Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2453
God morn og god påske til dere.
Sitter her og klør meg i hodet over et problem jeg ikke finner ut av. Jeg har en krets med en motstand og en fotoresistor, som fungerer som en enkel spenningsdeler. Dersom det er lys på fotoresistoren er det lav motstand over den, og ingen spenning. Dersom lyset slukkes legger all spenningen seg over.

Jeg ønsker å sende to signaler dersom lyset slukkes. Ett 5V-signal til en mikrokontroller, dette løser jeg enkelt med en 7805. Problemet er at jeg også vil ha et 24V-signal til en PLS.

Etter utallige forsøk med transistorer har jeg bortimot gitt opp, da jeg ikke vet hvordan jeg gjør om dette signalet til en last. Her er da min løsning, så langt.

Her er lyset slukket, all spenning ligger over motstanden:


Her er lyset på, spenningen ligger over fotoresistoren:


Ideelt sett skal spenningen over spenningsdeleren være +9V, derfor er spørsmålet om det lar seg gjøre uten bruk av relé? Grunnen til at jeg ikke vil bruke det er naturlig nok at det er for dyrt. Noen bedre løsninger?
Du må nok via et rele.

Dyrt?
Snakk om noen få kroner.
Jeg skriver dyrt ettersom de releene jeg har erfaring fra en annen del av prosjektet med kostet rundt 50,- stykket (tungeelement). Men de brukes til å drive en motor, så den må jo tåle litt høyere strømmer enn det jeg trenger til dette vil jeg tro.

De billigste releene jeg finner på elfa ligger på 12,- pluss moms, men jeg aner faktisk ikke om det er rett sort. Det er dessuten fortsatt ganske dyrt, mtp at jeg trenger rundt 10 stykker...

Dersom du kan peke meg i retning riktig sort rele ville jeg satt stor pris på det!
Det du trenger, er et rele som trigger på den spenningen du kan sende ut. Om det er 5V DC så finner du et rele som trigger på det.

24V sendes gjennom kontaktene på releet, så du må mate releet med spenningen du skal ha til PLS.

Er det en grunn til at PLS skal ha 24V signalspenning?
Normalt benytter man 0-10v DC / 0(4)-20mA eller potfritt signal.

24V er gjerne styrespenning eller strømtilførsel.


Både elfa og ebay vil ha de du trenger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Blackkoz: Du kan utmerka fint nytte transistor og. Og angåande digitale inputs så er dei nesten alltid 24V for logisk høg. At potensialfrie kontakter er vanleg er bare for å unngå problemer med ulike jordreferanser der du har fleire straumforsyninger. Og om du ser på korleis den potensialfrie kontakta du snakker om er kopla, så er den kopla mellom +24V og inngangen.

Både Siemens, Mitsubishi, Phoenix og AB 24V digitale inputs. Det vil forundre meg sterkt om det ikkje gjeld samtlige omtrent.

0-10V og 4-20mA er analoge signaler, ikkje digitale.
Benytter kun G0 til signal på jobben, og det jeg har vært borti PLS fra siemens, har det også vært benyttet G0.
Så egentlig aldri vært borti at G har blitt brukt til signal, men har ikke vært borti de andre store på PLS siden.

Uansett så er det gjerne PLSens egenspenning man henter ut til signalet, så er grett å skille det fra resten av kretsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Uansett så er det gjerne PLSens egenspenning man henter ut til signalet, så er grett å skille det fra resten av kretsen.
Vis hele sitatet...
Ja, åpenbart er det PLSen si drivspenning du må ta referansen frå, ettersom den måler iforhold til si eiga jord. Det er praktisk å gjere det slik i store anlegg, fordi du minsker risikoen for jordfeil og ulike jordpotensialer. Men om du slår opp i databladet til t.d. 6ES7 131-4bd01 som er eit digitalt inngangskort vil du sjå at logisk en er +18v eller noko slikt over 0V-referansen til kortet.

I små anlegg der alt er bygd sammen er det problemfritt å ikkje bruke potensialfrie kontakter.

Så for å sei det enkelt: PLSen vil ha +24V inn for å gi logisk ein. Korleis den får 24V inn er hoggande likegyldig; det fungerer utmerka med prox-brytere (som har transistorutgang), rele, ledning, eller eit batteri på 24V med minus kopla til samme som PSU til PLSen.

Å vase om potensialfrie kontakter vil sei at du ikkje har forstått korleis inngangane på ein PLS fungerer.

Her er forøvrig utsnitt frå specsheet for 6ES7 131-4BD01, som er heilt standard run-of-the-mill digitalt inngangskort frå Siemens:

Du vil finne ca. identiske spesifikasjoner om du blar opp på digitale inngangskort frå t.d. Mitsubishi, Phoenix eller AB.
Sist endret av vidarlo; 2. april 2015 kl. 16:45.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du kan utmerka fint nytte transistor og.
Vis hele sitatet...
Her må du gjerne utdype. Jeg føler jeg har prøvd alle mulige konfigurasjoner med både NPN og PNP, men jeg skal også være den første til å innrømme at transistorer ikke er mitt sterkeste felt. Jeg har skjønt såpass, og fått til å fungere, at jeg kan ta ut 24V mellom +24V og collector på transistoren, men ettersom PLS'en bare har en signal-inngang skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Opplys meg gjerne!

