Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 5189
Sitat Aftenposten: "De rødgrønne på Stortinget vil ha et vedtak om tidligere skjenkestopp så snart som mulig. Vedtaket kan komme allerede på nyåret og fra sommeren kan det være slutt på skjenking til klokken 3."


Jeg regner meg selv som en sosialdemokrat, men nå synes jeg det er nok med disse innstrammningene på skjenketider. Hvor er det blitt av liberalismen vår? Skal staten virkelig ta styringen over den minste lille detalj?
Jeg synes at skjenketider skal bli vedtatt lokalt, ikke statlig. Det er selvfølgelig da en mulighet for at populistpartier kan ta over kommuner hvis dette er tilfelle, men vi lever jo i et demokratisk land.

Hvis vi også ser på danmark: de kan åpne og stenge kranene sine når de selv vil. Det medfører da at folk drar hjem på forskjellige tidspunkt; altså, det blir ikke en stor folkemasse som drar hjem samtidig. For volden starter jo særlig etter at utestedene har steng, dvs. taxikø, knuffing osv. I Danmark, så har dette ført til at volden har blitt redusert med 10% de siste 15 årene.



Jeg synes Danmark er et godt eksempel på at uregulerte skjenketider kan være at svært bra tiltak. Hva tror du vil være det beste tiltaket til skjenketider?
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Vis hele sitatet...
Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne at man ikke skal kjøre som svin, vi bør derfor umiddelbart stenge alle veier det går å kjøre svin på.

Argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Vis hele sitatet...
Tror du disse folka lar seg stoppe av en time kortere skjenketid? De drikker bare mer på kortere tid, eller starter tidligere. Når på døgnet man skal hjem er vel ikke sentralt her. Det sentrale er hvor beruset man er og hvor mange som skal hjem på en gang.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Vis hele sitatet...
Dessuten kommer kanskje du og mange kollegene dine til å stå uten jobb etterhvert, for dette er døden for mange utesteder.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Vis hele sitatet...
Enig. Når stengetidene er så tidlig, så medfører det til at folk heller i seg all drikken de klarer før det stenger.
Har selv jobbet i utelivsbransjen. Det blir alltid bråk utenfor når utestedet stenger.
Sist endret av Isbjørn; 15. november 2011 kl. 12:16.
Jeg mener:

La det være uregulerte skjenketider, ELLER utvid til f.eks. 05:00.
Da medfører det at ikke så mange folk drar hjem samtidig, noe som vil begrense bråket betydelig.
Når det gjelder "nok er nok", så er det vel bare å nekte folk å kjøpe drikke dersom de er altfor beruset?

Nei altså, hvis dette faktisk blir innført, lager jeg en diger HB-fabrikk og brygger øl samtidig. Så lar jeg hvem som helst komme inn og drikke seg sørpe full
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne at man ikke skal kjøre som svin, vi bør derfor umiddelbart stenge alle veier det går å kjøre svin på.

Argumentasjonen din faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt logikken i svaret..


Sitat av felix_poker Vis innlegg
Tror du disse folka lar seg stoppe av en time kortere skjenketid? De drikker bare mer på kortere tid, eller starter tidligere. Når på døgnet man skal hjem er vel ikke sentralt her. Det sentrale er hvor beruset man er og hvor mange som skal hjem på en gang.
Vis hele sitatet...
Hvor mange som skal hjem på en gang er ett fett, det kommer like mange uansett hvordan skjenketidene er.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Dessuten kommer kanskje du og mange kollegene dine til å stå uten jobb etterhvert, for dette er døden for mange utesteder.
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt, tror mer på at folk drikker mer på kortere tid, som noen andre svarte.

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Enig. Når stengetidene er så tidlig, så medfører det til at folk heller i seg all drikken de klarer før det stenger.
Har selv jobbet i utelivsbransjen. Det blir alltid bråk utenfor når utestedet stenger.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor du har jobbet, men vi har kanskje litt mer kontroll enn dere.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg mener:

La det være uregulerte skjenketider, ELLER utvid til f.eks. 05:00.
Da medfører det at ikke så mange folk drar hjem samtidig, noe som vil begrense bråket betydelig.
Når det gjelder "nok er nok", så er det vel bare å nekte folk å kjøpe drikke dersom de er altfor beruset?

Nei altså, hvis dette faktisk blir innført, lager jeg en diger HB-fabrikk og brygger øl samtidig. Så lar jeg hvem som helst komme inn og drikke seg sørpe full
Vis hele sitatet...
Kan du begrunne påstanden din om at lengre skjenketider gir mindre bråk? For forskning og prøveprosjekter har vist det motsatte.

F.eks;
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4240970.ece
Rart hvordan man kan betvile at dårligere tilgang til alkohol = færre sosiale problemer. Det er like sikkert som at det går mot vår, at sola står opp i øst og at lønningsdagen aldri kommer fort nok.
Sist endret av Mith; 15. november 2011 kl. 12:24.
Hadde vært jævlig fett om skjenketidene ble utvida. Man blir litt grumpy når kommunen bestemmer at du skal gå hjem kl. 03:30.

