Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 6723
Jeg bare lurte på, finnes det faktisk noe som billigprodukter i Norge? Tenker på f. eks elektronikk, merkeklær osv.

En kjapp tur på Ebay så ser jeg at (i dette tilfellet) en iPhone SE 64GB koster ca. 3700, mye billigere enn i Norge. Men naturligvis så blir det såpass dyrt å importere den til Norge at det ikke lønner seg å kjøpe akkurat den telefonen.

Jeg vet om Norwegian Outlet som selger merkeklær til en lavere pris, men hvorfor ser man aldri lignende opplegg for (f. eks) elektronikk? Er det virkelig sånn at hvis billigste X koster 4999,- på prisjakt, så går det ikke an å skaffe X til billigere enn 4999,- i Norge (med mindre man skal ha brukt)?
Sist endret av DCH; 18. september 2016 kl. 12:46.
Jeg tenker at vis man er litt sparsommelig med pengene sine så kjøper man ikke: iphone, merklær etc.
Kloke ord Fuglern +1.
Joda det går å kjøpe billigere varer enn du finner på prisjakt.
Om du ser at det er penger å spare feks ved å handle fra polen så kan du bestille varene levert til sverige også henter du dem der selv. Null mva og null tull.
Kinavarer og varer fra utenfor EU hjelper lite å bestille til sverige men varer fra virker.

Når det gjelder merkeklær og elektronikk så er det relativt greie priser her til lands. Feks en iphone får du ikke veldig mye billigere i EU. Samme med kjente merkeklær.
Eller om du tenker på risiko og stress med å handle feks elektronikk fra Polen så lønner det seg kanskje ikke. Noen penger sparer du, men du mister også reklamasjonsretten vår på 5 år.
Sist endret av frtoretang; 18. september 2016 kl. 13:38.
Norge har veldig billig elektronikk sammenlignet med andre land allerede. To ting trekker dog prisen opp for forbrukerne; (a) svært forbrukervennlige reklamasjonsrettigheter og (b) relativt høy mva.
DCH
Trådstarter
75 4
Sitat av Fuglern Vis innlegg
Jeg tenker at vis man er litt sparsommelig med pengene sine så kjøper man ikke: iphone, merklær etc.
Vis hele sitatet...
Jo, det er sant. Dårlige eksempler jeg kom med, men det er typiske dyre ting som jeg kom på.

Mente ikke bare elektronikk og klær, tenkte på alt fra bildekk til kjøkkenutstyr og ting imellom. Finnes det noen allmenn løsning på å få tak i (nye) ting billigere, uten å spare penger/kuponger og vente til X artikkel blir gammel nok til å falle i pris?
Ønsker også svar på dette her!
Selv om man ikke får ny iPhone til en vennlig pris, så er det fortsatt mange fine budsjett modeller av andre merker. Vil si du får relativt lite for mye når du handler Apple. Ikke er skjermen eller høyttaleren (!!) på iphone særlig kurante heller. Finnes mange bedre alternativ blant Huawei og denslags.
Også har man jo alltids Clas Ohlsson, f.ex. Mye billige greier der med helt OK kvalitet. Ihvertfall kjøkkenutstyr og greier for hjemmefiksing på lavt nivå.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Norge er en av de billigtse landene i Europa når det gjelder elektronikk. Se heller etter gode tilbud hos Elkjøp, Lefdal osv.
Polen er har faktisk akkurat samme priser på elektronikk som i Norge om ikke dyrere.

Sjekk https://mediamarkt.pl/ Polens største elektronikkjede. Hvis du dobbler den polske valutaen får du prisen i kroner

Når det gjelder merkeklær så synes jeg selv det ikke er så fett, fordi man må ha en hest på piquéen?
Sjekk outleten til zalando.no. Der får du kule og fete designerklær til utrolig billig penge hvis du leter litt.
Du får f.eks desginer t-skjorter der til 90-120 kr som du ellers ville betalt 400 kr for på kjøpesenteret.
ikke dra ut på byen. Kjøp i Sverige og drikk hjemme
Jeg kjøper det meste av klær på Fretex. Det gjelder å bruke mye tid og gå i gjennom alle stativene systematisk. Ofte finner jeg helt nye plagg blandt de brukte. Nå er ikke jeg så veldig opptatt av merker, men det er gøy å finne en dyr bukse til 89kroner.
De pengene jeg sparer på klesbudsjettet bruker jeg på mine hobbyer.
Klem fra Betty
Som mange andre må jeg stemme i på at Norge har relativt lave priser på elektronikk. En tv tilbud på Elkjøp går kjeden ofte i null, eller taper penger på. Dette er selvsagt bevisst markedsføring og Elkjøp baserer seg først og fremst på volum. Elkjøp vil i tillegg alltid overgå prisen i lokalmarkedet så lenge du har med deg tilbud fra konkurrent. Nå var det ikke meningen å drive reklamering for Elkjøp, de har utvilsomt flere tvilsomme praksiser. Men hva angår pris på mobil, tv, lyd og data er det ofte små marginer.
En ting dere må huske på når det gjelder kjedene er at de svært sjeldent kjører kampanjer på nye modeller. Veldig ofte er det fjorårets eller året før der modellene som er på kampanje kom ut. Ikke at det betyr allverden men mtp på at innen elektronikk så skjer utvikling forholdsvis raskt så kan det være greit å tenke på. Feks i forhold til 4K. Kjedene tar også inn store partier av "bomskudd produksjoner". Der en produsent feks har klønet det til med feks tanke på innganger og utganger. Kjøpte feks selv en 4K tv som ikke var mulig å se 4K på. Fordi den hadde gammel standard på HDMI port tror jeg det var. Løsningen jeg fikk skissert var å kjøpe en en "spesialdel" til 2-3000 som hadde nyere hdmi porter. *tullinger*

