Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  408 256740
Trur nok ikke at den ble brent i kantene har no særlig og si, Men trur ikke den trenger og stå i 1 uke, bare vent til den er helt tørr og spis den eller lag te etc..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som kan forklare hvordan man lager te av dette, har ikke helt skjønt det, er det meningen at etter å småkoke soppen (selvfølgelig etter tørking i ovnen) så skal man filtrere ut sopp gugga, eller skal man drikke vannet og soppen?
sånn jeg har skjønt det så er virkestoffet i soppen vann løsbar.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Røking av fluesopp? Tar imot alle svar.
Sitat av Kestrel Vis innlegg
Røking av fluesopp? Tar imot alle svar.
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har selv prøvd å tørke fluesopp to år på rad nå. Den ene gangen lå jeg de på et brett i ovnen (ikke varmluft), og lot de ligge i ca 5-6 timer på 50-60 grader. Dette resulterte i at soppene nærmest smeltet og måtte kastes til min store skuffelse. Dette frarådes derfor på det sterkeste. Skal du absolutt tørke den i en ovn, så kan det hende at det funker med døren litt på gløtt, men varmluft anbefales.

Den andre gangen la jeg de til tørk på benken, noe som førte til at jeg etter en stund hadde kjøkkende fult av mark.

I etterkant av dette fikk jeg høre at man måtte skrape vekk sporene slik at kun lokket på et par milimeter var igjen. fikk også høre at det var her soppen var mest potent.

Men når jeg nå har lest igjenom begge trådene om fluesopp her på forumet, føler jeg at jeg er mer forvirret enn jeg var i utgangspunktet. Jeg skjønner godt at det kommer mange spørsmål fra folk, da det ikke virker som om det er noen klare svar og få. Mulig noen har rett, men det er et så stort sprik mellom de forskjellige forklaringene at det ikke er rart folk blir forvirret.


Kan noen prøve å gi meg et klart svar på følgende spørsmål:

Stemmer det man skal/kan fjerne sporene? i mitt hode virker det veldig logisk for å forhindre mark.

Ser at noen sier at soppen skal varmes på 50-60 grader mens noen sier 80-90 grader. dette er det stor forskjell på.
kan ikke virkestoffene fordampe ved for høy temperatur?
Hva er den rette temperaturen?

Ser at de fleste her har drukket soppen som te. ser samtidig at ingen har beskrevet rusen slik jeg har oppfattet at den skal være. altså vissuals, kunne smake lyder(!) endring av størrelse ol.(det er denne rusen jeg vil oppnå)
Har dette kun sammenheng med mengde, eller vareires rusen utifra inntaksmåte? (hvis så er tilfelle setter jeg stor pris på om noen kunne beskrevet rusen ved de forskjellige inntaksmåtene: Spise tørr, drikke, røyke osv.)

Og tilslutt; finnes det noen rusraporter hvor noen har fått den effekten jeg sikter til over?
Sitat av redman Vis innlegg
Den andre gangen la jeg de til tørk på benken, noe som førte til at jeg etter en stund hadde kjøkkende fult av mark.
Vis hele sitatet...
Haha, been there done that! Ga opp hele fluesoppgreia etter det jeg.
Markene befinner seg vanligvis i stilkent til amanitaen.
Fjern stilken og kast den når du plukker den hvis du ser hull og deformasjoner på stilken.
Kan godt hende det var mark i hodet/toppen.

Og aldri utsett soppen for høyere varme enn 70 grader. Enda lavere ved lengre utsettelse.
Men ha soppen gjerne i varmt vann! Da omdanner giften seg til det stoffet som gir deg halliser eller no'
▼ ... noen uker senere ... ▼
Slik jeg forstår det skal du/kan ha dem i ovnen i en 50-60 grader i 2-3 timer, og etter det er det best å lage te ut av dem som bare skal småkoke?
Også lurt å ta vekk stilken som betyr at du bare skal tørke "hodet" på soppen?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har akkurat rulla en joint med tørket Amanita Muscaria og har tenkt og røyke den nå om noen få min. trur dere jeg får noe effekt?

Update: røyka for litt siden amanita muscaria og anbefales på det sterkeste.. sykt deilig effekt... ubeskrivelig, men føles også ganske intenst samtidig som jeg er helt kontrollert.. føler meg ganske glimrende fysisk
Malamutt; Hvor mange gram? Hvordan, og hvor mange papir brukte du?
Sitat av Kestrel Vis innlegg
Malamutt; Hvor mange gram? Hvordan, og hvor mange papir brukte du?
Vis hele sitatet...
Jeg veide ikke men tok bare grinda opp endel tørket sopp også rulla det i en joint... ble vanvittig overasket over effekten
Ahaa, så det var ikke så mye sopp. Bare nokk til å ha i en joint?

