal også sjekke med radio gruppen som jeg tilhører. 433MHz er de såkalte "frie frekvenser", men kan ha en begrensinger grunnet signal/støy forholdet. Da vil 950 MHz være mer å foretrekke, mens en øking av frekvens setter en begrensing mtp rekkevidde igjen. Dvs. utgangseffekten må økes.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Høres ut som et artig prosjekt

Når det gjelder måleprinsipp synes jeg ultralyd høres smart ut. Positive med den i forhold til ditt prinsipp er, at du ikke har kontakt med mediet, ikke bevegelige deler, og ingen mulighet for lekkasje Blir sannsynligvis billigere og mindre komplisert også
Trådstarter
99 3
Ultra sonic waves!! Jøss, hvorfor ikke tenkt på det allerede (burde jo tenkt, har det på drona min, avstandsmåling mot baken for mykere landing!). Ikke bare billigere, men også langt enklere konstruksjonsmessig, woww!
Sitat av roof55 Vis innlegg
Ultra sonic waves!! Jøss, hvorfor ikke tenkt på det allerede (burde jo tenkt, har det på drona min, avstandsmåling mot baken for mykere landing!). Ikke bare billigere, men også langt enklere konstruksjonsmessig, woww!
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest postene i tråden, så har det blitt foreslått før av Slashdot.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Einig med 0xFF. Trykk, ultralyd eller flottørmåler er tingen for å finne vasstanden.

Det finst neppe ferdige anlegg for det du ønsker, men det er mogeleg å byggje sjølv. Spørsmålet er kor mykje elektronikk du kan. Tar eg ikkje heilt feil finst det pakkeradio-opplegg for arduino, som du kan nytte for å overføre informasjonen
Vis hele sitatet...
Trådstarter
99 3
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis du hadde lest postene i tråden, så har det blitt foreslått før av Slashdot.
Vis hele sitatet...
Jeg har 3 årig tek. utdannelse, er radioamatør, og er bekjent med div. prosjekter med Arduino. Ultralyd har jeg, ifm. ryge alarm. Denne har nettopp 4 meters lengdemåling og ned til 40 cm. Midt i blinken. Både med LED digital avstands visning, og lysdioder. Går jeg for den løsningen, ser jeg for meg foto overføring, vist ikke, så har du rett i at Arduino både har komplementeringsset for ultrasonic waves og pakkeradio overføring. Oppmålt med dronen sin GPS til 1200 meter i luftlinje.

Setter stor pris på innspill, ideer osv. Go for it !
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
Går jeg for den løsningen, ser jeg for meg foto overføring
Vis hele sitatet...
Kva i alle dager meiner du med fotooverføring?
Trådstarter
99 3
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva i alle dager meiner du med fotooverføring?
Vis hele sitatet...
At det blir tatt et bilde av måleren sitt diaplay. Blir så en overføring av fotoet.

Evt. en Arudino oppkopling med koder og dekoder (plassert heime), sender ved brønnen, mottaker i heimen. Ultralyd sensorene i denne oppkobling er tilkoplet Arduino, der Arudino kjører eget program for måling.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
At det blir tatt et bilde av måleren sitt diaplay. Blir så en overføring av fotoet.
Vis hele sitatet...
Så du vil overføre eit par hundre kilobyte informasjon for å overføre 4/8 byte informasjon? Du kan gange straumforbruket ditt med tusen....

Få utgangen frå sensoren som 0-10V, digitaliser, send verdien. Det er 4/8 byte du må overføre om du vil sende real, eller 2 byte om du går for ein int - eller 1 byte om du vil ha 255 nivå...
Sist endret av vidarlo; 22. oktober 2015 kl. 12:55.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Så du vil overføre eit par hundre kilobyte informasjon for å overføre 4/8 byte informasjon? Du kan gange straumforbruket ditt med tusen....