Dette forslaget er utrolig kjipt. Norge har en formynderstat uten like.

Sitat av Mith Vis innlegg
Rart hvordan man kan betvile at dårligere tilgang til alkohol = færre sosiale problemer.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke rart? Hva med land som Iran?
Det beste tiltaket for å redusere volden hadde vel strengt talt vært å stenge kranene permanent.

Her i byen er det allerede stopp kl 0200, og når jeg ser på klientellet mitt i puben da, så er det faenmeg like greit å stenge kranene. Herrejesus.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det er da ikke rart? Hva med land som Iran?
Vis hele sitatet...
Hva med Iran?
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg mener:

La det være uregulerte skjenketider, ELLER utvid til f.eks. 05:00.
Da medfører det at ikke så mange folk drar hjem samtidig, noe som vil begrense bråket betydelig.
Når det gjelder "nok er nok", så er det vel bare å nekte folk å kjøpe drikke dersom de er altfor beruset?

Nei altså, hvis dette faktisk blir innført, lager jeg en diger HB-fabrikk og brygger øl samtidig. Så lar jeg hvem som helst komme inn og drikke seg sørpe full
Vis hele sitatet...
Jeg skal love deg at det ikke er lett å ha kontroll på hvem som er overberuset og hvem som ikke er det. Når jeg jobbet der så klarte jeg såvidt å komme meg igjennom folkemassen siden det var så trangt. Bartenderne prøver først å fremst å gjøre ting så kjapt så mulig, så en oversikt er ikke så lett.

Jeg vet at dette også er dørvaktens oppgave, men de har veldig mye annet å holde orden på.
Sist endret av Isbjørn; 15. november 2011 kl. 12:25.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hadde vært jævlig fett om skjenketidene ble utvida. Man blir litt grumpy når kommunen bestemmer at du skal gå hjem kl. 03:30.

Dette forslaget er utrolig kjipt. Norge har en formynderstat uten like.



Det er da ikke rart? Hva med land som Iran?
Vis hele sitatet...
Nå skal man ikke påstå at et land ikke kan ha sosiale problemer som IKKE er relatert til alkohol. Men for å svare deg; så tviler jeg på at Iran har store utgifter på å rehabilitere alkoholikere.
Jeg har jobbet i utelivsbransjen i en rekke årrekke og for min egen del ville det vært fordelaktig om utestedene selv kunne bestemme når de ville stenge. Jeg tror ikke at en innskrenking av skjenketider vil føre til mindre bråk på byen i det hele tatt, det har jeg sett i byer som stenger tidligere enn Oslo; det er fortsatt masse bråk etter stengetid. Og faktisk flere folk i bygatene.
Om man behovsprøver hvert enkelt utested og setter skjenketidene ut i fra dette tror jeg det kan være en bedre løsning.
Om en klubb har 3-4 vakter på jobb, ligger noenlunde sentralt og har forlholdsvis ordnende forhold(feks Ish/Nichol&Son)) ser jeg ingen grunn til at denne kan holde oppe lenger enn det stedet med 1 vakt i døra og kaos(feks: Møller's). Da får man spredt befolkningen og folk går hjem til forskjellige tider.
Selfølgelig kommer jo noen til å prøve seg i døra på de stedene som har lenger oppe, men det jo fortsatt vanlig kontroll så om det er fullt eller man er for drita kommer man jo ikke inn. Slik jeg tenker dette virker så fører det til at man tømmer utestedene på forskjellige tidspunkter, som fører til at gatene ikke fylles av drita mennesker 03:30; man sprer det utover.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hva med Iran?
Vis hele sitatet...
De har minimal tilgang på alkohol, men et gigantisk svart marked hvor diverse narkotika (selvsagt inkludert alkohol) sirkulerer. Store sosiale problemer innad i landet, til tross for minimal legal tilgang på alkohol.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Hvor mange som skal hjem på en gang er ett fett, det kommer like mange uansett hvordan skjenketidene er.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Klart det spiller noen rolle hvor mange som skal hjem samtidig. Jo flere fulle folk, jo større sjanse for bråk og tull. Hvis folk drar hjem i mindre puljer, synes jeg det er rimelig å anta at dette vil kunne føre til mindre bråk.

Det hadde vært interessant å se kilde på trådstarters påstand om situasjonen i Danmark, som kan underbygge denne antakelsen.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Her i byen er det allerede stopp kl 0200, og når jeg ser på klientellet mitt i puben da, så er det faenmeg like greit å stenge kranene. Herrejesus.
Vis hele sitatet...
Flere skift?