Sorry for dobbel post, men er litt forvirret.. Angående å røyke fluesopp, skal man røyke det røde "skinnet" eller den hvite massen inni soppen? Og hva andbefales, vanlig sigarettpapir røyk, eller en enkel hjemmelagd bong?

Ble visst ikke dobbel post allikavel.. hehe
Sitat av Kestrel Vis innlegg
Ahaa, så det var ikke så mye sopp. Bare nokk til å ha i en joint?

Sorry for dobbel post, men er litt forvirret.. Angående å røyke fluesopp, skal man røyke det røde "skinnet" eller den hvite massen inni soppen? Og hva andbefales, vanlig sigarettpapir røyk, eller en enkel hjemmelagd bong?

Ble visst ikke dobbel post allikavel.. hehe
Vis hele sitatet...
Jeg bare grinda opp hele soppen enkelt og greit og røyka den med vanlig rullepapir, brukte Rizla kingsize

men tipper det blir heftigere med bong
Ikke bli sur nå, men jeg er nødt til å være helt sikker. Slår den ut på urinprøve? Når man røyker det, fungerer det bedre hvis man har med litt tobakk?

Går på urinprøver, så må være helt sikker!
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Ikke bli sur nå, men jeg er nødt til å være helt sikker. Slår den ut på urinprøve? Når man røyker det, fungerer det bedre hvis man har med litt tobakk?

Går på urinprøver, så må være helt sikker!
Vis hele sitatet...
Ingen blir sur.

Nei dem vil ikke lete etter det på en urintest. Ellers er det vel fullt lovlig med fluesopp så, ja..
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Ingen blir sur.

Nei dem vil ikke lete etter det på en urintest. Ellers er det vel fullt lovlig med fluesopp så, ja..
Vis hele sitatet...
takk, men du vet ikke om tobakk gjør det bedre?
selfølgelig gjør IKKE tobakk det bedre! tobakk gjør ingenting bedre...
Sitat av Black Horse Vis innlegg
takk, men du vet ikke om tobakk gjør det bedre?
Vis hele sitatet...
Tenker du på at tobakken skal hjelpe å fyre det?

Jeg har ingen peil på røyking av fluesopp. Men antar at det kan hjelpe å få fyrt det ja.

Effektmessig så vil ikke tobakk/nikotin forsterke soppen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Tenker du på at tobakken skal hjelpe å fyre det?

Jeg har ingen peil på røyking av fluesopp. Men antar at det kan hjelpe å få fyrt det ja.

Effektmessig så vil ikke tobakk/nikotin forsterke soppen.
Vis hele sitatet...
Vanlig røyk er jo tilsatt masse stoffer som gjør at nikotinet blir tatt opp bedre, så tenkte muligens at det kanskje hjalp på andre stoffer også?
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Vanlig røyk er jo tilsatt masse stoffer som gjør at nikotinet blir tatt opp bedre, så tenkte muligens at det kanskje hjalp på andre stoffer også?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet er ikke dette faktum lengre.
Det har dog skjedd for flere tiår siden av en produsent da ammoniakk ble tilsatt for å potensere virkningen av nikotinen.
Sist endret av Knask; 20. juli 2012 kl. 01:03.
Sitat av Knask Vis innlegg
Så vidt jeg vet er ikke dette faktum lengre.
Det har dog skjedd for flere tiår siden av en produsent da ammoniakk ble tilsatt for å potensere virkningen av nikotinen.
Vis hele sitatet...
Åja, trodde det fortsatt var det jeg
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Vanlig røyk er jo tilsatt masse stoffer som gjør at nikotinet blir tatt opp bedre, så tenkte muligens at det kanskje hjalp på andre stoffer også?
Vis hele sitatet...
Nei det kan jeg ikke tenke meg.

Men er godt mulig jeg tar feil ang nikotin. Søk litt på google så finner du sikkert mye interessant.

Nikotin går visst på samme reseptor som fluesoppen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Muscari...oline_receptor
Sitat av Black Horse Vis innlegg
Åja, trodde det fortsatt var det jeg
Vis hele sitatet...
Du kan lese mer her:

http://articles.cnn.com/1998-02-04/u...ntent?_s=PM:US
Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Du må huske på at dette er ikke en småbedrift også, de er sleipe som bare ****! De finner alltid en annen måte
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei. var ute på jogge tur idag, og da fant jeg denne

soppen.



Er dette rød fluesopp som kan spises ?
takk for svar !

Hvis bildene ikke er lastet opp, ta bare å kopier linken.
Sist endret av baadpyro; 28. juli 2012 kl. 21:04.
Baadpyro, nei.
er det rød fluesopp i det hele tatt ?
eller storkremle ?
Når dere snakker om gram, så snakker dere om tørket, right?
Jeg føler egentlig at den eneste posten som virkelig ga noen svar var første post, men den var for lang for min hjernekapasitet. Jeg er veldig skeptisk til hele saken, men kunne tenkt å testet det ut, så hvis noen kunne svart litt kort og godt så hadde det vært flott.