Få utgangen frå sensoren som 0-10V, digitaliser, send verdien. Det er 4/8 byte du må overføre om du vil sende real, eller 2 byte om du går for ein int - eller 1 byte om du vil ha 255 nivå...
Vis hele sitatet...
Med tanke på data integriteten så ville jeg ha bygget en enkel protokoll rundt dataen som sendes. feks:

Identifikasjon - 7 bits ( f.eks 85 - binær: 1010101)
Data type: - 1 bits ( 0 = request / 1 = response )
Data - 2 bytes
CRC - 1 byte
--------
Totalt - 4 bytes

Med short int på 2 bytes, så vil de gi 65536 forskjellige nivåer. Noe som tilsvarer 0,000061035L pr nivå.
Sist endret av 0xFF; 22. oktober 2015 kl. 15:20.
Jeg har selv jobbet med et lignende prosjekt.
Jeg brukte en Arduino Uno, et GSM-shield og en hc-sr04 Ultrasonisk avstandssensor.
Det funket i teste-stadiet, men dessverre litt dårlig i praksis. GSM-skjold er et godt alternativ, da det er lett å programmere, og du kan velge om du vil ha jevnlig oppdatering eller "on-demand" oppdatering.
Enig med 0xff og slashdot. Med en arduino har du jo nesten en ferdig løsning. Sensorteknologi finnes det nok av. Spørsmålet er bare nøyaktigheten du er ute etter.

JEG ville bare ha gått for feks en flotør koblet til en enkel ADconverterer, som gir et signal til Arduinoen. som derretter sender all møkka til Pcen eller hva enn du måtte tenke deg

-VN

Jeg forstår ikke hvordan å måle motstanden i vannet skal kunne gi deg et nøyaktig resultat, ettersom det som regel er mineralforekomste i brønner, og konsentrasjonen av mineralene kan variere, vil motstanden svinge betraktelig mer enn den vil svinge om du har 20liter mer vann i brønnen din.
Finnes en del forskjellig på Ebay ser jeg.
Du ga meg forresten en god ide. Har selv brønn som går tom innimellom.

http://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=...sm+water+level
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Enig med 0xff og slashdot. Med en arduino har du jo nesten en ferdig løsning. Sensorteknologi finnes det nok av. Spørsmålet er bare nøyaktigheten du er ute etter.

JEG ville bare ha gått for feks en flotør koblet til en enkel ADconverterer, som gir et signal til Arduinoen. som derretter sender all møkka til Pcen eller hva enn du måtte tenke deg

-VN

Jeg forstår ikke hvordan å måle motstanden i vannet skal kunne gi deg et nøyaktig resultat, ettersom det som regel er mineralforekomste i brønner, og konsentrasjonen av mineralene kan variere, vil motstanden svinge betraktelig mer enn den vil svinge om du har 20liter mer vann i brønnen din.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder måleprinsippet med motstand, er det ikke motstanden i vannet han snakket om. Røret som er tett senkes ned i i brønnen med motstander inne i røret. Magneten som sitter på flottøren vil lukke magnetbrytere han har plassert ved motstandene Blir vell som et lineært potmeter med veldig dårlig oppløsning

Men som jeg skjønte skulle roof55 heller bruke ultralyd
Trådstarter
99 3
Å måle motstanden i vannet er et for lengst forlatt tema. Å ta bilde av en avstands sensor, for så å overføre dette resultat per bilde, gjelder det samme. For såvidt forlatt tema også, flotør med 1 % nøyaktige motstandere som kortsluttes ved hver passerte halvmetere. Det som gjelder nå er Arduino Nano, tilkoplet Ultralyd sensor som måler avstanden fra topp av brønnen og ned til vannoverflaten.

Noen med linker til Arduino oppkopling med ultralyd med transmitter/mottaker? PF takker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får prøve å stappe inn arduino radio og arduino ultrasound i google, og sjå kva du får til resultat. Det er den vanlege måten å finne informasjon på i dag.
Arduino sin tut. for ultralyd sensor:
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/Ping

Hvilke sensorer og transmitter receiver har du tankene?
Trådstarter
99 3
Nå er vi snart i mål!
Flotør måling er ikke særlig egnet, har jeg funnet ut, fordi det finnes andre mer geniale løsninger, se her.

