Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Vil du at ølsalget skal stenge senere enn 6 og 8?
Ja 285 71,43%
Nei 114 28,57%
Stemmegivere: 399. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  246 34709
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er slik jeg ser det ikke et problem for noen å skaffe seg den alkoholen de trenger innenfor dagens regelverk og jeg anser det derfor bare som ubeleilig, ikke problematisk. Økt alkoholkonsum derimot vet vi skaper store problemer, både for samfunnet og på det individuelle planet og derfor faller jeg ned på at det ikke er fornuftig å utvide åpningstidene /lette på regelverket.
Vis hele sitatet...
Økningen av alkoholkonsumet ville ikke vært av de dimensjonene "forskningen" har latt deg til å tro, da disse har basert seg på studier hvor man har åpent 24/7, utvidet fra midnatt eller åpnet for salg på lørdager. I de tilfellene er det ikke rart det blir betydelig mer bråk og konsum. Å utvide salget fra 20.00 til 23.00, eller i det minste 18.00 til 20.00 ville ikke hatt i nærheten av de samme konsekvensene.

Du kunne like godt vært for å innskrenke salgstidene til tobakk, eller godteri.
Sist endret av bloodshotEyes; 11. juli 2013 kl. 11:40.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Å utvide salget fra 20.00 til 23.00, eller i det minste 18.00 til 20.00 ville ikke hatt i nærheten av de samme konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Nei, men det ville hatt negative konsekvenser.
Hadde vi hatt fri salg av alkohol så ville skadene vært mye større, akkurat som dem ville vært mindre om vi hevet prisen på alkohol og skrenket inn salgstidene med enda en time hver dag. Små endringer begge veier vil gjøre utslag.

Sånn som det er idag er en grei middelvei på hva folket vil og hva som er best for samfundet.
Sist endret av Bombasa; 11. juli 2013 kl. 12:02.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Økningen av alkoholkonsumet ville ikke vært av de dimensjonene "forskningen" har latt deg til å tro, da disse har basert seg på studier hvor man har åpent 24/7, utvidet fra midnatt eller åpnet for salg på lørdager. I de tilfellene er det ikke rart det blir betydelig mer bråk og konsum. Å utvide salget fra 20.00 til 23.00, eller i det minste 18.00 til 20.00 ville ikke hatt i nærheten av de samme konsekvensene.

Du kunne like godt vært for å innskrenke salgstidene til tobakk, eller godteri.
Vis hele sitatet...
Å argumentere for å gjøre alkoholsalg mer liberalt fordi andre ting som selges er mer liberalt blir som å argumentere for at heroin skal bli lovlig fordi det finnes mange andre farlige ting som er lovlig.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nei, men det ville hatt negative konsekvenser.
Hadde vi hatt fri salg av alkohol så ville skadene vært mye større, akkurat som dem ville vært mindre om vi hevet prisen på alkohol og skrenket inn salgstidene med enda en time hver dag. Små endringer begge veier vil gjøre utslag.
Vis hele sitatet...
Disse endringene er så små at jeg syns personlig frihet veier mer. Se for deg at du kommer inn på butikken kvart på 9 om morgningen. Om du bor i Oslo må du stå og vente et kvarter fordi butikken ikke har lov til å selge øl enda. Det høres jo bare vannvittig tragisk ut. Ville også gruet meg til å fortelle en fra utlandet at jeg ikke har lov til å kjøpe øl etter 6 på ettermiddagen.

Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Å argumentere for å gjøre alkoholsalg mer liberalt fordi andre ting som selges er mer liberalt blir som å argumentere for at heroin skal bli lovlig fordi det finnes mange andre farlige ting som er lovlig.
Vis hele sitatet...
Jeg argumenterte ikke for det, han gjorde. Jeg bare fulgte hans logikk og viste hvor teit den var.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Disse endringene er så små at jeg syns personlig frihet veier mer. Se for deg at du kommer inn på butikken kvart på 9 om morgningen. Om du bor i Oslo må du stå og vente et kvarter fordi butikken ikke har lov til å selge øl enda. Det høres jo bare vannvittig tragisk ut. Ville også gruet meg til å fortelle en fra utlandet at jeg ikke har lov til å kjøpe øl etter 6 på ettermiddagen.
Vis hele sitatet...
Betyr det faktisk så enormt mye for deg at ølen kan selges fra 8 om morgenen til klokken 9 om kvelden på hverdager? Hvorfor det?
Jeg regner ikke med at du har stått i butikken så altfor ofte kvart over 8 om morgenen og hissa deg opp fordi du ikke får tak i ølen din - eller det samme kvart på 9 en mandags kveld?

Dra til Sverige/Danmark og kjøp inn alkoholen der. Da får du lurt noen kroner bort fra den norske regjeringen i samme slengen som du kan godte deg over. Neste gang du blir bedt på fest 5 minutter over 8 så har du drikke i bøtter å spann!
Hvorfor er det ingen som kan linke til et relevant studie som har blitt gjort?
Sitat av Starra Vis innlegg
Hvorfor er det ingen som kan linke til et relevant studie som har blitt gjort?
Vis hele sitatet...
Studien som folk etterspørr ser ikke ut til å finnes på dette tidspunktet. Det eneste er et lite forsøk i Tromsø hvor man fikk motsatt effekt av det som er ønskelig (som er linket til flere ganger).

