Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5258
Hei, alle freaks.

Har en liten tanke jeg har lyst å luftet blant dere.
Har lest litt om jule historen vår. Jeg vil fortelle dere hva jeg har kommet fram til.

Julaften: Er dagen vi feirer jesus fødsel, har jeg fått fortalt av min bestemor. I nyere tid har det heller blitt mere en familie tradisjon, med gaver, kos & glede.

Jeg er ingen kristen person, holder med ingen religon. Men feirer jul, rett og slett på grunn av det er blitt en fin tradisjon.

Men så liker jeg også historie. So, let's begin.

Jesus: Folk har kommet fram til at jesus var 33.5 år når han døde. I bibel står det at han døde I “the passover meal” - Som er et annet ord for påskemåltid. Påsken som vi vet er rundt Mars/April.
La oss da regne litt. Hvis jesus døde I en alder av 33.5 år, I påsken, da vil dette også fortelle oss at om 6 måneder hadde jesus blitt 34år. Seks måneder fra Mars/April = September/Oktober.

Konklusjon: Jesus ble ikke født I Desember. Men hva er det da vi egentlig feirer på julaften?

Nimrod: En menneske hersker av det gamle Babylon, født 25. Desember.
Slenger inn et par quotes:

“Nimrod married his own mother, whose name was Semiramis.
After Nimrod's death, his so-called mother-wife,
Semiramis, propagated the evil doctrine of the survival
of Nimrod as a spirit being. She claimed a full-grown
evergreen tree sprang overnight from a dead tree stump,
which symbolized the springing forth unto new life
of the dead Nimrod. On each anniversary of his birth,
she claimed, Nimrod would visit the evergreen tree
and leave gifts upon it. December 25th, was the birthday
of Nimrod. This is the real origin of the Christmas tree."
-The Plain Truth About Christmas
by David J. Stewart | December 24th, 2005
Vis hele sitatet...
"The real origin of Christmas goes back to ancient
Babylon. It is bound up in the organized apostasy
with which Satan has gripped a deceived world these
many centuries!** In Egypt, it was always believed that
the son of Iris (Egyptian name for "Queen of Heaven")
was born December 25th. Semiramis also bore the title
"Queen of Heaven" - and she was Nimrod's mother.
Paganism celebrated this famous birthday over most
of the known world for centuries before the birth
of Christ."
-The Plain Truth About Christmas
by David J. Stewart | December 24th, 2005
Vis hele sitatet...
Noen andre som har lest noe om dette?
Hva syns du? Bullshit? Interessant? Del din mening.
Sist endret av eRixn; 11. juli 2011 kl. 17:27.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Irrelevant. Man får gratis ting.
Vis hele sitatet...
Også? Om 10 år skal sikkert du gi bort masse gratis. Med andre ord: Ikke gratis.

Bibelen er bare oppspinn uansett, lyver om alt. Jeg feirer jul bare fordi det er tradisjon, hyggelig og god middag. Har ikke en skjit med Jesus å gjøre.
Det startet ikke med jesus Det var vel egentlig romerne som feiret midtvinter. Står endel om det på nettet.
Etter hva jeg har skjønt så la kristendommen helligdagen sin over den.
I Europa har de kjent til solhvervene siden steinalderen og holdt kontroll på de med store stående steiner, hvorav noen finnes enda. Vi vet helt sikkert at de feiret solens gang over himmelen i bronse alderen. Dette har vært veldig viktig i landbruket, det og kunne vite når på året man er i forhold til når man skal så bla. Midtvinters når sola snur slakter vi grisen og holder fest, herfra blir det bare lysere, husk de har sikkert hatt tøffe vintre her i gamle dager uten strøm eller brøyta veier.

Når kristendommen kom lyktes de ikke med å stanse hedenske feiringer, så de gjorde de til sine. Derfor er kristendommens viktigste person født på den for hedningene viktigste dagen
Vikingene feiret jul lenge før norge ble kristnet, men dette var en "hednisk" julefeiring som ikke hadde spesielt mye med religion å gjøre:

Vi vet ikke særlig mye om julefeiringen i norrøn tid, men det er god grunn til å tro at jula i hedensk tid, i alle fall delvis, bygde på offer- og grøderikdoms- tanken. Arbeidet med jorda ble betraktet som en hellig handling og forskjellige forestillinger om magi knyttet seg både til vekstprosessen og til innhøstingen, og selve vekstkraften ble oppfattet som en vette. En mener at en fruktbarhetsfest var del av det som er blitt vår julefeiringen, blant annet kan skikken med å sette ut julenek være en rest av gammel fruktbarhetsmagi. I følge folketroen var julen en fest som var knyttet til jorddyrkingen.

