Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4277
Dette er sikkert et veldig dumt spørsmål, men når man reiser med danskebåten, gjelder norske eller danske lover underveis? Jeg regner med båten reiser i Danmark et stykke av turen, er det da danske lover som gjelder?

Spør ettersom at alkohol er lovlig som 16åring i Danmark, så lurer på om det går an for en 16åring å kjøpe alkohol ombord på båten hvis man er innenfor danske grenser...
Nei, de selger ikke alkohol til 16-åringer på danskebåten, verken i norsk eller dansk farvann.
Hvis alkoholen blir kjøpt i Danmark å tatt med på båten hjem da, hvilke tollsystemer er det man må gjennom?
Er det ikke lov til å ha med noe som helst tilbake?
Blir funn av alkohol bøtelagt eller blir drikken kun konfiskert?
Sist endret av Teddybe4r; 19. oktober 2011 kl. 01:37.
Betal for buffet, der kan voksne og barn spise og drikke så mye de vil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I utgangspunktet gjeld flaggstaten sine lover i internasjonalt farvatn. Eg antar skipet er registrert i Noreg, og dermed vil norsk lov hovudsakleg gjelde, med mindre det er i strid med destinasjonslandet sitt lovverk.

Det er ei grov forenkling, men som hovudregel er den grei å halde seg til.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Hvis alkoholen blir kjøpt i Danmark å tatt med på båten hjem da, hvilke tollsystemer er det man må gjennom?
Er det ikke lov til å ha med noe som helst tilbake?
Blir funn av alkohol bøtelagt eller blir drikken kun konfiskert?
Vis hele sitatet...
Det sier seg nesten selv at du ikke får lov til å ta med deg alkohol hjem som 16-åring når vi har 18-års aldergrense her til landet. Så nei, du får ikke noe igjennom (den norske) tollen om du blir stoppet. Er det snakk om mindre mengder blir det høyst sannsynlig bare konfiskert, muligens varslet.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Er det snakk om mindre mengder blir det høyst sannsynlig bare konfiskert, muligens varslet.
Vis hele sitatet...
Nei, han vil etter all sannsynlighet få ett forelegg i tillegg.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Det sier seg nesten selv at du ikke får lov til å ta med deg alkohol hjem som 16-åring når vi har 18-års aldergrense her til landet. Så nei, du får ikke noe igjennom (den norske) tollen om du blir stoppet. Er det snakk om mindre mengder blir det høyst sannsynlig bare konfiskert, muligens varslet.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er ikke lov for ansatte i butikk i Norge å selge til mennesker under 18 år, det er imidlertidig ikke ulovlig å ha alkohol selv om du er under 18.
Sist endret av Dice; 19. oktober 2011 kl. 12:02.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Dice Vis innlegg
Feil. Det er ikke lov for ansatte i butikk i Norge å selge til mennesker under 18 år, det er imidlertidig ikke ulovlig å ha alkohol selv om du er under 18.
Vis hele sitatet...
Sakset fra Toll.no
"For å innføre alkoholholdige drikkevarer må du være over 18 år. For innførsel av drikk med alkoholstyrke over 22 volumprosent må du være over 20 år."


http://www.toll.no/templates_TAD/Top...parentid=44766
Sitat av Dice Vis innlegg
Feil. Det er ikke lov for ansatte i butikk i Norge å selge til mennesker under 18 år, det er imidlertidig ikke ulovlig å ha alkohol selv om du er under 18.
Vis hele sitatet...
Men det er ulovlig å smugle, så Restyle har fortsatt rett.
Det er også ulovlig å overlate alkohol til barn, så politiet har lov til å beslaglegge det de finner.