Dette er små enkle følere som bli NC eller NO, avhengig av en føler del som styres av vannhinnen sin posisjon (Nivå). Dette er vanntette kontakter. 4 følere festes på et plastrør 4 m. langt. Avstand mellom hvert føler punkt kan være 1 meter. Føler 1 kan stå i bunnen av røret 2 cm fra enden, nr 4 øverst, 2 og 3 i mellom. Røret plasseres 1 meter over bunnen av brønnen sitt bunn nivå. Så er det ut med Arduino.

På markedet finnes det GSM sendere som sender forhåndsprogramerte SMS beskjeder, avhenig av noen portinnganger sine nivåer, NO (Normal Open) eller NC (Normal Closed). Det finnes enkel GSM sendere med opp til 4 innganger. Da lar vi inngang 1 hete "Vannstand mellom 1 til 2 meter", inngang 2 "Vannstand mellom 2 og 3 meter, osv. Hver gang en føler endre sin tilstand, sendes sms programert for inngang som endrer sin status.

Nå er det slik at man ikke kan vite om vannstanden er oppad- eller nedadgående. Men, ved å se på siste melding skjønner man "hvor det går hen". Skulle ikke forundre meg at senderen skiller for SMS melding mellom NC port inngang og en endring til NO status.

Så er det også slik at man kan ringe til GSM enheten og den avgir sitt SMS svar avhengig av hvilken kontakt som har, NC for eks.

Så nå jakter jeg etter den rette GSM senderen, der vil jeg nok trenge hjelp fra forumfolket, om noen har tips?
Sitat av roof55 Vis innlegg
På markedet finnes det GSM sendere som sender forhåndsprogramerte SMS beskjeder, avhenig av noen portinnganger sine nivåer, NO (Normal Open) eller NC (Normal Closed). Det finnes enkel GSM sendere med opp til 4 innganger. Da lar vi inngang 1 hete "Vannstand mellom 1 til 2 meter", inngang 2 "Vannstand mellom 2 og 3 meter, osv. Hver gang en føler endre sin tilstand, sendes sms programert for inngang som endrer sin status.
Vis hele sitatet...
Så nå jakter jeg etter den rette GSM senderen, der vil jeg nok trenge hjelp fra forumfolket, om noen har tips?
Vis hele sitatet...
Hvis du allede har funnet denne senderen din på whatever marked, hvorfor kjøper du ikke bare den? Hvorfor er ikke dette "rette" sender for deg? Du kan jo i det minste linke til hva enn det er du har funnet så man vet hva det er for noe hardware du snakker om.

Virker jo uansett ikke som om du hører på det folk sier til deg, så hva er vitsen?
Sist endret av m0b; 29. oktober 2015 kl. 02:34.
Overskuddsmateriell
Du finner en her: http://bit.ly/1PS7m44
Trådstarter
99 3
|d13m0b, ser ikke ut som du skjønner poenget med innlegget. "Så nå jakter jeg etter den rette GSM senderen, der vil jeg nok trenge hjelp fra forumfolket, om noen har tips?", skrev jeg. For de som ikke skjønner at jeg har prinsippløsningen, men ikke produktet, har Bullhill skjønt tegninga og funnet et alt. svar i dennes link. Og siden tiden gikk fra innlegget til nå, kan jeg til |d13m0b linke deg hit

Update, flere GSM sendere med forskjellige funksjoner her.
Sist endret av roof55; 31. oktober 2015 kl. 01:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Denne her.

Men jeg er i dialog med produsenten. Er tryggere mtp support.

For trigging for hver meter som passeres/forlates av vannoverflate, benyttes denne.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Nå er vi snart i mål!
Flotør måling er ikke særlig egnet, har jeg funnet ut, fordi det finnes andre mer geniale løsninger, se her.