Trolig er julen feiret når slaktedyra var feitest, da kornet var ferdig tresket og alle høstens sysseler var avsluttet. Dette tidspunktet har ingenting med "midtvinter" å gjøre. Selv om tidspunktet kan ha variert noe i ulike deler av Norden, falt jólefeiringen inn under den vest-nordiske kalendernes andre vintermåned - ýlir.

En hadde da høstet inn det en sådde om våren, og bur og kister var fulle av mat som skulle vare gjennom vinteren. Ved denne festen ble juleølet signet til árs ok friðar - dvs. skåle for vekst, grøde, godt år og fred i videste forstand.

Denne hedenske rituelle øldrikkingen levde videre i kristentid, slik vi kan lese i kristenretten i den eldre Gulatingloven og tilsvarande påbud i den eldre Frostatingloven, hvor lovene viser oss at det er snakk om flere fester og at julefeiringen begynte på et tidligere tidspunkt enn i dag.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.arild-hauge.com/uke.htm
gentleman #1
ViceR's Avatar
25. desember er, om jeg ikke husker feil, vintersolverv. Dette er noe de "digga" i gamle egypt, og kristne hadde det jo for seg at det var kult å stjele tradisjoner fra andre.
420' FY
eRixn's Avatar
Trådstarter
Sitat av ViceR Vis innlegg
25. desember er, om jeg ikke husker feil, vintersolverv. Dette er noe de "digga" i gamle egypt, og kristne hadde det jo for seg at det var kult å stjele tradisjoner fra andre.
Vis hele sitatet...
I følge wiki er det 21, 22 Desember.
Vi feirer jul i Norge fordi det er en del av kulturarven vår. Julen har hatt mange betydninger i forskjellige religioner. I dag feirer det store flertallet av nordmenn julen utelukkende fordi den er kulturelt betinget.
Svarer før jeg har lest tråden:
vi feirer jul fordi vi som samfunn føler behov for et regelmessig tidspunkt der familie, kos og ro står i fokus. Dette tidspunktet har vi av praktiske årsaker slått sammen med en gammel tradisjon. De som ikke føler det samme behovet, dropper det også naturligvis. Funker fint det, synes jeg.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg

Bibelen er bare oppspinn uansett, lyver om alt.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic men bibelen lyver ikke om alt, manger historier som er sanne der.
Og at jesus sto opp fra di døde er ikke en av dem.
F.eks 40 års vandringen i sinai(?)ørkenen.

On topic : Trodde alltid det var pga jesus jeg. Men tok vist feil der
Jeg er ikke religiøs, men jeg anser meg som muslim. Jeg vet at mange kristne feirer jul for å hygge seg litt sammen og ha det litt sosialt med familien eller slektninger.

Jeg har en onkel som feirer jul og han har invitert meg til jul, men jeg har takket pent nei. Jeg bruker å kjøpe gaver til de minste i familien min, fordi jeg vet at ungene på skolen kommer til å spørre dem hva dem fikk til jul :P

Et tilsvarende begivenhet for muslimer er Id og feires etter at fastemånden ramadan er over. så til dere Kristne og muslimer ha en riktig God jul og Id Mubarak.
Folk vil tjene penger, og de klarer det ved å utnytte tradisjoner ved å gjøre tradisjonene materialistiske.
Både Jul og St Hans kommer ca 2 døgn etter sommer og vintersolverv.

Opphavet til Jul finner du neppe i bibelen men i bl a Norge, her er en liten forklaring på engelsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Yule
Jeg husker jeg har sett en film om dette en gang, og så vidt jeg husker så er det ingen som vet når Jesus ble født. Det er viktig å huske at Jesus ikke fikk mange tilhengere før etter sin død. Og når da folk fortalte historier om han så ble de overdrevet. Blant annet derfor Jesus kunne gå på vann og helbrede blinde. Så å da legge Jesus sin bursdag til en av de mørkeste dagene i året, ville symbolisere at han kom til jorden på det mørkeste, og tok med seg lyset og skulle bringe oss mot sommeren, eller en bedre fremtid.

