Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  171 12653
Hei

Det har seg sånn at de fleste grunnskoler går i kirken. Dette gjelder også på ungdomsskolen jeg går på. Jeg stiller meg litt kritisk til at dette er med i "undervisningen". Skolene fremstiller jo nesten dette som fakta. Gud finnes! 7-8 åringer har jo enda ikke fått evnen til å bedømme om dette er rett eller galt. Derfor vil jo mange barn i underbevisstheten begynne å tro på dette.

Jeg mener det er feil av skolene å ha et slikt opplegg. Hvis du bestemmer deg for å tro på gud, kan man jo gå i kirka. Men at små barn uten evne til å tolke og danne seg egne meninger skal bli så sterkt motivert til å tro på denne kristendommen er jeg i mot.

At det finnes tilbud for folk som ikke går i kirken er jeg fullt klar over. Men hvem sine foreldre fyller da ut et sånt skjema? (uten om muslimene da så klart.)

For meg som er langt ifra kristen er det enda verre å tenke på at staten (staskirken) manipulerer, og skaper vrangforestillinger i små barns hoder. Dette mener jeg er direkte skummelt. Jeg for min del mener at kristendommen er et grunnlag og en teori for mangelfull forståelse av verden for 2011 år siden. Selvfølgelig var ikke menneskene som levde den gangen like intelligente som oss. Ja, de ville finne svar, det er lett og forstå. Men det faktum at folk nå 2011, snart 2012 år etter kristendommens opprinnelse, fortsatt tror på dette, og ikke minst lærer opp småbarn til at dette er riktig, er fra mitt synspunkt helt forkastelig.

Hva mener du om dette?
Altså, om barna ikke har fått gjort seg opp en mening ift. til religion er det vel bare greit at de får vært med i kirken å sett hvordan det er?
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Bare gå inn kjerka, jeg gikk der også på ungdomskolen.
Vis hele sitatet...
For min del handler det om prinsipp. Jeg blir bare aggressiv når jeg sitter der å hører på alt tøyset. I dag skulker jeg.
Du trenger ikke skulke. Det er frivillig. Du skal ikke få fravær heller. Nekt, nekt og nekt.
Sitat av Huztle Vis innlegg
Altså, om barna ikke har fått gjort seg opp en mening ift. til religion er det vel bare greit at de får vært med i kirken å sett hvordan det er?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at underbevisstheten fanger opp hva som foregår. Dette styrker jo at barn i senere alder tar dette som fakta.

Sitat av nikons Vis innlegg
Du trenger ikke skulke. Det er frivillig. Du skal ikke få fravær heller. Nekt, nekt og nekt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke interessert i å være med på et bortkastet alternativt opplegg som bare tar av fritiden min...Derfor blir jeg hjemme.
Sitat av jonastheman Vis innlegg
7-8 åringer har jo enda ikke fått evnen til å bedømme om dette er rett eller galt...

...at små barn uten evne til å tolke og danne seg egne meninger...
Vis hele sitatet...
For det første tror jeg du undervurderer barn og deres evne til å være kritisk, evnen til å tenke.

Jeg tror ikke, i den grad skolen lar kirken være en del av religion-/livssynsundervisning, at barn tar skade av å gå i kirken. Jeg tror ikke at man behøver å være overforsiktig med hva man velger å utsette barn for.

Dessuten er det god historie- og religionsundervisning å besøke kirken, det betyr ikke at man tvinger barn til å tro eller manipulerer dem til en viss trosretning.

Dette er basert på slik jeg oppfatter at den norske kirken er en del av skolen, i kraft av egne erfaringer.
Sist endret av apocalypse; 19. desember 2011 kl. 13:05.
Get over it. Se på det som lærerikt.
Senere på barneskolen lærer du at det er en fordel å kunne noe om det du skal kritisere.
Enig. Utdanning og religion hører ikke sammen. Jo mer jeg leser om religion er jeg faktisk forundret av at det fortsatt finnes og praktiseres. Misjonærreligionene som kristendommen og Islam er de verste da de absolutt skal få alle andre til å tro det samme som de. Dette har heldigvis blitt litt bedre med årene, da de i det siste bare har brukt tid på snikkonvertere barn gjennom skolen samt snike til seg medlemmer til statskirken bare så de kan si at de har flere medlemmer enn de egentlig har. Religion generelt er skittent.
Da jeg gikk på grunnskolen og u.skolen brydde jeg meg ikke om hva den egentlig grunnen vi var der for, jeg satt egentlig bare å så på alle detalijene på vegger og tak og ble litt fascinert :P Religion har aldri gjort ett veldig stort inntrykk på meg som jeg kan huske hvertfall, har alltid hatt en oppfattning av at dette er tøys..
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Utdanning og religion hører ikke sammen.
Vis hele sitatet...
Uten religionsundervisning vil vi bli fattigere, forstå hverandre og verden rundt oss mindre. Og religion er historie. Uten historie kan man ikke forstå nåtiden.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
For det første tror jeg du undervurderer barn og deres evne til å være kritisk, evnen til å tenke.