Hvis jeg skal innta soppen så kommer jeg til å røyke den. Jeg lurer på:
Jeg har ingen varmluftsovn, og jeg har lite lyst å smelte soppen pga. vanlig ovn, og enda mindre lyst på mark på kjøkkenet, så hva gjør jeg?
Når soppen er helt tørket, kan den rett og slett grindes opp og fyres på, og i en moderat dose, vil det være noen risiko for konsekvenser (langvarige, kortvarige?)?

Innser at dette er svart på før, og at det lett kan googles, men skulle gjerne hatt svar fra flere for å være sikker.
Sist endret av Heptahydrated; 31. juli 2012 kl. 20:17.
Sitat av Heptahydrated Vis innlegg
Jeg føler egentlig at den eneste posten som virkelig ga noen svar var første post, men den var for lang for min hjernekapasitet. Jeg er veldig skeptisk til hele saken, men kunne tenkt å testet det ut, så hvis noen kunne svart litt kort og godt så hadde det vært flott.

Hvis jeg skal innta soppen så kommer jeg til å røyke den. Jeg lurer på:
Jeg har ingen varmluftsovn, og jeg har lite lyst å smelte soppen pga. vanlig ovn, og enda mindre lyst på mark på kjøkkenet, så hva gjør jeg?
Når soppen er helt tørket, kan den rett og slett grindes opp og fyres på, og i en moderat dose, vil det være noen risiko for konsekvenser (langvarige, kortvarige?)?

Innser at dette er svart på før, og at det lett kan googles, men skulle gjerne hatt svar fra flere for å være sikker.
Vis hele sitatet...
Når du tørker soppen legger du den bare enkelt og greit på en rist og venter til den er tørr, så bare grinder du den og fyrer på

jeg har aldri hørt om eller opplevd bivirkninger.. og jeg har lest MYE om amanita og snakket med flere brukere
Har lest igjennom tråden nå og tror jeg har f
orstått det, si ifra om jeg tar feil.

Soppen kan tørkes på 50-70 grader i en vanlig ovn med døren litt åpen
Man kan kaste bort stilkene å bare bruke hodet på soppen
kan blandes med det meste?


Nå lurer jeg på om størrelsen på soppene varierer eller om de er ca like stor?

Og hvor mange gram er en vanlig sopp på?
Har lest igjennom tråden nå og tror jeg har f
orstått det, si ifra om jeg tar feil.

Soppen kan tørkes på 50-70 grader i en vanlig ovn med døren litt åpen
Man kan kaste bort stilkene å bare bruke hodet på soppen
kan blandes med det meste?


Nå lurer jeg på om størrelsen på soppene varierer eller om de er ca like stor?

Og hvor mange gram er en vanlig sopp på?
Vis hele sitatet...
Tar jeg ikke helt feil, kan stilkene brukes til te siden virkestoffet finnes der og.
Kan gjøre det samme med hatten, selv røyker jeg det røde laget som dekker toppen av hatten.

Størrelsen på fluesopp varierer, men så lenge du har funnet ordentlig Amanita og ikke det stygge søskenbarnet, har det still funk.
Gram varierer heretter.

Ta hensyn til at jeg loker når du ser på mine fakta.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Så min første røde fluesopp for 2012 i går da jeg gikk med hunden
Den var dog ganske spist av osv, så jeg gadd ikke se nærmere, men det var definitivt rød fluesopp.
Har sett en del annen random skogs-sopp også for tiden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå er vi vel inne i sesongen igjen, og som uerfaren på dette temaet har jeg et par spørsmål.
Hvor fort er det mulig å tørke soppen? Skal på hyttetur en helg og tenkte å prøve dette da. Hvis man eventuelt plukket dem og la dem til tørk hele fredag og satt dem på svak varme i ovnen noen timer på lørdagsmorgenen? Ville dette være mulig?
Og hvilken måte anbefales det å inntas på?
Svar mottas med stor takknemmelighet
Leitet en del uten resultater hittil, får dra litt ut på høylandet å sjekke rundt i helga.
Sitat av Malamutt Vis innlegg
Jeg veide ikke men tok bare grinda opp endel tørket sopp også rulla det i en joint... ble vanvittig overasket over effekten
Vis hele sitatet...
Har du enda den samme formingen om rusen du fikk - eller er det noe annet vi burde vite om her?
Noen uønskede effekter i ettertid osv.?
Har du røyket mer sopp etter dette og alltid fått den samme rusfølelsen?
Hva menes det med at du får renere hud? Får mann faktisk det, eller er det bare en del av rusen som gjør at du oppfatter det? Hjelper det mot eventuelt uren hud?
Bare litt nysgjerrig
Sitat av frø Vis innlegg
Hva menes det med at du får renere hud? Får mann faktisk det, eller er det bare en del av rusen som gjør at du oppfatter det? Hjelper det mot eventuelt uren hud?
Bare litt nysgjerrig
Vis hele sitatet...
Lurer på dette selv... Hadde vært fantastisk om uren hud forsvant ved rus på fluesopp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har noen funnet rød fluesopp ennå?

