Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8808
Notat: Målet med tråden er å danne et grunnlag for en diskusjon rundt nasjonalisme som kulturelt fenomen og denne filosofiens effekt på menneske- og virkelighetssyn. Innvandrerdebatten blir overfladisk og direkte knyttet til en spesifikk historisk periode som også er påvirket av en rekke andre effekter av det nasjonale systemet.

Historisk perspektiv: Selv om tanken om en nasjon virker som et av de mest inngrodde aspektene ved menneskeheten, er det et relativt ungt fenomen. Jeg skal kort nevne det jeg ser på som de tre mest markante samfunnstilstandene.

De skapningene vi i vitenskapelig konsensus kan kalle mennesker levde som kjent i jeger- og sankersamfunn, antageligvis arrangert igjennom familieråd, eller stammeråd. Uten å gå for dypt inn på det, bør det nevnes at man hadde en rekke ulike kulturer som eksisterte innenfor forskjellige steder og tidsperioder. Når man ser slik variasjon innenfor kunst, håndverk og (antageligvis) religion, vil man sannsynligvis også finne variasjon innenfor de politiske systemene til disse autonome sosiale gruppene med mennesker. De sosiale samfunnene ble nok også markant mer avanserte de siste 100 000 årene, i takt med teknologisk utvikling, demografisk utbredelse og større populasjoner.


For ca. 10 000 år siden oppdaget forfedrene våre landbruk, noe som pløyde veien for de første bystatene, en fem-sju tusen år siden. Man hadde muligheten til å skape en permanent boplass, framfor de nomadiske jeger- og sankersamfunnene. Man kan veldig lett se strukturelle likhetstrekk mellom disse første bystatene og dagens stat – som eksisterer innenfor nasjonen. Jeg vil presisere her at tråden omhandler nasjonen ikke staten, selv om disse i dag glir inn i hverandre. Statsapparatet er, historisk sett, et makthierarki man bruker til å kontrollere en folkegruppe. Bystatene utviklet seg til sentralstyrte imperier, men de neste tusen årene ville bli mer ustabile enn noen historisk periode tidligere. Flere sivilisasjoner oppstod og forfalt, og alle utnyttet statsapparatet oppfunnet av de første bystatene. Allikevel slet mange av diktaturene med å samle folket under èn, da man fortsatt hadde (og har) store stammekulturelle trekk ved populasjonene. Religion ble viktig for denne samlinga, og ble utnytta som middel for et effektivt statsstyre allerede av de første bysamfunnene.

I Europa ble denne styreformen utvikla videre igjennom føydalsamfunnet, og konger samla tidligere isolerte og autonome keisersamfunn under seg (I det vi kaller Norge, f. eks.). Nasjonen fungerte fortsatt mest som et skjell for et statlig styre, med kanskje religion som viktigste propagandamekanisme og monopol på vold som viktigste forsvar. Mot midten og slutten av forrige århundre startet man en systematisk nasjonsbygging, hvor man rett og slett skapte kulturelle nasjoner, gjerne ved samling av språk til ett, romantisering av «en felles fortid» og dannelsen av nasjonale symboler (som flagg og folkedrakt).


Effekter
: Som man ser, kan man relativt enkelt sette nasjonalisme i kontekst med andre historiske styremetoder, som religion eller stammesamfunnet. Og som begge disse, setter nasjonalisme dype spor i individene som eksisterer innenfor systemet. Man merkes og formes av nasjonen man fødes i. Mange vil tilegne nasjonens innbyggere et sett felles verdier.

Selv om jeg mener at det er et stort overgrep mot et individ å stemple det med en nasjonalitet, er hovedproblemet med nasjonalisme som filosofisk system at man også automatisk vil stemple andre mennesker med en nasjonalitet, og siden nasjoner skal ha en felles fortid, felles politisk historie og felles verdier, har man plutselig en relativt detaljert boks man kan putte mennesker i (selvsagt helt feilaktig). Når man blindt aksepterer dette, og som god borger, også anser sine «felles verdier» som sunne, skaper man en form for kulturell rasisme, eller etnosentrisme, nesten implisert i selve grunnstrukturen til nasjonen.

Diskusjon: Kan vi bevege oss vekk fra nasjonen? Hva vil den langsiktige effekten av nasjonen og staten i syntese ha? Kan man være både humanist og nasjonalist (tilhenger av nasjonen som kulturelt skall for staten)?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 18. desember 2011 kl. 05:09.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Nasjonalisme er for min del bare en definisjon på et gruppesamfunn som prøver å ta vare på seg selv ved å være beskyttende ovenfor sine egne medlemmer.
Jeg vil tro det er noe som skjer mer eller mindre instinktivt hos mennesker, det å få trygghet ved å være en del av en større gruppe eller et større samfunn.
En naturlig del av dette igjen vil være å beskytte det man føler man er en del av.

Problemet slik jeg ser det, er at dette er et primalt instinkt som ikke passer dagens samfunn der mennesker er så knyttet mot hverandre både mtp. kommunikasjon, men mer spesifik geografisk beliggenhet og fremkommelighet.
I små gruppesamfunn for ~10.000 år siden fungerte det nok som en bedre overlevelsesmetode.

Det dette instinktet skaper nå, er problemer.
Individer, samt små eller større lokale grupperinger griper fatt i landet sitt som en trygghet de ikke finner andre plasser.
Ettersom vi nå er over 7.000.000.000 individer her på denne jordklatten, og transport og kommunikasjon er mulig for de aller fleste, er man dømt til å måtte akseptere at andre krysser vei med deg, deler landet du ble født på, og påvirker det i positiv OG negativ retning.

Den naturlige følgen av "nomadisk" menneskevandring som følge av teknologisk evolusjon havner derfor i direkte konflikt med det arkaiske synet på landstilhørighet som vi nå definerer som nasjonalisme.
Sist endret av somnium; 18. desember 2011 kl. 06:18.
Sitat av somnium Vis innlegg
Nasjonalisme er for min del bare en definisjon på et gruppesamfunn som prøver å ta vare på seg selv ved å være beskyttende ovenfor sine egne medlemmer.
Jeg vil tro det er noe som skjer mer eller mindre instinktivt hos mennesker, det å få trygghet ved å være en del av en større gruppe eller et større samfunn.
En naturlig del av dette igjen vil være å beskytte det man føler man er en del av.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg helt enig, poenget er at det er en stor historisk forskjell på "å føle seg som en del av" og å "aktivt være en del av" et kulturelt system.

Kan du identifisere deg med norsk kultur fordi du har vært en aktiv del av norsk kultur, eller fordi norsk kultur har vært en aktiv del av deg?

Man definerer seg her også som noe felles med 4 000 000 mennesker (igjen i Norge), noe som selvsagt vil være en abstraksjon og illusjon satt i sammenheng med jeger- sankersamfunnets titalls medlemmer. Dette kan man se på som en positiv ting, på vei mot global forståelse av virkeligheten, men denne identiteten er fortsatt uadskillig knyttet til nasjonen (som altså er en kulturell propagandamaskin staten og markedet eksisterer innenfor).

Sitat av somnium Vis innlegg
Problemet slik jeg ser det, er at dette er et primalt instinkt som ikke passer dagens samfunn der mennesker er så knyttet mot hverandre både mtp. kommunikasjon, men mer spesifik geografisk beliggenhet og fremkommelighet.
I små gruppesamfunn for ~10.000 år siden fungerte det nok som en bedre overlevelsesmetode.
Vis hele sitatet...
Hvis du tenker på flokkinnstinktet, så mener jeg egentlig at dette i stor grad har dødd ut som kulturelt fenomen (i Norge, igjen), med storfamiliens død. Man kan ikke bare ta et sosialt system, basert på et titals mennesker, erstatte det med en massiv nasjon og kalle det det samme. Tror ikke nasjonalisme er noe mer naturlig enn noe annet.

Sitat av somnium Vis innlegg
Det dette instinktet skaper nå, er problemer.
Individer, samt små eller større lokale grupperinger griper fatt i landet sitt som en trygghet de ikke finner andre plasser.
Ettersom vi nå er over 7.000.000.000 individer her på denne jordklatten, og transport og kommunikasjon er mulig for de aller fleste, er man dømt til å måtte akseptere at andre krysser vei med deg, deler landet du ble født på, og påvirker det i positiv OG negativ retning.
Vis hele sitatet...
Ïgjen, er det egentlig et instinkt? Er det ikke mulig å definere seg som mennesket, framfor borger av en nasjon? Er det ikke mulig å få sosial stimulig gjennom venner og familie, framfor Kongehuset? Er det ikke mulig å føle tilknytting igjennom sosial atferd innafor eget miljø framfor 17. mai-toget?
Sitat av somnium Vis innlegg
Den naturlige følgen av "nomadisk" menneskevandring som følge av teknologisk evolusjon havner derfor i direkte konflikt med det arkaiske synet på landstilhørighet som vi nå definerer som nasjonalisme.
Vis hele sitatet...
Det håper jeg virkelig.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 18. desember 2011 kl. 12:21.
Veldig interessant tema! Jeg tenker at det kan være rasjonelt å knytte inn det jeg har av psykologibakgrunn, men dette blir veldig forenklet og grunnleggende.

Selve begrepet nasjonalisme er jo ikke mer enn en direkte ekstensjon av det bredere begrepet «gruppetilhørighet» satt i en mer presis kontekst (gruppetilhørighet i form av nasjonal tilhørighet). For å forstå gruppetilhørighet kan det være rasjonelt å tenke hvorfor det har oppstått i utgangspunktet, og dermed her dens evolusjonære bakgrunn. Så, la oss kort oppsummere hva gruppen har å tilby: ressurser, beskyttelse og potensiell partner. Å tilhøre en gruppe bidrar dermed til nøkkelelementene bak evolusjon; nemlig overlevelse og reproduksjon. Baumeister (sitert i Myers, 2009) bruker gruppetilhørighet utelukkende for å forklare ulik psykososial atferd; hvorfor er det smertefullt å bli sosialt ekskludert? Hvorfor fører ekskludering til at vi prøver hardere for å oppnå aksept? Hvorfor oppstår konformitet og lydighet? Baumeister og Leary viste også til hjerneforkning som viste at sosial eksklusjon aktiverer flere av hjernens smertesenter (bla anterior cingulate cortex) og fremkaller dermed en smertetilstand som er relativt identisk til ekte fysiologisk og objektiv smerte. Myers bruker denne forskingen til å forklare frasene «I’m hurt», «it hurts» eller «hjertesmerte», følelsen av ensomhet er fysisk og reell, og kan videre fremkalle ytterligere ubehagelige tilstander som for eksempel angst.

Spør du meg er den evolusjonære, eller la oss si de fysiske mekanismene bak, like viktig for å forstå nasjonalisme som den historiske konteksten. To av min tidligere pensumlitteratur sier at den adaptive betydningen av gruppetilhørighet ikke bare gjør eksklusjon smertefullt, men danner grunnlaget for xenophobia (frykt mot fremmende) og fordommer (eks rasisme) (Larsen & Buss, 2009; Myers, 2009). Evolusjonært kan en si at mennesket er bundet opp mot å karakterisere mennesker som kjente (og dermed trygge) eller ukjente (potensiell trussel), noe vi gjør helt implisitt og automatisert (kan relateres til Wilsons Dual Attitude System). Leon Festinger valgte å kalle alle i kategorien kjente og trygge for mennesker som eksisterer i din «referansegruppe». Myers utvider Festingers konseptualisering og sier at mennesker er biologisk predisponert til å kategorisere mennesker etter hvorvidt de kan plasseres i din «inngruppe», og inngrupper ekskluderer automatisk alle «utgruppene». Kategorisering til inn- og utgruppe skjer helt automatisk, og er en mektig og viktig måte for mennesker å forenkle verden. Herfra skjer det mange mekanismer som fører veien mot stereotypier, fordommer og kanskje hele veien til rasisme eller sexisme. Vi har mye informasjon om medlemmene i vår inngruppe, så her gjør vi relativt få essensielle resonneringsfeil. Det vi imidlertid ikke har nok av, er informasjon om utgruppene. Vi bruker også enkle heuristikker når vi vurderer fremmede objekter. Manglende kunnskap om utgruppen gjør at vi har lettere for å begå «the fundamental attribution error», utgruppe homogeniseringseffekten (alle i utgruppen er like, like dumme, uintelligente, lite samarbeidsvillige), vi etablerer et to-kategorisk syn på verden (oss og dem) osv. Vi har sett at i et evolusjonært perspektiv er det potensielt adaptivt å holde seg unna alt som er ukjent, enten det er fremmede (xenophobia), ukjent mat, ukjent terreng og så videre, for å heller holde seg til det som er trygt og kjent.