Selv har jeg egentlig ikke problemer på byen grunnet skjenketid, MEN jeg liker ikke at det ikke kan påvirkes lokalt, jeg tror neppe det er noen fasit på dette, så lover må utprøves.
Sitat av EoT Vis innlegg
De har minimal tilgang på alkohol, men et gigantisk svart marked hvor diverse narkotika (selvsagt inkludert alkohol) sirkulerer. Store sosiale problemer innad i landet, til tross for minimal legal tilgang på alkohol.
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes selvfølgelig et skjæringspunkt der forbud mister effekten, men det har da ikke noe med denne saken å gjøre. En time tidligere skjenkestopp er milevis unna å tørrlegge noe som helst.
At Iran har masse sosiale problemer som ikke kommer av alkohol har heller ikke noe med saken å gjøre.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva mener du? Klart det spiller noen rolle hvor mange som skal hjem samtidig. Jo flere fulle folk, jo større sjanse for bråk og tull. Hvis folk drar hjem i mindre puljer, synes jeg det er rimelig å anta at dette vil kunne føre til mindre bråk.
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke folk flest som skaper mest problemet ute på byen. Det er jo de som drar sist og drikker mest som skaper mest trøbbel, så hvorfor skal de plutselig finne ut at de vil drikke mindre og dra hjem før hvis åpningstidene blir lengre?
Sist endret av Mith; 15. november 2011 kl. 12:41.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er dørvakt på utested, så jeg støtter forslaget fullt ut. Noen folk har jo faen ikke grenser eller selvinnsikt nok til å skjønne når nok er nok.
Vis hele sitatet...
Det er nok heller dine kollegaer i baren som har mye av skylden her. De skal ikke la overstadige berusede personer få kjøpe alkohol.
Hadde den regelen blitt praktisert bedre og strengere sammen med lengere åpningstid trur jeg mye av problemet hadde forsvunnet.


Men så lenge brennevin er å få tak i, så kommer folk alltid til å sloss.
Problemet med dette forslaget er jo ikke at folket absolutt vil ha alkoholen sin, problemet er jo at Staten faktisk vil bestemme når folk skal gå hjem om kvelden. Hva skjedde med friheten? Greit nok at alkohol kanskje skaper mye bråk i byen om kveldene, men hvor trangsynt er man når man tror at det blir bedre ved å stenge kranene en time tidligere? Som andre har sagt - folk kommer bare til å begynner å drikke tidligere. Det er en grunn til at Norden er det eneste stedet med en "Vorspiel" kultur, og det er fordi alkoholen er for dyr og kranene stenges for tidlig. Hadde alkoholen vært billigere (som den kunne vært uten alle avgiftene) så hadde ikke folk trengt å gå på vors for å drikke seg dritings FØR de går på byn. Politikerne må heller finne en måte å stoppe vorspielkulturen på, da skal man se at det blir færre dritafulle folk på byn etterhvert. Å stramme inn sånn som dette gjør bare vondt verre.
Sist endret av Boo-Boo; 15. november 2011 kl. 12:40.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hva mener du? Klart det spiller noen rolle hvor mange som skal hjem samtidig. Jo flere fulle folk, jo større sjanse for bråk og tull. Hvis folk drar hjem i mindre puljer, synes jeg det er rimelig å anta at dette vil kunne føre til mindre bråk.

Det hadde vært interessant å se kilde på trådstarters påstand om situasjonen i Danmark, som kan underbygge denne antakelsen.
Vis hele sitatet...
http://www.dkr.dk/vold-i-nattelivet

På dansk btw. Skyt meg hvis jeg tar feil. Virker ihvertfall reell.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det finnes selvfølgelig et skjæringspunkt der forbud mister effekten, men det har da ikke noe med denne saken å gjøre. En time tidligere skjenkestopp er milevis unna å tørrlegge noe som helst.
At Iran har masse sosiale problemer som ikke kommer av alkohol har heller ikke noe med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg svarte bare på påstanden din; at redusert tilgang på alkohol alltid vil resultere i færre sosiale problemer. Formynderstaten har motsatt effekt, fordi den neglisjerer menneskets suverenitet.
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg svarte bare på påstanden din; at redusert tilgang på alkohol alltid vil resultere i færre sosiale problemer.
Vis hele sitatet...
Du tar jo utsagnet helt ut av sammenheng. Det er ingen som har argumentert for totalforbud, men utifra norske skjenkeregler.
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det er jo ikke folk flest som skaper mest problemet ute på byen. Det er jo de som drar sist og drikker mest som skaper mest trøbbel, så hvorfor skal de plutselig finne ut at de vil drikke mindre og dra hjem før hvis åpningstidene blir lengre?
Vis hele sitatet...
Hvis alle ustestedene stenger samtidig, vil alle "bråkmakerne" (de som drikker mest og blir lengst) komme ut i gatene på en gang. Hvis klubb A stenger kl. 04:00, klubb B stenger kl. 05:00 og klubb C holder oppe helt til 09:00 og serverer frokost, vil ikke alle komme ut i gaten samtidig. Det er tanken min.