Problemet med å trenge slike studier er at man gjerne avhenger av at andre har prøvd ut det man ønsker å studere før man har nok data til å kunne vite noe om effektene. Derfor må man rett og slett prøve det ut. Man kunne f.eks. prøvd i flere byer å hatt et prøveprosjekt et par år hvor man stengte ølsalget 6 hverdager og 4 i helgene, slik som man gjorde i Tromsø for å finne ut om dette bare var en enkelthendelser eller noe som er en trend for hele landet - og hvordan effektene av dette var. Viste det seg å ha en positiv effekt kunne man rulle ut reglene til hele landet, men om det viste seg å ha ingen effekt (eller motsatt effekt som i Tromsø) kunne man gå tilbake til de gamle reglene.
Handler alle etter salget er stengt? Eller er dere på butikken før, men glemmer ølet? Da er det jo bare dere som er dumme hvis dere ikke kjøper når dere er der. Dere handler jo sikkert ikke alt av mat etter 20.00 så bare å kjøpe med da, og at et ansvarlig oppegående menneske ikke får kjøpe etter åtte er jo fordi det skal være likt for alle, avhengig eller ikke.
Sitat av Oatre Vis innlegg
Handler alle etter salget er stengt? Eller er dere på butikken før, men glemmer ølet? Da er det jo bare dere som er dumme hvis dere ikke kjøper når dere er der. Dere handler jo sikkert ikke alt av mat etter 20.00 så bare å kjøpe med da, og at et ansvarlig oppegående menneske ikke får kjøpe etter åtte er jo fordi det skal være likt for alle, avhengig eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke bil, og småhandler derfor noen ganger i uken. Legg også merke til at flere butikker holder åpent til 23.00, noe jeg tviler på de hadde gjort om alle handlet mat før 20.00. De ansvarlige oppegående menneskene er de som kommer for å handle alkohol på kveldstid, mens de uansvarlige alkoholikerne allerede har handlet sin alkohol for flere timer siden, gjerne før eller mens du er på jobb.
Det finnes ingen forskning som sier at en utvidelse av åpningstidene på "hele" tre timer vil øke forbruket såpass mye som dere gir uttrykk for. Skulle dere som er i mot utvidet åpningstid hatt noen troverdighet i påstandene deres i det hele tatt, så burde dere argumentere for innskrenking på dagtid. Det er i timene 09.00 - 18.00 de fleste problembrukerne kjøper alkohol, og ikke 18.00 - 23.00.
Sist endret av caperno; 11. juli 2013 kl. 13:48.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det finnes ingen forskning som sier at en utvidelse av åpningstidene på "hele" tre timer vil øke forbruket såpass mye som dere gir uttrykk for.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er vel fremdeles at det trolig ville gitt en økning. Hvor mye er ikke relevant. Det som er ønskelig er at det IKKE blir en økning. "jamen det er jo bare en mikroskopisk endring". Javel, men skal vi ikke sette noen grenser da? Kan like gjerne ha det døgnåpent? Tilgjengelig på bensinstasjoner? Slutte med vinmonopol? Tillate hjemmebrenning og skattefritt salg av dette? Gir du lillefingeren så vil du plutselig ha hele hånda.
Nei, men alkoholikernes får tak i det uansett. Om det er fra 18-23 kjøper de da, de bruker jo all sin ledige tid til de har skaffa seg. Om man skal på fest får man vel planlegge litt, man har jo alltid litt tid på dagtid å kjøpe på, og bare ha noe stående om man skal på fest, eventuelt avspasere eller ta fri for å skaffe seg noe. Veldig enig atxbyea, bare å planlegge så er det ikke noe problem
Sist endret av Oatre; 11. juli 2013 kl. 13:56.
Sitat av caperno Vis innlegg
Skulle dere som er i mot utvidet åpningstid hatt noen troverdighet i påstandene deres i det hele tatt, så burde dere argumentere for innskrenking på dagtid. Det er i timene 09.00 - 18.00 de fleste problembrukerne kjøper alkohol, og ikke 18.00 - 23.00.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må man kreve motsatt endring dersom man ikke ønsker den samme endringen som deg? Det var en pussig form for logikk...

Det er en klar sammenheng mellom tilgang og forbruk, tilgangen er mer enn god nok, og forbruket er for høyt, så hvorfor øke tilgangen?

Når det gjelder å innskrenke salgstidene ytterligere, så er jeg ikke sikker på at det ville vært et problem, men et sted må grensen mellom personlig frihet og allmenne hensyn gå (ref mitt forrige innlegg).
Og hva er galt med å bare ha døgnåpent alkohol salg slik som i danmark?
Sitat av bacardi Vis innlegg
Og hva er galt med å bare ha døgnåpent alkohol salg slik som i danmark?
Vis hele sitatet...
Troller du nå? Les de andre innleggene. Økt tilgang gir økt forbruk.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Og hva er galt med å bare ha døgnåpent alkohol salg slik som i danmark?
Vis hele sitatet...
Det har vel blitt besvart en del ganger i tråden allerede. Det er en klar sammenheng mellom tilgang og forbruk (og dermed misbruk). Det er ingen som
Ønsker mer av de to sistnevnte.
Sitat av etse Vis innlegg
Studien som folk etterspørr ser ikke ut til å finnes på dette tidspunktet. Det eneste er et lite forsøk i Tromsø hvor man fikk motsatt effekt av det som er ønskelig (som er linket til flere ganger).

Problemet med å trenge slike studier er at man gjerne avhenger av at andre har prøvd ut det man ønsker å studere før man har nok data til å kunne vite noe om effektene. Derfor må man rett og slett prøve det ut. Man kunne f.eks. prøvd i flere byer å hatt et prøveprosjekt et par år hvor man stengte ølsalget 6 hverdager og 4 i helgene, slik som man gjorde i Tromsø for å finne ut om dette bare var en enkelthendelser eller noe som er en trend for hele landet - og hvordan effektene av dette var. Viste det seg å ha en positiv effekt kunne man rulle ut reglene til hele landet, men om det viste seg å ha ingen effekt (eller motsatt effekt som i Tromsø) kunne man gå tilbake til de gamle reglene.
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier da /alle/ de som er negativ til å utvide tidene at det eksisterer plenty med studier som sier at det vil ha negativ effekt.

I mine øyne virker det mer som at motstanderene er blind for forskning, og ikke tilhengerene for utvidet åpningstid som er blind på statistikk.
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Troller du nå? Les de andre innleggene. Økt tilgang gir økt forbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg har ærlig talt ikke giddi å lest gjennom 9 sider her nå.
Men uansett det er jo et høyere misbruk av alkohol blant voksne i norge enn danmark, så økt tilgang gir økt forbruk er tull.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bacardi Vis innlegg
Jeg har ærlig talt ikke giddi å lest gjennom 9 sider her nå.
Men uansett det er jo et høyere misbruk av alkohol blant voksne i norge enn danmark, så økt tilgang gir økt forbruk er tull.
Vis hele sitatet...
Fin logikk der du!

Og nei, det er ikke tull.
Det er ganske greit bevist at lettere tilgang gir et høyere forbruk.
Sist endret av Bombasa; 11. juli 2013 kl. 14:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bacardi Vis innlegg
Men uansett det er jo et høyere misbruk av alkohol blant voksne i norge enn danmark, så økt tilgang gir økt forbruk er tull.
Vis hele sitatet...
Javel? Kanskje du kan hoste opp ei kjelde på påstanden? Danmark har nær doble forbruket av alkohol, og det vil være svært urimeleg å anta at det ikkje er meir misbruk også, og ikkje minst helseskader:
Nevertheless, when considering alcohol consumption (fig. 11, page 20) and alcohol related mortality (figs. 9 and 10) simultaneously, countries on the lower end of both figures (e.g. Norway or sweden) give an indication of what could be achieved in terms of mortality reduction should proper alcohol policies be implemented.
Vis hele sitatet...
http://www.easl.eu/assets/applicatio...c619f_file.pdf
Side 19 der har grei illustrasjon av leverskader, og den stemmer rimelig greit med wikipedia si liste over land etter alkoholkonsum...
Sitat av PiGmeNt- Vis innlegg
Hele poenget er vel fremdeles at det trolig ville gitt en økning. Hvor mye er ikke relevant. Det som er ønskelig er at det IKKE blir en økning. "jamen det er jo bare en mikroskopisk endring". Javel, men skal vi ikke sette noen grenser da? Kan like gjerne ha det døgnåpent? Tilgjengelig på bensinstasjoner? Slutte med vinmonopol? Tillate hjemmebrenning og skattefritt salg av dette? Gir du lillefingeren så vil du plutselig ha hele hånda.
Vis hele sitatet...
Trolig? Hva baserer du det på? Det ene forsøket som er gjort, og som viste seg å ha en motsatt effekt? Døgnåpent salg er selvsagt ingen god ide, men dere argumenterer jo som om alle mann hadde gått av skaftet og blitt alkoholikere om de hadde fått lov til å impulshandle en pils eller to etter kl. 20.
Jeg vil gjerne beholde vinmonopolet for den sterke alkoholen, men at man ikke kan selge svakvin i butikk er underlig.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvorfor må man kreve motsatt endring dersom man ikke ønsker den samme endringen som deg? Det var en pussig form for logikk...