Jeg mener også, uten at jeg kan bekrefte det akkurat nå, at PLS jord er koblet til jord i kretsen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor


Kjapp skisse. For DC er det uproblematisk med ein såpass enkel forsterker, ettersom du ikkje må ta hensyn til bandbreidde Eg forstår ikkje heilt kva du meiner med at PLSen har kun ein signalinngang? Det er vanleg at 0V er kopla internt. Om du har opplysninger om kva PLS det er, og gjerne eit datablad, så kan eg sikkert skisse opp det.
Sist endret av vidarlo; 2. april 2015 kl. 17:34.
Det som er rart er at "simulatoren" min, iCircuit, mener det blir rundt 10mV, avhengig av resistorene, uansett tilstand på fotoresistoren med den kretsen. Det er selvfølgelig mulig jeg gjør ett eller annet feil, men det er stort sett de resultatene jeg har fått ved tidligere forsøk også.

Angående PLSen er det en Omron, desverre har jeg verken datablad eller modell for hånden. Det er nok en gammel sak, som man kan forvente på en ikke akkurat ny høgskole-lab. Men den skal ha 24V signal.

Med en signalinngang mente jeg som du så riktig antyder at 0V/jord er kobla internt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KingDragsten Vis innlegg
Det som er rart er at "simulatoren" min, iCircuit, mener det blir rundt 10mV, avhengig av resistorene, uansett tilstand på fotoresistoren med den kretsen. Det er selvfølgelig mulig jeg gjør ett eller annet feil, men det er stort sett de resultatene jeg har fått ved tidligere forsøk også.

Angående PLSen er det en Omron, desverre har jeg verken datablad eller modell for hånden. Det er nok en gammel sak, som man kan forvente på en ikke akkurat ny høgskole-lab. Men den skal ha 24V signal.

Med en signalinngang mente jeg som du så riktig antyder at 0V/jord er kobla internt.
Vis hele sitatet...
For å simulere PLSen tilkopla kan du settje inn ein motstand på 2-2.5kOhm til jord. T.d. har inngangskortet eg lenka til tidlegare ca. 7mA i straum ved 24V, FX3U frå Mitsubishi har ca. 5mA, så det gjev ca. 2-2.5kOhm ved 24V.

(Forøvrig er oppkoplinga eg skisserte inverterande. Når transistoren er lukka vil det ikkje gå straum, og potensialet vil vere ca. 24V på utgangen din. Når transistoren leiar vil den dra ned spenninga)
Sist endret av vidarlo; 2. april 2015 kl. 18:03.
Her er resultatet:

At den inverterer skal jeg klare å komme rundt, men det ligger like fullt 10-15mV over utgangsmotstanden (godt tips det, takk), uansett fotoresistorens tilstand. Hva er det jeg ikke skjønner?

(Ser jo forøvrig at jeg dreit med ut litt med voltmeteret i tidligere tegninger, men nå er i alle fall det riktig )
Hvorfor måler du spenni ga over den indre motstanden i PLS-en? (regner med det er det motstanden representerer). Det er vel strengt tatt spenninga fra motstanden til JORD som er rellevant..?

EDIT: Samma. Glem det jeg sa. Hvis du har jordet PLSen / motstanden bør du måle 24v.

Denne kretsen fungerte i hvertfall i min simulering;

Ved høy motstand i LDR vil du ha 24V ut.
Ved lav motstand vil du ha 0V. Du må bare spesifisere spenningsdeleren etter
karakterestikken til din LDR.

http://bildr.no/view/QTlKTUc4
var det dette du lette etter- eller er jeg på jordet?

http://bildr.no/image/QTlKTUc4.jpeg
Sist endret av visualn00b; 2. april 2015 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Se der ja, nå begynner det å ligne noe! Nå husker jeg ikke nøyaktig specs på den fotoresistoren (det er en del fra et lego-lignende byggesett), men mener vi målte motstand opp mot flere M-ohm.



Fra min simulering ser jeg at spenningen sniker seg opp til litt i overkant av 23V, men om min PLS ligner noe på de speccsa slashdot linka til tidligere burde det være nok. I tillegg har jeg også lagt til 5V til mikrokontrolleren. Noen som har meninger om at dette ikke vil fungere i praksis? Eventuelt forbedringer?
(Ting forandrer seg veldig når man går fra å regne med formler til å faktisk skulle utføre det i praksis, men du verden det er gøy når man får det til og skjønner litt av det )
Så bra. det burde fungere.

men som en hovedregel; sett på noen små kondensatorer fra in/gnd out/gnd for å kortslutte evnt støy. har dårlig erfaring med at 5/12v regulatorer har endt opp med å trigge mikrokontrollere pga støy. men er ikke sikkert det er nødvendig