Sitat av Isbjørn Vis innlegg
http://www.dkr.dk/vold-i-nattelivet

På dansk btw. Skyt meg hvis jeg tar feil. Virker ihvertfall reell.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker det, er det er kun på skjenkestedene volden har blitt redusert, ikke i det offentlige rom. Derfor underbygger ikke dette min og andres hypotese om at det blir mindre vold ute i gatene om skjenkestedene stenger til forskjellige tider.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Hva skjedde med friheten?
Vis hele sitatet...
Den er begrenset med tanke på at ikke alle her i verden er 20år, liker høy musikk døgnet rundt kombinert med fulle folk ravene i gatene. Det er ikke festdeltagere som skal få lov å definere hva frihet er, folk flest er tross alt hjemme å sover på den tiden av døgnet. Hva skjer med friheten til de som bor i nærheten av uteplassene? Hva skjer med et sentrum der det til slutt ikke bor folk pga. støy relatert til fest? Rart det alltid er din definisjon av frihet som skal få prioritet.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis alle ustestedene stenger samtidig, vil alle "bråkmakerne" (de som drikker mest og blir lengst) komme ut i gatene på en gang. Hvis klubb A stenger kl. 04:00, klubb B stenger kl. 05:00 og klubb C holder oppe helt til 09:00 og serverer frokost, vil ikke alle komme ut i gaten samtidig. Det er tanken min.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skjønner det, men min tanke er da at bråkmakerne går hjem når det stenger, altså klokken 09:00. Hvorfor skal de gidde å gå hjem før hvis det fortsatt er mulighet for å feste videre eller skaffe seg bråk? Barer og klubber tjener mest penger etter 02, for da har folk kommet seg på byen å begynner å bli fulle, hvorfor skal de ikke bare bli enda fullere klokken 04 eller 05?
Sist endret av Mith; 15. november 2011 kl. 12:57.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du tar jo utsagnet helt ut av sammenheng. Det er ingen som har argumentert for totalforbud, men utifra norske skjenkeregler.
Vis hele sitatet...
Ja, men du lagde jo en generaliserende regel (?), som jeg angrep med et annet scenario, men det er ikke så farlig. Vi kan diskutere dette forslaget i stedet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Den er begrenset med tanke på at ikke alle her i verden er 20år, liker høy musikk døgnet rundt kombinert med fulle folk ravene i gatene. Det er ikke festdeltagere som skal få lov å definere hva frihet er, folk flest er tross alt hjemme å sover på den tiden av døgnet. Hva skjer med friheten til de som bor i nærheten av uteplassene? Hva skjer med et sentrum der det til slutt ikke bor folk pga. støy relatert til fest? Rart det alltid er din definisjon av frihet som skal få prioritet.
Vis hele sitatet...
Mener du at andre europeiske byer med liberal sjenkereglement har fått sine lokale tilstander rasert? Man kan fortsatt regulere støynivå osv., ved f. eks. å har visse områder med seinere åpningstider enn andre. Det burde være plass til begge sin frihet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg skjønner det, men min tanke er da at bråkmakerne går hjem når det stenger, altså klokken 09:00. Hvorfor skal de gidde å gå hjem før hvis det fortsatt er mulighet for å feste videre eller skaffe seg bråk? Barer og klubber tjener mest penger etter 02, for da har folk kommet seg på byen å begynner å bli fulle, hvorfor skal de ikke bare bli enda fullere klokken 04 eller 05?
Vis hele sitatet...
Mener du at alle som er ute til etter kl. 3 er bråkmakere? Når klokka nærmer seg 09:00 er i hvert fall jeg ganske kjørt, og hadde nok personlig foretrukket å rusle hjemover i 6-tiden. Folk blir trøtte av alkohol, dansing og lite søvn, så man når jo selvsagt et punkt hvor folk returnerer hjemover.
Sitat av EoT Vis innlegg
Mener du at andre europeiske byer med liberal sjenkereglement har fått sine lokale tilstander rasert?
Vis hele sitatet...
Til en viss grad, ja. Jeg mener også at vi gjør den samme feilen her på Grunerløkka i Oslo. Dette er selvfølgelig ikke bare alkoholen sin feil.
Sitat av EoT Vis innlegg
Mener du at alle som er ute til etter kl. 3 er bråkmakere?
Vis hele sitatet...
Nei, men jeg mener at hvis man er full klokka tre så er man også full klokka fire.
Sitat av EoT Vis innlegg
Når klokka nærmer seg 09:00 er i hvert fall jeg ganske kjørt, og hadde nok personlig foretrukket å rusle hjemover i 6-tiden. Folk blir trøtte av alkohol, dansing og lite søvn, så man når jo selvsagt et punkt hvor folk returnerer hjemover.
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg også det, men det er igjen ikke bare fulle folk vi skal ta hensyn til her. Vi må regne inn politiets resurser, naboenes behov, arbeidstakere som skal være på jobb osv. Jeg tror markedet for øl og brennevin klokka 09:00 er så lite at det er svært få eller ingen som hadde hatt oppe til da uansett, men det er ingen grunn til å tillate at noen har det.