Vi begynner også å favorisere inngruppene våre (les gjerne om self-serving bias for mer info). Zajonc sier at vi er har en iboende, biologisk og adaptiv tendens mot å foretrekke inngruppene våre da det trolig fører til mindre konflikter og mer samarbeid. En utvidelse av dette fenomenet er at å ved å favorisere inngruppene opplever mennesker mindre kognitiv dissonans (ubalanse mellom to kognisjoner som fører til en ubehagelig mental tilstand). Velger vi å harmonisere med gruppen, og potensielt konformitere til gruppenormene, er sannsynligheten for eksklusjon minimalisert (og vi truer dermed ikke reproduksjon og overlevelse). I et større perspektiv er favorisering av inngruppen og ekskludering av den ukjente utgruppen, en åpenbart adaptiv heuristikk som fremmer både overlevelse og reproduksjon.

På bakgrunn av dette vil jeg si at å komme forutenom nasjonalisme potensielt er en umulig oppgave, ei heller en ønskelig en. Nasjonalisme er en helt grunnleggende form for gruppetilhørighet, og kanskje til og med nødvendig i et større perspektiv. Vi trenger en gruppe som bidrar til utvikling av sosial og kulturell identitet. Vi trenger å etablere visse former for inngrupper for å kunne fungere og sosialiseres i samfunnet. Og jeg mener absolutt en kan være nasjonalist og humanist, dette anser jeg ikke som to opposisjoner. I hvilken grad de er inkompatible med hverandre er avhengig av hvor du er på polen av ekstremisme, da nasjonalisme ikke bør brukes synonymt med rasisme. Jeg har etter hvert som student fått et større internasjonalt nettverk av studenter fra ulike kulturer og nasjoner, og jeg konkluderer egentlig med at om ikke nasjonalisme, eller kanskje patriotisme er et bedre land, til en viss grad er sunt. Det skaper mindre kognitiv dissonans å faktisk kunne konformitere til en del av de kulturelle normene som etableres innenfor gitte landegrenser – dette bidrar til harmoni, stabilitet og mental trygghet, så lenge det ikke går over til selvsensur og frihetsberøvelse. Det er en balanse her, som jeg tror må opprettholdes for å oppnå et ideelt samfunn. Jeg bare lurer; tenker du at nasjonalisme utelukkende er negativt og bør elimineres? Jeg forstår ikke hvordan det skal være mulig i et samfunn bestående av heterogene grupper, og et homogent samfunn er i alle fall ikke noe å trakte etter i mine øyner. Jeg er stolt av å være norsk, jeg ser fordelene av å være norsk og jeg konformiterer til kulturen – dette gjør jeg uten at det blir uforenelig med de jeg kjenner fra andre kulturer. Jeg rynker alltid pannen når jeg diskuterer med venner fra Spania, Chile, USA eller India (fire VELDIG oppgående venner av meg) når de til tross for alle de gode argumentene jeg har for å favorisere min egen kultur, ser at de etter diskusjonen er like, om ikke mer, forelsket i sin egen. Det er fascinerende.

Mer informasjon om kildene kan etterspørres.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Jeg bare lurer; tenker du at nasjonalisme utelukkende er negativt og bør elimineres?
Vis hele sitatet...
Først, flott innlegg, men jeg er delvis uenig i analysen din av nasjonalisme som sosial gruppe. Nasjonen består, som tidligere nevnt, av en enorm gruppe (framfor den du vil finne innenfor ditt eget sosiale system (vennekrets og familie)) man generaliserer til nasjonen som kulturelt system. Det er heller en mekanisme for å motarbeide konflikter innafor statens kulturelle skall; man samles rundt en konstruert felleskultur, noe a là religion (bare direkte konstruert som et politisk middel, se på Europas nasjoner og deres historie, de fleste følger samme konstruksjonsmetode). Men når man setter det i internasjonal sammenheng, blir effektene motsatte og genererer negative fordommer.

Nasjonen bygger på fordommer - positive ovenfor dine landsmenn, negative ovenfor utlendinger.

Jeg er helt enig i at mennesker har et behov for å tilhøre sosiale systemer, og dette er helt essensielt for alle aspektene ved menneske som vesen. Men ja, jeg mener at nasjonalisme er utelukkende negativt og bør elimineres. Det betyr ikke at jeg er imot sosiale, autonome grupper, tvert imot. Jeg er anarkist eller frihetlig sosialist, men det kan vi diskutere et annet sted.

Så, kort sagt er jeg enig i din psykologiske analyse av sosiale grupper som viktige, men uenig i at man utelukkende kan analysere nasjonen - som politisk system og mekanisme, igjennom dette. Det er mulig at nasjonen som propagandamekansime bygger på noen av de sosiale behovene til mennesket, men jeg tror egentlig at de fleste mennesker vil kunne motta tilstrekkelig sosial stimuli fra sine lokale omgivelser.

Når det kommer til den filosofiske delen; kan man kalle seg humanist og nasjonalist? Er det kanskje ikke overraskende at jeg også her er hakket uenig med deg. Jeg mener at disse er motsetninger i aller høyeste grad. For det første bygger humanisme, i mine øyne, på at hvert enkeltindivid har en egenverdi i seg selv og er unik. Nasjonen som kulturelt system er her inngripende og former individet etter en mal, konstruert av et hierarki. Nasjonalisme bygger også på et systematisk virkelighetsbilde, hvor dine medmennesker blir offer for generalisering. Til slutt vil jeg påstå at nasjonen som geografisk skall for staten og markedet er ekstremt diskriminerende, og stenger folk både inne og ute, under ekstreme forhold.

Når det er sagt, vil jeg presisere et par ting for ikke å bli bombardert av påstander:

-Jeg mener at nasjonen er utelukkende negativt, jeg mener ikke at staten i kontekst med markedsøkonomien er det.

-Jeg er ikke imot kulturelle forskjeller mellom folk, så lenge kulturen kommer fra menneskene, og ikke menneskene fra kulturen.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 18. desember 2011 kl. 13:23.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nasjonen bygger på fordommer - positive ovenfor dine landsmenn, negative ovenfor utlendinger.
Vis hele sitatet...
Det jeg savner er solid argumentasjon for hvorfor du setter et likhetstegn mellom nasjonalisme og elitisme, og hvorfor du mener å fjerne det relativt abstrakte begrepet "nasjon" (det tar en relativt abstrakt form når du fristiller det fra staten) vil fjerne menneskets påståtte iboende tendens til elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat.

Sitat av EoT Vis innlegg
-Jeg er ikke imot kulturelle forskjeller mellom folk, så lenge kulturen kommer fra menneskene, og ikke menneskene fra kulturen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke ganske selvsagt at kultur påvirker mennesker, såvel som at mennesker påvirker kultur? Kultur består av ting som kunnskap, verdier, tradisjoner og ritualer, og det vil jo nødvendigvis være slik at et menneske som vokser opp med dette rundt seg vil påvirkes tilsvarende, såvel som at kulturen vil være flytende og i forandring med hvert eneste menneske som trer inn i kulturen med sine uunngåelige og individuelle bidrag. Stripper du saken helt ned, vil man se at det hele bunner i mennesker som påvirker mennesker, og at "kultur" er et samlebegrep for tendensene i denne interaksjonen – og den skarpe distinksjonen mellom at mennesker kommer fra kultur og at kultur kommer fra mennesker mister mening. Jeg ser heller ikke hvordan å fjerne nasjonen skal gjøre noen endring i dette, og du vil jo raskt se at man har forholdsvis store kulturelle forskjeller også innad i nasjonen.

Slik jeg ser det er ikke nasjonen noe mer enn nok et ledd i et hierarkisk forhold av grupperinger – sammen med kommune, fylke, verdensdel, og forsåvidt hele menneskeheten (og tilsvarende inndelinger i andre land, som kantoner, delstater osv.) – som ikke nødvendigvis har noe hverken negativt eller positivt med seg i seg selv. Det negative du ser ut til å knytte mot nasjonalisme er som nevnt elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat, men jeg er redd for at å fjerne nasjonsbegrepet i beste fall blir å behandle et symptom fremfor en årsak, og i verste fall et spørsmål om semantikk.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg savner er solid argumentasjon for hvorfor du setter et likhetstegn mellom nasjonalisme og elitisme, og hvorfor du mener å fjerne det relativt abstrakte begrepet "nasjon" (det tar en relativt abstrakt form når du fristiller det fra staten) vil fjerne menneskets påståtte iboende tendens til elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat.
Vis hele sitatet...
Man kan selvsagt være en kulturrelativistisk nasjonalist, men tanken om en nasjonal felles kulturarv vil automatisk - slik jeg ser - resultere i et konservativt verdisyn. Hva er igjen av den konstruerte nasjonen når den går igjennom konstante reformasjoner? Hva er da poenget med nasjonen? Er den bare et felleskap som består av tilfeldige mennesker, men ulike meninger, interesser og verdier?

Jeg påstår ingen steder at fjerning av nasjonen vil eliminere elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat. Det jeg derimot mener er at nasjonalisme øker fremmedgjørelsen til befolkningen, fordi "den" forteller dem hvem de er, framfor at de er en aktiv del av sin egen kultur og samfunn.


Sitat av Provo Vis innlegg
Er det ikke ganske selvsagt at kultur påvirker mennesker, såvel som at mennesker påvirker kultur?
Vis hele sitatet...
Jo, selvsagt, ser at det var en dårlig formulering. Det jeg snakker om er aktiv kulturell deltagelse. Nasjonen bygger på nedarvete verdier og en nedarvet historie; en aktiv kultur vil man være en del av å forme. Nasjonen ble bygd for å samle folket; folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg.


Sitat av Provo Vis innlegg
Slik jeg ser det er ikke nasjonen noe mer enn nok et ledd i et hierarkisk forhold av grupperinger – sammen med kommune, fylke, verdensdel, og forså vidt hele menneskeheten (og tilsvarende inndelinger i andre land, som kantoner, delstater osv.) – som ikke nødvendigvis har noe hverken negativt eller positivt med seg i seg selv. Det negative du ser ut til å knytte mot nasjonalisme er som nevnt elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat, men jeg er redd for at å fjerne nasjonsbegrepet i beste fall blir å behandle et symptom fremfor en årsak, og i verste fall et spørsmål om semantikk.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer med andre ord hele konstruksjonen av Norge som nasjon? Norge som nasjon er et kraftig meme, som inneholder mange ting. Anerkjenner du den virkelig ikke som mer enn et politisk strukturelt fenomen (den politiske strukturen velger jeg her å kalle staten)? Nei, det er ikke bare elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat jeg knytter til nasjonen; det er manipulasjon av en kultur og menneskers selvstendighet, konstruksjon av en mal med verdier, en inngrodd filosofi som på magisk vis har blitt et kulturelt postulat og viktigst, som nevnt tidligere, fremmedgjøring fra sitt lokalsamfunn og lokale kultur.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 18. desember 2011 kl. 17:05.
Sitat av EoT Vis innlegg
Man kan selvsagt være en kulturrelativistisk nasjonalist, men tanken om en nasjonal felles kulturarv vil automatisk - slik jeg ser - resultere i et konservativt verdisyn.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor mener du det? Dette er en påstand, og den krever argumentasjon som jeg ikke kan se at du har fremmet i tilstrekkelig grad.

Og synes du vi har et problematisk konservativt verdisyn direkte tilknyttet vår nasjonalfølelse i Norge? I så fall, hvilke deler av dette konservative verdisynet er problematiske, på hvilken måte er dette et resultat av nasjonen, og hvordan ville mangelen på en nasjon gjøre saken bedre? Jeg ser selvsagt at nasjonalfølelsen kan misbrukes, slik den ble av tyskerne i starten av forrige århundre, men jeg ser ikke at tanken på en nasjonal felles kulturarv automatisk vil resultere i et konservativt verdisyn, noe mer enn felles kulturarver i mindre grupper vil gjøre det.

Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg påstår ingen steder at fjerning av nasjonen vil eliminere elitisme, fremmedfrykt og fremmedhat. Det jeg derimot mener er at nasjonalisme øker fremmedgjørelsen til befolkningen, fordi "den" forteller dem hvem de er, framfor at de er en aktiv del av sin egen kultur og samfunn.
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg ser ikke at dette er tilfelle, samtidig som at det fremstår rimelig upresist og diffust for min del. Kanskje det hjelper om du konkretiserer litt?

Sitat av EoT Vis innlegg
Det jeg snakker om er aktiv kulturell deltagelse. Nasjonen bygger på nedarvete verdier og en nedarvet historie; en aktiv kultur vil man være en del av å forme. Nasjonen ble bygd for å samle folket; folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg.
Vis hele sitatet...
To grunner til at jeg ikke følger den siste påstanden er, 1) nasjonen er som sagt abstrakt, og jeg ser ikke at personifiseringen kan forsvares når du sier at "folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg", og 2) nasjonen må nesten defineres kulturelt, som du selv gjør når du kaller den et mem, og med argumentasjonen jeg fremmet tidligere faller meningen litt ut av påstanden når du stripper kulturen ned til tendenser i mellommenneskelig interaksjon.

