Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4465
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Bare lurer. Er det negativt å være avhengig av smerte?
Selvskading eller at man påfører seg selv smerte er vel ikke akkurat ideelt. Det er veldig lett for andre å si at du må slutte med det, men saken er jo at denne avhengigheten ofte er et slags verktøy man bruker for å holde ut psykisk smerte.

Hvis man må påføre seg selv smerte finnes det måter å gjøre det på som ikke fører til masse arr, varig skade eller som er farlig. Det er vel det viktigste at man er like hel den dagen man klarer å finne andre strategier for å fikse livet.

Her er en veldig fin artikkel om selvskading: http://www.sinnetshelse.no/artikler/selvskading.htm
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Bruker ingen metoder som påfører arr. Det er for synlig, og skadelig på lang sikt. Var ganske langt nede en stund, men det stoppet for 2-3 år siden. Klarer meg ganske bra nå, men bruker smerte for å slappe av. Har det vært mye stress en dag er det en veldig effektiv måte å roe ned på.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Bruker ingen metoder som påfører arr. Det er for synlig, og skadelig på lang sikt. Var ganske langt nede en stund, men det stoppet for 2-3 år siden. Klarer meg ganske bra nå, men bruker smerte for å slappe av. Har det vært mye stress en dag er det en veldig effektiv måte å roe ned på.
Vis hele sitatet...
Så lenge det møter et behov hos deg og du føler det hjelper, og du ikke får varige skader av det du gjør, synes jeg du kan akseptere at du gjør det. Man kan leve med det, det går helt fint!

En dag blir du kanskje motivert for å finne andre metoder, behovet forsvinner slik at du gradvis slutter av deg selv, eller du erstatter det med noe annet.

Det som er verst med selvskading er tabuet og skammen. Det er ikke lett å snakke om det, og man blir ofte møtt av folk som ikke forstår og lager altfor mye oppstuss rundt det, eller den sedvanlige "skaff deg hjelp". Man bør sondere terrenget litt før man velger å åpne seg for noen om sånt.
Sist endret av Susa; 17. desember 2016 kl. 23:28.
Jeg vil si det er et problem i den grad det maskerer et alvorligere problem som du burde få hjelp til å ordne opp i. Det er jo i så fall symptomlindring og ikke behandling av det underliggende problemet.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg vil si det er et problem i den grad det maskerer et alvorligere problem som du burde få hjelp til å ordne opp i. Det er jo i så fall symptomlindring og ikke behandling av det underliggende problemet.
Vis hele sitatet...
Så langt eg vet er det ingen måte å behandle det "undeliggende problemet", vilket er overaktiv hjerne. Er høysensitiv og har omkring 140IQ, noe som fører til schizophreni pga at hjernen ikke klarer å reparere optimalt like kjapt som den brytes ned.

Smertesignaler derimot overkjører en menge andre elektriske signaler i hjernen, vilket stopper unødvendige signaler og reduserer stress. Derrav hindrer signalforvrengninger.
For alle de logiske grunnene blir smerten avhengighetsdannende, vilket er grunnen til at eg spurte om dette er negativt?
Sist endret av Nizada; 18. desember 2016 kl. 02:06.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Så langt eg vet er det ingen måte å behandle det "undeliggende problemet", vilket er overaktiv hjerne. Er høysensitiv og har omkring 140IQ, noe som fører til schizophreni pga at hjernen ikke klarer å reparere optimalt like kjapt som den brytes ned.
Vis hele sitatet...
140 i IQ vil si ca. 1 prosentil, altså det er høyere enn ca. 99 % av befolkningen. Ikke verst!
Men IQ har ikke noe med schizofreni å gjøre. Du finner schizofrene blant alle grupper og kategorier, der du har kjempeintelligente, til de rett ut lite intelligente, ingen ting med intelligens. Det har heller med noen gener, og/eller kanskje hvordan oppvekstmiljø en har hatt. En har bevist, at gener har en god del å si når det gjelder schizofreni, da eneggede tvillinger, har 50 % for å utvikle schizofreni, hvis broren/søstra har schizofreni. Disse kan like gjerne være skilt ved fødselen. Altså det er mye gener. Og det er ca. 1–2 % av befolkningen, som har schizofreni, uansett folkegruppe og samfunnsrang.
https://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia#Causes

Sitat av Nizada Vis innlegg
Smertesignaler derimot overkjører en menge andre elektriske signaler i hjernen, vilket stopper unødvendige signaler og reduserer stress. Derrav hindrer signalforvrengninger.
For alle de logiske grunnene blir smerten avhengighetsdannende, vilket er grunnen til at eg spurte om dette er negativt?
Vis hele sitatet...
Nesten uten unntak, så er smerte et tegn på skade, eller at skade er så og si iferd med å skje. Den mest ufarlige fysiske smerten jeg vet om, er å spise chili.
Så om du er avhengig av å skade deg, så er det skadelig, ja! Men det er også godt å slippe unna smertene i sinnet. Jeg hadde prøvd chili.

