Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4052
Jeg har ett lite spm ang det å flytte utenlands, ser det har vært noen tråder her i det siste.. Jeg om en kompis har vurdert å flytte utenlands for å komme oss vekk fra alt her hjemme og Norge. Nå står vi litt fast på hvor og håpet noen her kunne hjelpe og her er noen av kriteriene.

-Sommer året rundt ( varmt )
-Billig å leve der, mat, leie etc.
-At dem forstår engelsk og det er mulig å jobbe i landet og klare seg med engelsk.
-Ikke alt for vanskelig å komme inn å jobbe/leve der.
-Generelt åpen for det meste av andre ting.
vell, kor er utenlands?, kina? svergie?
white?'s Avatar
Trådstarter
Hvor utenlands? det er nettopp det jeg prøver å få svar på nevnte også at det måtte være sommer året rundt
ville selv at satset på Thailand.
Om man drar til Thailand har man jo 3 måneders visum, så man må vel få oppholdstillatelse i så fall.
white?'s Avatar
Trådstarter
Ja det Var evnt planen. Vet ikke hvordan dette lar seg gjøre i feks thailand, noen som vet? Vanskelig ?
Tror det er smutthull i det visum-systemet. Syns jeg har hørt en plass at man kan bare bra over grensen til nabolandet i en liten periode for så å dra inn til Thailland på nytt visum. Mulig jeg er på ville veier her, men nevner det bare...
Sitat av amber Vis innlegg
Tror det er smutthull i det visum-systemet. Syns jeg har hørt en plass at man kan bare bra over grensen til nabolandet i en liten periode for så å dra inn til Thailland på nytt visum. Mulig jeg er på ville veier her, men nevner det bare...
Vis hele sitatet...
Korrekt, det holder med å dra ut av thailand en tur, for så å dra rett tilbake.
Så det vil funke fint å kjøre over grensa, spise is(!!!) for så å kjøre tilbake.
Dere har misforstått det samme som alle andre som stemmer frp i år:
Om det er grisebillig å kjøpe mat/drikke/husleie i et land, så er lønningene tilsvarende like lave - og plutselig er det ikke like billig.
Sitat av white? Vis innlegg
-At dem forstår engelsk og det er mulig å jobbe i landet og klare seg med engelsk.
Vis hele sitatet...
Dette kravet er veldig vanskelig, og med resten av krava fullstendig umulig.

Norge er rett og slett blant de ytterst få landene i verden det ikke er spesielt vanskelig å få seg jobb i. Uten utdannelse kan dere bare glemme å få arbeidsvisum til noe som helst sted (med hederlig unntak av arbeidsferie i Australia, som er omtrent eneste muligheten for dere). Det pleide å være mulig å få seg jobber på hostell/hotell, men nå skal man ha rimelig flaks for å få til noe som helst. Er dere skikkelig utadvendte og kule går det ann å skaffe seg bartenderjobber noen steder, men mistenker at dere ikke hadde posta på den måter her hvis det var aktuellt.

Det er rett og slett jævli mange mennesker i verden, og uten å kunne noe brukelig er dere screwed. Voksne folk kødder ikke når de sier at utdannelse er viktig.


Uansett, skal dere bare være turister er det ikke noe problem. Turistvisum til så godt som alle land i verden kan fornyes ved å stikke inn og ut. Georgia tilbyr forøvrig sjarmenendes nok 1 års turistvisum.
Kypros sammen alle de andre partysvenskene.... De er jo i EU så du trenger vel ikke visum en gang :-)
Sitat av white? Vis innlegg
-Ikke alt for vanskelig å komme inn å jobbe/leve der.
.
Vis hele sitatet...
Hva slags utdannelse har dere? Med mindre dere er utdannet lege, ingeniør eller noe slikt så vil jeg si at dere kan glemme det..
Hvor langt har dere lyst til å flytte? Du kan prøve å søke jobb hos kundeservice for xbox i Irland, vet de trenger flere folk

Ah, så ikke kravet om sommer året rundt
Sist endret av bamsegutt; 22. august 2011 kl. 10:29.
Karibien?
Her er det godt og varmt, men innenfor rimelighetens grenser.
Prisnivået utenfor de verste turiststrøkene er også meget lave.
På mange av de karibiske øyer snakker de utmerket Engelsk
Jobbsituasjonen vet jeg ikke så mye om, men dere klarer sikkert å få tak i en rimelig godt betalt jobb innen turistbransjen.