Jeg tror ikke, i den grad skolen lar kirken være en del av religion-/livssynsundervisning, at barn tar skade av å gå i kirken. Jeg tror ikke at man behøver å være overforsiktig med hva man velger å utsette barn for.

Dessuten er det god historie- og religionsundervisning å besøke kirken, det betyr ikke at man tvinger barn til å tro eller manipulerer dem til en viss trosretning.

Dette er basert på slik jeg oppfatter at den norske kirken er en del av skolen, i kraft av egne erfaringer.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at en 8 åring ikke er istand til å være kritisk til religionsundervisningen. Det er ikke dermed sagt at man tar direkte skade av å gå i kirken, men for meg føler jeg at det blir feil å nærmest utnytte at barn ikke har den vurderingsevnen man får når man blir noe eldre.

Hvis man etterhvert bestemmer seg for å tro på kristendommen kan man jo oppsøke en krike på egen hånd. Skolen trenger ikke blande seg med det føler nå jeg.

Når det gjelder religionsundervisningen syntes jeg den kunne vært drastisk kuttet ned på. Sy den inn i samfunnsfag og informer om at enkelte mennesker tror på gud.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Uten religionsundervisning vil vi bli fattigere, forstå hverandre og verden rundt oss mindre. Og religion er historie. Uten historie kan man ikke forstå nåtiden.
Vis hele sitatet...
Å ha faktisk undervisning om religion, og det å gå i kirken med klassen er ikke det samme. Fra det jeg husker om de turene vi tok i kirken på ungdomskolen var det ikke mye undervisning. Bibelen er ikke undervisning.
Det som irriterer meg er at midler som kunne blitt brukt på noe vettugt, slik som matematikk, samfunnsfag og annen "håndfast" lærdom, heller blir brukt på en person som forteller eventyr. Attpåtil så tror presten at disse fortellingene har rot i den virkelige verden. Heldigvis er det ikke lenger slik at presten forfekter disse historiene som kalde fakta, men jeg mener fremdeles ikke at religionsundervisning har noe i den norske skolen å gjøre. Ihvertfall ikke nå som all forskning og logikk taler imot selve grunnvollen i de store religiøse skriftene.
Sist endret av VinumSabbathi; 19. desember 2011 kl. 13:18.
Også må du ikke glemme at man også får undervisning om de fleste religioner, ikke bare om kristendommen.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det som irriterer meg er at midler som kunne blitt brukt på noe vettugt, slik som matematikk, samfunnsfag og annen "håndfast" lærdom, heller blir brukt på en person som forteller eventyr. Attpåtil så tror presten at disse fortellingene har rot i den virkelige verden. Heldigvis er det ikke lenger slik at presten forfekter disse historiene som kalde fakta, men jeg mener fremdeles ikke at religionsundervisning har noe i den norske skolen å gjøre.
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha.

Sitat av hypernuke Vis innlegg
Også må du ikke glemme at man også får undervisning om de fleste religioner, ikke bare om kristendommen.
Vis hele sitatet...
Ja, religionsfaget burde vært kraftig redusert som nevnt tidligere. Jeg ser absolutt at en bitte liten kompetanse er på sin plass for å forstå hva enkelte av en eller annen grunn tror på.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Å ha faktisk undervisning om religion, og det å gå i kirken med klassen er ikke det samme. Fra det jeg husker om de turene vi tok i kirken på ungdomskolen var det ikke mye undervisning. Bibelen er ikke undervisning.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det kan være det. Vi gikk også i en moskè med klassen, samt en katolsk kirke i Oslo, hadde en slags religiøs sermoni med en bahai, besøkte humanetisk forbund og litt forskjellig annet. Gjennom disse besøkene lærte jeg mye om forskjellige religioner, skikker og kulturer som jeg ikke hadde fått gjennom å lese en bok eller blitt "informert om at mange mennesker er religiøse".