Jeg må også få si at litt av poenget med at politikere kommer med slike forslag er for å få bransjen på banen. Det beste hadde vært om bransjen selv tok ansvar og ikke bare var opptatt av sin egen profitt og lot skattebetalerne ta regninga, når det skjer så må man inn med lover og regler som begrenser næringa. Hadde uteplasser hatt guts til å faktisk nekte folk å drikke seg dritings så kunne de fått lov til å holde oppe for min del.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Slik jeg tolker det, er det er kun på skjenkestedene volden har blitt redusert, ikke i det offentlige rom. Derfor underbygger ikke dette min og andres hypotese om at det blir mindre vold ute i gatene om skjenkestedene stenger til forskjellige tider.
Vis hele sitatet...
Jeg mener jeg har sett det på tv og lest det på nettet før, så jeg skal prøve å finne informasjon som kan underbygge påstandene.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hadde uteplasser hatt guts til å faktisk nekte folk å drikke seg dritings så kunne de fått lov til å holde oppe for min del.
Vis hele sitatet...
Du får jo komme inn i baren der jeg jobber å prøve å drikke deg dritings Jeg har vel en av de laveste terskler for skjenkenekt i bransjen.
Dette er selvfølgelig et enklet tilfelle; i en liten bar hvis hovedgrunnlag for drift ikke er profitt.
Sitat av Mith Vis innlegg
Til en viss grad, ja. Jeg mener også at vi gjør den samme feilen her på Grunerløkka i Oslo. Dette er selvfølgelig ikke bare alkoholen sin feil.
Vis hele sitatet...
Du mener det er for liberalt på Grünerløkka? Kan du spesifisere?
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, men jeg mener at hvis man er full klokka tre så er man også full klokka fire.
Vis hele sitatet...
Ja, uten at dette nødvendigvis er en negativ ting.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det tror jeg også det, men det er igjen ikke bare fulle folk vi skal ta hensyn til her.
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke bare om alkohol, men også om mulighetene man har til å være ute å nyte musikk, dans og hyggelige sosiale lag, uten at disse rettighetene til sosial samling på offentlig plass skal bli regulert av staten.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vi må regne inn politiets resurser, naboenes behov, arbeidstakere som skal være på jobb osv. Jeg tror markedet for øl og brennevin klokka 09:00 er så lite at det er svært få eller ingen som hadde hatt oppe til da uansett, men det er ingen grunn til å tillate at noen har det.
Vis hele sitatet...
Hva er da grunnen til å ikke tillate det?
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg må også få si at litt av poenget med at politikere kommer med slike forslag er for å få bransjen på banen. Det beste hadde vært om bransjen selv tok ansvar og ikke bare var opptatt av sin egen profitt og lot skattebetalerne ta regninga, når det skjer så må man inn med lover og regler som begrenser næringa. Hadde uteplasser hatt guts til å faktisk nekte folk å drikke seg dritings så kunne de fått lov til å holde oppe for min del.
Vis hele sitatet...
I andre land ser man at bransjen tar mer ansvar enn i Norge, hvis man virkelig fokuserte på dette, og slo ned på det, ville man nok sett det samme i Norge.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. november 2011 kl. 13:21.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, men jeg mener at hvis man er full klokka tre så er man også full klokka fire.
Vis hele sitatet...
Om du vet at alt som er av alkoholutsalg stenger om 30 minutter drikker du ekstra fort og mye den siste tiden før du drar og sovner i sofaen på nachspiel. Om du vet at det alltid er mulighet for å få seg en pils drikker man ikke mer enn man trenger. Det er ihvertfall slik jeg fungerer.
Jeg er en av de som passer på å drikke meg skikkelig full før jeg drar ut. Ikke faen om jeg betaler blodpris for en hel kveld med drittøl(med mindre jeg er i Drammen da så klart... Aass. Er så digg å være i f.eks Polen og betale 6zloty halvliteren (12kr) mer eller mindre. Da kan man kose seg ute hele kvelden og styre formen perfekt.
Sist endret av ali88; 15. november 2011 kl. 13:24.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, jeg skjønner det, men min tanke er da at bråkmakerne går hjem når det stenger, altså klokken 09:00. Hvorfor skal de gidde å gå hjem før hvis det fortsatt er mulighet for å feste videre eller skaffe seg bråk?
Vis hele sitatet...
Rett og slett fordi de ikke orker/gidder å være ute lenger. Dette blir jo bare spekulasjoner, en det synes logisk for meg, i alle fall
Sitat av EoT Vis innlegg
Du mener det er for liberalt på Grünerløkka? Kan du spesifisere?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er for liberalt på løkka ja, mye fordi jeg bor der. Gamle folk og spesielt barnefamilier flytter fra bydelen mens det stadig kommer unge festfolk til, de bidrar til en ond sirkel der bydelens fasiliteter blir forsømt til fordel for markedskreftene, noe som har en selvforsterkende effekt. Det kommer til å bli (for ikke å si er) mangel på barnehager, skoler og utearealer og andre offentlige tilbud som en bydel er avhengig av å ha hvis man ønsker at folk skal bli boende. Det er stor gjennomtrekk, folk får ingen tilhørighet og lokalmiljøet blir lidende. Jeg ønsker ikke at Grunerløkka blir som danskebåten, dit man bare drar for å drikke og feste før man drar hjem igjen til seg og sine i mer rolige omgivelser.
