Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4420
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Har seg slik at jeg fikk beslaglagt en del hardisker som politiet har "speilet". Fikk alt tilbake dagen etter saken ble henlagt. Det jeg lurer på nå er:
Har politiet lov og holde på den speilet kopien og evt hvor lenge? Finnes det noen regler når det blir slettet eller kan jeg kreve det slettet?
Hør med jussbuss
Jeg prøvde å søke etter litt informasjon om emnet men fant lite, du sier jo at saken er henlagt så i teorien er den ikke løst og kan i enkelte tilfeller bli gjenopptatt ved en senere anledning og da ville det vært dumt om de hadde kastet mulige fellende bevis.

Fant en artikkel som handler om temaet http://www.vg.no/nyheter/innenriks/k...et/a/23600383/

Det ser ut som at det er litt opp til hvert enkelt politidistrikt hvordan disse rutinene blir utformet jeg ville kanskje kontaktet noen som jobber med juss som door145 sier for å få ett kvalifisert svar.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil tro det lureste du kan gjøre er å stilt og rolig gi mest mulig f.

Se på det på denne måten: Når du ser et "gjennomkjøring forbudt"-skilt, hva betyr det da?

Jo, det betyr at her er det en grei og populær snarvei som du kan ta.

Og forteller du politiet at du vil helst at de sletter det du har på harddisken din fordi det er ikke noe viktig der men du ser helst at de sletter det fordi du vil jo ikke at det skal ta opp noe plass i systemene deres og de trenger ikke å undersøke hva som ligger på speil-bildet for det er ihvertfall ikke noe viktig...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil tro det lureste du kan gjøre er å stilt og rolig gi mest mulig f.

Se på det på denne måten: Når du ser et "gjennomkjøring forbudt"-skilt, hva betyr det da?

Jo, det betyr at her er det en grei og populær snarvei som du kan ta.

Og forteller du politiet at du vil helst at de sletter det du har på harddisken din fordi det er ikke noe viktig der men du ser helst at de sletter det fordi du vil jo ikke at det skal ta opp noe plass i systemene deres og de trenger ikke å undersøke hva som ligger på speil-bildet for det er ihvertfall ikke noe viktig...
Vis hele sitatet...
Det er feil vinkling på problemstillingen, grunnen til at jeg ikke ville ønsket at andre har mine data er jo, vel, fordi det er mine data. Ikke nødvendigvis at det er så kriminelt det som ligger der.

Om jeg setter det på spissen ønsker jeg ikke at noen skulle ha sett bilder av pikken min som skal dokumentere virkning av ymse penispumper.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Om jeg setter det på spissen ønsker jeg ikke at noen skulle ha sett bilder av pikken min som skal dokumentere virkning av ymse penispumper.
Vis hele sitatet...
Ser den.
Men da kan du jo bare si det til dem, "Jeg vil helst ikke at dere skal se bilder av den erigerte penisen min som jeg har pumpa opp"?

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk ransakelse, var å fortelle hvor esken min med anal-plugger lå, og fortelle at det var ikke noe annet oppi den esken. Sånn, bare for å stresse dem og få dem til å ønske seg en annen plass litt kjapt.

Men det er meg og du er deg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser den.
Men da kan du jo bare si det til dem, "Jeg vil helst ikke at dere skal se bilder av den erigerte penisen min som jeg har pumpa opp"?

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk ransakelse, var å fortelle hvor esken min med anal-plugger lå, og fortelle at det var ikke noe annet oppi den esken. Sånn, bare for å stresse dem og få dem til å ønske seg en annen plass litt kjapt.