Jeg gikk en fjelltur i helga gjennom perfekte gro forhold for rød fluesopp, men så ikke en eneste en.
Her jeg bor (Østlandet) så kryr det av fluesopp i skogen. Har aldri testet eller plukket dette selv, men skal ikke si lysten ikke har kommet av å lese denne tråden.

Så blir vel til at jeg stikker plukker litt en dag snart mens jeg veit at den er her.

Men etter man har tørket soppen, kan man oppbevare den på samme måte som flein da? Altså i en fryser eller norgesglass?
Når du sier "i skogen", betyr det

Barkskog:


Løvskog:


Eller Skogsbeite:




Bare spør så jeg vet hvor jeg bør lete mere.
Sist endret av TylerDurden; 26. september 2012 kl. 22:18.
Jeg kommer stadig over rød fluesopp i barskogene her på Østlandet i alle fall.
Da blir det en barkskogstur på meg i morra!
Nå har jeg vært ute og lett i flere timer, i mange forskjellige typer skog, og jeg finner ikke engang en spiss giftslørsopp jeg kan kose meg med.

Jeg finner så og si nesten ingen typer sopp i det hele tatt. Jeg fant en sopp som vokste på en gammel stubbe, og en liten gul sopp i noe gress, men det var alt. Jeg har vært på steder jeg husker at jeg har sett fluesopp i barndommen på tur med skolen, men i år finner jeg absolutt ingenting... Har vært på tur med jevne mellomrom fra starten av august og fram til nå.

Jeg har kjørt bil ut til forskjellige steder, og dekket relativt store områder, så synes det er merkelig når folk her skriver at det kryr av sopp der de leter. Bor i drammensområdet for de som lurer.
Akkurat samme som meg da, har ikke sett en eneste i Telemark.
Sitat av darkhunter510 Vis innlegg
er noe av dette fluesopp?

http://i46.tinypic.com/oqdr2r.jpg
Vis hele sitatet...

Nei. Det er det stygge søskenbarnet. Uten muskimol, altså virkestoffet.
Den er giftig, så anbefaler deg å bare kaste det.
Forskjellen ligger rett og slett i utseendet. Er fluesopp du har funnet, men ikke Amanita Muscaria.


Edit: En av hattene som ligger der ser ut som den geniune fluesoppen.
De hvite knoppene på hatten er det du leter etter.
Sist endret av Deadhorse; 29. september 2012 kl. 17:49.
Jeg har tenkt til å spise fluesopp snart. Er det noen som vet noe om dosering i gram når det er tørket ?
Sitat av kardang Vis innlegg
Jeg har tenkt til å spise fluesopp snart. Er det noen som vet noe om dosering i gram når det er tørket ?
Vis hele sitatet...
Dose varierer fra sopp til sopp og funnsted og hvor godt tørket den er (skal være knusktørr).

5-10 g (eller en medium stor hatt) regnes som mildere småpsykedeliske doser. over 10 g og du risikerer å bevege deg inn i delirisk terreng - mange synes dette er hele vitsen med fluesopp. Smak og behag..

Ellers er det litt bingo med fluesopp. Godt mulig du ikke merker noen ting selv på litt større doseringer - eller det kan hende at du får rusen mitt i trynet og virkelig får smake fluesoppens vrede gjennom forvirrende delirisk badtripp (en rask titt på erowid og man skjønner at dette ikke er så uvanlig). Holder du deg under 10 g er slike kjipe opplevelser mindre sannsynlig..

Det mange gjør feil er at dem tror dette er som vanlig sopp og spiser mere når man ikke merker noe til visuals f.eks (fluesopp har ingen visuals å skryte av). Rusen er også ganske merkelig. En hypnotisk transelignende tilstand som mange opplever som bare ubehagelig.

Ikke noe særlig om man bare er ute etter rekreasjon (fluesopp gir ikke eufori). Mere for dem som har sjamanistisk/åndelig tilnærming
Sist endret av Bearass; 3. oktober 2012 kl. 15:56.
favorittmetoden min er og ta 10gram tørket sopp sammen med 1 liter varmt vann også la det trekke i 20 min ca, har prøvd dette flere ganger selv og elsker smaken og det gir en veldig behagelig effekt også, anbefales