Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5322
Hei alle sammen.

Jeg oppretter denne tråden mest for å høre om noen andre har vært borti denne organisasjonen, om det faktisk er en legit organisasjon, og fordi politiet ba meg gjøre det.

Ble tidligere i dag oppringt av Haugesund Dialog AS - dette firmaet har vel egentlig lite med saken å gjøre da det er et callcenter.

Damen i andre enden ringte på vegne av Puerto De Suenos, og fortalte meg om hvor langt de hadde kommet med å bygge diverse skoler og vannkilder i den Dominikanske Republikk. Jeg hadde støttet organisasjonen i fjor, og hun lurte på om jeg ønsker å støtte dem igjen. Her ble jeg mistenksom, da jeg aldri har støttet denne organisasjonen. Hun bekreftet både navnet og adressen min, og ja jeg hadde støttet dem i fjor.

Vi ble enige om at hun skulle sende meg faktura, med lovnad om at jeg bare skulle betale denne hvis jeg ville.

http://puertodesuenos.123hjemmeside.no/ - Dette er hjemmesiden til organisasjonen, og det ser jo ikke bra ut. Jeg ville ikke brukt 123hjemmeside.no om jeg ville framstå som en seriøs organisasjon. Nummeret på kontaktsiden (939 20 144) går bare rett til mobilsvar.

Sjekk i brreg forteller at organisasjonen ble opprettet den 28.04.13, altså 28 april i år. Enten hadde damen på callcenteret feil informasjon, eller så er det direkte løgn at jeg hadde støttet dem i fjor.

Dette er det jeg greide å grave fram selv. Har prøvd å ringe nummeret på nettsiden helt siden kl. 11 i dag uten hell. Har også prøvd å ringe callcenteret tilbake, men her forventet jeg ikke å få svar. Jeg ringte til politiet og informerte om saken, men med mindre jeg hadde blitt svindlet, så kunne de ikke gjøre noe, og anbefalte meg å skrive et blogginnlegg. Jeg skriver ikke dette "blogg"-innlegget fordi idioten av en politimann ba meg om det, men rett og slett for å se om noen kompetente mennesker greier å finne ut noe mer om saken.

Jeg tar forbehold om at jeg kan være way off her, dama på callcenteret hadde faktisk feil informasjon (dog riktig adresse og navn på meg), organisasjonen bruker 123hjemmeside fordi de ønsker det, og faktisk er en reell organisasjon som hjelper fattige mennesker i den Dominikanske Republikk. Som sagt ba jeg om faktura, og kan gjerne slenge opp et bilde av denne om det skulle være ønskelig.
Ser ut som denne organisasjonen er registrert på en Ronny Undseth på Gjøvik, som også driver callsenteret Scandinavian Sales. Oppland Arbeiderblad har skrevet en del om dem:

Oppland Arbeiderblad, 5. september 2013:

Innsamlingskontrollen i Norge har ikke mottatt søknad fra Puerto De Suenos om medlemskap.
Det er stor grunn til å være bekymret hvis innsamleren ikke er medlem, får vi opplyst hos Innsamlingskontrollen.
Vis hele sitatet...
Oppland Arbeiderblad, 7. september 2013:

Pengeinnsamlingen fra Kallerudlia 3 går til prosjekter for fattige i Den dominikanske republikk (Puerto De Suenos), i Brasil og i Norge.

Linn Merethe Solhaug arbeidet i en periode i callingselskapet.
- Kort tid etter at jeg begynte undret jeg på om firmaet var seriøst. Saken i OA (torsdag) forsterker min tvil. På jobbintervju ble jeg lovet gode lønnsbetingelser. Samtidig gjentok daglig leder og eier Ronny Undseth flere ganger at selskapet er seriøst og ærlig. Solhaug fortsetter: - Jeg ble sjokkert over å lese at stiftelsen Innsamlingskontrollen i Norge ikke har mottatt søknad fra prosjektet Puerto De Suenos. Undseth ga tydelig beskjed til oss ansatte: Vi skulle si vi var medlem av Innsamlingskontrollen. Det ville gi troverdighet. Men vi var jo ikke medlem. Hvor ærlig er det?