Evt. ville jeg tenkt på India. En økonomi i enorm vekst, og masse arbeidsplasser skapes hver dag. Varmt er det, og engelsk snakker de nesten alle!
Sitat av synthetic Vis innlegg
Korrekt, det holder med å dra ut av thailand en tur, for så å dra rett tilbake.
Så det vil funke fint å kjøre over grensa, spise is(!!!) for så å kjøre tilbake.
Vis hele sitatet...
Det betyr også at 100,000 NOK er veldig mye i deres valutta. Sparer man opp til 100k så kan man greie seg helt greit.
Har vært i Thailand på ferie, og det er virkelig et land jeg skulle ønske jeg kunne bo ja.
Er jo mange nordmenn som bor og jobber nedi der. Oppsøk noen av dem og forhør deg litt da vel?
Ingen som vet det bedre enn dem om hvordan tingenes tilstand er og hvordan det er å bo nedi der.
Dere kan jo se på Spania da Når jeg var i Malaga / Calahonda så var det 0.01% som det var muligheter å snakke hele setninger med. Blir litt sånn;

"You.. Drive Malaga?"

Så om du er god i Engelsk så er det nok muligheter for at du kan få deg jobb i et eller annet turistbyrå / taxi sentral..
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Har vært i Thailand på ferie, og det er virkelig et land jeg skulle ønske jeg kunne bo ja.
Er jo mange nordmenn som bor og jobber nedi der. Oppsøk noen av dem og forhør deg litt da vel?
Ingen som vet det bedre enn dem om hvordan tingenes tilstand er og hvordan det er å bo nedi der.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at gjennomsnittlig månedslønn i Thailand ligger på under to tusen kroner ikke sant?
Hør med charterselskaper om det er behov for reiseledere el. på et av deres reisesteder. Så på "undercover boss Norge" at star tour sliter med å få norsk-talende reiseledere på sine hoteller rundt om
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Du er klar over at gjennomsnittlig månedslønn i Thailand ligger på under to tusen kroner ikke sant?
Vis hele sitatet...
Fullstendig klar over at alt nedi der er billig, men at de nedi der tjener like dårlig ja.

Men alle de "utenlandske" som bor i Thailand klarer seg, så da skulle jeg gjort det og.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Dere kan jo se på Spania da Når jeg var i Malaga / Calahonda så var det 0.01% som det var muligheter å snakke hele setninger med. Blir litt sånn;

"You.. Drive Malaga?"

Så om du er god i Engelsk så er det nok muligheter for at du kan få deg jobb i et eller annet turistbyrå / taxi sentral..
Vis hele sitatet...
Spania, med sine 20% arbeidsledige, er sikkert utrulig interessert i å ta i mot hvem som helst som "bare har lyst til å komme seg vekk." Arbeidsgivere i Spania står helt sikkert i kø for å ta imot fremmedarbeidere uten språkkunnskaper, erfaring eller utdannelse.
Sist endret av Mith; 22. august 2011 kl. 11:59.
white?'s Avatar
Trådstarter
Mye bra svar her!
Ingen av oss har noen spesiell utdanning men er veldig utandvente etc og hadde ikke hatt no problem med bar/utested eller lignende.. Det vanskelig er vel å komme inn og få lov til å jobbe der, resten skal vi nok kunne klare.
Vi er begge klar over at man ikke blir rik av dette men heller ikke det som er meningen med det.

Er glad i steder som hawaii , thailand etc litt mer exotisk, palmer , fine strender osv osv..
Har planer om å leve livet og da bryr jeg meg egentlig fint lite om hva jeg jobber med.

Begge skal ha med seg ca 100k hver altså 200.000kr
Sist endret av white?; 22. august 2011 kl. 12:05.
Sitat av Kyosa79 Vis innlegg
Fullstendig klar over at alt nedi der er billig, men at de nedi der tjener like dårlig ja.

Men alle de "utenlandske" som bor i Thailand klarer seg, så da skulle jeg gjort det og.
Vis hele sitatet...
Ja, men de har enten en eller annen veldig attraktiv utdannelse eller så er de uføretrygdet
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ja, men de har enten en eller annen veldig attraktiv utdannelse eller så er de uføretrygdet
Vis hele sitatet...
Støtter denne uttalelsen, især etter å ha sett den dokumentaren om en gjeng som henger der. Alternativ 3 her er at de driver bordell, der målgruppen er nordmenn.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Karibien?
Her er det godt og varmt, men innenfor rimelighetens grenser.
Prisnivået utenfor de verste turiststrøkene er også meget lave.
På mange av de karibiske øyer snakker de utmerket Engelsk
Jobbsituasjonen vet jeg ikke så mye om, men dere klarer sikkert å få tak i en rimelig godt betalt jobb innen turistbransjen.