Sitat av EoT Vis innlegg
Du ignorerer med andre ord hele konstruksjonen av Norge som nasjon? Norge som nasjon er et kraftig meme, som inneholder mange ting. Anerkjenner du den virkelig ikke som mer enn et politisk strukturelt fenomen (den politiske strukturen velger jeg her å kalle staten)?
Vis hele sitatet...
Jo, klart jeg anerkjenner oppbygningen av nasjonen, og jeg anerkjenner at vi knytter kultur opp mot nasjon, men det jeg sier er at nasjonen fremstår for meg som en naturlig del av en hierarkisk gruppeinndeling. Akkurat som kultur også knyttes opp mot landsdeler, fylker og verdensdeler, er også nasjonsavgrensningen en naturlig enhet som også får kultur knyttet opp mot seg. Sannsynligvis knyttes nok kulturell identitet spesielt sterkt mot nasjonen, men gitt det kulturelle mangfoldet og den kulturelle utviklingen vi ser i den vestlige verden generelt, ser jeg ikke at særposisjonen til nasjon er så voldsomt sterk som du later til å hevde, eller at den som kulturell enhet medfører de tingene du påstår at den gjør.
Sitat av Provo Vis innlegg
Men hvorfor mener du det? Dette er en påstand, og den krever argumentasjon som jeg ikke kan se at du har fremmet i tilstrekkelig grad.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å argumentere for dette i en del av de tidligere postene, og du valgte også å la ressonementet mitt utebli fra sitering. Uansett, jeg kan godt gjøre det igjen; Nasjonen og nasjonsfølelsen bygger på en rekke ting, viktigst i dagens samfunn er felles kulturell arv (alt fra ski og brunost til bunad), felles politiske historie (her vektleggingen av Snorres sagaer, og videre inn i 1800- og 1900-tallet) man kan assosieres til og felles verdier som har kommet til utslag innenfor politikken. Hvis man velger å anse nasjonen som noe annet enn dette, som du gjør, nemlig som et hierarkisk organ som folk har en kulturell tilnærming til, blir nasjonen diffus. Men jeg ser på nasjonen som en politisk kulturell mekanisme for å kontrollere og samle befolkningen under staten. Dette har jeg argumentert for i hele tråden.

Hvis man er en kulturrelativtistisk nasjonalist vil man føle en tilhørlighet til sin nasjon, samtidig som man vil ha et relativt syn på alle andre, og de vil derfor (fra et fiksjonelt objektivt syn) være "like gode". Problemet er at individet (anskueren) er nasjonalist og føler at en stor del av sitt individ preges av nettopp sin nasjonale kultur, han vil trives med mennesker av samme kultur og ha en åpenbar oppfatning av "oss" og "dem", uansett hvor feilaktig denne måtte være i den virkelige verden.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og synes du vi har et problematisk konservativt verdisyn direkte tilknyttet vår nasjonalfølelse i Norge? I så fall, hvilke deler av dette konservative verdisynet er problematiske, på hvilken måte er dette et resultat av nasjonen, og hvordan ville mangelen på en nasjon gjøre saken bedre? Jeg ser selvsagt at nasjonalfølelsen kan misbrukes, slik den ble av tyskerne i starten av forrige århundre, men jeg ser ikke at tanken på en nasjonal felles kulturarv automatisk vil resultere i et konservativt verdisyn, noe mer enn felles kulturarver i mindre grupper vil gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener helt klart at vi har et problematisk konservativt verdisyn direkte tilknyttet vår a) kulturelle nasjonalfølelse i Norge og b) vår geografiske nasjonalfølelse.

a) Mennesker i Norge i dag blir født inn i rollen som nordmenn, denne rollen mener jeg fremmer fremmedgjøring, fordi den bygger opp fordommer om hvordan verden fungerer og fordommer til seg selv som individ. Man blir satt inn i en passiv rolle som nordmann, og skal føle tilhørlighet til døde mennesker som "bygde landet" (les: konstruerte en kulturell nasjon) framfor sin egen virkelighet, lokalssamfunn og lokale kultur.

b) Den geografiske inndelingen statene opererer utifra blir forsvart og legitimert av nasjonen som kulturelt fenomen. Det er greit for oss at en "russer" lever i ekstremt fattige kår 1 mil øst for grensa. Dette er uetisk, inhumant og direkte knyttet til nasjonen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Igjen, jeg ser ikke at dette er tilfelle, samtidig som at det fremstår rimelig upresist og diffust for min del. Kanskje det hjelper om du konkretiserer litt?
Vis hele sitatet...
Føler jeg har konkretisert godt nok. Fremmedgjøring vil oppstå når du egentlig ikke kan relatere deg til ditt kulturelle system. Dette mener jeg er tilfellet med nasjonen. Er du uenig?

Sitat av Provo Vis innlegg
To grunner til at jeg ikke følger den siste påstanden er, 1) nasjonen er som sagt abstrakt, og jeg ser ikke at personifiseringen kan forsvares når du sier at "folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg", og 2) nasjonen må nesten defineres kulturelt, som du selv gjør når du kaller den et mem, og med argumentasjonen jeg fremmet tidligere faller meningen litt ut av påstanden når du stripper kulturen ned til tendenser i mellommenneskelig interaksjon.
Vis hele sitatet...
1) Nja, hva mener du med abstrakt? Kulturell? Ja. Men samtidig systematisk konstruert på mange måter, og direkte knyttet til statsorganet.

2) Hvorfor gjør den det? Religion er også et meme, betyr det at religion ikke systematisk har blitt brukt som et middel for å undertrykke individets selvrealisering og frihet?

Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, klart jeg anerkjenner oppbygningen av nasjonen, og jeg anerkjenner at vi knytter kultur opp mot nasjon, men det jeg sier er at nasjonen fremstår for meg som en naturlig del av en hierarkisk gruppeinndeling. Akkurat som kultur også knyttes opp mot landsdeler, fylker og verdensdeler, er også nasjonsavgrensningen en naturlig enhet som også får kultur knyttet opp mot seg. Sannsynligvis knyttes nok kulturell identitet spesielt sterkt mot nasjonen, men gitt det kulturelle mangfoldet og den kulturelle utviklingen vi ser i den vestlige verden generelt, ser jeg ikke at særposisjonen til nasjon er så voldsomt sterk som du later til å hevde, eller at den som kulturell enhet medfører de tingene du påstår at den gjør.
Vis hele sitatet...
Så lenge landegrensene står er nasjonalismen sterk. Nasjonalfølelsen er for øvrig sterk hos den jevne borger også, men jeg deler inntrykket ditt i at den blir svekket og forhåpentligvis vil den kollapse helt.

At den er naturlig er jeg dypt uenig.
Man behøver da ikke å se negativt på andre nasjonaliteter selv om man tilhører en annen. Og så lenge vi fremdeles skal leve i en verden som består av suverene land så er vi avhengige av en nasjonalfølelse som holder oss sammen. Hvis ikke ender vi fort opp med enda mindre grupper som holder sammen, slik som før.
Provo: Jeg tror du ser argumentasjonen min bedre hvis du byttet ut Norge med f. eks. USA, hvor man helt i moderne tid har bygd en nasjon fra grunne av, som individene skal relatere til. Norge har hatt en sterk internasjonal arbeiderbevegelse de siste 100 årene, som har resultert i en multinasjonal kultur til en viss grad.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man behøver da ikke å se negativt på andre nasjonaliteter selv om man tilhører en annen. Og så lenge vi fremdeles skal leve i en verden som består av suverene land så er vi avhengige av en nasjonalfølelse som holder oss sammen. Hvis ikke ender vi fort opp med enda mindre grupper som holder sammen, slik som før.
Vis hele sitatet...
Er det egentlig et mål og samles under ett styringsorgan? Hvis man følger argumentasjonen din (større politiske grupperinger>mindre grupperinger), vil det ultimate målet være èn nasjon.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 18. desember 2011 kl. 18:47.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, jeg mener helt klart at vi har et problematisk konservativt verdisyn direkte tilknyttet vår a) kulturelle nasjonalfølelse i Norge og b) vår geografiske nasjonalfølelse.

a) Mennesker i Norge i dag blir født inn i rollen som nordmenn, denne rollen mener jeg fremmer fremmedgjøring, fordi den bygger opp fordommer om hvordan verden fungerer og fordommer til seg selv som individ. Man blir satt inn i en passiv rolle som nordmann, og skal føle tilhørlighet til døde mennesker som "bygde landet" (les: konstruerte en kulturell nasjon) framfor sin egen virkelighet, lokalssamfunn og lokale kultur.

b) Den geografiske inndelingen statene opererer utifra blir forsvart og legitimert av nasjonen som kulturelt fenomen. Det er greit for oss at en "russer" lever i ekstremt fattige kår 1 mil øst for grensa. Dette er uetisk, inhumant og direkte knyttet til nasjonen.
Vis hele sitatet...
a) Hvis jeg ikke husker feil står det i sagaene at Harald Luva (Hårfagre) ble kongen av nordmennene. Og det var utgangspunktet for samlingen av Norge.

Jeg forstår ikke hvordan en følelse av tilhørighet til opphav skal automatisk utelukke at man tar del i sin egen lokale kultur og samfunn ? Kanskje jeg misforsto deg der ? En passiv rolle som nordmann er vel noe man velger selv.

b) Øh ja ? Er ikke det ganske åpenbart da ?
Hvis du med oss mener befolkningen i Norge så tror jeg du tar ganske feil. Jeg synes ikke det er greit, synes du ?
Det finnes jo flere eksempler tidligere på at man ikke har syntes dette var greit. Nansen og Quisling var jo i russland å hjalp ofre for sultkatastrofene på starten av 1900-tallet. Begge har vel omtalt seg som nasjonalister.
Max Manus sympatiserte nok med Finland til å dra over grensen for å forsvare landet mot Sovjetunionens invasjon. Han kalte seg også nasjonalist, men følte likevel det var verdt å risikere livet for at en annen nasjonalstat kunne bestå.

Ta foreksempel Finland. Hvordan skulle denne nasjonalstaten overlevd hvis ikke det fantes nasjonalister i landet ? Nasjonalistiske politikere kunne bli sendt til fangeleire i russland når landet var en del av tsardømmet. Når borgerkrigen brøt ut etter tsardømmets fall, hvordan skulle landet overleve uten at nasjonalister bevæpnet seg ? Hadde de røde vunnet hadde ikke Sovjetunionen hatt store problemer med å opprette grensene de krevde etter tsardømmet falt. Det vil si annektere Finland. Under krigen passet Finland tilogmed på sin egen jødiske befolkning, selv om Hitler ville ha sin egen løsning på det jødiske spørsmålet. Finland var riktignok ikke i en formell militærallianse med Tyskland. Men samarbeidet i årene som kom på østfronten. Stalin ville nok en gang i 1944 ta over Finland, men tyske styrker hjalp finnene med å stå imot presset.

Sitat av EoT Vis innlegg
Nasjonalfølelsen er for øvrig sterk hos den jevne borger også, men jeg deler inntrykket ditt i at den blir svekket og forhåpentligvis vil den kollapse helt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor forhåpentligvis, og er dette nødvendigvis en god ting ?
Hvilket lands jevne borger mener du ?

Ta foreksempel Israel, uten noen sterk nasjonalstat kan det bety i ytterste konsekvens at den jødiske befolkningen må belage seg på å stole på andre land igjen. Noe som i jødedommens historie har betydd å enten kjempe imot eller bli forvist og undertrykket.

Et glimrende eksempel på nasjonalfølelse er hendelsene julaften 1914 på vestfronten. Alle var der fordi politikere hadde beordret det og soldatene følte de gjorde sin plikt mot fedrelandet. Julaften 1914 møtes soldater fra begge sider flere steder i ingenmannsland mellom skyttergravene og har en julefeiring, riktig nok en dunkel en. Men de spilte fotball, sang sanger og pyntet juletre. Når det ble kjent i bakre linjer at frontsoldatene hadde opphørt kamphandlingene, ble strenge ordrer gitt fra begge siders ledere om at dette måtte opphøre. Dette viser at de europeiske lands ungdommer ikke hadde noen grunn til å slåss mot hverandre. Likevel ble de fortsatt bedt om å fortsette krigen som skulle vare i flere år til. Når Versaillestraktaten blir underskrevet i 1919 utbryter lederen Ferdinand Foch, at dette er ingen fred men en 20 årig våpenhvile. Han dør i 1929 og får ikke oppleve Tyskland og Sovjetunionens invasjon av Polen i 1939, 20 år etter at han sier sin dom over Versaillestraktaten.
Sitat av EoT Vis innlegg
Er det egentlig et mål og samles under ett styringsorgan? Hvis man følger argumentasjonen din (større politiske grupperinger>mindre grupperinger), vil det ultimate målet være èn nasjon.
Vis hele sitatet...
Ja man må ha et visst sentralt styringsorgan om man ikke vil tilbake til vikingtiden med en masse høvdinger. Se også til Afrika, grunnen til mye av striden der er jo at stammer har blitt splittet på tvers, og at folkene i et land på kartet føler at de har noe til felles.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg har prøvd å argumentere for dette i en del av de tidligere postene, og du valgte også å la ressonementet mitt utebli fra sitering.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi muligens snakker forbi hverandre, og det kan godt skyldes at jeg har vært upresis eller ufullstendig. Jeg skal prøve å argumentere mer grundig og utfyllende.