Men det praktiseres sikkert forskjellig rundt om i landet, og erfaringene vi baserer innleggene våre på her er nok veldig forskjellige.

Bibelen er ikke undervisning i seg, men kunnskap om bibelen, koranen, toraen og andre religiøse skrifter må regnes som det. De er så sterkt knyttet til kulturer rundt om i verden på så fundamental måte at det er for dumt å sky unna dem bare for å ikke 'utsette' unge for påvirkning.
Filosofi er et av hovedemnene i religionsfaget. Mener du det også bare er tull?

Det finnes to typer religionskritikere. Idiotene som bare er opptatt av å forklare hvor hjernedøde religiøse er, og dem som er intelligente nok til å begrunne sine meninger og påstander.
Sist endret av henrikxt; 19. desember 2011 kl. 13:28.
Slik det var når jeg gikk på barneskolen og ungdomskolen også hvis jeg ikke husker helt feil var kristendom en stor del av faget mens de andre religionene var en liten del av faget.
Vet ikke hvordan det er nå men jeg synes at kristendommen burde være en like stor/liten del av faget som alle de andre religionene. Og det hjelper ikke og bare bytte navn på fagene. I løpet av de årene jeg gikk på barne og ungdomsskolen har navnet på faget vært; KRL, KRLE, også tror jeg det også ble byttet til religionsfaget også hvis jeg ikke husker helt feil.
Navne bytte hjelper lite når det fagmessige ikke blir endret
Hvert år kommer det en slik tråd. Hva er det som er så forbanna viktig med å ikke gå i kirken? For meg er det mer tradisjon enn tro. Jeg kommer i julestemning av kirken.

Dersom det er så forbanna viktig å vise at man har prinsipper og vil stå for noe, går det også an å bruke som til å vise at man står for viktigere saker enn skolegudstjenesten? Jeg tror det handler for veldig mange av dere mer om trangen til å skille seg ut, samtidig vise at man er da for faen ikke kristen, for det er ukult.
Sist endret av reklame; 19. desember 2011 kl. 13:27.
Kristendommen har såpass mye å lære bort til små unger at det gjør ingenting!
Man trenger ikke være kristen for å gå i kirka eller få et par vers fra bibelen.. Kristendommen har masse forskjellige gode ting som små barn burde vite, så hvorfor skal de ikke dra? Her på skolen tar vi med lapp om vi ikke vil.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Filosofi er en av hovedemnene i religionsfaget. Mener du det også bare er tull?
Vis hele sitatet...

Det kommer jo helt an på øyet som ser og hvem du spør. For en som er religiøs kan det å filosofere rundt temaene for religionen være veldig givende, det tviler jeg ikke på. Mens for en som er -la oss si ateist, vil det være totalt meningsløst å filosofere rundt emner som han anser som uten rot i den virkeligheten han forholder seg til. Kort sagt så tror jeg ikke det er mange som ser på det å filosofere i seg selv som noe tull.
Gjør som jeg og to kompiser gjorde i 10.! Vi kjøpte hvite t-skjorter og tegne pentragramer og opp-ned kors på t-skjortene. Vi fikk ikke lov til å bli med!
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvert år kommer det en slik tråd. Hva er det som er så forbanna viktig med å ikke gå i kirken? For meg er det mer tradisjon enn tro. Jeg kommer i julestemning av kirken.

Dersom det er så forbanna viktig å vise at man har prinsipper og vil stå for noe, går det også an å bruke som til å vise at man står for viktigere saker enn skolegudstjenesten? Jeg tror det handler for veldig mange av dere mer om trangen til å skille seg ut, samtidig vise at man er da for faen ikke kristen, for det er ukult.
Vis hele sitatet...
Slik som jeg ser det handler det om å fokusere på ting som faktisk er reèlle, framfor å bruke skoletiden til unger på eldgamle skrøner.