Dette er små enkle følere som bli NC eller NO, avhengig av en føler del som styres av vannhinnen sin posisjon (Nivå). Dette er vanntette kontakter. 4 følere festes på et plastrør 4 m. langt. Avstand mellom hvert føler punkt kan være 1 meter. Føler 1 kan stå i bunnen av røret 2 cm fra enden, nr 4 øverst, 2 og 3 i mellom. Røret plasseres 1 meter over bunnen av brønnen sitt bunn nivå. Så er det ut med Arduino.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at dette høres helt idiotisk. Det bør du også forstå, du som har elektronikk utdannelse.

For det første så er det mye mer arbeid å sette opp dette systemet, kontra 1 ultralyd sensor. For det andre, så gir dette en oppløsning på 2 bits, altså 4 muligheter, mens en ultralyd sensor med AD konverter kan gi deg en oppløsningen mellom 4 og 32-bits. For det tredje, så må disse sensorene ligge i vannet, noe som øker sjansen for feil. I tillegg har du 4 sensorer som gir 4 ganger så stor sannsynlighet for feil.
Skal bli deilig å bare sette på 4 følere, kople de inn i hver sin Analog inngang.

Lage SMS melding for hver inngang, for hver meter, og som holder massevis for meg. Så er det tut og kjør.

Et system som er utprøvd er et system som ikke trenger utprøving. Enklere kan det ikke bli, og stort vanskeligere system trenger ikke jeg. Ferdig snakka!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
Skal bli deilig å bare sette på 4 følere, kople de inn i hver sin Analog inngang.
Vis hele sitatet...
Ja, vel. Du har digitale følere og analoge innganger? Det her minner meir og meir om bullshitbingo...
Nei, jeg har analoge følere og analoge 0/1 innganger. For lite kaffe på deg, eller
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av roof55 Vis innlegg
Nei, jeg har analoge følere og analoge 0/1 innganger. For lite kaffe på deg, eller
Vis hele sitatet...
Det er ikkje det du linker til, og analoge 0/1 innganger gir fortsatt ikkje meining - du stadfester strengt tatt inntrykket av at det er bullshitbingo...
Sitat av roof55 Vis innlegg
Nei, jeg har analoge følere og analoge 0/1 innganger. For lite kaffe på deg, eller
Vis hele sitatet...
Wat? Nei. Du har funnet deg brytere som slår inn når en flytende del får elektrisk kontakt med en fast del. De er enten på eller av – ledende eller ikke-ledende. Derav digitale. "NC" og "NO" er sjelden meningsfullt som beskrivelse av analoge følere.

Og hva i alle verdens dager er "analoge 0/1 innganger"?

(I tillegg, siden du ser ut til å være noe terminologisk forvirret: NC og NO står for "Normally Closed" og "Normally Open". Det er ikke en beskrivelse av følerens status til enhver tid, men hvordan bryteren er konfigurert. En NC-bryter er normalt lukket – altså ledende eller på. Dermed vil den ved relevant påvirkning slå over til åpen tilstand – altså ikke-ledende eller av. En NO-bryter fungerer omvendt.)
0 og 1 gir ingen mening, digitalt sett, men analogt gir det en absolutt mening. GSM-sender
Analoge givere.

Sitat av Provo Vis innlegg
Wat? Nei. Du har funnet deg brytere som slår inn når en flytende del får elektrisk kontakt med en fast del. De er enten på eller av – ledende eller ikke-ledende. Derav digitale. "NC" og "NO" er sjelden meningsfullt som beskrivelse av analoge følere.

Og hva i alle verdens dager er "analoge 0/1 innganger"?

(I tillegg, siden du ser ut til å være noe terminologisk forvirret: NC og NO står for "Normally Closed" og "Normally Open". Det er ikke en beskrivelse av følerens status til enhver tid, men hvordan bryteren er konfigurert. En NC-bryter er normalt lukket – altså ledende eller på. Dermed vil den ved relevant påvirkning slå over til åpen tilstand – altså ikke-ledende eller av. En NO-bryter fungerer omvendt.)
Vis hele sitatet...
Du tar feil. Hva er av og på for noe?? Denne har enten NC normslt lukket eller NO normalt åpent kontakt mellom to ledere, avhengig av hvordan denne monteres. Flytende væske, hvor tar du det fra??NC og NO terminologien er vi helt enige om. Forvirret enda?
Sist endret av roof55; 2. november 2015 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av roof55 Vis innlegg
0 og 1 gir ingen mening, digitalt sett, men analogt gir det en absolutt mening.
Vis hele sitatet...
Altså... Nei. Bare kutt ut. Enten troller du eller så bør du skifte hobby til duplo.

