Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9472
Etter å ha lest en hel del om komposisjon, landskapsfotografering osv. i tillegg til å ha sett minst 30 timer med fotoforedrag på youtube gikk jeg ut for å prøve meg på noen gode bilder.
Høyden og åpningene på skylaget gjorde at jeg antok at det kom til å bli en flott soloppgang med godt lys så jeg rigget meg til ute på et nes i havgapet og ventet.

Dette er bildene jeg ble mest fornøyd med:







På bilde nummer en prøvde jeg å bruke fargeskillet i havet som ledelinje for å rette oppmerksomheten mot midten av bildet istedenfor å få komposisjonen i henhold til reglen om det gylne snitt osv.
Det samme gjelder 1/3-regelen, men jeg syns ikke det gjorde noe ettersom fokus rettes mot et bestemt punkt - eller burde jeg fulgt reglene?


Bilde nummer to var ikke mer gjennomtenkt enn at jeg ville fange det flotte lyset, men etter hvert la jeg merke til at skyene kom til å passe godt sammen med svabergene.
Kunne gjerne hatt litt høyere eksponering på svabergene, men jeg har ikke en PS-versjon som støtter denne type RAW-filer.

Hva mener dere?
Hei.

Fine bilder.
Jeg har 2 ting jeg vil kommentere. Det første jeg ser er at horisonten er skeiv. er ikke snakk om mye, men nok til at jeg reagerer på det.
Det andre som du også nevner selv er at bildene er litt undereksponert. Dette er litt forstyrrende for øynene, da jeg ikke helt klarer å ta tak i hva jeg egentlig ser.

Vil anbefale Lightroom til å redigere bildene med. Veldig enkelt program, men det gjør jobben.
Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hei.

Fine bilder.
Jeg har 2 ting jeg vil kommentere. Det første jeg ser er at horisonten er skeiv. er ikke snakk om mye, men nok til at jeg reagerer på det.
Det andre som du også nevner selv er at bildene er litt undereksponert. Dette er litt forstyrrende for øynene, da jeg ikke helt klarer å ta tak i hva jeg egentlig ser.

Vil anbefale Lightroom til å redigere bildene med. Veldig enkelt program, men det gjør jobben.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldingene!

Hodet på stativet mitt er knekt så det er nok grunnen til at det er skjevt selv om jeg brukte den innebygde måleren i kameraet for å få det helt rett.
Dette burde jeg selvfølgelig ha sjekket før jeg postet bildet.

Meninger om hvordan jeg burde øke eksponeringen?
Ved bruk av kamerainnstillinger eller under etterbehandling?

Liker ikke Lightroom så skaffer meg heller PS CS6.


Hva syns dere om motivene forresten?
Fine bilder

Syns du bare blir bedre og bedre jeg, også liker jeg den varme tonen særlig i bilde nr 2.

Du skrev tidligere at du skulle skaffe deg EOS 6D, hvordan funker det for deg syns du?
Sitat av olavXO Vis innlegg
Fine bilder

Syns du bare blir bedre og bedre jeg, også liker jeg den varme tonen særlig i bilde nr 2.

Du skrev tidligere at du skulle skaffe deg EOS 6D, hvordan funker det for deg syns du?
Vis hele sitatet...
Mange takk!

Ja, syns det kommer seg, men er en del å gå på før bildene har noe å gjøre på skryteplassen.

Kameraet er helt fantastisk i forhold til mitt tidligere 450D, spesielt under dårlige lysforhold.
Problemet er at jeg må omstille meg fra de begrensingene jeg hadde med det kameraet til mulighetene jeg har med dette kameraet.
Uansett er jeg fornøyd mtp. at jeg bare har fått prøvd det noen få ganger til nå pga. jobb og dårlig vær.