Liten eller ingen lønn
Da Solhaug sluttet fikk hun ikke lønn og sluttoppgjør før etter flere telefonsamtaler til daglig leder.
Vis hele sitatet...
Oppland Arbeiderblad, 18. september 2013:

Ved medlemskap i Innsamlingskontrollen i Norge vil det stort sett være lett å følge pengestrømmen. Men Innsamlingskontrollen har ennå ikke mottatt søknad om medlemskap fra prosjektet Puerto De Suenos i Den dominikanske republikk. Kontrollen har for tiden ingen restanse. Om Scandinavian Sales søkte og la fram nødvendig dokumentasjon for Puerto De Suenos, ville det kun ta et par dager å behandle en slik søknad, opplyser ledelsen i kontrollen. Ronny Undseth sier søknad skal sendes, men avventer det hele
Vis hele sitatet...
EDIT: Jeg ser også på nettsiden at det står veldig mye sympativekkende om hvor kjipt dominikanerne har det, men ikke så veldig mye om hva organisasjonen faktisk gjør. Noen bilder av et halvferdig hus, uten tekst, og en Wikipedia-artikkel om Den dominikanske republikk... Jeg får litt Redd Isbjørnen-følelse.
Sist endret av Ramaskrik; 1. november 2013 kl. 17:38.
Ifølge brreg står disse personenene bak (http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=911904233)
Styrets leder: Eva Ulsrud
Styremedlem: Ronny Undseth

Googler man navnene finner man bl.a. disse to artiklene:
http://www.na24.no/article3675192.ece
http://tb.no/nyheter/foler-seg-plage...sjon-1.7866776

Jeg hadde ikke gidda gi disse folka penger i alle fall
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Nettopp, var dette jeg tenkte meg. Fant denne Ronny selv, nummeret på nettsiden deres er registrert på han. Da forsterker dette min tvil også. Hva gjør man med sånne folk? Hvem er det som sørger for at slike folk ikke får holde på på denne måten? Gjøken på politistasjonen hadde ingen hjelp å komme med..
Samme fyren drev den "veldedige" organisasjonen Futuro con Dios i Tønsberg i mai, men ble tydeligvis avslørt og la ned opplegget. Nå er det en ny by og nytt navn på organisasjonen. Han er født i 1975, vet han ikke at han er på internett?
Greit at enkelte svindler andre for penger, men når man utnytter andres elendighet midt oppi det hele. Kvalmt.

Denne Ronny gir sikkert en lang faen. Raske penger på konto. Kan være mye penger det er snakk om. Noen år i fengsel er sikkert ikke så veldig skremmende.
Det er dette jeg skrev til Forbrukerombudet i dag som tips om noe de skal se nærmere på:

Tips Forbrukerombudet

Tipset gjelder:
Hei!
Jeg har blitt oppringt av en organisasjon som kaller seg Puerto De Suenos som visstnok skal jobbe med veldedighet i Den Dominikanske Republikk.
De takket for mitt bidrag i fjor og spurte pent om de får lov til å sende meg ny giro så de kan støtte innbyggerne i Puerto De Suenos ved å bygge helsestasjoner og skoler.
Jeg sa ja, selv om jeg ikke kunne huske helt å ha hjulpet dem i fjor, men jeg pleier å si ja til mange slike henvendelser og det er jo en del av i førjulstiden, det er lett å glemme de enkelte.
Men nå som jeg har fått fakturaen og hadde mer informasjon å søke på, ser jeg at selskapet ble grunnlagt i 2013; hvordan kan jeg da ha hjulpet dem i fjor?...
Beløpet er også mer enn det pleier å være (200-250 kr), det er på 439,- og jeg begynner å lure på om dette er legitim forespørsel eller svindel.
De spurte først om 500,-, men jeg sa det var for mye, så da reduserte de beløpet til 400,- (+ fakturagebyr).
Hvordan kan jeg finne ut av det, kan dere hjelpe meg?
Fakturaen har forfall den 14.11.13.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anitah Vis innlegg
Det er dette jeg skrev til Forbrukerombudet i dag som tips om noe de skal se nærmere på:

