Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1483
Fengsel > Fridom
17 0
Hei, jeg har en kjæreste som har funnet ut at hun har herpes type 1 (munn).

Og jeg tror ikke jeg har det og har heller aldri hatt noe utbrudd på det.

Så jeg lurer på noen ting:

1. Har legen lov å nekte meg å ta sjekk på det? legen sa i dag at de ikke sjekker om noen har herpes hvis pasienten ikke har noe utbrudd der og da(jeg vil jo sjekke om jeg har det xD). Jeg insisterte på at jeg ønsket å sjekke det, men det gikk ikke. Legen sa at jeg aller mest sannsynlig har det uansett og at jeg bare er heldig som aldri har hatt utbrudd.

Jeg ønsker på ingen måte å få herpes om jeg ikke har det. Får jo ikke vite om jeg har det eller ikke nå heller.... vet at irritasjonen kan være minimal og maksimal, men den sjansen ønsker ikke jeg å ta.

2. Hvis du som person vet at du ikke har herpes og får vite at kjæresten din har det, hva hadde du gjort? akseptert det? isåfall hvilke forhåndsregler hadde du tatt? mtp flasker i hus, tannbørste, bestikk osv. eller hadde du gjort det slutt?


ønsker bare seriøse svar, -om jeg er pyse for at jeg ikke ønsker herpes, det trenger jeg ikke høre >.<
Heisann, jeg har selv HSV 1 viruset og har utbrudd 1-2 ggr per år.

Kona er så vidt jeg vet ikke smittet enda da våre metoder er at jeg tar forhåndsregler når jeg kjenner utbrudd er på veg (prikking i leppen, feberfølelse lette leddsmerter og hodepine) dvs ingen slimhinnekontakt fra munn, deling av mat eller drikke.

Har egen kopp til kaffen og eget glass i separat skap for å prøve å unngå overføring. Ble smittet av herpes i 8 årsalderen, dette er mest vanlig for herpes simplex munnsår. Har ingen problemer knyttet til underlivet etc.

At legen ikke ønsker å teste HSV 1 har jeg ikke noe vettugt svar på. Og om du skulle ha viruset er du velkommen i klubben til 60-70% av alle nordmenn.
Ærlig talt. Opptil 90% av befolkningen har herpes 1(også kaldt forkjølelsessår). De aller fleste har viruset i blod på lur, mens noen stakkars få får utbrudd. Bare unngå oralsex mens hun har utbrudd. Ellers burde du ikke og trenger bry deg. Det smitter kun ved utbrudd, men vis du allerede har viruset i blodet ditt noe du sannsynligvis har så kommer du ikke til å bli smittet eller noe selv om dere kysser mens hun har munnsår.

https://www.vitusapotek.no/munnsar/a/A361
An estimated 3.7 billion people under age 50 (67%) have HSV-1 infection globally.

Hentet fra http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs400/en/
Herpesvirus viser ofte subklinisk reaktivering, hvor personen skiller ut virus uten at man får sår. I slike faser er personen gjerne nesten like smittsom som ved reaktivering med munnsår. Som det blir skrevet tidligere her er herpes simplex type 1 blant de aller vanligste infeksjoner som finnes, og jeg tror du vil få det svært vanskelig dersom du bare skal finne en partner som ikke har HSV1/2. Dersom man er i et parforhold over noe tid vil infeksjonen spres, sannsynligvis uten hensyn til enkle forhåndsregler.