Evt. ville jeg tenkt på India. En økonomi i enorm vekst, og masse arbeidsplasser skapes hver dag. Varmt er det, og engelsk snakker de nesten alle!
Vis hele sitatet...
Snart smeller det i India, fraråder alle å dra dit nå.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hør med charterselskaper om det er behov for reiseledere el. på et av deres reisesteder. Så på "undercover boss Norge" at star tour sliter med å få norsk-talende reiseledere på sine hoteller rundt om
Vis hele sitatet...
Dårlig betalt og lange dager, men det er nok den beste muligheten..
Hawai kan du egentlig bare glemme, da det er en Amerikansk stat, og det vil være like vanskelig å få lovlig opphold der som i resten av USA. Har dere en tilstrekkelig egenkapital? Uten det så er det bare å glemme hele greia.
jeg ville vurdert å se etter jobb før dere drar ned til et tilfeldig land. tror det ville vært lettest å få jobb i UK, australia, New Zealand eller india. uten utdanning så er det generelt lite jobber. kan ikke bare jobbe i kassa på kiwi under palmene.

de snakker jo engelsk i noen land i karibien, men tviler på at jobbmulighetene er store der. ingen vil nok ansette to "bortskjemte" utlendinger til å jobbe på åkeren når de har nok av innfødte som er vant til slikt arbeid.

jeg ville nok anbefalt å se til australia og new zealand.
white?'s Avatar
Trådstarter
Klar over det gidder ikke satse på USA engang.. har som sagt 200k

Jepp, vurdert australia, min mor har noen slektninger der nede også.
Om du har så mye penger så kan du jo ta deg en langtidsferie på ett par mnd først og se om det er rette greia for deg? På denne tiden hadde du kanskje klart å skaffe deg noen kontakter også med litt social engineering.
white?'s Avatar
Trådstarter
Nja Var det da ^^ vurderte å "flytte" for å se hvordan det er. Greia er vel at vi begge vil bort herfra av personlige og div andre grunner.
Norge er ett av de beste landene å bo i. Om dere har så jævlig med egenkapital så kan dere vel prøve en annen by i Norge
noen mnd først?
Hva med stavanger? Lett å få jobb, høy lønn, fine strender, etc.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hva med stavanger? Lett å få jobb, høy lønn, fine strender, etc.
Vis hele sitatet...
Feiler på punktet "Sommer hele året".
Heldig hvis man får sommer i det hele tatt her i Stavanger
Sitat av synthetic Vis innlegg
Korrekt, det holder med å dra ut av thailand en tur, for så å dra rett tilbake.
Så det vil funke fint å kjøre over grensa, spise is(!!!) for så å kjøre tilbake.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, det vil si delvis stemmer ikke.
For et par år siden var dette mulig, men dagens praksis så må man jukse litt for å få det til.

Idag får man 30 dager visum når man kommer til Thailand ved fly, dra man over grensen med buss er det 15 dager.
Etter max 90 dager innen 180 dager så må man være ut av Thailand i 90 dager.

Det finnes div metoder som gjør at man kan få lengre visum, har du en arbeidsplass med noen ansatte kan du få arbeidsvisum har du ikke det kan du begynne på skole i Thailand( tror det er 2-3 timer 2 ganger i uken)
Da få man 1 års visum, og denne skolen kan du gå på i mange år.

Man får ikke jobb i Thailand hvis en vanlig Thaiperson kan gjøre denne jobben, er du rørlegger,elektriker osv glem det.
Språklærer,drive en bar er det mest vanlige.
Også mange som driver med dykkerkurs ol
Ytterst få klarer å leve av å drive en bar hele året.

En dag skal jeg bo i Thailand, det er målet.
Lykke til
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Hawai kan du egentlig bare glemme, da det er en Amerikansk stat, og det vil være like vanskelig å få lovlig opphold der som i resten av USA. Har dere en tilstrekkelig egenkapital? Uten det så er det bare å glemme hele greia.
Vis hele sitatet...
eg meiner Noreg og USA er med i dette NATO greiene som skal gjere det litt enklere??
Sitat av Marzzh Vis innlegg
eg meiner Noreg og USA er med i dette NATO greiene som skal gjere det litt enklere??
Vis hele sitatet...
Du har missforstått totalt. Å få opphold i USA er ganske vanskelig og det vil ikke hjelpe at Norge og USA er med i "dette NATO greiene"...

Fin illustrasjon:
http://operatorchan.org/t/arch/src/t...us_citizen.jpg
Sist endret av Halalgeir; 22. august 2011 kl. 23:25.
Ser du ikke vurderer USA, men Hawaii er til å anbefale!