Tips Forbrukerombudet

Tipset gjelder:
Hei!
Jeg har blitt oppringt av en organisasjon som kaller seg Puerto De Suenos som visstnok skal jobbe med veldedighet i Den Dominikanske Republikk.
De takket for mitt bidrag i fjor og spurte pent om de får lov til å sende meg ny giro så de kan støtte innbyggerne i Puerto De Suenos ved å bygge helsestasjoner og skoler.
Jeg sa ja, selv om jeg ikke kunne huske helt å ha hjulpet dem i fjor, men jeg pleier å si ja til mange slike henvendelser og det er jo en del av i førjulstiden, det er lett å glemme de enkelte.
Men nå som jeg har fått fakturaen og hadde mer informasjon å søke på, ser jeg at selskapet ble grunnlagt i 2013; hvordan kan jeg da ha hjulpet dem i fjor?...
Beløpet er også mer enn det pleier å være (200-250 kr), det er på 439,- og jeg begynner å lure på om dette er legitim forespørsel eller svindel.
De spurte først om 500,-, men jeg sa det var for mye, så da reduserte de beløpet til 400,- (+ fakturagebyr).
Hvordan kan jeg finne ut av det, kan dere hjelpe meg?
Fakturaen har forfall den 14.11.13.
Vis hele sitatet...
Flott at du tok deg friheten til å sende inn en klage på vegne av meg...!
Har du fått svar?


Jeg har senere blitt oppringt av en "Omar" som purret på fakturaen jeg fikk. Jeg forklarte han hele saken, og han sa at de hadde sparket Haugesund Dialog fordi de drev med direkte løgn - han siktet da til denne med "fjorårets støtte". Samtalen ble brutt mens jeg pratet med han, men han strøk fakturen som var sendt til meg og beklaget for det hele. Bra! Har så blitt oppringt senere fra samme firma, som igjen purret på fakturaen. Henviste da til "Omar", og han fikk en liten aha-opplevelse. Beklaget seg nok en gang og sa at de aldri ville plage meg igjen. Det har de heller ikke gjort. Svindel eller ikke, så ryddet de hvertfall opp etter seg!
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Noe sier meg at det er eierne selv som har funnet denne tråden, men fremstår anonym. Brukeren har bare ett innlegg - hvem lager en bruker på forumet, kun for å sende en mail via deg til Forbrukerombudet? Ingen, bortsett fra de det gjelder. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt snarest, og spør om de har registrert noen henvendelser.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Noe sier meg at det er eierne selv som har funnet denne tråden, men fremstår anonym. Brukeren har bare ett innlegg - hvem lager en bruker på forumet, kun for å sende en mail via deg til Forbrukerombudet? Ingen, bortsett fra de det gjelder. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt snarest, og spør om de har registrert noen henvendelser.
Vis hele sitatet...
Enig! Venter spendt på svaret... Kan tenke meg det er noe som i "firmaet er legetimt, bla bla"...