edit: litt sen der gitt.
Sist endret av Mith; 19. oktober 2011 kl. 12:08.
Gjelder det samme med snus? Når jeg var 16 år, var vi på klassetur i Danmark. På taxfree'en kjøpte jeg med en rull med snus til kjæresten. Jeg ble ikke spurt om leg, og trengte bare å vise flybilletten. Når jeg dro gjennom tolla i Norge hadde jeg snusen synlig. Jeg fikk likevel ingen problemer, og gikk rett gjennom.
Ja, det samme gjelder for tobakksvarer.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Gjelder det samme med snus? Når jeg var 16 år, var vi på klassetur i Danmark. På taxfree'en kjøpte jeg med en rull med snus til kjæresten. Jeg ble ikke spurt om leg, og trengte bare å vise flybilletten. Når jeg dro gjennom tolla i Norge hadde jeg snusen synlig. Jeg fikk likevel ingen problemer, og gikk rett gjennom.
Vis hele sitatet...
Det er danske regler som gjelder på tax-freen i Danmark. Selv om de vel oppjusterte til 18 år på tobakksvarer for noen år siden, så det var kanskje for noen år siden?

Hadde tollen villet bruke tid og krefter på det kunne de tatt fra deg snusen din med loven i hånden. Men generelt gir tollerne blanke faen i så små kvantum. Uavhengig av aldersgrense. Hvertfall basert på min erfaring.
så, det eneste en 16åring på Danmarktur kan gjøre er å kjøpe alkohol mens man er der nede, så må den drikkes før hjemreise? Ikkje braa
Jeg var på danskebåten ifjor(18 atm) og jeg spørte hvordan det var med servering av sprit der, de sa at så lenge de var "fortøyd" i oslo gjaldt norske regler, men så fort de kastet loss gjaldt danske (øl & sprit 16 år)
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Jeg var på danskebåten ifjor(18 atm) og jeg spørte hvordan det var med servering av sprit der, de sa at så lenge de var "fortøyd" i oslo gjaldt norske regler, men så fort de kastet loss gjaldt danske (øl & sprit 16 år)
Vis hele sitatet...
Dette er bare tull, da det er 18år i Danmark på servering av alkohol på utesteder osv.

MEN, det er 16år på å kjøpe det i butikk i Danmark.
Så hvis båten selger til 16åringer, i baren, så bryter de både Norsk og Dansk lov.

Men jeg kan si med 100% sikkerhet på at de har ihvertfall 18års grense i baren, og det samme i taxfree butikken.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Dette er bare tull, da det er 18år i Danmark på servering av alkohol på utesteder osv.

MEN, det er 16år på å kjøpe det i butikk i Danmark.
Så hvis båten selger til 16åringer, i baren, så bryter de både Norsk og Dansk lov.

Men jeg kan si med 100% sikkerhet på at de har ihvertfall 18års grense i baren, og det samme i taxfree butikken.
Vis hele sitatet...
var i danmark for 1 måned siden , på inngangs døra på ene diskoteket jeg gikk forbi , stod det 16 år... og noen fjortiser som var drita fulle travet ut å inn..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
var i danmark for 1 måned siden , på inngangs døra på ene diskoteket jeg gikk forbi , stod det 16 år... og noen fjortiser som var drita fulle travet ut å inn..
Vis hele sitatet...
Trenger ikke nødvendigvis å være servering selv om det er et diskotek, kan jo ha vært en slags ungsomsklubb?
Sitat av Genuinity Vis innlegg
Trenger ikke nødvendigvis å være servering selv om det er et diskotek, kan jo ha vært en slags ungsomsklubb?
Vis hele sitatet...
så at dem drakk øl der inne, stod skilt med øl priser utenfor

stod også 18 eller 20 år på masse andre steder
Etter det dere skriver her så får jeg ikke kjøpt på danskebåten, ikke kjøpt på taxfree, men kun i Danmark, å den må jeg drikke opp før jeg skal hjem igjen.. Så jeg prøver igjen: Er enkelt og greit den eneste muligheten som 16åring på Danmarktur å kjøpe alkohol mens man er der nede, så må den drikkes før hjemreise?
Sist endret av Teddybe4r; 21. oktober 2011 kl. 11:09.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Eller kjøpe i Danmark og satse på at tollen ikke stopper deg. Også et alternativ.