Nå er planen å prøve på å forbedre samtlige av mine tidligere UE-bilder i tillegg til å dokumentere nye steder.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Tøffe bilder. Motivene dine er så vanlige at du skal gjøre jobben steike bra for at det skal være verdig å henge opp på veggen. Jeg synes ikke bildene dine er spesielle nok, dessverre.

For det første er de ikke interessante nok, for det andre minner de meg ikke om det jeg elsker med havet og solnedgangen, slik som sånne bilder bør gjøre.

Når jeg for eksempel ser disse bildene (som jeg nettopp fant ved et tilfeldig google-søk), så kan jeg sitte og drømme meg bort i lang tid...

Jeg anbefaler deg å prøve å ta større sjanser. Hvis du for eksempel lager en idé før du legger ut på fotosafari, der du vet hva du skal fange og nogenlunde hvilket resultat du ønsker, så tror jeg du kan få til noe bedre. Og desto mer du vet om din egen plan, desto mer du kan si om den, jo bedre tror jeg fotografiet blir til slutt.

Lykke til!

For å gi litt kritik på bildene også: Det første hadde ikke noe tydelig motiv, det virket rotete. I det andre tok den store stenen på høyre side altfor mye plass, og en altfor stor del av bildet er mørkt.
Sist endret av alltidvandrer; 18. februar 2015 kl. 19:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Tøffe bilder. Motivene dine er så vanlige at du skal gjøre jobben steike bra for at det skal være verdig å henge opp på veggen. Jeg synes ikke bildene dine er spesielle nok, dessverre.

For det første er de ikke interessante nok, for det andre minner de meg ikke om det jeg elsker med havet og solnedgangen, slik som sånne bilder bør gjøre.

Når jeg for eksempel ser disse bildene (som jeg nettopp fant ved et tilfeldig google-søk), så kan jeg sitte og drømme meg bort i lang tid...

Jeg anbefaler deg å prøve å ta større sjanser. Hvis du for eksempel lager en idé før du legger ut på fotosafari, der du vet hva du skal fange og nogenlunde hvilket resultat du ønsker, så tror jeg du kan få til noe bedre. Og desto mer du vet om din egen plan, desto mer du kan si om den, jo bedre tror jeg fotografiet blir til slutt.

Lykke til!

For å gi litt kritik på bildene også: Det første hadde ikke noe tydelig motiv, det virket rotete. I det andre tok den store stenen på høyre side altfor mye plass, og en altfor stor del av bildet er mørkt.
Vis hele sitatet...
Takk for at du tok deg tid til å kommentere!

Jeg hadde en plan, men jeg burde kanskje være mer tålmodig og heller prøve flere ganger under forskjellige omstendigheter og lysforhold istedenfor å bare dra ut en gang og ta til takke med det jeg syns er best der og da?
Personlig syns jeg motivene har et godt utgangspunkt, men kunne blitt bedre utnyttet.

Hva ser du etter i gode bilder innen denne kategorien?
Det kunne vært interessant å få flere synspunkter, spesielt fordi vi tydeligvis har så forskjellig smak.
Dette baserer jeg på våre svært forskjellige meninger om bildene i filmsnutten du linker til.
Enig med andre som har postet her.
Bildene er fine nok, men kanskje ikke enormt interessante.
Prøvde du å ta noen bilder med lenger lukkertid for å se hvordan det ble med litt mer lys?
Tror det kunne funket bra, eller kanskje til og med en blits du kunne pekt på svabergene.

Ville gjerne også kjørt på treer-regelen vertikalt, enten en tredjedel på himmelen eller på sjøen. Som det er nå er ikke horisonten helt midstilt heller, så blir litt ubalansert.
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Enig med andre som har postet her.
Bildene er fine nok, men kanskje ikke enormt interessante.
Prøvde du å ta noen bilder med lenger lukkertid for å se hvordan det ble med litt mer lys?
Tror det kunne funket bra, eller kanskje til og med en blits du kunne pekt på svabergene.

