Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 937
Hei alle sammen,

Nå er det likefør det er skolestart og høstferie, å for de som har tenkt seg på HW LAN 4-8 oktober kan det være greit med litt ekstra diskplass. Dette er nettopp problemet mitt, begynner og få lite plass på 250 GB Maxtor'en min.

Jeg er heller ikke særlig fornøyd med de RAM brikken jeg har nå, så tenkte jeg kunne smelle til med det samtidig. Ettersom hovedkortet mitt støtter kun 533 mhz trenger jeg forsåvitt ikke noe høyere, men jeg har planer om og oppgradere Hovedkort og Prosessor rundt juletider. Så tenkte jeg skulle ta noen på 667 mhz.

Etter å ha googla litt, kom jeg over dette:

Seagate Barracuda 7200.10 750 GB SATA:
http://prisguide.hardware.no/product...roductId=44306

OCZ Gold GX XTC DDR2 PC2-5400 2048MB:
http://prisguide.hardware.no/product...roductId=40502

Så hva synes dere om dette? Noen med personlig erfaring?

Takk.
Sist endret av #Conex; 6. august 2006 kl. 19:56.
Du får 300GB-disker til 800,- om dagen, bedre å kjøpe tre slike og spare en tusenlapp imo. Men om du er rik og har dårlig med plass er det bare å gå for 750GB-disken.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Har 3 ledige SATA kontakter. Så har ikke lyst til og bruke opp de med det første.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av #Conex
Har 3 ledige SATA kontakter. Så har ikke lyst til og bruke opp de med det første.
Vis hele sitatet...
Da er det billigere å kjøpe et sata-kontrollerkort om 3 år når du har fyllt opp dei 3 kontaktene, enn å kjøpe 750GB disk no. Garantert. Sata-kontroller koster ~300 for kvalitetskort, og 750GB disk koster 3350. 320GB disk koster 795.
Med andre ord 4.46kr pr GB for 750GB disk, og 2.48 øre pr GB for 320GB disk...
Med andre ord kan du kjøpe 3 320GB disker (tilsammen 960GB) og bare ha brukt 2385, og dermed ha råd til raid-kontroller som er rimelig heftig...

MAO, med mindre du har ekstremt gode grunner får du meir for pengane ved å kjøpe 3x320GB og en god 4ports raidkontroller til 500. Så argumentet ditt om å ikkje bruke opp portane er mooth.
3 disker - billigere, raskere
1 stor disk - mindre varmeutvikling, lavere strømbruk, muligens mindre støy, mindre vekt

Ville personlig gått for 3 disker, men har man penga så er det grunner for å velge 1 stor også
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
3 disker: 620GB brukbar plass med 1 disk redunans. For mindre kostnad. For meg avgjer akkurat den der reknestykket mellom 1x750GB og 3x320GB...
Sitat av AnacondaS
3 disker - billigere, raskere
1 stor disk - mindre varmeutvikling, lavere strømbruk, muligens mindre støy, mindre vekt

Ville personlig gått for 3 disker, men har man penga så er det grunner for å velge 1 stor også
Vis hele sitatet...
Pluss at om du har èn stor, og den ryker, så er du fucked!
Har du tre mindre, så ha du fortsatt igjen 2/3 av alt du hadde om en ryker.
#Conex's Avatar
Trådstarter
Takk for fine tilbake meldinger fra dere.

Sitat av slashdot
3 disker: 620GB brukbar plass med 1 disk redunans. For mindre kostnad. For meg avgjer akkurat den der reknestykket mellom 1x750GB og 3x320GB...
Vis hele sitatet...
Vel jeg er ikke intresert i og kaste bort penger, sparer jeg hele 100 kroner. Går jeg heller for 3x320 GB disker.

Sitat av Grimdoc
Pluss at om du har èn stor, og den ryker, så er du fucked!
Har du tre mindre, så ha du fortsatt igjen 2/3 av alt du hadde om en ryker.
Vis hele sitatet...
Etter og tenkt litt over strømforbruk, og ser på maskinen min sånn som den er i dag. Sitter det en 480W strømforsyning. Har et ganske kraftig skjermkort, men har kuttet ut endel av kjølinga på div. komponenter pga. vannavkjøling, der sparer jo endel. Så vil nå tro at en 480W skal holde for jobben.

Jeg tar ingen sjanse og miste mange viktige private filer pga. disken krasjer.

Da ble det heller 3x320 GB.

Takk til dere i nFF som hjalp til