Jeg er enig med deg at det for enkelte kan være mye tradisjon inn i bildet, men da får de utøve tradisjonen sin utenfor skoletiden i mine øyne.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kristendommen har såpass mye å lære bort til små unger at det gjør ingenting!
Man trenger ikke være kristen for å gå i kirka eller få et par vers fra bibelen.. Kristendommen har masse forskjellige gode ting som små barn burde vite, så hvorfor skal de ikke dra? Her på skolen tar vi med lapp om vi ikke vil.
Vis hele sitatet...
Ja, for all del! Lær opp kidsa til å tro på en hippie som gikk på vannet, gjorde om vann til vin og sto opp fra de døde. En zombie-hippie er virkelig noe å bli lært opp til å tro på. Tror de heller burde lære seg noe på skolen!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Senere på barneskolen lærer du at det er en fordel å kunne noe om det du skal kritisere.
Vis hele sitatet...
I kva grad bidreg ei gudsteneste til å lære noko om religionen?
Sitat av jonastheman Vis innlegg
Jeg er ikke interessert i å være med på et bortkastet alternativt opplegg som bare tar av fritiden min...Derfor blir jeg hjemme.
Vis hele sitatet...
Fritid? Når var skoletiden fritid?
Sitat av reklame Vis innlegg
Hvert år kommer det en slik tråd. Hva er det som er så forbanna viktig med å ikke gå i kirken? For meg er det mer tradisjon enn tro. Jeg kommer i julestemning av kirken.

Dersom det er så forbanna viktig å vise at man har prinsipper og vil stå for noe, går det også an å bruke som til å vise at man står for viktigere saker enn skolegudstjenesten? Jeg tror det handler for veldig mange av dere mer om trangen til å skille seg ut, samtidig vise at man er da for faen ikke kristen, for det er ukult.
Vis hele sitatet...
Hva er problemet med at folk ikke vil i kjærka? Er ikke så kult å være 15 år og høre på eventyr. Det var gøy når man var 2-3 år..
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Get over it. Se på det som lærerikt.
Senere på barneskolen lærer du at det er en fordel å kunne noe om det du skal kritisere.
Vis hele sitatet...
Det er en vesentlig forskjell på det å lære noe om det, kontra det å gjøre det.

Jeg kan godt lære om AIDS, men jeg går ikke inn for å oppleve det.
Sist endret av tafsern; 19. desember 2011 kl. 13:42.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I kva grad bidreg ei gudsteneste til å lære noko om religionen?
Vis hele sitatet...
Hmm, gudstjeneste har ikke noe med kristendom å gjøre neivel?

Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er en vesentlig forskjell på det å lære noe om det, kontra det å gjøre det.

Jeg kan godt lære om AIDS, men jeg går ikke inn for å oppleve det.
Vis hele sitatet...
Dårlig sammenligning.
Sist endret av henrikxt; 19. desember 2011 kl. 13:45.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Det er en vesentlig forskjell på det å lære noe om det, kontra det å gjøre det.

Jeg kan godt lære om AIDS, men jeg går ikke inn for å oppleve det.
Vis hele sitatet...
Du dør ikke av å være i en enkel gudstjeneste.
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Ja, for all del! Lær opp kidsa til å tro på en hippie som gikk på vannet, gjorde om vann til vin og sto opp fra de døde. En zombie-hippie er virkelig noe å bli lært opp til å tro på. Tror de heller burde lære seg noe på skolen!
Vis hele sitatet...
At man skal "Gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg selv" ? etc.. Det er mye mer enn bare det som er inni kristendommen.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Hmm, gudstjeneste har ikke noe med kristendom å gjøre neivel?
Vis hele sitatet...
Det jeg tror han prøver å si er at fader vår og andakten ikke dekker hele det religiøse spekteret.
Jeg visste rimelig greit den gangen jeg gikk på barne/ungdomsskole at kristendom ikke var noe for meg. Da jeg sa dette til læreren sa han at det var greit nok, men da må jeg sitte på skolen og gjøre oppgaver.

At kirken er en tradisjonsgreie er greit nok, men når det er skolearbeid som er alternativet synes jeg det blir litt drøyt.
Sitat av Settoz Vis innlegg
At man skal "Gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg selv" ? etc.. Det er mye mer enn bare det som er inni kristendommen.
Vis hele sitatet...
For det kan man ikke lære på skolen? Har lært det hjemme og på skolen, jeg. Trengte ikke høre tåpelige eventyr for å lære det!
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det jeg tror han prøver å si er at fader vår og andakten ikke dekker hele det religiøse spekteret.
Vis hele sitatet...
Det skal godt gjøres å dekke hele det religiøse spekteret på 1 time.