Det er en klar sammenheng mellom tilgang og forbruk, tilgangen er mer enn god nok, og forbruket er for høyt, så hvorfor øke tilgangen?
Vis hele sitatet...
Selvsagt så må man ikke det. Hensikten var å vise hvor latterlig logikken om at tre timer ekstra salgstid i butikk vil utgjøre særlig forskjell i det negative forbruket er. Folk har en tendens til å fokusere på det som strengt tatt ikke er ett problem i stedet for å gjøre en innsats ovenfor de virkelige problemene.
Ja; vi drikker mye alkohol i Norge, men dette kan like godt være fordi at ølsalget stenger såpass tidlig, noe som gjør at man begynner å drikke tidligere, og at man totalt sett drikker mer alkohol. Vi har ikke kultur for å ta en flaske vin eller ett par pils på kveldstid i Norge - her snakker vi grøftefylla, og våre høye alkoholavgifter og korte åpningstider må nok ta noe av skylden for dette.

Når det gjelder å innskrenke salgstidene ytterligere, så er jeg ikke sikker på at det ville vært et problem, men et sted må grensen mellom personlig frihet og allmenne hensyn gå (ref mitt forrige innlegg).
Vis hele sitatet...
Å innskrenke salgstidene ytterligere ville vært ett stort problem i forhold til det frie samfunnet de aller fleste av oss ønsker. Problemer slik som ulovlig salg, smugling og økt harryhandel hadde også fulgt med. Kanskje også forbruket hadde økt totalt! Men ja, grensen må selvsagt settes ett sted, og kl. 23.00 hadde vært passende. Dersom folk begynner å drikke senere på kvelden og dermed mindre, så vil det være en gevinst. Jeg skulle gjerne sett ett nasjonalt prøveprosjekt på dette.
Sist endret av caperno; 11. juli 2013 kl. 14:39.
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har ikke bil, og småhandler derfor noen ganger i uken. Legg også merke til at flere butikker holder åpent til 23.00, noe jeg tviler på de hadde gjort om alle handlet mat før 20.00. De ansvarlige oppegående menneskene er de som kommer for å handle alkohol på kveldstid, mens de uansvarlige alkoholikerne allerede har handlet sin alkohol for flere timer siden, gjerne før eller mens du er på jobb.
Det finnes ingen forskning som sier at en utvidelse av åpningstidene på "hele" tre timer vil øke forbruket såpass mye som dere gir uttrykk for. Skulle dere som er i mot utvidet åpningstid hatt noen troverdighet i påstandene deres i det hele tatt, så burde dere argumentere for innskrenking på dagtid. Det er i timene 09.00 - 18.00 de fleste problembrukerne kjøper alkohol, og ikke 18.00 - 23.00.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de fleste butikker har lengre åpningstid nå enn før er fordi det øker omsetningen. Og etter klokken 20.00, hvertfall der jeg jobbet, var det ikke mye mat som ble solgt, da var det brus, godteri, sjokolade, potetgull og alle de tingene som folk normalt handlet på kiosker/bensinstasjoner før når godtesuget kom krypende utover kvelden.

Det virker som hele denne diskusjonen bunner ned i at de som er mot nåværende åpningstid bare føler at staten tydeligvis kveler de med sine regler om at du ikke kan kjøpe øl etter 20.00, selv om de beviselig er enkelt for nesten alle å handle øl dagen før eller uka før.

Personlig mener jeg man bare skal være glad til for at ikke et parti som KrF sitter med makten, da skal man vell ikke se bort fra st det blir innført ølpol som det var før i tiden, med åpningstid mellom 10.00 og 16.00
På mange måter har vi jo et ganske absurd forhold til alkohol. Det er mange tabuer og normer rundt når det er greit å drikke, og tendensen ihvertfall her til lands, er at vi har et slags distansert forhold til alkohol, det er noe fjernt, og når vi først drikker skal vi virkelig drikke. Vi tømmer i oss alkohol før vi drar ut på byen, og lader opp til et klimaks klokken halv tre når salget stenger. Gå i byene en lørdagskveld, og det er dritingse mennesker overalt. Mon tro om forholdet til og bruken av alkohol hadde vært mer balansert hvis det var mer tilgjengelig og mindre tabulagt. Det virker som frykt er grunnlaget for lovgivningen rundt slike ting.

Det virker etter min mening litt for enkelt å se på korrelasjonen økt tilgang fører til økt forbruk isolert. Ikke fordi det er galt, men fordi det gjenspeiler et langt mere grunnleggende holdningsproblem i de samfunn hvor dette stemmer. Situasjonen blir da mye mer komplisert, hvorfor er det i de moderne samfunn at alkoholforbruk er så absurd høyt, hvorfor har vi så høyt antall selvmord, depresjoner, psykiske problemer, øvrig destruktiv og selvmedisinerende adferd.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Grunnen til at de fleste butikker har lengre åpningstid nå enn før er fordi det øker omsetningen. Og etter klokken 20.00, hvertfall der jeg jobbet, var det ikke mye mat som ble solgt, da var det brus, godteri, sjokolade, potetgull og alle de tingene som folk normalt handlet på kiosker/bensinstasjoner før når godtesuget kom krypende utover kvelden.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de fleste butikker har en lengre åpningstid nå enn før, er fordi at de nå får lov til dette av staten. Omsetningen er selvsagt avgjørende for hvor lenge man ønsker å holde åpent.

Det virker som hele denne diskusjonen bunner ned i at de som er mot nåværende åpningstid bare føler at staten tydeligvis kveler de med sine regler om at du ikke kan kjøpe øl etter 20.00, selv om de beviselig er enkelt for nesten alle å handle øl dagen før eller uka før.
Vis hele sitatet...
Hva som er enkelt oppfattes forskjellig. Det er kanskje ikke alle som følger samme døgnrytme som deg? Ikke alle jobber 08-16.
Det enkleste er kanskje å handle inn 40 liter om gangen og lagre dette hjemme? Da slipper man jo å tenke på å dra til butikken for å handle en sixpack, men dersom alle hadde tenkt slik, så tror jeg ikke forbruket hadde gått ned. Tvert i mot så ville man jo hatt alkohol tilgjengelig hjemme døgnet rundt.

Jeg anser effektive tiltak for å reduserer forbruket som en nødvendig selvfølge, men å holde stengt tre timer på slutten av kvelden når butikken likevel er åpen, er mer latterlig enn effektivt. Dersom man hadde stengt ølsalget kl. 16.00, og noen ønsket å utvide den til 23.00, så hadde det vært vanskeligere å argumentere for dette, men slik som det er i dag, så har de aller fleste handlet alkoholen sin før stengetid. Så, ja - de aller fleste klarer å planlegge, og det er vel ett lite mindretall som ikke klarer å kjøpe før det stenger. Det er derfor ikke ett problem å stoppe salget kl. 20, men det vil heller ikke være ett problem å utvide salget til kl. 23.00. Dersom det ikke vil være ett problem, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsatt beholde loven slik den står i dag. Den står der nå kun som ett symbol på en utdatert ideologi og moralske vrangforestillinger.