Ellers regner jeg med, at du får medikamenter. Det er viktig å ta disse, og du bør spørre om å få samtaleterapi. Medikamenter og samtaleterapi er kanskje det som skader deg minst!

Uansett så ønsker jeg deg god bedring! Og jeg vet, at schizofreni gir ingen lett hverdag, snarere tvert imot!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvordan du skader deg har jo fort også en del å si. Mange metoder kan ha "bivirkninger" man ikke nødvendigvis tenker på.
Nå finnes det behandling for schizofreni, men regner nesten med at du har kontakt med helsevesnet hvis du har fått den diagnosen. I hvilken grad selvskading har psykisk skadelige effekter og om disse i tilfelle er mer eller mindre alvorlige enn bivirkningene av medisiner, tror jeg nesten psykologen/psykiateren din må svare på. Håper du finner noe som gjør det greiere å leve med.
ArbeidsledigProletar
Blåmerker kan gi blodpropp og blodpropp et eller annet sted du ikke har lyst på det og dermed en kjip uforventet død.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Blåmerker kan gi blodpropp og blodpropp et eller annet sted du ikke har lyst på det og dermed en kjip uforventet død.
Vis hele sitatet...
Når du overhodet ikke har peiling på medisin, hvorfor uttaler du deg da? Blodpropp er overhodet ingen komplikasjon til blåmerker. Enkelte sykdomstilstander kan være karakterisert av samtidig blødning og trombose (blodproppdannelse), men det betyr ikke at blåmerker gir blodpropper i seg selv....
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Takk til alle som har svart. Det er kjekt å få litt forkjellige tilbakemeldinger. ^^

Litt off topic:
Siden aluminiumfluorid nevnte det vil eg bare legge til at basert på vitenskapelige undersøklser (Ikke psykologers spekulasjon) ser det ut som personer med schizofreni mye høyere hjerneaktivitet enn "normalen". For høy hjerneaktivitet til at hjernen klarer å reparere optimalt. Derfor om du har veldig høy hjerneaktivitet og dårlig reperasjonssystem kan du i praksis svi av hjerneceller i rekordfart, altså manisk schizofren, mens om du hadde et optimalt reperasjonssytem ville du vært et geni uten noen slike problemer.
Her er en exempelmodell:
https://imma.gr/66391x35e7c
Mtp. at du har høy IQ antar jeg at du kan å finne svar på spørsmål du stiller deg selv, og uansett ikke vil stole på svar du leser på et forum som freak. Sånn jeg forstår det vet du selv at det er galt, og at du ikke ønsker å ta tak i det underliggende problemet med mindre du får en klar bekreftelse av andre. Jeg ville uten å haste oppsøkt psykolog, men likevel tatt tak i problemet. Høy IQ og rasjonalisering vil ikke forandre en klinisk lidelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nizada Vis innlegg
Siden aluminiumfluorid nevnte det vil eg bare legge til at basert på vitenskapelige undersøklser (Ikke psykologers spekulasjon) ser det ut som personer med schizofreni mye høyere hjerneaktivitet enn "normalen". For høy hjerneaktivitet til at hjernen klarer å reparere optimalt. Derfor om du har veldig høy hjerneaktivitet og dårlig reperasjonssystem kan du i praksis svi av hjerneceller i rekordfart, altså manisk schizofren, mens om du hadde et optimalt reperasjonssytem ville du vært et geni uten noen slike problemer.
Vis hele sitatet...
Her trur eg du skal utdjupe solid.

Det er rett at schizofrene har større tap av 'gray matter' enn friske, men det ser ut til å komme av betennelse, og ikkje høg hjerneaktivitet eller manglande reperasjonsfunksjoner - og eg har heller ikkje funne noko om at det (eller høg hjerneaktivitet) er korrelatert med intelligens. Det høyrest heilt ærleg ut som ei forklaring du har kokt sammen for å forklare eigen situasjon...
Sitat av Nizada Vis innlegg
Så langt eg vet er det ingen måte å behandle det "undeliggende problemet", vilket er overaktiv hjerne. Er høysensitiv og har omkring 140IQ, noe som fører til schizophreni pga at hjernen ikke klarer å reparere optimalt like kjapt som den brytes ned.

Smertesignaler derimot overkjører en menge andre elektriske signaler i hjernen, vilket stopper unødvendige signaler og reduserer stress. Derrav hindrer signalforvrengninger.
For alle de logiske grunnene blir smerten avhengighetsdannende, vilket er grunnen til at eg spurte om dette er negativt?
Vis hele sitatet...
Hei, jo "overaktiv hjerne" høres på mange måter ut som en grei metafor for positive symptomer på psykose. Noe som kan ha årsak i overaktivt dopamin i hjernen. Antipsykotika nedregulerer nettopp dopamin. Og selvskade seg selv vil vel antageligvis som mye annet du blir avhengig av gi en slags dopaminutløsning ( samt mange fler signalstoffer), akkurat som når du tar et rusmiddel. Du ender opp med å bare bli mer "fucka". Smertesignaler kan nok overstyre mye annet men vil iallefall ikke løse det underliggende problemet på sikt.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
- http://forskning.no/hjernen-psykiske...ne-uten-filter
- http://www.telegraph.co.uk/news/scie...ists-find.html

Husker ikke kor eg opprinnelig leste om det(Har ikke akkurat god hukommelse), men her er noe tilsvarende.