Trodde forresten at det ikke lenger var lov med julegudstjeneste, her i området driver med bare med julekonsert eller noe i kirken uten noe religiøst innhold.
Sitat av slashdot Vis innlegg
I kva grad bidreg ei gudsteneste til å lære noko om religionen?
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hvor du vil. Ritualer som bønn og nattverd. Juleevangeliet blir jo lett formidlet. Salmer har jo budskap og kristne verdier. Det er vel vanskelig og ikke lære noe som helst om religionen?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Jeg har aldri fattet vitsen med å dra med barna på barneskolen til kirka hvert år for å delta på gudstjeneste.

Selv er jeg ateist, så jeg har hvert år siden rundt 2-3. klasse hatt med lapp om å ikke bli med. Jeg var da oftest den eneste nordmannen som satt sammen med et titalls muslimer og tegnet julekort på skolen i stedet.

Det jeg syntes var helt latterlig, var at man ikke fikk velge selv om man ville bli med til kirka, men måtte ha med melding fra foresatte med deres underskrift for å slippe. Nå vet jeg ikke om det er slik lenger, men om det er det så stiller jeg meg sterkt mot dette. Religiøs praksis skal være frivillig, så når man ikke kan velge selv blir det helt feil.

For dere som ikke får slippe uten melding fra foresatte anbefaler jeg å protestere, og gå til skolens ledelse med klage på at de tvinger religion på dere.
Sitat av Bangfish Vis innlegg
Jeg har aldri fattet vitsen med å dra med barna på barneskolen til kirka hvert år for å delta på gudstjeneste.

Selv er jeg ateist, så jeg har hvert år siden rundt 2-3. klasse hatt med lapp om å ikke bli med. Jeg var da oftest den eneste nordmannen som satt sammen med et titalls muslimer og tegnet julekort på skolen i stedet.

Det jeg syntes var helt latterlig, var at man ikke fikk velge selv om man ville bli med til kirka, men måtte ha med melding fra foresatte med deres underskrift for å slippe. Nå vet jeg ikke om det er slik lenger, men om det er det så stiller jeg meg sterkt mot dette. Religiøs praksis skal være frivillig, så når man ikke kan velge selv blir det helt feil.

For dere som ikke får slippe uten melding fra foresatte anbefaler jeg å protestere, og gå til skolens ledelse med klage på at de tvinger religion på dere.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Men siden jeg vet at jeg ikke vil ha noen innvirkning på de ansatte velger jeg å skulke i protest.
Wesley Snipes, bitch
Snipes's Avatar
Det er helt fint å være kritisk til religion, jeg er det selv, men dere angriper kristendommen i helt feil ende. Det her handler ikke om å snikkristne flest mulig barneskoleelever, men en hyggelig ting å gjøre sammen med skolen din i juletiden. Tror barn synes det er helt greit å slippe én dag med kjedelige klasserom, og en liten pause fra grammatikk- og matematikkoppgaver.

Samtidig kan jeg ikke få understreket nok hvor viktig religionsundervisning er for barn og ungdom i Norge. I hvert fall med tanke på at det er så mye fremmedfrykt blant nordmenn. Uvitenhet skaper frykt, frykt skaper hat, og hat vil jeg ikke ha noe av i landet mitt.

Om vi virkelig skal prøve og sekularisere hele verden, synes jeg vi skal starte med de som er godt voksne, og fremdeles tror på de eventyrene som står i bibelen, Koranen osv. Ta diskusjonen med de som har muligheten til å tenke empirisk om ting som religionen gir tåpelige og ulogiske svar på, men som ganske enkelt nekter å tenke på den måten.
Vi har alltid fått lov til å velge om vi vil bli med eller ikke, noe jeg synes er helt greit, er nå fortsatt en del jeg har snakket med som blir tvunget av foreldrene til å gå i kirken.
Husker jeg bare ble med og tenkte at dette var bullsh!t.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Så du vil altså ha påske og juleferie, men ikke gå i kirken? Hvorfor skal du ha ferie da? Sett deg ned på skolebenken i juleferien.