Personlig mener jeg man bare skal være glad til for at ikke et parti som KrF sitter med makten, da skal man vell ikke se bort fra st det blir innført ølpol som det var før i tiden, med åpningstid mellom 10.00 og 16.00
Vis hele sitatet...
Ølpol hadde neppe blitt innført igjen da dette faktisk økte forbruket i flere kommuner.
Sitat av bacardi Vis innlegg
Og hva er galt med å bare ha døgnåpent alkohol salg slik som i danmark?
Vis hele sitatet...
Undertegnede nøt nettopp en kald bayer. Det var tre måneder siden sist. Det betyr at jeg bør huske å handle en ny en til uka; jeg pleier å ha én i kjøleskapet som jeg kan knerte ved spesielle anledninger. Dersom de solgte øl døgnet rundt, så hadde jeg neppe kjøpt mer øl enn jeg gjør i dag. Jeg er ganske sikker på akkurat det. På den annen side kan jeg aldri huske å ha vært i butikken etter klokken 20 og tenkt "ah, pokker, nå skulle jeg gjerne ha kjøpt øl!" - for mittvedkommende blir dette en frihet jeg neppe ville ha benyttet meg av.
Det er kanskje en sammenheng her?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Undertegnede nøt nettopp en kald bayer. Det var tre måneder siden sist. Det betyr at jeg bør huske å handle en ny en til uka; jeg pleier å ha én i kjøleskapet som jeg kan knerte ved spesielle anledninger. Dersom de solgte øl døgnet rundt, så hadde jeg neppe kjøpt mer øl enn jeg gjør i dag. Jeg er ganske sikker på akkurat det. På den annen side kan jeg aldri huske å ha vært i butikken etter klokken 20 og tenkt "ah, pokker, nå skulle jeg gjerne ha kjøpt øl!" - for mittvedkommende blir dette en frihet jeg neppe ville ha benyttet meg av.
Det er kanskje en sammenheng her?
Vis hele sitatet...
Fin insinuasjon her, men her gjør du etter min mening mer skade enn godt for det du argumenterer for. Tilsynelatende er du i alle fall særs nedlatende. Mange drikker alkohol oftere enn spesielle anledninger, har ikke et problem med dagens salgstider og hadde ikke drukket mer selv om muligheten til å kjøpe alkohol senere på dagen kom. Jeg er en av dem, men støtter dagens regler pga. bl.a. linkene til Slashdot. La oss heller vente på gode argumenter mot dette, istedenfor å dra det ned i søla med mer emosjonell argumentasjon.
Sitat av caperno Vis innlegg
Grunnen til at de fleste butikker har en lengre åpningstid nå enn før, er fordi at de nå får lov til dette av staten. Omsetningen er selvsagt avgjørende for hvor lenge man ønsker å holde åpent.
Vis hele sitatet...
Ja, hvor ville du med dette? Om omsetningen ikke hadde økt så hadde det jo ikke hjulpet om staten sa butikkene kunne ha døgnåpent, poenget mitt var hovedsakelig at det ikke ble solgt mye mat de to timene mellom 20.00 og stengetid.

Hva som er enkelt oppfattes forskjellig. Det er kanskje ikke alle som følger samme døgnrytme som deg? Ikke alle jobber 08-16.
Det enkleste er kanskje å handle inn 40 liter om gangen og lagre dette hjemme? Da slipper man jo å tenke på å dra til butikken for å handle en sixpack, men dersom alle hadde tenkt slik, så tror jeg ikke forbruket hadde gått ned. Tvert i mot så ville man jo hatt alkohol tilgjengelig hjemme døgnet rundt.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber heller ikke 08-16 hver dag, alkohol har jeg tilgjengelig hjemme hele tiden, akkurat nå en 24-pakk med øl fra Finland, en flaske baileys og en 2-litersflaske med rom. De står fint i barskapet til jeg enten får lyst på en øl eller får "behov" for det til andre ting.

Du sier jo selv her at økt tilgjengelighet øker forbruket, så burde ikke du heller argumentere for å beholde nåværende salgstider?

Jeg anser effektive tiltak for å reduserer forbruket som en nødvendig selvfølge, men å holde stengt tre timer på slutten av kvelden når butikken likevel er åpen, er mer latterlig enn effektivt. Dersom man hadde stengt ølsalget kl. 16.00, og noen ønsket å utvide den til 23.00, så hadde det vært vanskeligere å argumentere for dette, men slik som det er i dag, så har de aller fleste handlet alkoholen sin før stengetid. Så, ja - de aller fleste klarer å planlegge, og det er vel ett lite mindretall som ikke klarer å kjøpe før det stenger. Det er derfor ikke ett problem å stoppe salget kl. 20, men det vil heller ikke være ett problem å utvide salget til kl. 23.00. Dersom det ikke vil være ett problem, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsatt beholde loven slik den står i dag. Den står der nå kun som ett symbol på en utdatert ideologi og moralske vrangforestillinger.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg det beste argumentet som har kommet inn nå for å beholde dagens lovgivning så langt i denne debatten er at å holde ølsalget åpent lengre vil øke spontanhandligen av øl. Dette ser jeg også på som ganske plausibelt, og som jeg nevnte tidligere i er det stort sett potetgull, godteri og annen snack som handles etter 20.00, jeg antar at alkohol ville vært en del av den handlekurven.

Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.

Ølpol hadde neppe blitt innført igjen da dette faktisk økte forbruket i flere kommuner.
Vis hele sitatet...
Til tross for dette er et stadig noen som ønsker å innføre det..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8385117

http://www.nrk.no/ostfold/vurderer-o...emark-1.330275

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article4197513.ece
Flaks at cannabis er illegalt, så slipper vi å tenke på slike åpningstider!
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, hvor ville du med dette? Om omsetningen ikke hadde økt så hadde det jo ikke hjulpet om staten sa butikkene kunne ha døgnåpent, poenget mitt var hovedsakelig at det ikke ble solgt mye mat de to timene mellom 20.00 og stengetid.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er hvor du ville med påstanden om at man ikke handler mat etter kl. 20, men heller godteri. Jeg ser ikke relevansen.

Jeg jobber heller ikke 08-16 hver dag, alkohol har jeg tilgjengelig hjemme hele tiden, akkurat nå en 24-pakk med øl fra Finland, en flaske baileys og en 2-litersflaske med rom. De står fint i barskapet til jeg enten får lyst på en øl eller får "behov" for det til andre ting.

Du sier jo selv her at økt tilgjengelighet øker forbruket, så burde ikke du heller argumentere for å beholde nåværende salgstider?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at noen få timer ekstra salg ikke vil øke det negative forbruket. Vi diskuterer tross alt ikke å selge alkohol døgnet rundt her. At du har alkohol tilgjengelig døgnet rundt er jo flott for deg, for da slipper du jo å se folk kjøpe alkohol (som du allerede har hjemme) når du er å handler Snickers etter kl. 20.