Har du noen kilder på dette med betennelse? Kanke huske å ha sett det før. Om vi tenker litt over det så ville det ikke vært ulogisk om overdreven aktivitet fører til en betennelse i hjernen, tilsvarende til at du får senebetennelse om du overbelaster en sene over tid. Men det blir bare spekulasjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nizada Vis innlegg
- http://forskning.no/hjernen-psykiske...ne-uten-filter
- http://www.telegraph.co.uk/news/scie...ists-find.html

Husker ikke kor eg opprinnelig leste om det(Har ikke akkurat god hukommelse), men her er noe tilsvarende.

Har du noen kilder på dette med betennelse? Kanke huske å ha sett det før. Om vi tenker litt over det så ville det ikke vært ulogisk om overdreven aktivitet fører til en betennelse i hjernen, tilsvarende til at du får senebetennelse om du overbelaster en sene over tid. Men det blir bare spekulasjon.
Vis hele sitatet...
Ingen av dei kjeldene seier at det har samanheng med tap av materie i hjernen.

Når det gjeld betennelse så var dette ei av dei kjeldene eg støtte på når eg las om det i gårkveld.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Nei for så vidt, men hensikten med denne posten var ikke å diskutere schizofreni. Det var bare en sideting som på sett og vis ble hovedtema. Om du ønsker å diskutere det videre er det bare å lage en ny post, men denne posten handlet om det nødvendigvis er negativt å være avhengig av smerte.
Sist endret av Nizada; 19. desember 2016 kl. 19:52.
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av moonlord Vis innlegg
Hei, jo "overaktiv hjerne" høres på mange måter ut som en grei metafor for positive symptomer på psykose. Noe som kan ha årsak i overaktivt dopamin i hjernen. Antipsykotika nedregulerer nettopp dopamin. Og selvskade seg selv vil vel antageligvis som mye annet du blir avhengig av gi en slags dopaminutløsning ( samt mange fler signalstoffer), akkurat som når du tar et rusmiddel. Du ender opp med å bare bli mer "fucka". Smertesignaler kan nok overstyre mye annet men vil iallefall ikke løse det underliggende problemet på sikt.
Vis hele sitatet...
Dette er intresangt. Har du kilder?
Og Antipsykotika er det den standard kemisk lobotomiaktige greien vi får eller noe annet?
Antipsykotika er en samlebetegnelse for medisiner som demper symptomer/forkorter sykdomsperioder ved psykoser som f eks schizofreni. Hvorvidt det føles som lobotomi varierer sikkert, men det finnes medikamenter nå med mindre bivirkninger enn de gamle (som kanskje var opphavet til det kallenavnet).

Det moonlord kaller positive symptomer betyr at det er noe som legges til, ikke en funksjon som faller bort. Altså ikke positiv som i bra. Det kan være hallusinasjoner, eller for eksempel tankekjør, som kanskje kan stemme med "overaktiv hjerne". Altså følelsen av at tankene raser avgårde og man ikke klarer å stoppe det.
Sist endret av entropi; 19. desember 2016 kl. 21:40.
Men hvis du er diagnostisert med schizofreni så vil jeg tro du vet noenlunde hvilke symptomer det har og har prøvd medisinering?
Sist endret av entropi; 19. desember 2016 kl. 21:41.
Sitat av Nizada Vis innlegg
Dette er intresangt. Har du kilder?
Og Antipsykotika er det den standard kemisk lobotomiaktige greien vi får eller noe annet?
Vis hele sitatet...
Tja finnes mange kilder om dopaminhypoteser, men dette var egentlig ment som subjektive meninger, ikke objektive sannheter. Ja antipsykotika har en del ubehagelig bivirkninger det betyr ikke at en må ta det, så lenge det ikke er tvang. Mange har god hjelp av disse medisinene noen har masse bivirkninger. Lobotomering er vel å dra den litt langt..

Synes denne er god da : http://tidsskriftet.no/2002/09/tema-...ed-schizofreni samt: https://en.wikipedia.org/wiki/Dopami..._schizophrenia

Om du ønsker vitenskaplige kilder kan du se på kildehenvisningene til wiki-linken. =)
Mad Scientist
Nizada's Avatar
Trådstarter
Sitat av entropi Vis innlegg
Men hvis du er diagnostisert med schizofreni så vil jeg tro du vet noenlunde hvilke symptomer det har og har prøvd medisinering?
Vis hele sitatet...
Yep, men bruker ikke medisinene. Legger de bare i en skoff. Blir helt rar i hodet av dem. Ingen motivasjon til noe som helst, og ikke noe særlig personlighet igjen.

Med schizofreni får du no og da "bloackouts" der hjernen ikke funker skikkelig, og ofte glemmer du at noe har skjedd i det hele tatt(Har ihvertfall hørt fra flere andre at de gjør det samme).
Medisinene føles omtrent sånn.