Regner med at du ikke feirer jul heller siden du nekter å gå i kirken?
Sitat av colabox Vis innlegg
Så du vil altså ha påske og juleferie, men ikke gå i kirken? Hvorfor skal du ha ferie da? Sett deg ned på skolebenken i juleferien.

Regner med at du ikke feirer jul heller siden du nekter å gå i kirken?
Vis hele sitatet...
Jul og påske har blitt så mye mer enn en Kristen høytid, så vil nok ikke tro at det er et godt expempel.
Skolen er et sted for å lære om religion, ikke praktisere den. Det er helt unødvendig å delta på en gudstjeneste for å lære om kristendommen, på samme måte som det er unødvendig å spise mennesker for å lære om kannibalisme.
Enig i at det burde avskaffes, men de som ikke har en religiøst hjem vil jo ikke få noen "Aha opplevelse" av å besøke kirken en gang i året. Etter noen år lærer de jo om historie og vitenskap som avkrefter det meste i spesielt kristendommen, da burde jo dette være en like lett påvirkning, bare andre veien.

Uansett var det bare å si "Jeg er faktisk ikke kristen", så kunne du være på skolen og spise pepperkaker den dagen.
Jeg er hjertens enig med Provo her.

Læringsutbyttet ved å delta i en gudstjeneste er svært laber i forhold til aktuelle læreplansmål. Det er totalt unødvendig å drasse med seg ungdommen til slike arrangementer i regi av skolen i et undervisningsøyemed. Klart det kan oppfattes som hyggelig blant mange, men da må jeg minne på at det finnes et drøss med alternative opplegg (som også kan maksimere læringsutbyttet) skolene kan legge opp til.

Det skal også nevnes at det overhodet ikke er noe galt i seg selv å besøke en kirke, en moské eller hva det nå måtte være, så lenge det ikke er snakk om å praktisere religionen det gjelder. For eksempel husker jeg fra videregående at vi blant annet besøkte moskeen og synagogen i Oslo, men dette var et godt undervisningsopplegg med reelt læringsutbytte, og ikke en praktisering av hverken islam eller jødedom på noen som helst måte. Dette er en stor og viktig forskjell.
Sitat av hypernuke Vis innlegg
Slik det var når jeg gikk på barneskolen og ungdomskolen også hvis jeg ikke husker helt feil var kristendom en stor del av faget mens de andre religionene var en liten del av faget.
Vet ikke hvordan det er nå men jeg synes at kristendommen burde være en like stor/liten del av faget som alle de andre religionene. Og det hjelper ikke og bare bytte navn på fagene. I løpet av de årene jeg gikk på barne og ungdomsskolen har navnet på faget vært; KRL, KRLE, også tror jeg det også ble byttet til religionsfaget også hvis jeg ikke husker helt feil.
Navne bytte hjelper lite når det fagmessige ikke blir endret
Vis hele sitatet...
Kristendom er en del av kulturarven vår. For nordmenn er det mye viktigere å forstå kristendommen enn de andre religionene, fordi en da også forstår historien og samfunnet vårt.
Sist endret av Stratops; 19. desember 2011 kl. 16:14.
Jeg gikk i kirken på barne og ungdomskolen. Har ikke tatt no skade av det og tror heller ikke på gud Eneste var at det var sykt kjedelig.
Sitat av Provo Vis innlegg
Skolen er et sted for å lære om religion, ikke praktisere den. Det er helt unødvendig å delta på en gudstjeneste for å lære om kristendommen, på samme måte som det er unødvendig å spise mennesker for å lære om kannibalisme.
Vis hele sitatet...
At barn tvinges til å gå i gudstjeneste hvert år er tullete ja, men å delta i en gudstjeneste er jo selvfølgelig lærerikt. Er jo helt vanlig at elever besøker diverse trossamfunn og deres ritualer i sammenheng med prosjekter og framføringer osv..
Du kan jo selvfølelig lese deg til hva som skjer i en gudstjeneste, men praktisk erfaring er nytting. På samme måte som at en lang utdanning er lite uten erfaring.

Tullete sammenligning med kannibalisme...
Sitat av henrikxt Vis innlegg

Tullete sammenligning med kannibalisme...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at han sammenligner religion og kannibalisme. Prøv igjen, så ser du at han forklarer at du ikke trenger å praktisere noe som helst for å få et visst innblikk. Det holder med en gjennomsnittlig dose folkevett, evt. en rask titt KRL-boka.