Uansett.. mye info ang firmaet her http://www.purehelp.no/company/detai...enos/911904233

Ikke samme tlf nummer heller? Og det er hu andre som er leder...
Sitter på mobil sor for trykkleif!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ru11er Vis innlegg
Noe sier meg at det er eierne selv som har funnet denne tråden, men fremstår anonym. Brukeren har bare ett innlegg - hvem lager en bruker på forumet, kun for å sende en mail via deg til Forbrukerombudet? Ingen, bortsett fra de det gjelder. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt snarest, og spør om de har registrert noen henvendelser.
Vis hele sitatet...
Hva ville eierne tjent på dette?
Jeg kommer ikke til å ta kontakt med forbrukerombudet. Jeg har ikke så høye moralske verdier at jeg kommer til å ta opp en kamp med denne organisajonen, når ikke politiet gadd å løfte en jævla finger og ba meg skrive ett blogginnlegg. For noen måneder tilbake ble jeg akuratt ferdig med en klagesak på en parkeringsbot som hadde var i litt over 9 måneder. Det eneste jeg fikk ut av dette var 1500 kr. for tort og svie og følelsen av å ha seiret over parkeringsselskapene. Man må velge sine slag, og dette er ikke et jeg kommer til å ta videre.
Hei Buddapower!
Jeg har nok klaget på mine egne vegne, men er glad hvis det hjelper andre også.
Jeg har ikke fått svar fra Forbrukerombudet, men det kommer jeg sikkert heller ikke få fordi det står på deres hjemmeside at man ikke blir kontaktet når man sender inn saker de bør se nærmere på.
Jeg har faktisk glemt hele saken fordi etter å ha sendt en klage over purringen pr. epost til Puerto de Suenos har jeg ikke hørt noe mer fra dem.
Nå håper jeg bare at det faktisk dreier seg om svindel, fordi hvis de er en reell, legitim organisasjon som ikke får samlet inn penger pga. dårlig telefontjeneste de bestilte, da får jeg dårlig samvittighet...
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anitah Vis innlegg
Nå håper jeg bare at det faktisk dreier seg om svindel, fordi hvis de er en reell, legitim organisasjon som ikke får samlet inn penger pga. dårlig telefontjeneste de bestilte, da får jeg dårlig samvittighet...
Vis hele sitatet...
Svindel eller ikke, så dreit de på draget da de leide inn Haugesund Dialog som drev med direkte løgn. Så i bunn og grunn er det Hausesund Dialog AS som er synderne her, som villig lyver for sine kunders vinning.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Har vært ute for det samme.

De ringte meg i november 2013 og takket for støtten i fjor osv. Jeg sa jeg ikke husket det, men at de kunne sende meg informasjon om arbeidet slik at jeg kunne vurdere om jeg ville støtte dem. Jeg fikk en faktura med betalingsfrist og fakturagebyr (ikke opplyst per telefon). Sendte dem mail, men fikk aldri svar.

Etter en tid kom purrefaktura og telefon. Jeg spurte hvordan jeg kunne ha støttet dem i fjor (2012) mtp. at firmaet ble stiftet 28.04.2013 og hvorfor de sendte meg faktura med betalingsfrist/gebyr. Ikke noe godt svar, men de hevdet jeg hadde fått høre fakturabetingelsene. De beklaget imidlertid og trakk fakturaen; sistnevnte temmelig irrelevant all den tid de avtalerettslig ikke hadde mulighet til å inndrive den. Ikke noe problem for meg, men mistenker at mange mindre kritiske personer har bidratt med rikelig klingende mynt.

De har også fått kritikk fra annet hold: http://www.nettavisen.no/na24/3675192.html

Ser forøvrig at hjemmesiden er borte. Skal vi gjette på at prosjektet ikke var så reelt som man kunne ønske?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei, Folkens

Ser ut som det er flere som sliter med disse folka i Puerto De Suenos, beklageligvis gjør jeg og det..
Venter på å få svar på denne mailen som er kopiert under, denne ble sendt Idag.!
Slike ting som dette gjør meg frustrert, må bare få det ut.....!!!

Hei, Igjen

Slik som den hyggelige telefonsvareren deres på telefonnummer +47 93 92 01 44 sier, det er bare å ta kontakt via mail så vil en hyggelig kundekunsulent ta kontakt med meg.