Nå må jeg få understreke at jeg ahr tatt alt dette fra eget hode, men jeg mener jeg har sett en film om det en gang.

selv feirer jeg jul fordi jeg syns det er en koselig tradisjon med familie og venner!
Det du skriver høres tilforlatelig ut, men dersom man leser i bibelen skal man visstnok finne data som tilsier at han er født i oktober en gang.
Sist endret av fxxked; 12. juli 2011 kl. 16:05.
når man har brukt hele forbanna året på å dyrke jorda, mølle kornet, stelle og fø og gjete dyra, hogge ved, vedlikeholde huset og utstyret, kanskje drenere deler av dyrket mark, og hundre andre små oppgaver, da er det søren meg bare rett og riktig at man spiser et stort måltid og drikker det beste ølet når alt er fikset. I slutten av desember faller alle brikkene på plass med tanke på arbeidet og man kan senke skuldrene i godstolen.

At man skal synge om jesus er bare fjas, og gaver til flere tusen kroner er bare et resultat av overflodsamfunnet.
greit nok at folk klager på forbrukersamfunnet og den økende grad av materialisme på dager som valentinsdag, farsdag, morsdag, halloween og de andre wallmartpåfunnene, men la julaften være i fred, den er i en helt annen klasse en de andre dustedagene.. det er kooooos med pakker og god mat, eh?

men, står det noe som helst sted i bibelen at man skal feire 24.desember/kristi fødsel/julaften/hedensk fruktbarhetsfest?
Veldig mange guder og gudinner er angivelig født på 25. desember. Vi feirer jul fordi vikingene hadde en vinterfest den 24. desember. Når landet ble kristnet modifiserte de kristendommen sin jul til å passe med det vikingene allerede var vant til, dermed begynte vi å feire "jul" den 24. desember.

Jul for meg har ingenting med kristendom å gjøre. Det er en fin tradisjon.
Sist endret av Grix; 12. juli 2011 kl. 18:30.
Sitat av Grix Vis innlegg
Veldig mange guder og gudinner er angivelig født på 25. desember. Vi feirer jul fordi vikingene hadde en vinterfest den 24. desember. Når landet ble kristnet modifiserte de kristendommen sin jul til å passe med det vikingene allerede var vant til, dermed begynte vi å feire "jul" den 24. desember.

Jul for meg har ingenting med kristendom å gjøre. Det er en fin tradisjon.
Vis hele sitatet...
Nei, vi feirer jul 24. desember fordi den katolske kirke la det til den dagen fordi romerne hadde en hedensk feiring av en solgud da. Hele verden feirer ikke jul på 24/25 desember fordi vikingene her i Norge feiret en gud da.
Sist endret av nikons; 12. juli 2011 kl. 18:36.
Så sommersolverv og vintersolverv er ikke hedensk nok for deg?
http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw

Solen snur og dagene blir lysere?
Isaac Newton er født den 25 des, let's just go with that
Sitat av Essi Vis innlegg
Tulling. Bibelen oppspinn? tenk deg om a, dust!
Vis hele sitatet...
Tenk deg om før du velger å omtale andres meninger og syn på den måten a, dust!
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av Essi Vis innlegg
Tulling. Bibelen oppspinn? tenk deg om a, dust!
Vis hele sitatet...
Bibelen er for det meste oppspinn. GT er jo bare vås, og NT ble jo satt sammen ~300 e.Kr. av evangelier skrevet av mennesker som hadde en helt egen, og guddommelig oppfatning av Jesus.
420' FY
eRixn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Adebisi Vis innlegg
Er det ikke Coca Cola som eier rettighetene til Julen? hmmmm
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall Coca Cola som vinner på jule reklamene
Jeg hater julen fordi det er religion høytid, noe som jeg har ikke overs til!
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Det er ihvertfall Coca Cola som vinner på jule reklamene
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall Coca Cola som har skapt den julenissen som alle kjenner så godt, i rødt og hvitt. Så sånn sett er ingen brus mer julebrus enn Coca Cola.
Sitat av Eplekjekk Vis innlegg
Det er ihvertfall Coca Cola som har skapt den julenissen som alle kjenner så godt, i rødt og hvitt. Så sånn sett er ingen brus mer julebrus enn Coca Cola.
Vis hele sitatet...
Dette er en myte. En seiglivet en sådan.
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Litt offtopic men bibelen lyver ikke om alt, manger historier som er sanne der. (...) F.eks 40 års vandringen i sinai(?)ørkenen.
Vis hele sitatet...
Vel..
Sitat av Wikipedia
The archaeological evidence of the largely indigenous origins of Israel is "overwhelming," and leaves "no room for an Exodus from Egypt or a 40-year pilgrimage through the Sinai wilderness."[21] For this reason, most archaeologists have abandoned the archaeological investigation of Moses and the Exodus as "a fruitless pursuit."[22] A century of research by archaeologists and Egyptologists has found no evidence which can be directly related to the Exodus narrative of an Egyptian captivity and the escape and travels through the wilderness,[18] and it has become increasingly clear that Iron Age Israel - the kingdoms of Judah and Israel - has its origins in Canaan, not Egypt:[23][24] the culture of the earliest Israelite settlements is Canaanite, their cult-objects are those of the Canaanite god El, the pottery remains in the local Canaanite tradition, and the alphabet used is early Canaanite.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Exodus#Archaeology
Sitat av nikons Vis innlegg
Nei, vi feirer jul 24. desember fordi den katolske kirke la det til den dagen fordi romerne hadde en hedensk feiring av en solgud da. Hele verden feirer ikke jul på 24/25 desember fordi vikingene her i Norge feiret en gud da.
Vis hele sitatet...
Jo. Men andre kulturer kan ha andre historier knyttet til julen, det vet jeg ikke. Vår jul stammer hvertfall fra vikingene.

http://www.viking.no/e/info-sheets/norway/e-skedsm.htm
Sist endret av Grix; 12. juli 2011 kl. 22:17.
Sitat av Grix Vis innlegg
Jo. Men andre kulturer kan ha andre historier knyttet til julen, det vet jeg ikke. Vår jul stammer hvertfall fra vikingene.

http://www.viking.no/e/info-sheets/norway/e-skedsm.htm
Vis hele sitatet...
En tekst skrevet av elever fra videregående skole uten andre kilder er ikke noe god kilde for meg.
Jul er på 24 desember fordi mange hedenske guder hadde fødselsdag da, men det er spesifisk den romerske solguden som er grunnen, ikke en norrøn gud.
Sist endret av nikons; 12. juli 2011 kl. 22:36.
Sitat av Grix Vis innlegg
Veldig mange guder og gudinner er angivelig født på 25. desember. Vi feirer jul fordi vikingene hadde en vinterfest den 24. desember. Når landet ble kristnet modifiserte de kristendommen sin jul til å passe med det vikingene allerede var vant til, dermed begynte vi å feire "jul" den 24. desember.

Jul for meg har ingenting med kristendom å gjøre. Det er en fin tradisjon.
Vis hele sitatet...
Nei, de hadde ikke sin vinterfest den 24. Desember. Det blir så dumt å svare på trådstarters spørsmål når man egentlig ikke vet.

Jesus fødsel ble nok lagt til samme datoen som da kultmedlemmer av mithraskulten hadde sin høytidsdag.
Legg merke til at det i Stor-Britannia blir kalt Christmass, mens i Norge jul. Stor-Britannia ble tidligere kristnet mens i Norden og Norge tok det lengre tid. Derfor kan det være at høytiden har beholdt sitt navn for den hedenske feiringen. Foreksempel lot kirken i Norden la nydøpte få slakte sine dyr i kirken som offer. Fordi man skjønte at det kunne ta tid for folk å omstille seg til den fremmede religionen fra midt-østen.

Spiser nissen grøten vi setter ut til den ?
Dette er spor av gamle tradisjoner der man satte ut mat til ånder/forfedre. Senere ble dette til nissen.

Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg hater julen fordi det er religion høytid, noe som jeg har ikke overs til!
Vis hele sitatet...
Julen hater deg også pågrunn av din dårlige rettskriving.

Sitat av ViceR Vis innlegg
25. desember er, om jeg ikke husker feil, vintersolverv. Dette er noe de "digga" i gamle egypt, og kristne hadde det jo for seg at det var kult å stjele tradisjoner fra andre.
Vis hele sitatet...
Dette digget de nok mange steder enn i Egypt også. Hvorfor stjelte kristendommen tradisjoner ? Jo, fordi dyrkelsen av Yahwe skulle kunne aksepteres overalt i verden. Enten det var en landsby i midtøsten eller i et avsidesliggende fjordsamfunn i Norge.