Sitat av EoT Vis innlegg
Uansett, jeg kan godt gjøre det igjen; Nasjonen og nasjonsfølelsen bygger på en rekke ting, viktigst i dagens samfunn er felles kulturell arv (alt fra ski og brunost til bunad), felles politiske historie (her vektleggingen av Snorres sagaer, og videre inn i 1800- og 1900-tallet) man kan assosieres til og felles verdier som har kommet til utslag innenfor politikken.
Vis hele sitatet...
Det jeg etterspurte var et grundig resonnement for hvorfor en felles kulturarv må medføre problematisk konservative verdisyn. Det du sier her er at felles politisk historie gir seg utslag i felles verdier, men du argumenterer ikke for hvorfor disse verdiene nødvendigvis må være konservative eller statiske som et resultat av en felles nasjonskultur. Som et poeng består jo de fleste kulturer av mennesker med et felles verdisett, uavhengig av om de har organisert seg i nasjonsform eller ikke, samtidig som at verdier ser ut til å gå på tvers av nasjoner med noenlunde geografisk nærhet (det er for eksempel ikke store avvik i verdier mellom vest- og nordeuropeiske land) – slik at observasjonen av at stort sett samme verdisett regjerer innad i nasjoner er ikke tilstrekkelig for å underbygge påstanden din.

Sitat av EoT Vis innlegg
Hvis man er en kulturrelativtistisk nasjonalist vil man føle en tilhørlighet til sin nasjon, samtidig som man vil ha et relativt syn på alle andre, og de vil derfor (fra et fiksjonelt objektivt syn) være "like gode". Problemet er at individet (anskueren) er nasjonalist og føler at en stor del av sitt individ preges av nettopp sin nasjonale kultur, han vil trives med mennesker av samme kultur og ha en åpenbar oppfatning av "oss" og "dem", uansett hvor feilaktig denne måtte være i den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
For det første vil jeg si at kulturrelativisme er tullball i utgangspunktet – det er ingenting prinsipielt i veien for at man skal kunne anse en annen kultur som bakstreversk og umoralsk. Å se på kulturer som for eksempel den Taliban representerer med kulturrelativistiske briller og mene at denne er "like god" som siviliserte, menneskerettighetsrespekterende og rasjonelle kulturer som preger i hvert fall Vesten i dag, er å feile i å være intellektuelt ærlig og å svikte sitt moralske ansvar som heldigstilt menneske. Men det er litt på siden.

Det jeg har etterlyst tidligere, men som jeg kanskje ikke var tydelig nok på, var et grundig argument for hvorfor en slik "oss og dem-oppfatning" nødvendigvis impliserer elitisme. Så vidt jeg kan forstå er det ingenting i veien for å tenke på verdens befolkning i form av inngruppe og utgrupper uten å mene at ens egen gruppe er noe bedre enn andre, uansett om disse gruppene er basert på nasjoner eller ei. Ta for eksempel vårt forhold til svenskene – at vi ikke anser oss selv som svensker medfører ikke at vi mener at svensker er noe dårligere enn oss; det betyr kun at man kaller mennesker fra Sverige ved et annet navn, akkurat som man kan kategorisere mennesker som bergensere og sunnmøringer, uten å anse noen av de som hverken bedre eller dårligere enn andre. Jeg ser heller ikke hvorfor å gjøre inngruppene mindre i form av å fjerne nasjonen skal motvirke denne tendensen.

Sitat av EoT Vis innlegg
Fremmedgjøring vil oppstå når du egentlig ikke kan relatere deg til ditt kulturelle system. Dette mener jeg er tilfellet med nasjonen. Er du uenig?
Vis hele sitatet...
Jeg er hverken enig eller uenig – jeg forstår rett og slett ikke helt hva du mener med "å egentlig ikke kunne relatere seg til sitt kulturelle system". Mener du at folk egentlig ikke relaterer seg selv til norsk kultur (som brunost, bunad og vår politiske historie), eller anser seg selv som "nordmenn", og at presset for å relatere til dette er så stort at det medfører at man føler seg fremmedgjort? I så fall synes jeg det høres ganske voldsomt ut, og vil nok ikke si meg enig før det kan backes opp av god forskning.

Sitat av EoT Vis innlegg
1) Nja, hva mener du med abstrakt? Kulturell? Ja. Men samtidig systematisk konstruert på mange måter, og direkte knyttet til statsorganet.
Vis hele sitatet...
Med abstrakt mener jeg at den kun er en idé. Og en idé kan ikke "samle folket rundt seg" noe mer enn den kan sparke fotball, og det må derfor ha vært folket som samlet seg rundt ideen. Så vidt jeg kan forstå er begge deler metaforer for nøyaktig det samme, hvor den ene er i beskrivelsen nærmere den egentlige mekanismen enn den andre.

Sitat av EoT Vis innlegg
2) Hvorfor gjør den det? Religion er også et meme, betyr det at religion ikke systematisk har blitt brukt som et middel for å undertrykke individets selvrealisering og frihet?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at nasjonalfølelsen ikke kan misbrukes av maktpersoner – det har man sett mange eksempler på. Det jeg sier er at når man betrakter kultur som tendenser i mellommenneskelig interaksjon, så gir det ikke så mye mening å snakke om en distinksjon mellom at en slik idé samlet folk rundt seg og at folk samlet seg rundt en slik idé. Det som nødvendigvis skjer er at folk aksepterer og tar til seg dette memet.

Det kan være at jeg misforstår hva du mener når du sier at "folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg", men da er det i så fall fint om du kan utbrodere hva du mener forskjellen er.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg tror vi muligens snakker forbi hverandre, og det kan godt skyldes at jeg har vært upresis eller ufullstendig. Jeg skal prøve å argumentere mer grundig og utfyllende.
Vis hele sitatet...
Du kommer med gode argumenter, og jeg har sikkert vært for bombastisk i min argumentasjon, men synspunktet mitt er fortsatt ikke rokket ved.

Greit at du tar opp forholdet vårt til svensker som et eksempel; ja, begge landene har OK levestandar og i stor grad felles kultur (felles språk, mat osv.), så vil befolkningen naturligvis mingle og trives med hverandre. Fordommene vi har mot svensker, er relativt like fordommene vi har mot nordmenn innad i vår nasjon, de er dog understilte oss. Hva skjer når Sveriges økonomi blir ytterligere forverret? Hvil vi fortsatt ta dem imot med åpne armer? Vil vi hjelpe dem? Nasjonalisme en illusjon av en grense mellom folk, og selv om den grensa ikke alltid er like tydelig (som i gode tider) er den dog der.

Ja, jeg er enig at man alltid vil ha sosiale grupperinger innenfor et samfunn, og jeg er enig i at man ofte vil ha en kulturell tilnærming til sitt politiske system. Men når det er sagt, har jeg nå gått igjennom nasjonens grunnlag og konstruksjonsmønster og den er en kunstig kultur skapt med et politisk mål; nemlig å danne et kulturelt skall rundt staten. Det er hva jeg mener med "nasjonen samlet folket rundt seg".

Når det kommer til fremmedgjøring har jeg ingen forskning som kan backe opp påstanden min, så jeg skjønner godt at du ikke vil akseptere den som legitim. Mulig det finnes forskning på området, men jeg kan se for meg at det ville vært vanskelig å måle. Jeg mener allikevel at det er reelt, og det er noe jeg i hvert fall personlig kan kjenne meg igjen i. Jeg har store problemer med å relatere mitt liv til den nasjonale kulturen som visstnok skal være en del av det. Jeg har problemer med å se legitimiteten til staten og markedet når det er noe som skurrer ved det nasjonale skallet.

Ja, nasjonalismen kan misbrukes, og jeg mener at den misbrukes hele tiden og ble konstruert nettopp for å misbrukes.

Med en aktiv deltagelse i sin lokale kultur, snakker jeg om desentralisering av makt, og dette er hva jeg mener er et alternativ til nasjonalismen som system og politisk virkemiddel.
Så lange innleggene deres er. Nasjonalisme = behov for tilhørighet. Du ble tilfeldigvis født innenfor en ramme skapt av andre mennesker, og derfor har du jævlig behov for å føle identitet og tilknytning til det stedet. Hvem bryr seg, vi er alle verdensborgere. Synd at folk skal være så patriotiske (sikter spesielt til amerikanere... og nordmenn og alle andre som generaliserer med ordet "vi" når det gjelder millioner av mennesker). Individualisme. punktum.
Jeg tror trådstarters motforestillinger til nasjon og nasjonalfølelse bunner ut i egen fremmedgjøring for hva han annser som Norges nasjonalverdier eller kultur. Dog tenker jeg at uansett hvor anarkistisk man er, blir det vanskelig å fullstendig løsrive seg fra det etniske, språklige, historiske og kulturelle som knytter han til nasjonen Norge.

Det er mulig trådstarter mener at nasjon og stat er det samme. Jeg er litt usikker, men forholder meg til definisjonen av ordet nasjon - som slettes ikke trenger å være avgrenset av landegrenser, eller ha landegrenser i det hele tatt for den del.

Man kan tenke at nasjon og nasjonalfølelse er noe fjas. Dermed blir nasjonen Norges frigjøring fra Danmark og Sverige bare fjas. Likeså blir f.eks Palestinerne, kurdere, samers, tibetanere eller zapatister i Mexico sin kamp for å bevare sin nasjons, språk, etnisitet eller å arbeide for egne landegrenser noe negativt. Da nasjonen og nasjonalisme i seg selv er noe negativt som er bygget på fremmedfrykt. Hva positivt kommer vel ut av å søke å bevare sin nasjon? Bør man heller strebe etter å utviske nasjonene og landegrensene? Slik at alle blir verdensborgere uten språklige/kulturelle/etniske/historiske fellespunkter som knytter enkelte grupper mere sammen enn andre?

Jeg er norsk. Jeg er europeer. Og jeg er verdensborger. Jeg trenger ikke fornekte min nasjonalitet for å være verdensborger. Det blir å fornekte mangfoldet. Som verdensborgere - så kan vi innse at vi alle er del av samme klode, og at vi alle er mennesker med alt det som fører oss sammen. Som del av en nasjon kan jeg føle tilhørighet til mine gener, kultur, natur og land og folk. Ved å være bevisst sin egen nasjonalitet kan vi forstå mennesker med andre kulturer og nasjonaliteter og verdien i å bevare disse særpreg. Humanisme og nasjonalisme hører dermed sammen. Hvordan vil en humanisme, blottet for nasjonalistisk forståelse eller benektelse av nasjoners verdi - stille seg til alle de undertrykte nasjoner som kjemper for nasjonale rettigheter som f.eks lov til å snakke eget språk eller lov til å utføre sin nasjons kultur, samt lov til å styre over eget folk og fe (e.g. en egen Palestinsk stat)?
Et lite spørsmål til dere;

--På bakgrunn av deres sterke skepsis til nasjonalfølelse - hvordan ligger det så an med EU???

Altså dere lenger oppe (1.siden) som har skrevet negativt om nasjon - og alle andre skeptikere til <"nasjonen">,

--Dere ønsker altså å fjerne nasjonal identitet. Hvordan så ligger det an med EU, som ønsker å forene et fullt forenelig kontinent???

....Man vet jo som kjent svææært godt hva SV og Rødt står for når det kommer til å integrere Norge inn i resten av Europa, - økonomisk, militært og kulturellt(....)

Virker jo litt paradoksalt å **sikre Norge mot EU**, samtidig som man ønsker å fjerne norsk nasjonalfølelse(..). Gjelder både de venstreradikale og høyreradikale - fordi som sagt godt kjent er det hva både Demokratene og Rødt står for ang. EU. ^^...

Hva tenker du om sånt T.s ??