Sitat av roof55 Vis innlegg
Du tar feil. Hva er av og på for noe??
Vis hele sitatet...
Blant annet definisjonen av et binært signal. Også kjent som et digitalt signal.

Sitat av roof55 Vis innlegg
Denne har enten NC normslt lukket eller NO normalt åpent kontakt mellom to ledere, avhengig av hvordan denne monteres.
Vis hele sitatet...
Ja, men den blir ikke NC eller NO i løpet av væskens bevegelser, slik du helt tydelig har omtalt det tidligere i tråden. ("Skulle ikke forundre meg at senderen skiller for SMS melding mellom NC port inngang og en endring til NO status.")

Sitat av roof55 Vis innlegg
Forvirret enda?
Vis hele sitatet...
Overhodet ikke.
Sitat av roof55 Vis innlegg
0 og 1 gir ingen mening, digitalt sett, men analogt gir det en absolutt mening.
Vis hele sitatet...
Dette må du forklare oss nærmere. Jeg har så å si null utdannelse innen elektronikk, hadde 2/3 timer i uken i 1 år. Men det du sier gir ingen mening, vet du hva analog og digital er for noe? Digital systemer bruker 2 verdier, blir gjerne også visualisert med true/false, 1/0 eller på/av. Så når disse sensorene dine har 2 verdier, altså ledende eller ikkje ledende (på/av), så vil dette bli betegnet som en digital sensor. En analog sensor vil overføre verdiene ved hjelp av endringer i en måleenhet, f.eks brukes motstand ganske ofte, høyere motstand gir høyere verdi, mens lavere motstand gir lavere verdi.
Sitat av roof55 Vis innlegg
0 og 1 gir ingen mening, digitalt sett, men analogt gir det en absolutt mening.
Vis hele sitatet...
I folkeopplysningens navn kan jeg prøve å forklare deg raskt hvordan dette egentlig henger sammen.

Et signal, i elektronikkens verden, er en informasjonsstrøm i form av en varierende strøm eller spenning. Disse kan generelt være av to forskjellige typer: digitale eller analoge.

Et analogt signal har en spenning eller strøm som samvarierer kontinuerlig med en eller annen tilstand i et fysisk system. Variasjonen i dette signalet er altså analog med den fysiske variasjonen. Et enkelt eksempel er signalet ut fra en mikrofon, hvor variasjonen i spenningen samsvarer med variasjonen i lufttrykket som treffer mikrofonens membran. Et annet eksempel kan være spenningen ut fra et potentiometer hvor skaftet er koblet til en motor, hvor spenningen da vil svare til motorens posisjon (dette vil være utgangspunktet til en enkel servo).

Et digitalt signal derimot, varierer ikke kontinuerlig, men har distinkte og bestemte diskrete verdier. Den vanligste typen digitale signal har to definerte spenningsnivåer, som regel 0 V og en høyere spenning, som hver representerer henholdsvis "0" og "1". Det finnes også andre typer hvor de binære verdiene 0 og 1 er representert ved to spenningsnivåer på en mer komplisert måte, som for eksempel manchesterkoding. Det finnes også tilfeller hvor de to binære verdiene representeres ved flere spenningsnivåer, som for eksempel alternate mark inversion. I tillegg finnes det signaler med flere spenningsnivåer som representerer flere verdier enn 0 og 1 (gjerne på en måte som tillater enkel dekoding tilbake til et binært logisk signal etter transmisjon), som for eksempel kvadraturamplitudemodulasjon. I prinsippet kan man også variere andre ting enn akkurat spenningen i signalet, som for eksempel å skifte mellom forskjellige frekvenser eller mellom forskjellige bølgeformer, så lenge det skiftes mellom diskrete verdier.

