Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 12794
I dag poppet et brev med et ukjent navn nedi postkassa, men med en adresse et lite stykke (1km ca.) lenger inn. Jeg vet ikke hvor hverken mannen bor eller hvor postkassen står. Spørsmålet er da hva jeg skal gjøre med dette brevet. Jeg forstår jeg ikke kan åpne det, men har jeg noen plikt overfor privatpersonen å sørge for at han får brevet? De tre tankene som har falt meg er å gå innover og finne postkassa til mannen, ringe/kontakte han og få avklart at jeg har fått hans post og til slutt å putte brevet ned i en slik rød postkasse utenfor postkontoret. Anyone?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Står det din adresse eller adresse til den ukjente?

Hvis det står adressen til den ukjente, bare legg det i en rød postkasse.
Hvis det står din adresse, sett kryss over og skriv "feil adresse" og legg i rød postkasse.
Hvis dette bare er et engangstilfelle ville jeg bare gått og levert det. Du får deg jo en fin tur på veien, så hvis du har tid er det vinn-vinn for alle det
Skjer det igjen bør du ringe posten og fortelle dem om hendelsene slik at de blir oppmerksomme på det fremover.
Jobber selv i Post i butikk, og vanlig prosedyre hos meg er bare å postlegge det igjen. Gjør det som er mest gunstig for deg. Er det enkelst for deg å putte det i rød postkasse, gjør det.
Vet ikke om du har plikt til noe som helst.

Det jeg har gjordt de gangene jeg har fått feil post er å se om navnet finnes på mitt poststativ. Hvis ikke legger jeg det i den røde postkassa.
Off-topic:
Hva gjør egentlig posten med brev i røde postkasser som ikke er frankert, eller som er frankert men allerede stemplet?

La oss si at det ikke står hvem avsender er på brevet. Går det da rett i søpla?

On-topic:
Jeg ville nok blitt glad om du hadde lagt det i postkassa mi, om brevet var til meg.
Sist endret av LoOzR; 24. juli 2012 kl. 14:23.
Brev stemples ikke lengre, så har lite å si =)
Du har kun en moralsk forpliktelse til å få brevet avgårde igjen. Bare legg det i en av de røde postkassene. Budet ser om det er et brev som er innlevert eller har vært i systemet før.

Sitat av LoOzR Vis innlegg
Off-topic:
Hva gjør egentlig posten med brev i røde postkasser som ikke er frankert, eller som er frankert men allerede stemplet?

La oss si at det ikke står hvem avsender er på brevet. Går det da rett i søpla?
Vis hele sitatet...
Det blir sendt regning med porto til mottaker sammen med brevet.

For at Posten skal destruere noe post, må det være umulig å finne ut både hvor det skal og hvor det kommer fra. Om det ikke fremkommer av utsiden, blir det sendt til brevåpningskommisjonen, som åpner posten og prøver å finne det ut derfra. Om det ikke er mulig da heller, blir det oppbevart i etpar år ellerno før det til slutt destrueres.

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Brev stemples ikke lengre, så har lite å si =)
Vis hele sitatet...
Jo, alle brev med frimerker stemples. Grunnen til at du ikke ser noe stempel på brevene fra store firmaer er at de har andre måter å frankere/fakturere på. Stemplingen kan også være gjort av maskin.
Sist endret av KultNick; 24. juli 2012 kl. 17:33.
Endte opp med å putte det i rød postkasse i går. Om brevet så skulle havne tilbake i min postkasse går jeg og putter det i postkassa til den rettmessige eieren og tar meg en prat med posten.