Edit 1: Jeg kommer til å gjennomscanne tråden noe senere, og et fyldig (min egen) svar/mening kommer om temaet.
Bare vent
Kan ikke ræble opp noe fortløpende her og nu, ser at dette er en sjelden type tråd der troll søker vekk
ifra..*thumbs up*

eot, kristina, Provo med flere: bra svar/innlegg, ikke noe kødd, trenger tid for å tenke igjennom mitt eget!
Sist endret av aeon_illuminate; 19. desember 2011 kl. 16:25.
Sitat av EoT Vis innlegg
Greit at du tar opp forholdet vårt til svensker som et eksempel; ja, begge landene har OK levestandar og i stor grad felles kultur (felles språk, mat osv.), så vil befolkningen naturligvis mingle og trives med hverandre. Fordommene vi har mot svensker, er relativt like fordommene vi har mot nordmenn innad i vår nasjon, de er dog understilte oss. Hva skjer når Sveriges økonomi blir ytterligere forverret? Hvil vi fortsatt ta dem imot med åpne armer? Vil vi hjelpe dem? Nasjonalisme en illusjon av en grense mellom folk, og selv om den grensa ikke alltid er like tydelig (som i gode tider) er den dog der.
Vis hele sitatet...
Ja, hvorfor skal vi ikke ta i mot dem med åpne armer? Men man må også huske på at dette er vel så mye et problem med inndeling av stater, da Norge og Sverige er parallelle enheter, og vår evne og mulighet til å hjelpe de vil ikke være ulik hvordan Hordaland fylke evner å hjelpe Buskerud.

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, nasjonalismen kan misbrukes, og jeg mener at den misbrukes hele tiden og ble konstruert nettopp for å misbrukes.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med noen eksempler på hvordan den norske stat hele tiden aktivt misbruker borgernes nasjonalfølelse for å kontrollere de?

Sitat av EoT Vis innlegg
Med en aktiv deltagelse i sin lokale kultur, snakker jeg om desentralisering av makt, og dette er hva jeg mener er et alternativ til nasjonalismen som system og politisk virkemiddel.
Vis hele sitatet...
Men med en desentralisering av makt, så vil det vel bli enda vanskeligere for oss å hjelpe svenskene eller russerne i nød på, selv om du skulle ha rett i at empatien skulle øke? Og er ikke desentraliseringen av makt noe som angår staten, og ikke nasjonen?
Edit 2: Spørsmålet mitt kort fortalt; dere på venstresiden her, pluss dere på høyresiden - hva vil dere gjøre med eventuelt norsk EUmedlemskap, iom at EU delvis vil viske ut nasjonalfølelsen?!

Spesielt gjelder dette dere som står langt til venstre her på Nff, for f.eks SV er sterkt imot norsk EUmedlemskap, samtidig som de vil fjerne mye av norsk patriotisme...
Paradoksalt???!! Jeg spør dere jeg....

___________

(beklager dårlig skrevet oppe i førsteinnlegg, den var ikke helt forståelig)
Sist endret av aeon_illuminate; 19. desember 2011 kl. 17:25.
Sitat av EoT Vis innlegg
Notat Kan man være både humanist og nasjonalist (tilhenger av nasjonen som kulturelt skall for staten)?
Vis hele sitatet...
ei jente jeg vet om klarer fint det iallefall..redaktør sjef i www.nationellidag.se og medlem i www.nd.se nationaldemokratene

sanna hill

https://www.facebook.com/#!/profile....138190&sk=info
Sitat av EoT Vis innlegg
Du kommer med gode argumenter, og jeg har sikkert vært for bombastisk i min argumentasjon, men synspunktet mitt er fortsatt ikke rokket ved.

Greit at du tar opp forholdet vårt til svensker som et eksempel; ja, begge landene har OK levestandar og i stor grad felles kultur (felles språk, mat osv.), så vil befolkningen naturligvis mingle og trives med hverandre. Fordommene vi har mot svensker, er relativt like fordommene vi har mot nordmenn innad i vår nasjon, de er dog understilte oss. Hva skjer når Sveriges økonomi blir ytterligere forverret? Hvil vi fortsatt ta dem imot med åpne armer? Vil vi hjelpe dem? Nasjonalisme en illusjon av en grense mellom folk, og selv om den grensa ikke alltid er like tydelig (som i gode tider) er den dog der.

Ja, jeg er enig at man alltid vil ha sosiale grupperinger innenfor et samfunn, og jeg er enig i at man ofte vil ha en kulturell tilnærming til sitt politiske system. Men når det er sagt, har jeg nå gått igjennom nasjonens grunnlag og konstruksjonsmønster og den er en kunstig kultur skapt med et politisk mål; nemlig å danne et kulturelt skall rundt staten. Det er hva jeg mener med "nasjonen samlet folket rundt seg".

Når det kommer til fremmedgjøring har jeg ingen forskning som kan backe opp påstanden min, så jeg skjønner godt at du ikke vil akseptere den som legitim. Mulig det finnes forskning på området, men jeg kan se for meg at det ville vært vanskelig å måle. Jeg mener allikevel at det er reelt, og det er noe jeg i hvert fall personlig kan kjenne meg igjen i. Jeg har store problemer med å relatere mitt liv til den nasjonale kulturen som visstnok skal være en del av det. Jeg har problemer med å se legitimiteten til staten og markedet når det er noe som skurrer ved det nasjonale skallet.

Ja, nasjonalismen kan misbrukes, og jeg mener at den misbrukes hele tiden og ble konstruert nettopp for å misbrukes.

Med en aktiv deltagelse i sin lokale kultur, snakker jeg om desentralisering av makt, og dette er hva jeg mener er et alternativ til nasjonalismen som system og politisk virkemiddel.
Vis hele sitatet...
At synspunktet ditt ikke er rokket ved, er jo fordi du velger din egen tolkning av hva og hvordan nasjonalisme fungerer.


Det er ganske åpenbart at din konklusjon former dine argumenter når du skriver:
Ja, nasjonalismen kan misbrukes, og jeg mener at den misbrukes hele tiden og ble konstruert nettopp for å misbrukes.

Når Tyskland ble samlet til en stat, vil du kalle det misbruk av nasjonalisme ?
Ble konstruert nettopp for å misbrukes ? Hvilke kilder og forskning legger du til grunn da ?

Hva skjer når Sveriges økonomi blir ytterligere forverret? Hvil vi fortsatt ta dem imot med åpne armer? Vil vi hjelpe dem?

Ja, er ikke det ganske åpenbart da ?

Med en aktiv deltagelse i sin lokale kultur, snakker jeg om desentralisering av makt, og dette er hva jeg mener er et alternativ til nasjonalismen som system og politisk virkemiddel.

Utdyp dette, er dette det eneste alternativet ?
Desentralisering av makt ? Altså kommuner da eller ? Lokalpolitikk ? Eller splitte en nasjon inn i nye grenser som skal basere seg på hva ?

Jeg har problemer med å se legitimiteten til staten og markedet når det er noe som skurrer ved det nasjonale skallet.

Hvordan legitimitet snakker du om ? Hva er et nasjonalt skall ?

den er en kunstig kultur skapt med et politisk mål; nemlig å danne et kulturelt skall rundt staten.

Hva er kunstig kultur, finnes det ukunstig/naturlig kultur ?
Ser du ikke svarte på et eneste av mine tidligere spørsmål.

Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, nasjonalismen kan misbrukes, og jeg mener at den misbrukes hele tiden og ble konstruert nettopp for å misbrukes.
Vis hele sitatet...
Ble den misbrukt i 1905 når man talte Norges sak mot unionistpartiet ?
Husk på at i år er det 200 år siden den svenske kongen tillot Norge å opprette sitt eget universitet. En befolkning som er lavt utdannet er lettere å holde underddanige.

Lurer fælt på hvordan den skulle være konstruert for å misbrukes.
Det er rimelig åpenbart at nasjonalisme kan misbrukes, det skal jeg ikke være kranglete på.

At synspunktet ditt ikke er rokket ved, er jo fordi du velger din egen tolkning av hva og hvordan nasjonalisme fungerer.
Det står du jo selvfølgelig fritt til å gjøre.

Altså underforstått at jeg ikke påberoper meg å ha den eneste riktige definisjonen.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Edit 2: Spørsmålet mitt kort fortalt; dere på venstresiden her, pluss dere på høyresiden - hva vil dere gjøre med eventuelt norsk EUmedlemskap, iom at EU delvis vil viske ut nasjonalfølelsen?!

Spesielt gjelder dette dere som står langt til venstre her på Nff, for f.eks SV er sterkt imot norsk EUmedlemskap, samtidig som de vil fjerne mye av norsk patriotisme...
Paradoksalt???!! Jeg spør dere jeg....

___________

(beklager dårlig skrevet oppe i førsteinnlegg, den var ikke helt forståelig)
Vis hele sitatet...
Nej til Elakt Underliv. For det meste av Europa ligger sør for Norge. Men et europeisk samarbeid der man slipper slike uhyrligheter som datalagringsdirektivet, EUs eventuelle sikkerhetsstyrke (les arrmert) er jeg absolutt for. Dagens EU er jeg ikke positiv til.

http://www.youtube.com/watch?v=QVeMBNB0cII
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja, hvorfor skal vi ikke ta i mot dem med åpne armer? Men man må også huske på at dette er vel så mye et problem med inndeling av stater, da Norge og Sverige er parallelle enheter, og vår evne og mulighet til å hjelpe de vil ikke være ulik hvordan Hordaland fylke evner å hjelpe Buskerud.
Vis hele sitatet...
Nei, det blir spekulasjon uansett, men hver nasjon vil selvsagt fremme seg selv i en presset situasjon; eller filosofien bak nasjonalisme vil i hvert fall tilsi det.

Sitat av Provo Vis innlegg
Kan du komme med noen eksempler på hvordan den norske stat hele tiden aktivt misbruker borgernes nasjonalfølelse for å kontrollere de?
Vis hele sitatet...
Jeg har kanskje formulert meg unøyaktig, skal prøve å spissformulere tanken min:

Nasjonen ble skapt som kultur for å samle folket under staten - en propagandamekanisme for å inndele folk. Dette er fortsatt poenget med nasjonen. Prøv å se på det i et sosialistisk historisk perspektiv.

Sitat av Provo Vis innlegg
Men med en desentralisering av makt, så vil det vel bli enda vanskeligere for oss å hjelpe svenskene eller russerne i nød på, selv om du skulle ha rett i at empatien skulle øke? Og er ikke desentraliseringen av makt noe som angår staten, og ikke nasjonen?
Vis hele sitatet...
Desentralisering av makt angår begge deler. Hvis man har selvstyre over sitt eget lokalsamfunn er det ikke noen vits i å ha en "kulturell tilnærming til sitt politiske system", som du anser nasjonen.

Hvordan et kommunistisk samfunn hadde fungert og hvordan man kunne bygd føderale samlinger blir en lang diskusjon jeg gjerne tar, men det får bli i en annen tråd, med en annen tilnærming til saken (merk kommunistisk, ikke statssosialistisk, vil ikke ha noen misforståelser her).

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg tror trådstarters motforestillinger til nasjon og nasjonalfølelse bunner ut i egen fremmedgjøring for hva han annser som Norges nasjonalverdier eller kultur. Dog tenker jeg at uansett hvor anarkistisk man er, blir det vanskelig å fullstendig løsrive seg fra det etniske, språklige, historiske og kulturelle som knytter han til nasjonen Norge.
Vis hele sitatet...
Nåvel, fremmedgjort er jeg, det er jeg enig i. Jeg tror de fleste er det, skal godt gjøres å ikke være fremmedgjort ovenfor våre politiske prosesser f. eks.

Det handler ikke om å løsrive seg fra det, det har aldri vært en del av meg. Jeg er et menneske, ikke en flaggstang. Etnisitet er i denne sammenheng et tomt tulleord, min språklige tilknytting anerkjenner jeg selvsagt, men dette har aldri vært en norm for nasjoner, selv om disse ofte ble samlet under nasjonsbygginga, det kulturelle står igjen, og jeg må virkelig si at jeg ikke identifiserer meg med brunost, bunad og bindersen.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er mulig trådstarter mener at nasjon og stat er det samme. Jeg er litt usikker, men forholder meg til definisjonen av ordet nasjon - som slettes ikke trenger å være avgrenset av landegrenser, eller ha landegrenser i det hele tatt for den del.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at nasjon er det samme som stat. Dette burde jeg presisert tidligere: jeg snakker om nasjoner som følger konstruksjonsmønsteret til mange av de europeiske.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Man kan tenke at nasjon og nasjonalfølelse er noe fjas. Dermed blir nasjonen Norges frigjøring fra Danmark og Sverige bare fjas. Likeså blir f.eks Palestinerne, kurdere, samers, tibetanere eller zapatister i Mexico sin kamp for å bevare sin nasjons, språk, etnisitet eller å arbeide for egne landegrenser noe negativt. Da nasjonen og nasjonalisme i seg selv er noe negativt som er bygget på fremmedfrykt. Hva positivt kommer vel ut av å søke å bevare sin nasjon? Bør man heller strebe etter å utviske nasjonene og landegrensene? Slik at alle blir verdensborgere uten språklige/kulturelle/etniske/historiske fellespunkter som knytter enkelte grupper mere sammen enn andre?
Vis hele sitatet...
Nei, poenget mitt er at man må være en aktiv del av sin egen kultur, politikk og selvrealisering, mens nasjonen motarbeider dette. Demokratisk selvstyre er jeg selvsagt for og det er også åpenbart verdt og sloss for.