Personlig synes jeg det beste argumentet som har kommet inn nå for å beholde dagens lovgivning så langt i denne debatten er at å holde ølsalget åpent lengre vil øke spontanhandligen av øl. Dette ser jeg også på som ganske plausibelt, og som jeg nevnte tidligere i er det stort sett potetgull, godteri og annen snack som handles etter 20.00, jeg antar at alkohol ville vært en del av den handlekurven.
Vis hele sitatet...
Hvem drikker seg dritings under godtekvelden? Jeg ser ikke på spontankjøp som ett problem, da denne gruppen ikke er blandt de som har problemer med alkohol. De som har problemer er ofte de som handler alkoholen sin i morgentimene. Som tidligere nevnt så har jeg jobbet i butikk, og det skjedde omtrent aldri at noen kom og ikke hadde fått med seg åpningstidene på salg av øl. Det var helst turister som ikke forstod dette.


Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.

Til tross for dette er et stadig noen som ønsker å innføre det..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8385117

http://www.nrk.no/ostfold/vurderer-o...emark-1.330275

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article4197513.ece
Vis hele sitatet...
Link 1: Fra 2002
Link 2: Samme sak. Fra 2002.
Link 3. Sak fra 2009 som ble nedstemt og ikke noe av.

At noen ønsker å innføre noe betyr ikke at det er en god idé. Enkelte lærer bare ikke av sine feil.

Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir jo bare spekulasjoner fra vår side. Tromsø er afaik den eneste byen som har gjort ett forsøk ved å redusere åpningstiden på salg av øl med to timer. De forventet en nedgang i forbruket, men det viste seg altså å ha en motsatt effekt. Folk både kjøpte (hamstret) mer og drakk i det store og det hele mer alkohol.
Det er fordi aldersgrensen for å kjøpe øl i norge er 6 år, og 6 åringer bør komme seg i seng før kl 20:00, og ikke sitte å drikke øl utover kvelden.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvorfor kan de ikke heller kjøpe den på mandag ? tirsdag ? onsdag ? torsdag ? fredag ?
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle står jeg ofte på jobb uten særskilte planer for hva jeg skal gjøre resten av kvelden, og så får jeg plutselig sms med spørsmål om jeg vil være med ut elns. Går jo somregel bra med at noen andre kjøper med til meg, men uansett.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av FatMan Vis innlegg
I mitt tilfelle står jeg ofte på jobb uten særskilte planer for hva jeg skal gjøre resten av kvelden, og så får jeg plutselig sms med spørsmål om jeg vil være med ut elns. Går jo somregel bra med at noen andre kjøper med til meg, men uansett.
Vis hele sitatet...
Da er jo som nevnt tidligere problemet ikke at salgstidene er "for dårlige" men at folk er latterlig dårlige på planlegging.

Hvis man vet man har tullinger som venner som bare plutselig sier "LOL VI SKAL HA FEST" klokken 20.00 på ukedager og 18 på lørdager burde man være klar over det og eventuelt ha øl stående (nei, øl er ikke ferskvare og må kjøpes samme dag), eventuelt bare ignorere folk som ikke eier rutiner.
Sitat av caperno Vis innlegg
Spørsmålet er hvor du ville med påstanden om at man ikke handler mat etter kl. 20, men heller godteri. Jeg ser ikke relevansen.
Vis hele sitatet...
Se lengre ned.

Jeg sier at noen få timer ekstra salg ikke vil øke det negative forbruket. Vi diskuterer tross alt ikke å selge alkohol døgnet rundt her. At du har alkohol tilgjengelig døgnet rundt er jo flott for deg, for da slipper du jo å se folk kjøpe alkohol (som du allerede har hjemme) når du er å handler Snickers etter kl. 20.
Vis hele sitatet...
Og har du noe å henvise til når du påstår det ikke vil øke det negative forbruket?

Hvem drikker seg dritings under godtekvelden? Jeg ser ikke på spontankjøp som ett problem, da denne gruppen ikke er blandt de som har problemer med alkohol. De som har problemer er ofte de som handler alkoholen sin i morgentimene. Som tidligere nevnt så har jeg jobbet i butikk, og det skjedde omtrent aldri at noen kom og ikke hadde fått med seg åpningstidene på salg av øl. Det var helst turister som ikke forstod dette.
Vis hele sitatet...
Siterer fra snl:

Det er en sammenheng mellom omsetningen av alkohol og antall mennesker med alkoholproblemer.
Vis hele sitatet...
Videre står det at ca 8% av befolkningen er alkoholikere eller sliter med alkoholrelaterte problemer.

De som er på den nåværende lovgivningens side av denne saken sier at økt tilgjengelighet fører til økt forbruk. Dette kan også støttes oppunder når man ser på tall fra forskning om antall liter konsumert.

Moldova: 21 liter
Luxembourg: 16,5 liter
Estonia: 16 liter
Tsjekkia: 15,5 liter
Slovenia: 14 liter
Romania: 13,5 liter
Hviterussland: 13,5 liter
Litauen: 13,5 liter
Bosnia: 13 liter
Ungarn: 13 liter
Irland: 13 liter
Latvia: 13 liter
Østerrike: 12,8 liter
Tyskland: 12,5 liter
Portugal: 13 liter
Frankrike: 13 liter
Slovakia: 12 liter
Andorra: 12 liter
Danmark: 12 liter
Russland: 11,5 liter
Kroatia: 11,5 liter
Storbritannia: 11 liter
Polen: 10,8 liter
Sveits: 10,5 liter
Bulgaria: 10,3 liter
Finland: 10,3 liter
Spania: 10 liter
Ukraina: 9,8 liter
Belgia: 9,7 liter
Nederland: 9,5 liter
Kypros: 9 liter
Hellas: 9 liter
Serbia: 8 liter
Italia: 8 liter
Malta: 7,5 liter
Sverige: 7,5 liter
Island: 7,4 liter
Kazakstan: 7 liter
Georgia: 6,9
Norge: 6,8 liter
Kyrgysztan: 5,5 liter
Albania: 5,2 liter
Armenia: 3 liter
Israel: 2,3 liter
Turkmenistan: 2,1 liter
Azerbaijan: 1,8 liter
Tyrkia: 1,5 liter
Tajikistan: 0,8 liter
Vis hele sitatet...
Vi ser at land som Danmark, Frankrike og Tyskland, som er land vi liker å sammenligne oss med (?), ligger et godt stykke over Norge, de har alle større tilgjengelighet på alkohol.

Det samme gjelder forøvrig Finland, Italia og Sverige.

Kilde: http://www.ba.no/nyheter/article6552263.ece

Uten å ha noen kilder og henvise til vil jeg anta at noe du bruker oftere vil føre til en større fare for avhengighet. Og som man ser av, http://mobil.aftenposten.no/helse/ar...e#.Ud_byFway0c har Frankrike mye større alkoholrelaterte problemer enn Norge.