Ville gjerne også kjørt på treer-regelen vertikalt, enten en tredjedel på himmelen eller på sjøen. Som det er nå er ikke horisonten helt midstilt heller, så blir litt ubalansert.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemeldinger på komposisjonen!

Her er et litt lysere bilde:

Jeg syns ikke himmelen ble like dramatisk på dette bildet, ei heller vannet i forgrunnen.
Dessuten er vel himmelen overeksponert (Har ikke kalibrert skjermen)?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Hva ser du etter i gode bilder innen denne kategorien?
Det kunne vært interessant å få flere synspunkter, spesielt fordi vi tydeligvis har så forskjellig smak.
Vis hele sitatet...
Det kan nok godt hende. Jeg ser etter elementer som gjør fotografiet verdt å studere, og perfekt komposisjon. Det er også mye mer fascinerende å se på et fotografi som er veldig skarpt.
Når jeg drømmer om Norge, hva er da som fascinerer meg i tankene mine? Klarer man å fange det i et fotografi, så har man klart noe viktig!
Jeg har ikke stort å tilføye, men klippet ut det jeg syntes var finest fra bilde nr 2, da ble det litt mindre "inneklemt".

Sitat av Knask Vis innlegg

Jeg syns ikke himmelen ble like dramatisk på dette bildet, ei heller vannet i forgrunnen.
Dessuten er vel himmelen overeksponert (Har ikke kalibrert skjermen)?
Vis hele sitatet...
Kanskje du kunne hatt nytte av denne kombinert med en slik?

Et gradert filter ville nok vært moro også.
Takk for tipsene!
Skal se om jeg klarer å få til noe bedre neste gang.
Riktig eksponering er viktig så du ikke brenner ut i hvitt eller svart som du har gjort i dette tilfellet. Dvs at det ikke er noe å hente der i redigeringa.
En annen regel er å ikke dele et hav/horisont bilde på midten.

liker ikke regler men det har noe med opplevelsen når du betrakter bildet.
Siden du har stativ så ville jeg gått for lang lukkertid sånn at havet blir "mykere"


Stå på og lykke til!!!

Hilsen en [COLOR="Red"]Pentaxianer[/COLOR]
Frankrikes Solkonge
For landskapsbilder er graderte ND-filter gull verdt. På den måten slipper du å undereksponere bakken når lysspillet er på sitt beste. Dette 6-delssettet med dette festet skal funke til de fleste objektiver.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Prøver meg igjen!











Da jeg tok nordlysbildene brukte jeg kort lukketid med høyere ISO for å få mer bevegelse i bildet og for å unngå at nordlyset ble for "grøtete".
Er dette greit nok - eller ble det for mye støy?

Hva med motivene?
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Får dem opp i elendig oppløsning på mobilen, men vil gjerne gi en tilbakemelding. Det første og andre bildet synes jeg er bra. Jeg liker stilen. Det var fett hvordan tårnet i bildet står rett og rekker majestetisk mot himmels mens kirka heller på begge sider, men synes kanskje at beskjæringa ikke virker helt logisk, jeg vet ikke..

Andre bildet var også tøft, skulle gjerne sett det større oppløsning.

På det tredje bildet synes jeg idéen er god selv om jeg har sett det mange ganger, men belysningen virker ikke naturlig. Det er spesielt fordi gressplenen nede i venstre hjørne er opplyst som om det var dagtid.
Fine bilder, og flott postprosessering, men ganske støyete.
http://i.imgur.com/nI8z00B.png
Det første bildet kunne hatt godt av en tilt shift, kanskje du kunne prøvd å rette opp perspektivet i Photoshop?
Sist endret av The Great Catsby; 12. april 2015 kl. 19:44. Grunn: Skriveleif
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Fine bilder, og flott postprosessering, men ganske støyete.
http://i.imgur.com/nI8z00B.png
Det første bildet kunne hatt godt av en tilt shift, kanskje du kunne prøvd å rette opp perspektivet i Photoshop?
Vis hele sitatet...
Hyggelig å lese at redigeringen ble bra, spesielt mtp. utgangspunktet jeg hadde med kirken.
Det var svært dårlige lysforhold, men jeg likte motivet såpass godt at jeg tenkte at jeg kunne ta bildet og helle prøve å få til noe i PS etterpå.
Skal prøve å få orden på det du påpeker så blir det nok bra!

Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Får dem opp i elendig oppløsning på mobilen, men vil gjerne gi en tilbakemelding. Det første og andre bildet synes jeg er bra. Jeg liker stilen. Det var fett hvordan tårnet i bildet står rett og rekker majestetisk mot himmels mens kirka heller på begge sider, men synes kanskje at beskjæringa ikke virker helt logisk, jeg vet ikke..

Andre bildet var også tøft, skulle gjerne sett det større oppløsning.

På det tredje bildet synes jeg idéen er god selv om jeg har sett det mange ganger, men belysningen virker ikke naturlig. Det er spesielt fordi gressplenen nede i venstre hjørne er opplyst som om det var dagtid.
Vis hele sitatet...

Takk!

Jeg har ikke croppet bildet, men jeg er enig at det ser litt snodig ut.
Dette kommer sannsynligvis av at jeg brukte et 14mm vidvinkelobjektiv, men kan prøve ut verktøyene i PS for å kompensere litt for disse vridningene så får jeg lært meg det også.

På bilde nummer tre er plenen og veien opplyst av en kraftig gatelykt i bakgrunnen.
Bilde nr. 2 liker jeg best, men jeg liker liker hvordan du har plassert deg når du har tatt bilde nr. 3, synd det ble litt mye støy.
En annen ting med bilde nr. 3, er at veien skifter farge fra grå til gul, noe jeg gjetter at er noe som har skjedd i etterbehandlingen av bildet.
Om du gjør justeringene som er foreslått på bilde nr. 1, tror jeg det kan bli veldig bra.
Uansett fine bilder.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kan ikke komme med en profesjonell formening om bildene dine.

Alt jeg kan si: Sinnsykt fine bilder, utrolig god flyt i bildene. Likte hvordan du fikk sjøen på bilde nr #1 til å nesten se ut som tåke som "kom opp".

Fikk litt lysten på fotografi tilbake når jeg så disse. KP til deg!
Sist endret av A Goat; 30. juni 2015 kl. 02:01.
Mange takk for det.

Det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger selv om man er blitt oppmerksom på en del irriterende feil og mangler.
Jeg har nylig blitt med i en lokal fotoklubb med en del erfarne landskapsfotografer så jeg tenker at det sitter som det skal snart.

Foreslår at du kommer deg ut og knipser litt du også!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har testet ut forskjellige redigeringsteknikker i løpet av de siste månedene - og har kommet frem til en metode som jeg personlig er mest fornøyd med.
Spørsmålet er bare om det blir for mye av det gode?

Jeg var ute en tur i natt for å ta noen bilder av meteorittsvermen da jeg oppdaget at det var mulig å få frem nordlyset, men før redigering syns jeg bildene ble nokså kjedelige.

Den redigerte versjonen er bare gjort i full fart for å få tilbakemeldinger på redigeringsmetoden før jeg begynner å jobbe videre med de uredigerte bildene jeg har liggende så smådetaljene trenger dere ikke å påpeke:






▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har vært på ferie og hadde selvfølgelig med meg kameraet.

Turen gikk til Antwerpen og Rotterdam bant annet:


Togstasjonen i Antwerpen:






Centraal Station Rotterdam:



Grunnen til at bildene er i svarthvitt er hovedsaklig pga. dårlige lysforhold ettersom at bildene er tatt på dagtid - og samtidig syns jeg at bilder av interessant arkitektur ofte blir bedre i svarthvitt enn i farger.

Kom gjerne med tilbakemeldinger.