Sitat av Bearass Vis innlegg
Jeg er norsk. Jeg er europeer. Og jeg er verdensborger. Jeg trenger ikke fornekte min nasjonalitet for å være verdensborger. Det blir å fornekte mangfoldet. Som verdensborgere - så kan vi innse at vi alle er del av samme klode, og at vi alle er mennesker med alt det som fører oss sammen. Som del av en nasjon kan jeg føle tilhørighet til mine gener, kultur, natur og land og folk. Ved å være bevisst sin egen nasjonalitet kan vi forstå mennesker med andre kulturer og nasjonaliteter og verdien i å bevare disse særpreg. Humanisme og nasjonalisme hører dermed sammen. Hvordan vil en humanisme, blottet for nasjonalistisk forståelse eller benektelse av nasjoners verdi - stille seg til alle de undertrykte nasjoner som kjemper for nasjonale rettigheter som f.eks lov til å snakke eget språk eller lov til å utføre sin nasjons kultur, samt lov til å styre over eget folk og fe (e.g. en egen Palestinsk stat)?
Vis hele sitatet...
Nå føler jeg at du blander politisk selvstyre med nasjonalisme som propagandamekanisme (som jeg har argumentert for at den er).

aeon_illuminate: Jeg er sterkt imot EU og foretrekker nasjonale stater.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nåvel, fremmedgjort er jeg, det er jeg enig i. Jeg tror de fleste er det, skal godt gjøres å ikke være fremmedgjort ovenfor våre politiske prosesser f. eks.
Vis hele sitatet...
Personlig føler jeg meg godt fornøyd med å bo i landet Norge og under det politiske systemet som vi lever under her. Noen ganger tenker jeg at det skal godt gjøres å være ordentlig bitter over et system som gang på gang blir kåret til verdens beste.

Sitat av EoT Vis innlegg
Det handler ikke om å løsrive seg fra det, det har aldri vært en del av meg. Jeg er et menneske, ikke en flaggstang. Etnisitet er i denne sammenheng et tomt tulleord, min språklige tilknytting anerkjenner jeg selvsagt, men dette har aldri vært en norm for nasjoner, selv om disse ofte ble samlet under nasjonsbygginga, det kulturelle står igjen, og jeg må virkelig si at jeg ikke identifiserer meg med brunost, bunad og bindersen.
Vis hele sitatet...
Etnisistet er ikke noe tulleord når det gjelder nasjonbygging. Nasjoner er tradisjonellt sett ofte bygget rundt mennesker av samme etnisitet. De nye statene fra gamle Jugoslavia er et eksempel. Kurderers forsøk på nasjonbygging et også bygget rundt etnisitet (i tillegg til språk og kultur). Drar du til svarteste afrika eller andre plasser der den hvite mann er uvanlig - vil du oppdage at din etnisitet er med på å skille deg fra lokalbefolkningen.

Kulturbegrepet ditt er rimelig innsnevra om du bare regner norsk kultur for å være brunost, bunad osv. Kultur har også med folkelynne, mat, musikk til og med multikultur å gjøre.

Sitat av EoT Vis innlegg
Nei, poenget mitt er at man må være en aktiv del av sin egen kultur, politikk og selvrealisering, mens nasjonen motarbeider dette. Demokratisk selvstyre er jeg selvsagt for og det er også åpenbart verdt og sloss for.
Vis hele sitatet...
Her skjønner jeg ikke hva du mener. Igjen er det fristende å peke på nasjoner som den tibetanske, kurdiske eller zapatistiske. Hvordan motarbeider den tibetanske nasjonen tibetanske kultur eller politikk? Eller den kurdiske nasjonen kuridsk språk, kultur, politkk, selvrealisering? Slik jeg ser det er nasjon, og nasjonalbygging nettopp for å værne og ta vare på ens egen kultur, språk, politikk, selvrealisering.

Man kan hevde at den kinesiske nasjon undertrykker eller motarbeider den tibetanske kultur, politikk, religion, språk etc. Eller at den tyrkiske nasjon gjør det samme mot den kurdiske nasjonen.

Burde man ikke heller da støtte nasjonbygging og nasjonal identitet istedet for å utviske den?

Sitat av EoT Vis innlegg
Nå føler jeg at du blander politisk selvstyre med nasjonalisme som propagandamekanisme (som jeg har argumentert for at den er).
Vis hele sitatet...
Nei. Jeg blander ikke. Vi snakker om nasjoner. Og jeg peker på diverse nasjoner som søker å danne egne stater - drivkraften er selvsagt nasjonalisme. Å bevare egen kultur osv. og å få selvstyre. Det er i høyeste grad relevant slik jeg ser det.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Nei. Jeg blander ikke. Vi snakker om nasjoner. Og jeg peker på diverse nasjoner som søker å danne egne stater - drivkraften er selvsagt nasjonalisme. Å bevare egen kultur osv. og å få selvstyre. Det er i høyeste grad relevant slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Jeg presiserte at jeg snakket om nasjoner som fulgte blandt annet Norges konstruksjonsmønster. Nasjonalisme blir ofte brukt som propaganda i motstandskampen, men jeg synes selvstyre er mål nok i seg selv.

De andre aspektene ved kulturen jeg tilhører, har ingen tilknytning til nasjonen Norge.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg er anarkist eller frihetlig sosialist, men det kan vi diskutere et annet sted.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det bunner uenigheten her hovedsaklig i ideologi. Jeg har aldri hatt vennekretser som har hatt anarkistiske ideologier, så kan vel trygt si at jeg ikke har blitt eksponert (nok) for faktisk gode argumenter for hvordan et slikt system kan fungere i praksis. Dine meninger her er jo i utgangspunktet ideologiske i sin natur (på samme måte som at mine naturligvis også bunner i ideologi..), så jeg anser det som rasjonelt å ta den diskusjonen her da jeg tror det blir en bedre debatt av det.

Men, jeg ønsker først å oppsummere kjapt hvor jeg er enig med deg slik at vi har et felles ståsted. 1) Jeg er enig i at nasjonalisme på mange måtar bidrar til å generere fordommer, men uenig i at det er en nødvendig mekanisme for fordommer eller alltid vil føre til fordommer. 2) Jeg er enig i at vi bruker nasjonalitet til å rettferdiggjøre egen velstand og legitimere andres ulykke (dette kalles i sosialpsykologien for "just world phenomenom" og er en direkte forlengelse av "the fundamental attribution error" som du kanskje har hørt om tidligere). 3) Nasjonalitet innebærer en hel rekke kulturelle normer som individet nesten presses til å konformitere til for å kunne passe inn og sosialiseres i samfunnet. 4) Jeg er til sist enig i min tolkning av din definisjon av nasjonalisme som et begrep som er potensielt uforenelig med kulturrelativisme (men ikke humanisme) ut i fra en faktisk definisjon på nasjonalisme . Jeg mener likevel at grad av ekstremisme kontrollerer i hvilken grad disse er fullstendig oppsosisjonelle.

Så til hvor vi er uenige. Dine siterte påstander i feit skrift, mine kommentarer under.

Nasjonen bygger på fordommer - positive ovenfor dine landsmenn, negative ovenfor utlendinger
Kanskje flisespikkeri, men jeg ønsker å presisere en logisk brist i dette resonnementet. Jeg mener det blir mer korrekt å si at nasjonen bygger på stereotypier. En stereotypi kan defineres som en (over)generalisert holdning. En holdning er et sett forhåndsbestemte attributter, egenskaper eller overbevisninger som preger et menneskes affektive/emosjonelle, kognitive og atferdsmessige reaksjonsmønster. En fordom er en forhåndsbestemt negativ holdning mot en gruppe og dens individuelle medlemmer. Ut fra disse definisjonene (tatt fra Myers, 2009) finnes det ikke noe som heter en "positiv fordom" (ovenfor egne landsmenn). Nasjonalitet bygger på stereotypier; ofte positive ovenfor egne landsmenn, noen ganger negative ovenfor utlendinger. Det finnes mange positive stereotypier rettet mot utlendinger (franskmenn er romantiske, spanjoler er opptatt av familie og samhold, afrikansk "soul" og "pride" for å nevne noen i farta), samt negative ovenfor egne landsmenn (nordmenn klager for mye, snylter på skatten, er så jævla opphengt i lavkarbo..).

Noen ganger bruker vi disse stereotypiene til å "fuel" fordommer og rettferdiggjøre egne umoralske og til dels usolidariske handlinger, feks som med eksempelet om fattige russere.

Det er mulig at nasjonen som propagandamekansime bygger på noen av de sosiale behovene til mennesket, men jeg tror egentlig at de fleste mennesker vil kunne motta tilstrekkelig sosial stimuli fra sine lokale omgivelser.
Spør du meg bygger nasjonen på de iboende og biologiske sosiale behovene til mennesker og det er derfor nasjonalfølelsen - nasjonalismen - faktisk blir så sterk og eskalerer så fort. Men jeg stusser på at lokal tilhørighet, finnes det et navn på dette (?), skulle være bedre enn den nasjonale? Og det er her det ideologiske grunnlaget faktisk må frem; sentralisering eller desentralisering? Sterk eller svak statsstyring? Det er dette jeg ønsker en dypere debatt om. Jeg kan vel avsløre allerede her at jeg ikke er tilhenger av sentralisering og har nylig skrevet en eksamensoppgave i utdanningspolitikk om hvorvidt kapitalisme (mer spesifikt sentralisering) er uforenelig med demokrati. Utdyp gjerne, jeg er interessert i dine meninger her. Hvorfor vil lokalstyre potensielt få bukt med fordommer, elitisme osv?
Sitat av Kristina Vis innlegg
Slik jeg ser det bunner uenigheten her hovedsaklig i ideologi. Jeg har aldri hatt vennekretser som har hatt anarkistiske ideologier, så kan vel trygt si at jeg ikke har blitt eksponert (nok) for faktisk gode argumenter for hvordan et slikt system kan fungere i praksis. Dine meninger her er jo i utgangspunktet ideologiske i sin natur (på samme måte som at mine naturligvis også bunner i ideologi..), så jeg anser det som rasjonelt å ta den diskusjonen her da jeg tror det blir en bedre debatt av det.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er delvis enig med deg i at det fort bunne i hva slags lys man tolker historien i. Jeg føler ikke at jeg kommer så langt videre ang. nasjonen som en konstruert kulturell mekanisme, så vi kan godt dra diskusjonen over i en mer konkret ideologisk retning.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Så til hvor vi er uenige. Dine siterte påstander i feit skrift, mine kommentarer under.

Nasjonen bygger på fordommer - positive ovenfor dine landsmenn, negative ovenfor utlendinger
Kanskje flisespikkeri, men jeg ønsker å presisere en logisk brist i dette resonnementet. Jeg mener det blir mer korrekt å si at nasjonen bygger på stereotypier.
Vis hele sitatet...
I stand corrected.
Sitat av Kristina Vis innlegg
Spør du meg bygger nasjonen på de iboende og biologiske sosiale behovene til mennesker og det er derfor nasjonalfølelsen - nasjonalismen - faktisk blir så sterk og eskalerer så fort. Men jeg stusser på at lokal tilhørighet, finnes det et navn på dette (?), skulle være bedre enn den nasjonale? Og det er her det ideologiske grunnlaget faktisk må frem; sentralisering eller desentralisering? Sterk eller svak statsstyring? Det er dette jeg ønsker en dypere debatt om. Jeg kan vel avsløre allerede her at jeg ikke er tilhenger av sentralisering og har nylig skrevet en eksamensoppgave i utdanningspolitikk om hvorvidt kapitalisme (mer spesifikt sentralisering) er uforenelig med demokrati. Utdyp gjerne, jeg er interessert i dine meninger her. Hvorfor vil lokalstyre potensielt få bukt med fordommer, elitisme osv?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med utsagnet er at mens en kulturell tilnærming til din sosiale gruppe er naturlig og vil oppstå uansett hvem eller hvor du er, er nasjonen som fenomen konstruert med et politisk mål. Den bunner ikke nødvendigvis i et psykologisk behov hos befolkningen, men spiller på noen av de mekanismene folk naturlig vil ha ovenfor seg selv og sine lokale omgivelser.