Ja hva kan man si her…!! Hmmmm

Jeg sendte dere en mail den 9.desember 2013 klokke 20:32, for å være presis så vil det si att dere hittil har hatt ca. 81 dager, 1 time og 5 minutter på behandling av denne saken.
Av totalt 1945t og 5 minutter har dere ikke hatt tid til å bruke 10min på å besvare min mail, for meg ser det ut som att deres «kundeavdeling» har noen veldig behagelige arb.dager.
Eller er det etterslepet av frustrerte kunder som meg som synliggjøres nå da med tanke på behandlingstid..!

Man kan jo spørre seg selv, er det support ifbm betaling av faktura kundekonsulentene helst prioriterer. (Fakturaer UT og Penger Inn)

For meg så blir dette en smule for useriøst og usikkert, da med tanke på den kontrollen dere viser mot meg som person eksempelvis da på utsendte fakturaer, kundesupport, mail etc..
Personlig synes jeg slik som en veldedig organisasjon som dere er, så bør dere i det minste gjøre ett forsøk på å opptre betydelig mer profesjonelt enn dette..

Når jeg fikk denne fakturen på ny så måtte jeg google dere, så vips så viser det seg att dere opptrer slik hos mange andre enn meg… Jeg tenker også på de forsvarsløse pensjonistene som kan være lurt trill rundt, også andre personer som ikke er fullt så kritiske som meg kan være offer for noe slikt.

Håper dere svarer på denne mailen å slutter å sender meg slike type fakturaer.

Jeg vil att alle forsendelser av slike purringer og fakturer opphører med øyeblikkelig virkning fra å bli adressert til min adresse og navn.
Så nå sparer jeg dere i allefall for den utgiften dere genererer med tanke på forsendeler av fakturaer og purringer, det vil også naturligvis reduseres på timer som går med til registrering fakturaer / Kreditnoteringer.

Så min oppfordring til dere i Puerto De Suenos er... Versegod å betal selv:-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er nok helt klart best å unngå det selskapet her, jeg har ikke blitt lurt på samme måten selv, men jeg kjenner godt til metodene her fordi jeg dessverre jobbet for dem ett par måneders tid.

For å forklare litt hvordan dette fungerer:
Ronny Undseth som er nevnt lengre opp her er absolutt bakmannen, det står riktignok Eva Ulsrud som styreleder(også nevnt lenger opp i tråd), hun er samboeren hans.
Ronny har en tendens til å starte selskaper for deretter å kjøre de til de går konkurs og så starte ett nytt. Det begynte så vidt jeg vet med firmaet Scandinavian sales sent på 2012 (men det kan også være tidligere som jeg ikke vet om), de tagg penger til inntekt for organisasjonen Futuro Con dios. I 2013 ble selskapet European Sales Consultants opprettet i stedet som tagg om penger for organisasjonen som trådstarter antageligvis er kontaktet angående.
European Sales Consultans er nå også slått konkurs og ett nytt firmanavn er i gang , Mjøsbyene kundesenter eller noe er visst navnet (kan leses mer om konkursen her: http://www.oa.no/nyheter/article7251211.ece).

Selgerne blir for øvrig like mye utnyttet som kundene. De blir løyet til om hva pengene går til, hvor mange prosent som går videre og kontraktene deres og lønnsbetingelsene endres nesten månedlig i tillegg til at de ofte er flere dager og ofte uker forsinket.

Dere må ikke finne på å gi penger til noe denne mannen står bak, det her er en mann som utnytter alt som er å utnytte, gjerne ansetter ungdom ned i 16 års alderen med null erfaring fra arbeidslivet og lite info om hva som er rett og rimelig og hva de har krav på.

Som sagt jobbet jeg der selv ett par måneder, fyren er flink til å prate for seg under jobbintervju. Men når man stiller de rette spørsmålene så sliter han med å komme med troverdige svar og man får bare beskjed om å gjøre jobben sin.
Sist endret av Dozi; 27. mars 2014 kl. 12:35.