Dine sensorer er enten av eller på. De enten leder eller leder ikke, avhengig av om vannstanden er over eller under et bestemt nivå. Dette er rene binære verdier og har ingenting på en analogport å gjøre, selv om det teknisk sett selvsagt er fullt mulig å gjøre det slik. En analogport på en mikrokontroller har en ADC (analog til digital-konverter) som gjør om en analog spenning – altså en spenning som kan være hvilken som helst verdi mellom to ytterpunkter – til en digital representasjon som svarer til hvordan dette nivået ligger i forhold til ytterpunktene. Denne verdien vil nødvendigvis ha en viss oppløsning, som avhenger av hvor mange bits ADC-en er på. En 10 bits ADC vil representere denne spenningen som et tall mellom 0 og 210-1.

En digitalport, konfigurert som en input, vil du bare avlese som 0 eller 1. Normalt har hver pinne en pull-up-motstand, en pull-down-motstand eller begge deler. Disse kan normalt aktiveres med software, og sørger for at spenningsnivået på pinnen går henholdsvis høyt eller lavt om ingenting annet driver den. Du kan derfor koble sensoren din mellom en digitalport og jord, eller en digitalport og en egnet positiv spenning (for eksempel drivspenningen til kontrolleren), avhengig av om du bruker pull-up- eller pull-down-motstander. Du kan også selvsagt sette på dine egne pull-up- eller pull-down-motstander i stedet for å bruke integrerte om du heller vil det (eller om mikrokontrolleren ikke har det, noe som er veldig uvanlig).

For å kunne se om vannet er på vei opp eller ned, som du snakket om tidligere, må du bare se på rekkefølgen av triggingen av sensorene. Det er ingenting med hver enkelt sensor som kan gi deg denne informasjonen.
Sist endret av Provo; 2. november 2015 kl. 22:18.
Til ts: er prosjektet lagt på hylle?

Hvis ikke anbefaler jeg deg å høre på det noen av de andre her foreslår. det er faktisk overaskende mange kloke hoder her inne, som vet hva de snakker om .

Hvis ikke ville jeg lest meg litt opp på digitale/analoge givere 101

lykke til
Sist endret av visualn00b; 3. november 2015 kl. 12:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For å pirke: nei, den er ikkje analog. Den er digital. Den gir ut mange diskret steg, der motstander vert lagt inn av reed-rele og ein magnetflottør. Den vil alltid opptre med faste motstandsverdier.

Binær vil derimot sei digital - med kun to nivå.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
99 3
vidarlo, da er dette digital signal giving, men update 4 stk flotø govere med reed kontakter, hver kontakt har felles 0 (jord), mens hver av de 4 kontaktene gir hver for seg + 5volt ved lukket kontakt. Ved lukket kontakt er status for GSM enheten høy (1)=nivået er passert. Ved en hver passering av en redd kontakt, dvs. endring av nivået 1 til 0, eller 0 til 1 vil en sms for tilhørende input bli generert. Da takker jeg for samspillet med nyttige tips, korrigeringer i dette prosjektet.
Sikkepå at noen ikke forveksler 1/0 med I/O ?
Altså Inn/Out ?
Trådstarter
99 3
Det vil tiden vise, eller så må vi spørre dem...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spennende prosjekt! Jeg kan hjelpe deg med å realisere dette, men ett spørsmål først. Dersom det er en direkte link mellom vannstanden i brønnen og vanntrykket i slangen, så er det vel mye enklere å bare måle vanntrykket nede i boligen?
Trådstarter
99 3
Det er en kilde som deles til to boliger. Største dybde er 4 meter, diam. største i bunn 1.1 m, men usikker på de øvrige ledd og hvordan de da de-formeres med mindre dam. Å måle trykk inn til boligen ville kunne ha vært en av de enkleste løsninger. Det blir litt vanskeligere dersom nabo krana erå pent, halvering av trykk omtrentlig. Så er det også slik at en annen nabo har gravd opp sitt tun, nettop der "vår" slange går forbi. For en 4-5 uker siden ble brønnen inspisert, og var omtrent full, 3,5 m. høyde.