Sitat av EoT Vis innlegg
Ja, uten at dette nødvendigvis er en negativ ting.
Vis hele sitatet...
Fulle folk bidrar svært sjelden til noe positivt for noen, rent bortsett fra at det er moro for en del. Problemet er at den moroa går på bekostning av en del andre, så jeg syns det er rett å begrense rettighetene til noen få festglade mennesker for å opprettholde rettighetene til den store majoriteten. Som sagt, jeg er ikke avholds på noen som helst måte og er ikke for noen tørrlegging, men det følger store samfunnsproblemer med det og de må vi begrense for å minimere skadene.
Sitat av EoT Vis innlegg
Dette handler ikke bare om alkohol, men også om mulighetene man har til å være ute å nyte musikk, dans og hyggelige sosiale lag, uten at disse rettighetene til sosial samling på offentlig plass skal bli regulert av staten.
Vis hele sitatet...
Uteplasser er ikke offentlig plass, de er private bedrifter. Jeg har ingenting imot at folk tar del i kulturlivet, hygger seg eller danser, men fyll er ikke nødvendigvis kultur. Tvert imot så skaper det det en del uhygge for veldig mange, deriblant en god del som ikke er en del av utelivet.
Sitat av EoT Vis innlegg
Hva er da grunnen til å ikke tillate det?
Vis hele sitatet...
Fordi det ikke er kapitalen som bestemmer når folk skal jobbe, sove eller plage naboen. Jeg gidder hvertfall ikke betale skatt for at politiet skal kontrollere utelivet til klokka 9 om morgenen bare fordi 2-3 uteplasser ser økonomisk vinning i å holde oppe.
Sist endret av Mith; 15. november 2011 kl. 14:09.
Hvorfor ikke kopiere Sveriges system? Stoppe når folk er full..
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg mener det er for liberalt på løkka ja, mye fordi jeg bor der. Gamle folk og spesielt barnefamilier flytter fra bydelen mens det stadig kommer unge festfolk til, de bidrar til en ond sirkel der bydelens fasiliteter blir forsømt til fordel for markedskreftene, noe som har en selvforsterkende effekt. Det kommer til å bli (for ikke å si er) mangel på barnehager, skoler og utearealer og andre offentlige tilbud som en bydel er avhengig av å ha hvis man ønsker at folk skal bli boende. Det er stor gjennomtrekk, folk får ingen tilhørighet og lokalmiljøet blir lidende. Jeg ønsker ikke at Grunerløkka blir som danskebåten, dit man bare drar for å drikke og feste før man drar hjem igjen til seg og sine i mer rolige omgivelser.
Vis hele sitatet...
Dette handler jo om gentrifiseringa av bydelen, og har lite å gjøre med sjenketidene. Er forøvrig enig i at dette er trist, men den virkelige tragedien for Grünerløkka skjedde på 90-tallet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fulle folk bidrar svært sjelden til noe positivt for noen, rent bortsett fra at det er moro for en del. Problemet er at den moroa går på bekostning av en del andre, så jeg syns det er rett å begrense rettighetene til noen få festglade mennesker for å opprettholde rettighetene til den store majoriteten. Som sagt, jeg er ikke avholds på noen som helst måte og er ikke for noen tørrlegging, men det følger store samfunnsproblemer med det og de må vi begrense for å minimere skadene.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan disse er i konflikt med hverandre. (Ser at dette blir uklart; jeg mener at man kan opprettholde en "sunn" alkoholpolitikk med liberale sjenketider, så lenge man har gode arbeidsforhold på barene/klubbene.)
Sitat av Mith Vis innlegg
Uteplasser er ikke offentlig plass, de er private bedrifter. Jeg har ingenting imot at folk tar del i kulturlivet, hygger seg eller danser, men fyll er ikke nødvendigvis kultur. Tvert imot så skaper det det en del uhygge for veldig mange, deriblant en god del som ikke er en del av utelivet.
Vis hele sitatet...
Vold skaper uhygge, ja. Og dette skal man ikke akseptere. Slik jeg ser det, ligger mye av ansvaret her hos utelivet. Man kan ikke bare kollektivt avstraffe hele Oslo pga. dette. Du trenger forøvrig ikke hele tiden prøve å neglisjere menneskene som liker å være ute noen timer seinere enn deg som en ubetydelig minoritet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Fordi det ikke er kapitalen som bestemmer når folk skal jobbe, sove eller plage naboen. Jeg gidder hvertfall ikke betale skatt for at politiet skal kontrollere utelivet til klokka 9 om morgenen bare fordi 2-3 uteplasser ser økonomisk vinning i å holde oppe.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om klassekamp, men om sosial frihet for befolkninga uten statlig regulering av privatlivet. Vi ser dette fra to litt ulike perspektiver.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. november 2011 kl. 14:20.
Synes vi burde ha langt mer lokaldemokrati når det gjelder slikt - hvorfor skal de tvinges til å stenge kranene kl. 2 over hele landet, fordi man tror det hjelper i èn kommune? Hvorfor skal ikke de som blir påvirket mest selv (de som bor på de respektive områdene) få være med på å bestemme hvordan det skal være der, på tross av at det kan være anderledes andre deler av landet?

