Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5611
Nå er det en stund siden jeg har postet noe her i denne delen av forumet så jeg prøver meg med et par bilder jeg er fornøyd med selv mtp. komposisjon og redigering, selv om jeg har eksperimentert litt mtp. sistnevnte.
Derfor hadde det vært greit å få noen tilbakemeldinger på dette.









Ta det som det er
12 3
Kjempeflotte bilder! Er ingen fotoekspert men i mine øyne var disse bildene ganske fascinerende og flotte! Keep up the good work!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Litt dårlige lysforhold da dette bildet ble tatt, men jeg syns ikke det gjør så mye etter at det ble ferdig redigert.


Dritkule bilder Knask! Hvor er nordlyset tatt?

Litt uheldig med lysforurensningen
Sist endret av The Riddler; 17. mai 2016 kl. 16:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Dritkule bilder Knask! Hvor er nordlyset tatt?

Litt uheldig med lysforurensningen
Vis hele sitatet...
Takk.
Alle bildene er tatt i Farsund.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Dette er vel mitt første forsøk på å få til et bra bilde av melkeveien:

Litt kjipt med skyene nederst, men likefullt et flott bilde!

Hva slags utstyr, teknikker etc. er brukt?
Kjempebra bilde, ja!

Har du tatt dette bildet nå nylig? Var ikke klar over at vi kunne se melkeveien såpass godt enda.
Takk, greit å høre at dere liker bildet nå som jeg syns jeg begynner å få dreisen på det selv.

Bildet ble tatt natt til søndag og består av fem bilder på totalt 500 mb som er stacket sammen og behandlet i både lightroom og PS.
Exif: 30 sek., F2.8, ISO 3200 med Canon 6D og 14 mm Samyang.

Teknikkene som ble brukt foruten stacking, er vanlige globale justeringer som dehazing, økt kontrast og clarity, selektiv fargekorrigering og noen dodge/burn-layers som ble brukt for å fremheve melkeveien og øyene i forgrunnen - og for å tone ned himmelen. Deretter justerte jeg gjennomsiktigheten på lagene til jeg syns det så greit ut.
Nydelige bilder du legger ut her på forumet. Jobber du som fotograf eller er det en hobby?
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Nydelige bilder du legger ut her på forumet. Jobber du som fotograf eller er det en hobby?
Vis hele sitatet...
Takk!

Nei, jeg jobber ikke som fotograf, men jeg har sekken med utstyr stående klar sånn at jeg i all hast kan røske den med meg hvis jeg får alarm om at det blir nordlys - eller hvis jeg ser at det blir lovende forhold for fotografering av nightscapes.
Deretter prøver jeg meg bare fram til jeg er fornøyd.

Mesteparten av bildene jeg kommer hjem med er bare søppel, men noen ganger er jeg heldig og og finner et par emner jeg syns jeg kan jobbe videre med i i LR eller PS
- og noen av de bildene har jeg postet her.
Sitat av Knask Vis innlegg
Takk!

Nei, jeg jobber ikke som fotograf, men jeg har sekken med utstyr stående klar sånn at jeg i all hast kan røske den med meg hvis jeg får alarm om at det blir nordlys - eller hvis jeg ser at det blir lovende forhold for fotografering av nightscapes.
Deretter prøver jeg meg bare fram til jeg er fornøyd.

Mesteparten av bildene jeg kommer hjem med er bare søppel, men noen ganger er jeg heldig og og finner et par emner jeg syns jeg kan jobbe videre med i i LR eller PS
- og noen av de bildene har jeg postet her.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner, du er ihvertfall veldig dyktig. Håper at du kommer til å legge ut flere bilder her på forumet ! Har en interesse for fotografi selv, men er ikke i nærheten så flink, tror jeg må begynne å gå med kameraet på meg slik at jeg kan ta bilder av det jeg ser oftere. Er utrolig mye en ser som en bare tenker at DET skulle jeg hatt bilde av. Går du ofte rundt med kamerabaggen?


mvh



-slappegodt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av slappegodt Vis innlegg
Jeg skjønner, du er ihvertfall veldig dyktig. Håper at du kommer til å legge ut flere bilder her på forumet ! Har en interesse for fotografi selv, men er ikke i nærheten så flink, tror jeg må begynne å gå med kameraet på meg slik at jeg kan ta bilder av det jeg ser oftere. Er utrolig mye en ser som en bare tenker at DET skulle jeg hatt bilde av.
Vis hele sitatet...
Takk, takk.

Man må egentlig bare begynne i en kant for å få dreisen på det.
Greit nok at jeg får til et par fine bilder av og til, men jeg føler på ingen måter at jeg er utlært.
Det ligger veldig mye nyttig informasjon i form av tutorials på youtube.
Både for selve fotograferingen og redigering i etterkant.
Dette har jeg lært mye av, men det er fremdeles mye å lære!

Går du ofte rundt med kamerabaggen?
Vis hele sitatet...

Tjah.. Jeg prøver å planlegge litt før jeg gidder å drasse på utstyret og det avhenger av flere faktorer:

Hvordan blir været?

Med skyfri himmel gidder jeg ikke å ha med kameraet på dagtid pga. flatt og hardt lys f.eks.

Hvor lenge skal jeg være ute?

Hvis jeg skal være utendørs lenge nok så kan jeg godt ta med meg kameraet selv om det er skyfritt på dagen.
Da blir det ofte gode muligheter for å ta litt nightscape-bilder

Er det verdt å fotografere?

Jeg gidder ikke å ta bilder av typiske turistfeller og motiver man jevnlig får i facebook-feeden.

Blir det nordlys?

For oss her i sør er det alltid stas med litt nordlys.
Blir det meldt om KP på over 5 så tar jeg med kameraet.

Er det lysforurensning?

Enkelte områder har så mye lysforurensing at jeg ikke orker å tenke på å prøve på å redigere det bort. Da blir kameraet hjemme.

Med unntak av dette bildet - som jeg faktisk har fått en del internasjonal oppmerksomhet for:




Jeg tror at det er ideèn og presentasjonen bak bildet som klaffet da jeg kalte bildet "Solar wind".
Her er det dårlige lysforhold som sagt, og personlig liker jeg ikke bildet spesielt godt heller.