Normalt skal den holde greit med forsyning gjennom høst/vintero gtidlig vårdel. Likevel kan man høre at trykkpumpen som vi har koplet til i vår bolig søiter med å kople seg inn. Det kan høres luftbobler når vi tapper vann, og trykk pumpen koples inn svært sent. Luftbobler kan skyldes lekkasje og derfor har vi lite med vann, på disse årstider. Trykket i tken befgynner på 1.8 bar, og opphører ved 4.8 bar. Nå i høst ble det koplet inn 3 stk filtere, gro+fin kullfilter + et sedmenteringsfilter. Dette går så gjennom et 55W UV strålerør.

Det er manometer før og etter disse filterne. Bar inn er ca 3.2 og ut 2.5 bar. Filterene står etter pumpa.
Overskuddsmateriell
Vil nok tro den lyden dere hører er kavitasjon pga motstanden i røra. Dette skaper stor slitasje på pumpa og det er bare 2 måter dere kan unngå det på. Enten må dere dimensjonere opp røra inn på pumpa eller dere må redusere volumet pumpa prøver å skaffe seg ved å redusere turtall.

Når trykket på sugesiden faller under 0.008 bar og kavitasjon er ett faktum.
Sitat av roof55 Vis innlegg
.......
Det er manometer før og etter disse filterne. Bar inn er ca 3.2 og ut 2.5 bar. Filterene står etter pumpa.
Vis hele sitatet...
Denne verdien "Bar inn" vil ikke den variere etter hvor mye vann det er i brønnen? Dersom JA, så trenger du bare å sette to merker på denne måleren. Ett merke for full brønn og ett merke for tomm brønn. Da har du egentlig det du trenger :-)
Trådstarter
99 3
Bullhill, det går 40 mm rør inn til boligen. Skulle ikke det være stort nok dimensjonert rør? Og, trykket ut fra pumpa er 4.8 bar. Trykket går inn i en 120 liters trykktank. Denne er fylt med ca 2/3 vann og resten i "toppen" av tanken er de 4.8 barene. Når sant skal sies, så står det montert tre filtere etter trykkmotoren, ett grov kullfilter, et fint og sist et sedmenteringsfilter. Alle er 8" filtere (ca 45 cm lange). De er nye i oktober der installasjonen befant seg. Vi er bare to personer i husholdningen, og filterene skulle vel holde minst ett år, før de "tetter seg". I tillegg, vannet går gjennom et 55W UV rør etter filterene.

Akkurat nå sliter vi med 4.8 bar før flterene og ca 2 bar etter. Når vi tapper ut vann, synker dette utrolig fort, mens rkket på 4.8 bar siden nesten ikke rører på seg. Når vi slutter med uttappingen, øker trykket etter filterene igjen. For meg så virker det som det er stor motstand i filterene, for at vannet skal gå greit igjennom disse. Noen med innspill? (om dette som er litt utenfor trådsstart, men likevel viktig å få fikset opp i).

Sitat av BjornTore Vis innlegg
Spennende prosjekt! Jeg kan hjelpe deg med å realisere dette, men ett spørsmål først. Dersom det er en direkte link mellom vannstanden i brønnen og vanntrykket i slangen, så er det vel mye enklere å bare måle vanntrykket nede i boligen?
Vis hele sitatet...

Har du noen URL/tips å bringe videre for vanntrykksmåling?
Sist endret av roof55; 13. desember 2015 kl. 05:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av roof55 Vis innlegg
Når sant skal sies, så står det montert tre filtere etter trykkmotoren, ett grov kullfilter, et fint og sist et sedmenteringsfilter. Alle er 8" filtere (ca 45 cm lange). [...] I tillegg, vannet går gjennom et 55W UV rør etter filterene.
Vis hele sitatet...
Hvor er det dere henter vannet fra, septiktanken? Med tanke på at dere har 2 stk kullfiltere, et sedimenteringsfilter og et UV filter? Og er ikke filtrene satt i litt feil rekkefølge? Burde ikke sedimenteringsfilteret kommet først?