Jeg kan kort prøve å forklare mitt syn på desentralisering av makt, hvorfor det vil føre til et sunnere samfunn. Jeg ser at vi sannsynligvis har en felles oppfattelse av det kapitalistiske systemet som uforenelig med demokrati, men i mine øyne er også det statssosialistiske systemet uforenelig med et sant demokrati, da det spiller på mange av de samme mekanismene som de tidligere bystatene og faktiske bedrifter. For å kunne oppnå et sant demokrati, må befolkningen være en aktiv del av demokratiske prosesser. Dette er egentlig ganske åpenbart.

Anarkisme har lang historie som et sosialistisk alternativ, og har operert innenfor arbeiderbevegelser verden over. Anarkosyndikalismen er en av retningene som har stått sterkest innenfor arbeiderbevegelsene særlig i den sørligere delen av Europa. Tanken er at man organiserer seg direkte demokratisk igjennom lokallag i en fagforening. Hver fløy innenfor en bedrift vil ha sitt eget lokallag, også har man en føderal organisasjon som samler alle. Her vil hvert lokallag sende et visst antall delegater, som kan trekkes tilbake umiddelbart og med en innrammet arbeidsoppgave. Når fagforeningen står sterkt nok, kan man ta over bedriften og styre den direkte demokratisk innenfor de rammene fagforeningen allerede har lagt. Når man gjør det, får man muligheten til å jevne ut lønningene, bedre arbeidsvilkårene, lage kortere arbeidsdager og ansette flere mennesker. Dette har man flere historiske eksempler på at arbeidere har gjort.

Når fagforeningene til en viss grad har sosialisert økonomien, har man muligheten til å bygge opp lokale sosiopolitiske råd, hvor man styrer samfunnet igjennom samme grunntanke som råder på arbeidsplassen. I kombinasjon med økt velstand og effektivitet vil dette også føre at fremmedgjøringen dagens system generer vil forsvinne i stor grad, nettopp fordi man faktisk blir en viktig del av sitt politiske liv, og ikke bare en tilskuer.

At det vil få bukt med fordommer har man ingen garanti for, men jeg tror det vil være enklere for mennesker å se likhetene seg imellom hvis man klart kan se sine felles interesser som individer. Elitisme vil man også sikkert ha, men imotsetning til dagens system, har et anarkistisk system flere mekanismer for å motarbeide akkurat dette (kapitalismen bygger på og oppmuntrer fenomenet).
Sitat av EoT Vis innlegg
Det handler ikke om å løsrive seg fra det, det har aldri vært en del av meg. Jeg er et menneske, ikke en flaggstang. Etnisitet er i denne sammenheng et tomt tulleord, min språklige tilknytting anerkjenner jeg selvsagt, men dette har aldri vært en norm for nasjoner, selv om disse ofte ble samlet under nasjonsbygginga, det kulturelle står igjen, og jeg må virkelig si at jeg ikke identifiserer meg med brunost, bunad og bindersen.
Vis hele sitatet...
Nå betyr det ikke nødvendigvis at norsk nasjonalisme er knyttet til bunad, brunost og bindersen. Kan ikke si jeg identifiserer meg med nevnte objekter heller. Heller ikke Norges statskirke.

Nasjonsbyggingen på 1800-tallet er en ting, det er politisk nasjonalisme. Bygget på en tid da monarkier ønsket å styrke seg. Det kan jeg være enig i. Monarkiene i Europa på denne tiden brukte religiøs propaganda som du skriver. Det er fordi monoteistisk kristendom passer utmerket da det skal være en gud, og en konge.
Men foreksempel i Norge hadde man jo en oppfatning av Svitjod (Sverige) i førkristen tid når norrøn sed gjaldt. Man hadde til en viss grad toleranse ovenfor andre samfunns guder, da man aksepterte at andre guder kunne virke utenfor deres egen sfære. Hvordan skulle man kunne klart å overleve vinteren i norden hvis man ikke samarbeidet ? Gjetter på at du skal ta del i noe som kan være en tusenår gammel tradisjon i Norge på denne tiden ? Nemlig servere stekt svin i felleskap. Norden ble kristnet mye senere enn resten av sentral europa. I foreksempel Storbritannia heter det christmas (kristusmesse), i Norge jul. Jul kommer fra julablot. Riktig nok feirer vi litt for tidlig hvis vi faktisk skulle hatt skikkelig jul. Nå er det 24.Desember fordi man bare har bestemt at Jesus ble født da. Og så setter man en "betlehemsstjerne" på toppen av treet, når utgangspunktet var at man tok med grantreet inn og dekorerte med det. Treet var god nok dekorasjon i seg selv.
Carl Jung har vel skrevet at de germanske folkene ble utsatt for et kollektivt traume gjennom kristningen.
Jeg mener statskirken må legges ned i respekt for de drepte av tvangskristningen.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Edit 2: Spørsmålet mitt kort fortalt; dere på venstresiden her, pluss dere på høyresiden - hva vil dere gjøre med eventuelt norsk EUmedlemskap, iom at EU delvis vil viske ut nasjonalfølelsen?!

Spesielt gjelder dette dere som står langt til venstre her på Nff, for f.eks SV er sterkt imot norsk EUmedlemskap, samtidig som de vil fjerne mye av norsk patriotisme...
Paradoksalt???!! Jeg spør dere jeg....

___________

(beklager dårlig skrevet oppe i førsteinnlegg, den var ikke helt forståelig)
Vis hele sitatet...
Nå skal man jo ikke bli endimensjonal i politikken heller. Alt her i verden handler ikke om nasjonalisme - og på mange måter så er vel SVs motstand mot EU vel så mye fundert i at EUs mekanismer kan beskrives som udemokratiske og at de også representerer nettopp det økonomiske tankegodset om venstresiden ofte er uenig i.

Nå er det jo ikke slik at alle som er motstandere av EU nødvendigvis er meningsfeller. SV er vel ikke regnet som et parti med sterke nasjonalistiske trender, men derimot er de vel ganske godt kjent for å være kritisk til den markedsliberalismen som EU legger opp til.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg kan kort prøve å forklare mitt syn på desentralisering av makt, hvorfor det vil føre til et sunnere samfunn. Jeg ser at vi sannsynligvis har en felles oppfattelse av det kapitalistiske systemet som uforenelig med demokrati, men i mine øyne er også det statssosialistiske systemet uforenelig med et sant demokrati, da det spiller på mange av de samme mekanismene som de tidligere bystatene og faktiske bedrifter. For å kunne oppnå et sant demokrati, må befolkningen være en aktiv del av demokratiske prosesser. Dette er egentlig ganske åpenbart.

Anarkisme har lang historie som et sosialistisk alternativ, og har operert innenfor arbeiderbevegelser verden over. Anarkosyndikalismen er en av retningene som har stått sterkest innenfor arbeiderbevegelsene særlig i den sørligere delen av Europa. Tanken er at man organiserer seg direkte demokratisk igjennom lokallag i en fagforening. Hver fløy innenfor en bedrift vil ha sitt eget lokallag, også har man en føderal organisasjon som samler alle. Her vil hvert lokallag sende et visst antall delegater, som kan trekkes tilbake umiddelbart og med en innrammet arbeidsoppgave. Når fagforeningen står sterkt nok, kan man ta over bedriften og styre den direkte demokratisk innenfor de rammene fagforeningen allerede har lagt. Når man gjør det, får man muligheten til å jevne ut lønningene, bedre arbeidsvilkårene, lage kortere arbeidsdager og ansette flere mennesker. Dette har man flere historiske eksempler på at arbeidere har gjort.

Når fagforeningene til en viss grad har sosialisert økonomien, har man muligheten til å bygge opp lokale sosiopolitiske råd, hvor man styrer samfunnet igjennom samme grunntanke som råder på arbeidsplassen. I kombinasjon med økt velstand og effektivitet vil dette også føre at fremmedgjøringen dagens system generer vil forsvinne i stor grad, nettopp fordi man faktisk blir en viktig del av sitt politiske liv, og ikke bare en tilskuer.

At det vil få bukt med fordommer har man ingen garanti for, men jeg tror det vil være enklere for mennesker å se likhetene seg imellom hvis man klart kan se sine felles interesser som individer. Elitisme vil man også sikkert ha, men imotsetning til dagens system, har et anarkistisk system flere mekanismer for å motarbeide akkurat dette (kapitalismen bygger på og oppmuntrer fenomenet).
Vis hele sitatet...
Må si at du har mange gode poenger. Noe er jeg faktisk enig i, annet ikke.


At det vil få bukt med fordommer har man ingen garanti for, men jeg tror det vil være enklere for mennesker å se likhetene seg imellom hvis man klart kan se sine felles interesser som individer.

Igjen, jeg forstår fortsatt ikke igjen hvor nasjonalisme kommer inn i bildet her. Hvorfor skulle absolutt nasjonalisme automatisk lede til et samfunn der man eksluderer/har fordommer ?
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Igjen, jeg forstår fortsatt ikke igjen hvor nasjonalisme kommer inn i bildet her. Hvorfor skulle absolutt nasjonalisme automatisk lede til et samfunn der man eksluderer/har fordommer ?
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er ikke nødvendigvis at nasjonalisme vil lede til et samfunn der man ekskluderer eller har fordommer (selv om jeg tror det ofte vil være resultatet), men heller at nasjonalisme er en mekansime skapt (i hvert fall i vårt tilfelle) for å skape stereotyper (takk, Kristina) og ekskludering. Uten disse, vil ikke staten kunne eksistere.

Kristina: Hvis du vil lære mer om anarkisme anbefaler jeg deg at du sjekker ut motmakt.no. Det har mange dyktige og kunnskapsrike medlemmer, som kan forklare ideologien på en bedre måte enn meg og kan gi deg litt utdypende informasjon om anarkismens historie. Hvis du er interessert kan jeg se om jeg finner studiematerialet til studiesirkelen de holdt i høst.

Plattformen på siden deres er for øvrig ganske grei.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 21. desember 2011 kl. 12:59.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Leste noen kapitler fra Hylland Eriksens "Ethnisity and nationalism" i dag, hvor han beskriver og forklarer prosessene jeg har presentert i denne tråden på en veldig god måte. Anbefaler lesestoff fra boka hvis noen skulle være interessert i å lære mer om mekanismene som ligger til grunne for nasjonalistiske ideologier, og hvorfor man kan forfekte at disse fungerer som en slags sekularisert religion.

[quote=Provo;2384114]
Det jeg etterspurte var et grundig resonnement for hvorfor en felles kulturarv må medføre problematisk konservative verdisyn. Det du sier her er at felles politisk historie gir seg utslag i felles verdier, men du argumenterer ikke for hvorfor disse verdiene nødvendigvis må være konservative eller statiske som et resultat av en felles nasjonskultur. Som et poeng består jo de fleste kulturer av mennesker med et felles verdisett, uavhengig av om de har organisert seg i nasjonsform eller ikke, samtidig som at verdier ser ut til å gå på tvers av nasjoner med noenlunde geografisk nærhet (det er for eksempel ikke store avvik i verdier mellom vest- og nordeuropeiske land) – slik at observasjonen av at stort sett samme verdisett regjerer innad i nasjoner er ikke tilstrekkelig for å underbygge påstanden din.


Poenget er at du her, enda ikke forstår hva jeg mener med nasjonalisme som politisk mekanisme. Vår felles kulturarv er en illusjon uten noen form for rot i virkeligheten, konstruert av eliten i Oslo, med noen fjellbygder som prototyp. Hvorfor ble den konstruert? Mange historikere vil påståd at den var en propagandamekanisme designet for å samle folket under industrialiseringen, hvor nye sosiale strukturer gjorde det nødvendig å samle folket på en ny måte.

Mens du anser nasjonalisme som noe naturlig (jeg tolker "naturlig" som noe befolkningen har presset frem av seg selv), tolker jeg nasjonalisme som noe kunstig (noe befolkningen har fått tredd over hodene på seg, a là religion).

At man har felles interesser og verdier med menneskene rundt seg er selvsagt ikke nødvendigvis en negativ ting, men når man ser hva slags omstendigheter nasjonalismen ble født under, så skjønner man også bedre en del av verdiene som er aktuelle i samfunnet vårt i dag. Det at man er villig til å dø for nasjonen, er et eksempel på denne hjernevaskingen presset til det ytterste.

[quote=Provo;2384114]
For det første vil jeg si at kulturrelativisme er tullball i utgangspunktet – det er ingenting prinsipielt i veien for at man skal kunne anse en annen kultur som bakstreversk og umoralsk. Å se på kulturer som for eksempel den Taliban representerer med kulturrelativistiske briller og mene at denne er "like god" som siviliserte, menneskerettighetsrespekterende og rasjonelle kulturer som preger i hvert fall Vesten i dag, er å feile i å være intellektuelt ærlig og å svikte sitt moralske ansvar som heldigstilt menneske. Men det er litt på siden.