Jeg har selv jobbet i butikk i omtrent 4 år, har heller ikke så ofte skjedd at folk bommer på tiden de skal ha alkoholen sin, heller ikke at folk klager på åpningstidene (så ofte..), men hvorfor skal vi utsatte flere for farene?

Grunnen til at jeg tok med den biten om salg av mat etter 20.00 er at mange voksne mennesker, og ikke minst ungdom, er vell mer tilbøyelig til å kose seg med en sekser øl og potetgull til tippeligakampen enn smågodt og brus. Ja, ren antagelse.

Link 1: Fra 2002
Link 2: Samme sak. Fra 2002.
Link 3. Sak fra 2009 som ble nedstemt og ikke noe av.

At noen ønsker å innføre noe betyr ikke at det er en god idé. Enkelte lærer bare ikke av sine feil.
Vis hele sitatet...
Jeg sa aldri at det var en god ide heller, jeg sa det enda er personer som ønsker det.

Ja, det blir jo bare spekulasjoner fra vår side. Tromsø er afaik den eneste byen som har gjort ett forsøk ved å redusere åpningstiden på salg av øl med to timer. De forventet en nedgang i forbruket, men det viste seg altså å ha en motsatt effekt. Folk både kjøpte (hamstret) mer og drakk i det store og det hele mer alkohol.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke ut fra dette trekke noen tanker da, forkortet tilgang fører til økt forbruk fordi folk hamstrer og har et lager hjemme, og økt tilgang fører til det samme. Den uttalelsen baserer jeg på tallene over.

Kanskje vi har funnet den gyldne middelvei når det kommer til alkoholsalg her i Norge?
Sist endret av OnklD; 12. juli 2013 kl. 12:40.
Sitat av OnklD Vis innlegg

Og har du noe å henvise til når du påstår det ikke vil øke det negative forbruket?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingenting å henvise til da jeg ikke finner forskning på om tre timer utvidet salgstid har noen effekt på forbruket. Det nærmeste vi kommer er forsøket gjort i Tromsø hvor forbruket gikk ned når de økte åpningstidene med to timer. Hva hadde skjedd om de hadde holdt åpent tre timer til, tror du?
Jeg mener bestemt at situasjonen ikke hadde endret seg. Dagene hadde vært de samme, og Ola og Kari hadde ikke blitt alkoholikere pga. at de nå har muligheten til å kjøpe alkohol noen timer lengre ut over kvelden.

Du siterer fra snl, og dette er informasjon som jeg ikke stiller spørsmål ved. Problemet her er av vi ikke diskutere alkohol og tilgjengelig generelt, men hvorvidt noen få timer på kveldstid vil føre til ett høyere forbruk. Flere av landene du ramser opp (inkl. de med mindre alkoholforbruk enn oss i Norge) har jo døgnåpent salg og tilbyr også alkohol på bensinstasjoner. Dette er ikke noe jeg er en tilhenger av.

Jeg har selv jobbet i butikk i omtrent 4 år, har heller ikke så ofte skjedd at folk bommer på tiden de skal ha alkoholen sin, heller ikke at folk klager på åpningstidene (så ofte..), men hvorfor skal vi utsatte flere for farene?
Vis hele sitatet...
Dine observasjoner samsvarer med mine. Ut i fra egne observasjoner så kan jeg ikke se at det vil være ett problem å stenge ølsalget når butikken stenger. Det er kun snakk om noen få timer, så det er heller tvilsomt at dette vil utsette noen for særlig farlige situasjoner. Problembrukerne har innen kl. 20 for lengst fått kjøpt inn alkoholen sin, og det å gå forbi hyller med alkohol er sjeldent farlig for Ola og Kari Nordmann.

Grunnen til at jeg tok med den biten om salg av mat etter 20.00 er at mange voksne mennesker, og ikke minst ungdom, er vell mer tilbøyelig til å kose seg med en sekser øl og potetgull til tippeligakampen enn smågodt og brus. Ja, ren antagelse.
Vis hele sitatet...
Hva er egentlig så farlig om noen drikker en sekser øl og spiser potetgull til en fotballkamp så lenge man er gammel nok til å drikke? Er det noen forskjeller på vennegjeng #1 som handler alkohol og chips kl. 17, og vennegjeng #2 som ønsker å få lov til å handle alkohol og chips kl. 21?

Kan man ikke ut fra dette trekke noen tanker da, forkortet tilgang fører til økt forbruk fordi folk hamstrer og har et lager hjemme, og økt tilgang fører til det samme. Den uttalelsen baserer jeg på tallene over.

Kanskje vi har funnet den gyldne middelvei når det kommer til alkoholsalg her i Norge?
Vis hele sitatet...
Eller kanskje forbruket vil holdt seg på samme nivå, eller til og med reduseres dersom man tillater salg frem til butikken stenger?

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Da er jo som nevnt tidligere problemet ikke at salgstidene er "for dårlige" men at folk er latterlig dårlige på planlegging.

Hvis man vet man har tullinger som venner som bare plutselig sier "LOL VI SKAL HA FEST" klokken 20.00 på ukedager og 18 på lørdager burde man være klar over det og eventuelt ha øl stående (nei, øl er ikke ferskvare og må kjøpes samme dag), eventuelt bare ignorere folk som ikke eier rutiner.
Vis hele sitatet...
Av og til vet jeg ikke om du tuller eller om du faktisk er så selvsentrert som du fremstår. Du er ikke alene her i verden, og vi andre trenger ikke å følge dine rutiner. Heldigvis.
Sist endret av caperno; 12. juli 2013 kl. 20:26.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis man vet man har tullinger som venner som bare plutselig sier "LOL VI SKAL HA FEST" klokken 20.00 på ukedager og 18 på lørdager burde man være klar over det og eventuelt ha øl stående (nei, øl er ikke ferskvare og må kjøpes samme dag), eventuelt bare ignorere folk som ikke eier rutiner.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i helvette må man være tulling for å ikke planlegge å ta seg noen pils? Selv foretrekker jeg å handle varer når jeg trenger de. Jeg har ikke et lager med yndlings-maten og snacksen min som Statoil ikke selger. Har du?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvorfor i helvette må man være tulling for å ikke planlegge å ta seg noen pils? Selv foretrekker jeg å handle varer når jeg trenger de. Jeg har ikke et lager med yndlings-maten og snacksen min som Statoil ikke selger. Har du?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har alltid nok mat i huset for minst fem middager, fryseren full av andre ting, en skaphylle med potetgull og et helt skap med tørrvarer.

Noe som er passelig normalt.
vært på fylla i russland jeg. der finnes værken skjenketid eller ølsalg. var faktisk nada slossing der å så heller ingen som var dritings å spøy å sovna på asfalten, (som i norge)
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg har ingenting å henvise til da jeg ikke finner forskning på om tre timer utvidet salgstid har noen effekt på forbruket. Det nærmeste vi kommer er forsøket gjort i Tromsø hvor forbruket gikk ned når de økte åpningstidene med to timer. Hva hadde skjedd om de hadde holdt åpent tre timer til, tror du?
Jeg mener bestemt at situasjonen ikke hadde endret seg. Dagene hadde vært de samme, og Ola og Kari hadde ikke blitt alkoholikere pga. at de nå har muligheten til å kjøpe alkohol noen timer lengre ut over kvelden.

