Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5667
Hei.

Jeg skal snart begynne oppussinga,
Prøvde og google litt, men ettersom jeg ikke er helt sikker på hva det heter, så er jeg usikker på hva jeg skal lete etter.

Men jeg har hørt det finnet noen gulvlister som en kan legge strømledning i (vanlig 230V) og deretter trekke opp til stikkontakt.
Ettersom det er åpent anlegg nå, så hadde det vært en genial måte og skjule kabelen på uten og måtte bygge alt inn i vegg.

Selvsagt må godkjent elektriker gjøre dette

Noen som kjenner til dette/har erfaring?

Tusen takk for svar
Jeg regner med det er fordi det er en betongvegg du har? I alle andre tilfeller vil det svare seg både økonomisk og tidsmessig å trekke et rør i veggen. Evt dersom det er mur(eller hva som helst) frese et spor og legge det i rør før du smeller på en helt vanlig list?
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg regner med det er fordi det er en betongvegg du har? I alle andre tilfeller vil det svare seg både økonomisk og tidsmessig å trekke et rør i veggen. Evt dersom det er mur(eller hva som helst) frese et spor og legge det i rør før du smeller på en helt vanlig list?
Vis hele sitatet...
Så du mener altås at det er er bedre å først rive av veggplatene, deretter borre hull i reisverket, og så trekke et rør og til slutt trekke ledere gjennom røret før du må sette på plater igjen, enn å smelle opp en list som maks må kappes en 4-5ganger på veien og legge en kabel inni?
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Så du mener altås at det er er bedre å først rive av veggplatene, deretter borre hull i reisverket, og så trekke et rør og til slutt trekke ledere gjennom røret før du må sette på plater igjen, enn å smelle opp en list som maks må kappes en 4-5ganger på veien og legge en kabel inni?
Vis hele sitatet...
Ja, det mener jeg, dog ikke med den fremgangsmåten du presenterer. Dersom han freser et spor i veggen under listhøyde, vil en elektriker enkelt legge et trekkrør og trekke kablene i dette. Så kan han bruke vanlige lister som matcher øvrige. Billigere, enklere og penest å se på.
Jeg brukte en helt vanlig hvit føringskanal 10x50mm. Det ble både rimelig og pent. Måtte dog jukse med litt akryl i overgangen til døren.
Du kan bruke IKEA lister. Det står ikke i på info siden om dem, men ser du på monteringsanvisning ser du at du kan legge en kabel under.

Byggmax solgte for en liten stund siden lister fra Orca Decor (hvor man også kan skjule kabler bak) men ser ut som at har sluttet. du kan evt. høre med Byggdekor AS om det er noen andre forhandlere som selger de samme listene (tenker da på SX122, SX125, SX118, SX138)