Ja, det blir på siden, men det at du opphøyer vestlig kultur til å være rasjonell, synes jeg blir en drøy påstand.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg har etterlyst tidligere, men som jeg kanskje ikke var tydelig nok på, var et grundig argument for hvorfor en slik "oss og dem-oppfatning" nødvendigvis impliserer elitisme. Så vidt jeg kan forstå er det ingenting i veien for å tenke på verdens befolkning i form av inngruppe og utgrupper uten å mene at ens egen gruppe er noe bedre enn andre, uansett om disse gruppene er basert på nasjoner eller ei. Ta for eksempel vårt forhold til svenskene – at vi ikke anser oss selv som svensker medfører ikke at vi mener at svensker er noe dårligere enn oss; det betyr kun at man kaller mennesker fra Sverige ved et annet navn, akkurat som man kan kategorisere mennesker som bergensere og sunnmøringer, uten å anse noen av de som hverken bedre eller dårligere enn andre. Jeg ser heller ikke hvorfor å gjøre inngruppene mindre i form av å fjerne nasjonen skal motvirke denne tendensen.

Jeg ser at jeg tidligere har argumentert for hvorfor desentralisering og aktiv kulturbygging vil gagne oss.

Poenget er uansett ikke hva en hypotetisk, perfekt nasjon vil medføre, poenget er hva dagens nasjoner medfører.

Jeg er hverken enig eller uenig – jeg forstår rett og slett ikke helt hva du mener med "å egentlig ikke kunne relatere seg til sitt kulturelle system". Mener du at folk egentlig ikke relaterer seg selv til norsk kultur (som brunost, bunad og vår politiske historie), eller anser seg selv som "nordmenn", og at presset for å relatere til dette er så stort at det medfører at man føler seg fremmedgjort? I så fall synes jeg det høres ganske voldsomt ut, og vil nok ikke si meg enig før det kan backes opp av god forskning.

Jeg mener den siste ja, men det handler i størst grad om selvrealisering, aktiv deltagelse i lokalsamfunnet og på arbeidsplassen sin. Nasjonalismen er en mekanisme for å bøte opp for markedets overgrep mot individet, på lik linje med religion som har utført samme rolle, under ulike omstendigheter.

Med abstrakt mener jeg at den kun er en idé. Og en idé kan ikke "samle folket rundt seg" noe mer enn den kan sparke fotball, og det må derfor ha vært folket som samlet seg rundt ideen. Så vidt jeg kan forstå er begge deler metaforer for nøyaktig det samme, hvor den ene er i beskrivelsen nærmere den egentlige mekanismen enn den andre.

Selvsagt kan en idé gjøre det. Ikke av seg selv, nei, men som ledd i et propagandamaskineri.

Jeg sier ikke at nasjonalfølelsen ikke kan misbrukes av maktpersoner – det har man sett mange eksempler på. Det jeg sier er at når man betrakter kultur som tendenser i mellommenneskelig interaksjon, så gir det ikke så mye mening å snakke om en distinksjon mellom at en slik idé samlet folk rundt seg og at folk samlet seg rundt en slik idé. Det som nødvendigvis skjer er at folk aksepterer og tar til seg dette memet.

Nasjonalismen ble skapt for å misbrukes. Den er basert på det, og det er rollen den utspiller i dagens samfunn.

Det kan være at jeg misforstår hva du mener når du sier at "folket samlet seg ikke rundt nasjonen, nasjonen samlet folket rundt seg", men da er det i så fall fint om du kan utbrodere hva du mener forskjellen er.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at nasjonalisme ikke var en folkelig bevegelse fra bønder på østlandet, men en tanke konstruert av borgerskapet i Oslo som ville to ting;
1. Frihet fra Sverige (mer makt til norsk elite)
2. Kontroll over befolkningen (mer makt til norsk elite)

Leste noen kapitler fra Hylland Eriksens "Ethnisity and nationalism" i dag, hvor han beskriver og forklarer prosessene jeg har presentert i denne tråden på en veldig god måte. Anbefaler lesestoff fra boka hvis noen skulle være interessert i å lære mer om mekanismene som ligger til grunne for nasjonalistiske ideologier, og hvorfor man kan forfekte at disse fungerer som en slags sekularisert religion.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg etterspurte var et grundig resonnement for hvorfor en felles kulturarv må medføre problematisk konservative verdisyn. Det du sier her er at felles politisk historie gir seg utslag i felles verdier, men du argumenterer ikke for hvorfor disse verdiene nødvendigvis må være konservative eller statiske som et resultat av en felles nasjonskultur. Som et poeng består jo de fleste kulturer av mennesker med et felles verdisett, uavhengig av om de har organisert seg i nasjonsform eller ikke, samtidig som at verdier ser ut til å gå på tvers av nasjoner med noenlunde geografisk nærhet (det er for eksempel ikke store avvik i verdier mellom vest- og nordeuropeiske land) – slik at observasjonen av at stort sett samme verdisett regjerer innad i nasjoner er ikke tilstrekkelig for å underbygge påstanden din.
Vis hele sitatet...

Poenget er at du her, enda ikke forstår hva jeg mener med nasjonalisme som politisk mekanisme. Vår felles kulturarv er en illusjon uten noen form for rot i virkeligheten, konstruert av eliten i Oslo, med noen fjellbygder som prototyp. Hvorfor ble den konstruert? Mange historikere vil påståd at den var en propagandamekanisme designet for å samle folket under industrialiseringen, hvor nye sosiale strukturer gjorde det nødvendig å samle folket på en ny måte.

Mens du anser nasjonalisme som noe naturlig (jeg tolker "naturlig" som noe befolkningen har presset frem av seg selv), tolker jeg nasjonalisme som noe kunstig (noe befolkningen har fått tredd over hodene på seg, a là religion).

At man har felles interesser og verdier med menneskene rundt seg er selvsagt ikke nødvendigvis en negativ ting, men når man ser hva slags omstendigheter nasjonalismen ble født under, så skjønner man også bedre en del av verdiene som er aktuelle i samfunnet vårt i dag. Det at man er villig til å dø for nasjonen, er et eksempel på denne hjernevaskingen presset til det ytterste.

Sitat av Provo Vis innlegg
For det første vil jeg si at kulturrelativisme er tullball i utgangspunktet – det er ingenting prinsipielt i veien for at man skal kunne anse en annen kultur som bakstreversk og umoralsk. Å se på kulturer som for eksempel den Taliban representerer med kulturrelativistiske briller og mene at denne er "like god" som siviliserte, menneskerettighetsrespekterende og rasjonelle kulturer som preger i hvert fall Vesten i dag, er å feile i å være intellektuelt ærlig og å svikte sitt moralske ansvar som heldigstilt menneske. Men det er litt på siden.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir på siden, men det at du opphøyer vestlig kultur til å være rasjonell, synes jeg blir en drøy påstand.


Forskjellen er at nasjonalisme ikke var en folkelig bevegelse fra bønder på østlandet, men en tanke konstruert av borgerskapet i Oslo som ville to ting;
1. Frihet fra Sverige (mer makt til norsk elite)
2. Kontroll over befolkningen (mer makt til norsk elite)

[quote=EoT;2442825]Leste noen kapitler fra Hylland Eriksens "Ethnisity and nationalism" i dag, hvor han beskriver og forklarer prosessene jeg har presentert i denne tråden på en veldig god måte. Anbefaler lesestoff fra boka hvis noen skulle være interessert i å lære mer om mekanismene som ligger til grunne for nasjonalistiske ideologier, og hvorfor man kan forfekte at disse fungerer som en slags sekularisert religion.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det jeg etterspurte var et grundig resonnement for hvorfor en felles kulturarv må medføre problematisk konservative verdisyn. Det du sier her er at felles politisk historie gir seg utslag i felles verdier, men du argumenterer ikke for hvorfor disse verdiene nødvendigvis må være konservative eller statiske som et resultat av en felles nasjonskultur. Som et poeng består jo de fleste kulturer av mennesker med et felles verdisett, uavhengig av om de har organisert seg i nasjonsform eller ikke, samtidig som at verdier ser ut til å gå på tvers av nasjoner med noenlunde geografisk nærhet (det er for eksempel ikke store avvik i verdier mellom vest- og nordeuropeiske land) – slik at observasjonen av at stort sett samme verdisett regjerer innad i nasjoner er ikke tilstrekkelig for å underbygge påstanden din.
Vis hele sitatet...
Poenget er at du her, enda ikke forstår hva jeg mener med nasjonalisme som politisk mekanisme. Vår felles kulturarv er en illusjon uten noen form for rot i virkeligheten, konstruert av eliten i Oslo, med noen fjellbygder som prototyp. Hvorfor ble den konstruert? Mange historikere vil påståd at den var en propagandamekanisme designet for å samle folket under industrialiseringen, hvor nye sosiale strukturer gjorde det nødvendig å samle folket på en ny måte.

Mens du anser nasjonalisme som noe naturlig (jeg tolker "naturlig" som noe befolkningen har presset frem av seg selv), tolker jeg nasjonalisme som noe kunstig (noe befolkningen har fått tredd over hodene på seg, a là religion).

At man har felles interesser og verdier med menneskene rundt seg er selvsagt ikke nødvendigvis en negativ ting, men når man ser hva slags omstendigheter nasjonalismen ble født under, så skjønner man også bedre en del av verdiene som er aktuelle i samfunnet vårt i dag. Det at man er villig til å dø for nasjonen, er et eksempel på denne hjernevaskingen presset til det ytterste.

Sitat av Provo Vis innlegg
For det første vil jeg si at kulturrelativisme er tullball i utgangspunktet – det er ingenting prinsipielt i veien for at man skal kunne anse en annen kultur som bakstreversk og umoralsk. Å se på kulturer som for eksempel den Taliban representerer med kulturrelativistiske briller og mene at denne er "like god" som siviliserte, menneskerettighetsrespekterende og rasjonelle kulturer som preger i hvert fall Vesten i dag, er å feile i å være intellektuelt ærlig og å svikte sitt moralske ansvar som heldigstilt menneske. Men det er litt på siden.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir på siden, men det at du opphøyer vestlig kultur til å være rasjonell, synes jeg blir en drøy påstand.


Forskjellen er at nasjonalisme ikke var en folkelig bevegelse fra bønder på østlandet, men en tanke konstruert av borgerskapet i Oslo som ville to ting;
1. Frihet fra Sverige (mer makt til norsk elite)
2. Kontroll over befolkningen (mer makt til norsk elite)

EDIT: Innlegget ble helt fucka, av en eller annen grunn. :/
"Det hevdes ofte at nasjonalistisk ideologi var (og er) en forutsetning for utvikling av moderne demokratier. Dersom innbyggerne ikke knytter sin identitet til sin stat, er det vanskelig å mobilisere dem til handlinger til fordel for staten. Problemer med å få statsmaktene i 3. verdensland til å fungere (for eksempel i «mislykkede stater» på det afrikanske kontinentet) forklares således ofte med grensene ikke gjenspeiler befolkningens etnisitet."
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
"Det hevdes ofte at nasjonalistisk ideologi var (og er) en forutsetning for utvikling av moderne demokratier. Dersom innbyggerne ikke knytter sin identitet til sin stat, er det vanskelig å mobilisere dem til handlinger til fordel for staten. Problemer med å få statsmaktene i 3. verdensland til å fungere (for eksempel i «mislykkede stater» på det afrikanske kontinentet) forklares således ofte med grensene ikke gjenspeiler befolkningens etnisitet."
Vis hele sitatet...
nasjonalstaten er og viktig for å lage selvstendige økonomiske barriærer og rammeverk som er istand til å beskytte folk mot rovdrift og monopolisering til fordel for multinasjonale selskaper.. både venstresiden og høyresiden jobber på hver sin måte for å dekonstruere nasjonalstaten og erstatte det med globalisme, vi går i den retningen uansett hvem vi velger på. Hadde en side trukket i BEGGE retningene - BÅDE dekonstruert velferden, bygd ned vern og rettigheter for arbeidstakere og drevet på med lønnsdumping, predikert høyere innvandring, eliminert nasjonal selvråderett og gitt over styringen av norge til FN, IMF, WTO og EU, økt byråkratiet og skattene for småbedrifter så færre småbedrifter kan konkurrere med storkapitalen OG kjørt på med overvåking og formynderi i alle tenkelige sammenhenger, ville agendaen blitt litt for åpenbar og folket ville gjort revolusjon.

Ta det heller sakte, skritt for skritt, og bytt litt på hvem som styrer, så folk tror de har et valg og ikke ser at uansett hvem de velger på så jobber de mot samme målet. Mindre frihet, mindre nasjonal og individuell frihet, mer maktsentralisering, mindre til deg og mer til eliten.

Globalisering er bare et fint ord for maktsentralisering.
Sist endret av denim; 21. februar 2012 kl. 05:55.