Men det er meg og du er deg.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke jussen i dette og aner ikke hva du skal si, jeg bare poengterer at det finnes gyldige ikke kriminelle årsaker til å ha ett privatliv. Det er en grunn til at DLD ikke gikk igjennom

Jeg ville definitivt ha sjekket der analpluggene lå om jeg hadde vært snut, er bare så rart å nevne på dette midt under en ransakelse, hvis ikke du ønsket de skulle klå på anusen din da.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg kan ikke jussen i dette og aner ikke hva du skal si, jeg bare poengterer at det finnes gyldige ikke kriminelle årsaker til å ha ett privatliv. Det er en grunn til at DLD ikke gikk igjennom
Vis hele sitatet...
Joda, men politiet er ikke enige og beslag er beslag.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Jeg ville definitivt ha sjekket der analpluggene lå om jeg hadde vært snut, er bare så rart å nevne på dette midt under en ransakelse, hvis ikke du ønsket de skulle klå på anusen din da.
Vis hele sitatet...
Nei jeg ville bare finne tonen og rote litt med hodene deres, jeg.
Forskjellig oppi der som jeg aldri klarte å finne plass til.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Joda, men politiet er ikke enige og beslag er beslag.
Vis hele sitatet...
Og for den grunnen: Jeg kjenner ikke jussen i hva som skjer etter henleggelse, send dem en mail og spør, er ikke ulovlig det. Eller vent på en medfreak, men er en grunn til at jussforumet er long gone.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Forskjellig oppi der som jeg aldri klarte å finne plass til.
Vis hele sitatet...
Høres så bra ut
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg

Noe av det første jeg gjorde da jeg fikk ransakelse, var å fortelle hvor esken min med anal-plugger lå, og fortelle at det var ikke noe annet oppi den esken. Sånn, bare for å stresse dem og få dem til å ønske seg en annen plass litt kjapt.

Men det er meg og du er deg.
Vis hele sitatet...
Hvilken verden lever du i? Ikke ett politi ville blitt "rota i huet" av det, i så fall få. Jeg hadde sett på deg som en raring og sjekka esken.

Til Ts: ring de å hør. Det er så enkelt som det i første omgang.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Relevant Vis innlegg
Hvilken verden lever du i? Ikke ett politi ville blitt "rota i huet" av det, i så fall få. Jeg hadde sett på deg som en raring og sjekka esken.
Vis hele sitatet...
Jo, men da ser de på meg som en "raring" og en harmløs idiot og ikke et ondt geni som spinner mitt djevelske renkeverk. Eller hva det heter.

Alltid en fordel å bli oppfattet som idiot.
Sjekk datatilsynet. Kanskje noe info hos de om politiets oppbevaring av data.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Har seg slik at jeg fikk beslaglagt en del hardisker som politiet har "speilet". Fikk alt tilbake dagen etter saken ble henlagt. Det jeg lurer på nå er:
Har politiet lov og holde på den speilet kopien og evt hvor lenge? Finnes det noen regler når det blir slettet eller kan jeg kreve det slettet?
Vis hele sitatet...
Så du har bevist at du trenger det i jobbsammenheng? Det er eneste måten e-tjenesten/kripos gir deg tilbake utstyr, og da skal du være heldig. Og alt av dataustyr blir sendt sørover, og det tar et par uker bare før de får harddiskene dine fysisk tilgjengelig.
Sist endret av Hoarse; 16. februar 2017 kl. 23:14.
Sitat av Hoarse Vis innlegg
Så du har bevist at du trenger det i jobbsammenheng? Det er eneste måten e-tjenesten/kripos gir deg tilbake utstyr, og da skal du være heldig. Og alt av dataustyr blir sendt sørover, og det tar et par uker bare før de får harddiskene dine fysisk tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Det står at diskene ble levert tilbake dagen etter at saken ble henlagt. Står ingenting om hvor lang tid det tok.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Har seg slik at jeg fikk beslaglagt en del hardisker som politiet har "speilet". Fikk alt tilbake dagen etter saken ble henlagt. Det jeg lurer på nå er:
Har politiet lov og holde på den speilet kopien og evt hvor lenge? Finnes det noen regler når det blir slettet eller kan jeg kreve det slettet?
Vis hele sitatet...
Politiet gjør som de vil uansett.
En henleggelse er bare at saken ikke kan behandles Pga prioritet eller bevis.
Men de harddiskene var det jo ikke noe galt med så lite sannsynlig at de vill finne noe mer beviser på den.
Advokat føde spør du meg.
Det avhenger av hvorfor saken er henlagt; er den henlagt som "Intet straffbart forhold" skal det beslaglagte materiale tilbakeleveres eller destrueres. Er saken derimot henlagt på grunn av kapasitet eller mangel på bevis kan materialet oppbevares til foreldelsesfristen utløper.