Du siterer fra snl, og dette er informasjon som jeg ikke stiller spørsmål ved. Problemet her er av vi ikke diskutere alkohol og tilgjengelig generelt, men hvorvidt noen få timer på kveldstid vil føre til ett høyere forbruk. Flere av landene du ramser opp (inkl. de med mindre alkoholforbruk enn oss i Norge) har jo døgnåpent salg og tilbyr også alkohol på bensinstasjoner. Dette er ikke noe jeg er en tilhenger av.

Dine observasjoner samsvarer med mine. Ut i fra egne observasjoner så kan jeg ikke se at det vil være ett problem å stenge ølsalget når butikken stenger. Det er kun snakk om noen få timer, så det er heller tvilsomt at dette vil utsette noen for særlig farlige situasjoner. Problembrukerne har innen kl. 20 for lengst fått kjøpt inn alkoholen sin, og det å gå forbi hyller med alkohol er sjeldent farlig for Ola og Kari Nordmann.

Hva er egentlig så farlig om noen drikker en sekser øl og spiser potetgull til en fotballkamp så lenge man er gammel nok til å drikke? Er det noen forskjeller på vennegjeng #1 som handler alkohol og chips kl. 17, og vennegjeng #2 som ønsker å få lov til å handle alkohol og chips kl. 21?
Vis hele sitatet...
Når det ikke fins forskning som tilfredsstiller dine behov, skal vi da bare basere alt på ideen om at folk i Norge har nok viljestyrke til å ikke drikke?

Hva med de som allerede har smått problemer med alkohol, som gjerne handler maten sin etter klokken 20.00/18.00 for å slippe å føle på trangen til å kjøpe øl.
Skal vi overlate de til sin egen skjebne og satser på at helsepersonell eller familien plukker opp på problemet fordi de ikke klarer å la være bare fordi folk her i landet syns den store stygge staten oppfører seg som småbarn som ikke vil dele lekene sine?

Nei, om vi skal fortsette denne diskusjonen må vi vell strengt talt basere diskusjonen på den faktaen vi har tilgjengelig. Og de tallene jeg siterte fra tidligere er de nyeste jeg har funnet, i mine øyne ser det ut som økt tilgang fører til økt forbruk.

Ifølge Sirus: http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ips , drikker vi også mer alkohol nå, i snitt, enn siden 1875, høye tall på linje med i 1814 når det strengt talt var fritt frem for alle og enhver å lage seg sprit hjemme.

Forresten så var det eneste jeg siterte fra snl den ene setningen om sammenhengen mellom omsetning og alkoholrelaterte problemer.

Poenget er heller ikke at problembrukerne skal få bedre/enklere tilgang på alkohol, alle som har jobbet i en dagligvarebutikk vet at de som har problemer med alkohol handler den tidlig. Men hvorfor skal vi utsette flere i landet for problemene alkohol kan føre til ved å gjøre den mer tilgjengelig?

Nei, frem til jeg får høre et argument som ikke er, jeg tror, eller jeg mener, eller jeg vil.. Eventuelt noen forsker frem noe resultater her er jeg godt fornøyd med dagens lovgivning, ettersom jeg absolutt ikke ser problemet i at alkoholsalget stenger klokken 20, men ser flere potensielle problemer med å utvide åpningstiden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, jeg har alltid nok mat i huset for minst fem middager, fryseren full av andre ting, en skaphylle med potetgull og et helt skap med tørrvarer.

Noe som er passelig normalt.
Vis hele sitatet...
Og det er heller ikke vanskelig å oppbevare alkohol hvis man plutselig har behov for det (det meste her har stått over ett år urørt)

Http://imma.gr/54456
Http://imma.gr/54457
Http://imma.gr/54458
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Ja, jeg har alltid nok mat i huset for minst fem middager, fryseren full av andre ting, en skaphylle med potetgull og et helt skap med tørrvarer.

Noe som er passelig normalt.
Vis hele sitatet...
Du bor sansynligvis i din egen leilighet, men for folk som bor hjemme eller i kollektiv er det lite gunstig å ha en sixpack eller kjølevarer i kjøleskapet til enhver stund.

Ang. din siste post: så for å hamstre alkohol på en gunstig måte er det sprit som gjelder. Lite sansynlig at det bidrar til noen nedgang av liter pr nordmann.
Sist endret av bloodshotEyes; 12. juli 2013 kl. 22:04.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Du bor sansynligvis i din egen leilighet, men for folk som bor hjemme eller i kollektiv er det lite gunstig å ha en sixpack eller kjølevarer i kjøleskapet til enhver stund.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke dra fram mine meninger om folk som bor hjemme etter de er 16 i denne diskusjonen, men hvis man velger å bo i kollektiv og mener man har for dårlig plass i kjøleskapet er det din feil, ikke staten som stenger ølsalget for tidlig.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Nei, om vi skal fortsette denne diskusjonen må vi vell strengt talt basere diskusjonen på den faktaen vi har tilgjengelig. Og de tallene jeg siterte fra tidligere er de nyeste jeg har funnet, i mine øyne ser det ut som økt tilgang fører til økt forbruk.

Ifølge Sirus: http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ips , drikker vi også mer alkohol nå, i snitt, enn siden 1875, høye tall på linje med i 1814 når det strengt talt var fritt frem for alle og enhver å lage seg sprit hjemme.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev hvorfor den konklusjonen er bs angående utvidelse til 23.00 her.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg skrev hvorfor den konklusjonen er bs angående utvidelse til 23.00 her.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte ikke Sirus til å konkludere med at tidene burde være som de er, jeg brukte de til å vise at vi konsumerer mer alkohol nå enn før, når det f.eks var ølpol rundt omkring.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvis man velger å bo i kollektiv og mener man har for dårlig plass i kjøleskapet er det din feil, ikke staten som stenger ølsalget for tidlig.
Vis hele sitatet...
Det er begges feil. For å løse problemet kan man enten investere i et lite kjøleskap (som igjen ikke er gunstig hvis plassen er liten), eller la staten åpne ølsalget til 23.00.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er begges feil. For å løse problemet kan man enten investere i et lite kjøleskap (som igjen ikke er gunstig hvis plassen er liten), eller la staten åpne ølsalget til 23.00.
Vis hele sitatet...
Øl og stort sett alt annet av alkoholholdige drikker som nytes best kald kan da stå romtemperert uten problemer. Det er jo slik den står lagret på utsalgstedet..
Bare hiv den i kjøleskapet en time eller to før inntak og du er good to go.

Har du helt seriøst absolutt ikke plass til en six-pack, da bør du invistere i et nytt kjøleskap uansett.
Sist endret av Bombasa; 12. juli 2013 kl. 22:36.
Har ikke hatt noe problem med dette siden jeg begynte å brygge og brenne selv.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Øl og stort sett alt annet av alkoholholdige drikker som nytes best kald kan da stå romtemperert uten problemer. Det er jo slik den står lagret på utsalgstedet..
Bare hiv den i kjøleskapet en time eller to før inntak og du er good to go.