Leverte selvsagt tilbake TV'n. De kjedene er noen luringer innimellom. Og regner ikke med at de stoppet salget av den TV'n. De opplyste nok neppe heller om at den ikke kunne vise 4K.
Sist endret av frtoretang; 19. september 2016 kl. 16:13.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
En ting dere må huske på når det gjelder kjedene er at de svært sjeldent kjører kampanjer på nye modeller. Veldig ofte er det fjorårets eller året før der modellene som er på kampanje kom ut.
Vis hele sitatet...
Dette føler jeg stemmer dårlig med min erfaring fra kjeder. På Elkjøp var det stort sett kun nyttårssalget som inneholdt fjorårets modeller, da med svært gunstige priser for å bli kvitt dem. Dette gjelder da spesifikt tver. Det som derimot skjedde var at man rebrandet tver. Eksempel på dette var da Elkjøp opprettet merket Sandstrøm. Dette var noe ordentlig lureri. Disse tven var bygget på restelageret til samsung. Det vil si fjorårets ledpaneler. Men siden de var bygget inneværende år var de teknisk sett årets modell. Kjøper man derimot fra kjente merkevarer skal de være årets modell.
Lurker since -05/04
Nemizz's Avatar
Hvorfor handler du ikke elektronikk på Ebay? I svært mange tilfeller skriver selgeren på en lavere verdi enn det som er oppgitt, uten at du gjør noe. Det er selgers ansvar at deklarasjonen er korrekt, så det burde ikke være noen legale problemer. Sender du selger en hyggelig melding og spør om han kan skrive en lav verdi på pakken, gjør han stort sett det. Unntakene er ofte store butikker på ebay. Etter min erfaring har dette fungert i 39/40 tilfeller. Handler stort sett fra UK, pga ok priser og ofte raskt levering. Dersom du ikke har noen etiske problemer med dette, kjør på.
Er du gjerrig går du for en Huawei eller lignende, ikke iphone.
Om du går og forhører deg med elektronikkbutikkene i nærheten av deg når det ikke er andre kunder, har de mest sannsynlig returnerte telefonmodeller som bare ligger og støver på hylla fordi det somregel er så ufattelig lite å tjene på å selge mobiler uansett at det å sette ned prisen enda mer ville gjort at de gikk i tap. De ligger bare og støver ned og om du ikke er alt for kresen kan det hende du finner deg et veldig godt alternativ til en iPhone. Ikke forvent at det er masse penger å spare, somregel taper butikkene allerede penger på å selge mobilen til deg for den prisen de gjør, men om du er hyggelig har de mulighet til å selge deg mobilene som uansett ikke gir penger inn i kassa ved å ligge der.

En kamerat av meg jobber for elektronikkbutikk, og da jeg hadde dårlig råd ga han meg en fin androidtelefon til en veldig god pris. Jeg kjøpte forsikring på den i tillegg, for det er faktisk penger i kassa og da er selgerne plutselig mer medgjørlige. Om du har mulighet til å kjøpe en ikke forseglet mobil (med samme garanti og like fin som ny), binde deg til et billig abonnement og i tillegg kjøper forsikring kan du få en veldig god pris. Anbefaler deg som sagt å gjøre dette når det ikke er andre folk i butikken, sånn at du kan få en ærlig og god tone med selgeren. Snakk åpent om at du kan kjøpe forsikring hvis du sparer penger på det og sjongler litt tall med han, samme med abonnement.

Igjen, det er ikke masse penger på spare på dette, så om du virkelig skal være gjerrig kjøper du brukt. Om det sjeldent har skjedd noe galt med telefonene dine uansett er det jo mye bedre å kjøpe en brukt en enn å kjøpe ny. Eneste forskjellen blir jo garantitiden og slikt.

Med tanke på merkeklær tror jeg nok litt av greia med merket er at det skal koste penger, og så fort det ikke er status å eie det lengre er det bare nok et tilfeldig merke. Titt litt i butikker som selger ålreite klær du kunne tenke deg til en god pris. New Yorker har jo mye kult, og er billig. Weekday er ikke superbillig, men jeg føler de har en finesse over seg du vanligvis må ut med mye mer for.
Sist endret av psychenaught; 23. september 2016 kl. 18:53.