Sitat av ViceR Vis innlegg
25. desember er, om jeg ikke husker feil, vintersolverv. Dette er noe de "digga" i gamle egypt, og kristne hadde det jo for seg at det var kult å stjele tradisjoner fra andre.
Vis hele sitatet...
Men juleblotet ble ikke holdt ved vintersolverv. Det ble holdt på midtvinterdagen.

Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
når man har brukt hele forbanna året på å dyrke jorda, mølle kornet, stelle og fø og gjete dyra, hogge ved, vedlikeholde huset og utstyret, kanskje drenere deler av dyrket mark, og hundre andre små oppgaver, da er det søren meg bare rett og riktig at man spiser et stort måltid og drikker det beste ølet når alt er fikset. I slutten av desember faller alle brikkene på plass med tanke på arbeidet og man kan senke skuldrene i godstolen.
Vis hele sitatet...
Og om vinteren kunne mange veier bli stengt av været, så derfor holdt man en stor fest så man fikk sosialt samvær med nærliggende samfunn så vinteren skulle bli overkommelig.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Bibelen er for det meste oppspinn. GT er jo bare vås, og NT ble jo satt sammen ~300 e.Kr. av evangelier skrevet av mennesker som hadde en helt egen, og guddommelig oppfatning av Jesus.
Vis hele sitatet...
GT er masse spådommer, historier osv pluss en hel del lover og regler. 90% av reglene ble forkastet i kristendommen grunnet jesus ofret seg selv for menneskene og tok all skyld. I GT står det for eksempel at man skal blåse i et geitehorn hver morgen, sånt som dette er vås, og det er kristendommen enig i. NT er ikke skrevet på 300 e.Kr. men redigert da, alle evangelistene levde på Jesu tid og tekstene de skrev er fortsatt med. Sjekk fakta før du kommer med sånt.

Er btw ikke kristen, men fakta er fakta
Jul (fra norrønt jól [1] eller jólablót, engelsk yuletide) er den opprinnelige, hedenske feiringen av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel. Den kristne juledagen er 25. desember. Når Den gresk-ortodokse kirke feirer jul den 6. januar, er det ikke fordi de regner at Jesus ble født en annen dato, men fordi de fremdeles bruker den julianske kalender som har hatt flere skuddår enn i vår gregorianske og derfor ligger 13 datoer bak vår. Etter at vi sløyfer skuddårsdagen i 2100 øker forskjellen, og den gresk ortodokse jul vil da falle på 7. januar. I Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember.

http://no.wikipedia.org/wiki/Jul


Har nynorsk wikipedia forsvunnet? Husker jeg leste en mer omfattende artikkel om samme emne på nynorske wikipedia for litt over 6 måneder siden.
Sitat av Martinzky Vis innlegg
GT er masse spådommer, historier osv pluss en hel del lover og regler. 90% av reglene ble forkastet i kristendommen grunnet jesus ofret seg selv for menneskene og tok all skyld. I GT står det for eksempel at man skal blåse i et geitehorn hver morgen, sånt som dette er vås, og det er kristendommen enig i.
Vis hele sitatet...
Matteus 5:17-18:
Sitat av Bibelen
17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd.
Vis hele sitatet...
Sitat av Martinzky Vis innlegg
NT er ikke skrevet på 300 e.Kr. men redigert da, alle evangelistene levde på Jesu tid og tekstene de skrev er fortsatt med. Sjekk fakta før du kommer med sånt.
Vis hele sitatet...
Sjekke fakta sier du? Man vet ikke hvem som skrev de fleste bøkene i NT. Ta for eksempel evangeliet etter Matteus, som sannsynligvis ble skrevet mellom år 70 og år 100 av en ukjent forfatter. Forfatteren av evangeliet etter Lukas og Apostlenes gjerninger er sannsynligvis også skrevet av en anonym kristen som ikke var øyenvitne til noe av det som ble skrevet. Forfatterne av de andre bøkene i NT er stort sett også ukjente, og flere er sammensatt av mange forskjellige småskriverier. Så kanskje du selv må sjekke fakta?

http://en.wikipedia.org/wiki/Authors...#New_Testament