Har du helt seriøst absolutt ikke plass til en six-pack, da bør du invistere i et nytt kjøleskap uansett.
Vis hele sitatet...
Om man plutselig blir innvitert på fest/til noen for å ta noen pils har man ikke tid til å legge den i kjøleskapet. Og 1-2 timer er en ekstrem underdrivelse, i en fryser på -20 celsius trenger den rundt 40 min før den er kald og god. Og det er ikke det at det er så forferdelig ille å møtte skaffe seg nytt kjøleskap, men i mine øyne er en utvidelse av ølsalget en bedre løsning.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Når det ikke fins forskning som tilfredsstiller dine behov, skal vi da bare basere alt på ideen om at folk i Norge har nok viljestyrke til å ikke drikke?
Vis hele sitatet...
Nei, dersom du mener folk trenger barnevakt så...
Uansett, så er det bl.a du som har etterlyst og vist til forskning (som til og med ikke er relevant). Når jeg da påpeker at jeg ikke finner forskning på det som vi faktisk diskuterer, så bruker du dette mot meg? Hvilken forskning er det forresten som ikke tilfredstiller mine behov? Vær konkret nå.

Hva med de som allerede har smått problemer med alkohol, som gjerne handler maten sin etter klokken 20.00/18.00 for å slippe å føle på trangen til å kjøpe øl.
Skal vi overlate de til sin egen skjebne og satser på at helsepersonell eller familien plukker opp på problemet fordi de ikke klarer å la være bare fordi folk her i landet syns den store stygge staten oppfører seg som småbarn som ikke vil dele lekene sine?
Vis hele sitatet...
Ja, det er klart at denne gruppen kan oppleve det negativt, men hvor mange hensyn skal man egentlig ta? Personlig så syntes jeg de som ikke kan gå på butikken pga. sterk allergi mot appelsiner har ett større handikap, men de gidder ingen å tenke på. Neida, jeg bare tuller - det er klart at man ikke kan ta hensyn til alt og alle! Men tilbake til alkoholen: En grei løsning hadde vært å holde salget i en sperret del av butikken, slik som man har gjort det med tobakk i tax-free utsalg. Da slipper de som vil holde seg unna alkoholen å se denne uansett når de velger å handle maten sin.

Nei, om vi skal fortsette denne diskusjonen må vi vell strengt talt basere diskusjonen på den faktaen vi har tilgjengelig. Og de tallene jeg siterte fra tidligere er de nyeste jeg har funnet, i mine øyne ser det ut som økt tilgang fører til økt forbruk.

Forresten så var det eneste jeg siterte fra snl den ene setningen om sammenhengen mellom omsetning og alkoholrelaterte problemer.

Ifølge Sirus: http://www.sirus.no/Forbruk+av+alkoh...25-SMJLOYS.ips , drikker vi også mer alkohol nå, i snitt, enn siden 1875, høye tall på linje med i 1814 når det strengt talt var fritt frem for alle og enhver å lage seg sprit hjemme.
Vis hele sitatet...
Hvilke fakta er det vi har når det gjelder en utvidelse av åpningstiden på tre timer? Dette er forøvrig heller ingen forskningsarena, men du må gjerne kalle deg forsker om du vil. Det er ingen beskyttet tittel.

Selvsagt så drikker vi mer alkohol i dag. Det er en konsekvens av det moderne samfunnet. Vi er blitt rikere og tilgjengeligheten på alkohol er blitt langt større. Dagens lovverk åpner for ett 12-timers salg av alkohol i hverdagen. Jeg har vanskeligheter for å se at 15 timer vil være så katastrofalt.

Poenget er heller ikke at problembrukerne skal få bedre/enklere tilgang på alkohol, alle som har jobbet i en dagligvarebutikk vet at de som har problemer med alkohol handler den tidlig. Men hvorfor skal vi utsette flere i landet for problemene alkohol kan føre til ved å gjøre den mer tilgjengelig?
Vis hele sitatet...
Du hadde ett godt argument når det gjaldt de som har hatt ett problem med alkohol og som ønsker minst mulig kontakt med det. Det er ingen tvil om at alkohol er skadelig, men dersom du er redd for at "vanlige" folk ikke skal klare å gå forbi alkoholen mellom kl. 20.00 og kl. 23.00 uten å utvikle ett alkoholproblem, så er det vel strengt tatt du som har ett problem? Frykt og andre følelser står ofte i veien for det rasjonelle, og "følelsesmennesker" er svært ofte kjedelige å debattere mot.

Nei, frem til jeg får høre et argument som ikke er, jeg tror, eller jeg mener, eller jeg vil.. Eventuelt noen forsker frem noe resultater her er jeg godt fornøyd med dagens lovgivning, ettersom jeg absolutt ikke ser problemet i at alkoholsalget stenger klokken 20, men ser flere potensielle problemer med å utvide åpningstiden.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen forsker. Jeg har ikke alle svarene. Dette er ett diskusjonforum!
Tidligere så beskyldte du meg i å avvise forskning som ikke tilfedstilte mine behov, men nå så skriver du at du er godt fornøyd med dagens lovgivning inntil noen "eventuelt forsker frem noen resultater". Du burde kanskje bestemme deg...
Sist endret av caperno; 12. juli 2013 kl. 22:57.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Om man plutselig blir innvitert på fest/til noen for å ta noen pils har man ikke tid til å legge den i kjøleskapet. Og 1-2 timer er en ekstrem underdrivelse, i en fryser på -20 celsius trenger den rundt 40 min før den er kald og god. Og det er ikke det at det er så forferdelig ille å møtte skaffe seg nytt kjøleskap, men i mine øyne er en utvidelse av ølsalget en bedre løsning.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvis du absolutt ikke har plass til en six-pack i kjøleskapet under noen omstendigheter så burde du invistere i et nytt, større kjøleskap.

Hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å kjøle ned en six-pack på to timer så burde du iallefall kjøpe nytt kjøleskap..
Learning by doing
Undef's Avatar
Sitat av 8bit Vis innlegg
Tja, er ikke så vanskelig å komme seg ut av døra før kl 6 (eller 8) om man nå absolutt skal ha noe øl til seinere? Eventuellt kjøpe inn noen six-packs når du nå er på butikken.
Vis hele sitatet...
Det fungerer med 16 års grense i Danmark, hvorfor ikke Norge?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Igjen, hvis du absolutt ikke har plass til en six-pack i kjøleskapet under noen omstendigheter så burde du invistere i et nytt, større kjøleskap.

Hvis kjøleskapet ditt ikke klarer å kjøle ned en six-pack på to timer så burde du iallefall kjøpe nytt kjøleskap..
Vis hele sitatet...
Eller, vi kan la Norges befolkning som bor hjemme, i kollektiv eller på hybel slippe å kjøpe nye kjøleskap og utvide ølsalget. Forbruket vil muligens øke en liten del, men hvis du er så sinnsykt bekymret over det hvorfor vil du ikke innstramme det? I det minste i noen utvalgte kommuner for å teste, med mindre du er helt blindet av ditt parti/ideologi/standpunkter..
Sist endret av bloodshotEyes; 12. juli 2013 kl. 23:19.