I de store byene ble det vel også stort sett borgerlig flertall over alt - innbyggerne som faktisk bor på disse stedene har da stort sett stemt mot kortere sjenketider. Det virker ikke for meg særlig demokratisk når dette skal bli overstyrt av regjeringen.
Sist endret av kakeflekk; 15. november 2011 kl. 14:24.
Du kan fortsatt gå hjem og drikke deg drita full, hva er i veien med det?
Tidligere skjenkestopp er forsøkt i noen byer, med glimrende resultat (mindre vold). Og det er grunnlaget til at man nå ønsker å tidligere skjenkestopp over hele landet, det fører, helt uavhenig av vi måtte tro og mene, til mindre vold.

spørsmålet er hvor vi skal sette grensen. hvor mye vold på byen er "akseptabelt".
I ytterste konsekvens kan dette argumentet brukes til å forby alkohol på byen overhodet, for å unngå all vold på byen i helgene.

Poenget mitt er at så lenge vi selger alkohol på byen, så må vi også akseptere at det medfører noe vold fra idioter som ikke klarer å styre sitt inntak. Så hvor setter vi grensen? Kl 1, 2, 3, 4? hvor går grensen for hva sammfunnet kan "akseptere"/håndtere av vold på byen.

men å sitte å diskutere om alkohol/skjenketider og vold i det hele tatt har en relevans blir ganske tåpelig

edit: vil for ordens skyld påpeke at jeg synes det er feil vei å gå med tidligere skjenkestopp. vi burde heller utvide, samt sørge for at steder stenger på forskjellig tid så ikke alle drar hjem samtidig.
Sist endret av technot; 15. november 2011 kl. 15:02.
Kanskje er det litt få tide å sakte men sikkert endre norske alkoholvaner til dansk eller evt tysk måte drikke på?? Gjerne mye,men med måte.

Spør bare,.. men samtidig jeg vil også banne på at noe virkelig har skjedd med norsk ungdom og deres alkoholvaner. For da jeg gikk ut fra videregående for noen år siden var direkte flatfyll normal, virket det som, også på fadderuka på studiene. Vil si at jeg ikke har sett det siden da....
Sitat av EoT Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan disse er i konflikt med hverandre. (Ser at dette blir uklart; jeg mener at man kan opprettholde en "sunn" alkoholpolitikk med liberale sjenketider, så lenge man har gode arbeidsforhold på barene/klubbene.)
Vis hele sitatet...
Jeg stoler ikke på at en bransje som ikke tar det ansvaret de er lovpålagt å ta skal følge ett etisk regelverk ovenfor sine ansatte.

Sitat av EoT Vis innlegg
Vold skaper uhygge, ja. Og dette skal man ikke akseptere. Slik jeg ser det, ligger mye av ansvaret her hos utelivet. Man kan ikke bare kollektivt avstraffe hele Oslo pga. dette. Du trenger forøvrig ikke hele tiden prøve å neglisjere menneskene som liker å være ute noen timer seinere enn deg som en ubetydelig minoritet.
Vis hele sitatet...
Men det er jo en liten gruppe det er snakk om og det er ikke meg personlig som ikke liker å feste. Jeg er å finne ute i byens gater i fire-draget så og si hver bidige fredag og lørdag.
Det er ikke avstraffelse hele Oslo, det er å straffe en næring som ikke tar sitt samfunnsansvar og høre på den delen av befolkningen som må leve med problemene festingen medfører.
Sitat av EoT Vis innlegg
Det handler ikke om klassekamp, men om sosial frihet for befolkninga uten statlig regulering av privatlivet. Vi ser dette fra to litt ulike perspektiver.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om klassekamp nei, men det handler om at det er politikere og folkevalgte som skal ta avgjørelsene på bakgrunn av demokratiske valg, ikke næringslivet på bakgrunn av profitt.


For å snu debatten litt:

Prøveprosjektet med en time kortere skjenketid som ble gjennomført i Hamar feks. endte med en enorm nedgang i vold relatert til utelivet og det liker AP å dra fram som et argument i denne saken. Det de ikke sier noe om er at utelivet i Hamar har så og si døde totalt ut, med flere nedleggelser, null liv i sentrum og enorm pågang til bla. Elverum av festglad ungdom. Det syns jeg er veldig synd og jeg kunne godt ha tenkt meg at dette ble avgjort på lokalt plan, men har egentlig regjeringen noe valg?