Sitat av roof55 Vis innlegg
Akkurat nå sliter vi med 4.8 bar før flterene og ca 2 bar etter. Når vi tapper ut vann, synker dette utrolig fort, mens rkket på 4.8 bar siden nesten ikke rører på seg. Når vi slutter med uttappingen, øker trykket etter filterene igjen. For meg så virker det som det er stor motstand i filterene, for at vannet skal gå greit igjennom disse. Noen med innspill? (om dette som er litt utenfor trådsstart, men likevel viktig å få fikset opp i).
Vis hele sitatet...
Det sier seg jo selv at når du har 4 stk filtre etter hverandre så vil det skape en del motstand. Men trykket før og etter filteret skal jevne seg ut etterhvert som vannet trenger igjennom filteret, så fremt dere ikke tapper vann i mellomtiden. Og hvis pumpen stopper å gå når trykket i trykktanken når 2 bar, så er det heller ikke rart at trykker i tanken faller fort. 2 bar er bare dobbelte av det atmosfæriske trykket nede ved havoverflaten.

Det er vel normalt å ha mellom 4-6 bar trykk i blandebatteriet. Vet far min har mellom 7-8 bar, noe som er meget høyt. Men han har privat brønn med 60-70 meters høydeforskjell til huset.
Sist endret av 0xFF; 13. desember 2015 kl. 06:03.
Trådstarter
99 3
0xff, rangeringen av filterne er ikk kronologisk oppført (noe jeg ser du ikke reflektete over som en mulighet). VANN INN: 1. Sedmiteringsfilter, 2 kullfilter GROV, 3. kullfilter FINT, UV LYSSTOFF RØR (ER IKKE ET "FILTER" men et rør inne i en plasthylse. Vannet "flyter" fritt i røret). Sist nevte har en likevel en filterfunksjon (og er sådan et filter) ved at det killer batterier og en del virus i vannet. Bildet viser arrangeringen. Røret i forkromming er UV belysningen. Som jeg skriver, trykket på siden av trykktanken, dvs. før filterne er ALLTID omkring 4.8 bar. Normalt skal trykkpumpen kun starte ved 1.8 bar. Men vi hører at pumpen starter i ny og ne, uten at vi har vært til stede i kjelleren og sett hvilket rykk som da befinner seg på den siden av filterne. Når filteropplegget ble montert i oktober, var det vel, merket vi ikke noe til trykket, før filterne ble satt opp.

Vi tapper heller ikke ut noe vann etter at vi ser bar trykket e. filterne er under 1 bar, en ca 0,5 bar mindre på trykk pumpe siden. Da stiger det opp til omkring 2 bar e. filterne. Så trykk på pumpesiden er omkring 4-4.8, mens etter filterne omkring 2 bar, og som faller svært fort ned til under 1 bar. Kan ikke være noe annet enn "fulle" filtere. Problemet er at det må være en svært STOR motstand i filterne, bare etter omkring 3 mnd. bruk. Eliminerings metoden kan brukes her, men er jobb som krever en del arbeid, slik at det å bare bytte filterne når de likevel er ute av holderne, ser ut til å være like fornuftig.
En stabil og sikker signalgiver er ganske viktig. Denne flotørswitchen fungerer fint for å sette øvre og nedre teskelverdi (for automasjonsløsninger). Dog ikke like god for kontinuerlig monitorering av eksakt vannstand. http://www.ebay.com/itm/Float-Switch...z29ZHUqjYZD25A
Overskuddsmateriell
Sitat av roof55 Vis innlegg
Bullhill, det går 40 mm rør inn til boligen. Skulle ikke det være stort nok dimensjonert rør? Og, trykket ut fra pumpa er 4.8 bar.
Vis hele sitatet...
Det er trykket inn på pumpa som avgjør og ikke trykket ut.
Om 40mm er nok vet jeg ikke. Mangler mye data for å kunne regne ut det. 1200M er derimot veldig langt når man baserer seg på sug.