Det er Oslo som hele tiden blir brukt som skrekkeksempler på både fyll, hor og voldtekter. Det er ikke regjeringspartiene som sitter med makta i Oslo, men det er regjeringa som får skylda og de som må bevilge mer penger til Oslopolitiet uten å nødvendigvis kunne sette inn andre tiltak. Hadde Høyre og FRP (bystyret) stilt strengere krav til bransjen, ikke konsekvent utvidet skjenke-blekkspruten og faktisk utført kontroller så hadde vi ikke trengt å diskutere dette forslaget.
Hvis det er vanskelig å avgjøre hvilken side som har rett burde man prøve ut begge. Når det kommer til rus er det vanskelig å bruke eksempler fra andre steder og spesielt andre land fordi kulturen ofte er annerledes. For å gjøre dette enklest mulig mener jeg dette burde være under lokal kontroll slik at det er enklere å endre. Det viktigste hvis man skal gjøre det på denne måten er for meg å prøve det eksemplet som øker friheten først. Jeg ser ingen grunn til hvorfor man absolutt skal prøve det som minsker vår personlige frihet først i saker som dette.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg stoler ikke på at en bransje som ikke tar det ansvaret de er lovpålagt å ta skal følge ett etisk regelverk ovenfor sine ansatte.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men svaret på dette vil vel være strengere kontroll, framfor å kvele en hel bransje?
Sitat av Mith Vis innlegg
Men det er jo en liten gruppe det er snakk om og det er ikke meg personlig som ikke liker å feste. Jeg er å finne ute i byens gater i fire-draget så og si hver bidige fredag og lørdag.
Vis hele sitatet...
Hyggelig å høre.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er ikke avstraffelse hele Oslo, det er å straffe en næring som ikke tar sitt samfunnsansvar og høre på den delen av befolkningen som må leve med problemene festingen medfører.
Vis hele sitatet...
Denne næringen bør straffes på en bedre måte, framfor å destrueres. Alle utesteder er forøvrig ikke like ille, og disse bør få drives så fritt som mulig.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det handler ikke om klassekamp nei, men det handler om at det er politikere og folkevalgte som skal ta avgjørelsene på bakgrunn av demokratiske valg, ikke næringslivet på bakgrunn av profitt.
Vis hele sitatet...
Da må dette håndteres lokalt.
Sitat av Mith Vis innlegg
For å snu debatten litt:

Prøveprosjektet med en time kortere skjenketid som ble gjennomført i Hamar feks. endte med en enorm nedgang i vold relatert til utelivet og det liker AP å dra fram som et argument i denne saken. Det de ikke sier noe om er at utelivet i Hamar har så og si døde totalt ut, med flere nedleggelser, null liv i sentrum og enorm pågang til bla. Elverum av festglad ungdom. Det syns jeg er veldig synd og jeg kunne godt ha tenkt meg at dette ble avgjort på lokalt plan, men har egentlig regjeringen noe valg?
Vis hele sitatet...
Enig i at bystyret i Oslo langt i fra er ideelt. Personlig hadde jeg foretrukket nok en desentralisering av makta, så konflikten kan håndteres lokalt i hver respektive bydel.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er Oslo som hele tiden blir brukt som skrekkeksempler på både fyll, hor og voldtekter. Det er ikke regjeringspartiene som sitter med makta i Oslo, men det er regjeringa som får skylda og de som må bevilge mer penger til Oslopolitiet uten å nødvendigvis kunne sette inn andre tiltak. Hadde Høyre og FRP (bystyret) stilt strengere krav til bransjen, ikke konsekvent utvidet skjenke-blekkspruten og faktisk utført kontroller så hadde vi ikke trengt å diskutere dette forslaget.
Vis hele sitatet...
Enig, men jeg er fortsatt negativ til at man skal ødelegge Oslos uteliv, samt gjøre fremtidige turer på byen hakket kjedeligere enn de allerede er.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 15. november 2011 kl. 16:33.
Typisk at enkelt individer skal få fuck opp for alle.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det finnes selvfølgelig et skjæringspunkt der forbud mister effekten, men det har da ikke noe med denne saken å gjøre. En time tidligere skjenkestopp er milevis unna å tørrlegge noe som helst.
At Iran har masse sosiale problemer som ikke kommer av alkohol har heller ikke noe med saken å gjøre.


Men det er jo ikke folk flest som skaper mest problemet ute på byen. Det er jo de som drar sist og drikker mest som skaper mest trøbbel, så hvorfor skal de plutselig finne ut at de vil drikke mindre og dra hjem før hvis åpningstidene blir lengre?
Vis hele sitatet...
da vil det jo uansett være en fordel at det er færre personer tilstede, mtp kaos og eskalering.
Irriterer meg mer og mer hva staten gjør med Norge. Blir jo nesten ikke demokratisk snart...
Vi har jo ikke lov til å styre våre egne liv,
Sist endret av Vod0; 15. november 2011 kl. 23:38.
Vel, siden Norge blir sett på som et av verdens "beste" demokratier, så betyr vel dette at flertallet i Norge ønsker denne endringen? Fantastisk.
Venstre begynner å fasinere meg mer og mer.