Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5546
Hei

Dette er en praktisk jobb der man er ute hos kunder og kjører en del. Den lønnede jobb tiden er 8-16 og overid finnes ikke.

Arbeidsgiver "krever" imidlertid overtid ved å maskere det som "fleksibilitet"?

Hovedårsaken er at man skal gjøre seg ferdig hos kunde, men arbeidsgiver betaler ikke overtid og den ekstra tiden er da ulønnet per time, sett bort fra en grunn provisjon du får for å i det hele tatt gjør jobben.

Dette har blitt godtatt i begynnelsen, men jeg undrer meg om dette er en fantastisk glub og strategisk arbeidspsykologi. Der arbeidsgiver for arbeidstaker til å arbeide mye for lite og tro at man alikevell får mye.

Håper det er noen glupinger som vil diskutere dette, syns det er kjempe interessant!


Hilsen meg
Så lenge du skriver timer ute hos kunde (Jobber du 5 timer og er ferdig 17.00, så fakturerer du jo 5 timer uansett)
Så skal du ha betalt.

Om dere løser dette med at du kommer inn 1 time senere dagen etterpå, drar 1 time tidligere på fredag eller annet, er egentlig likegyldig.

Om arbeidsgiver sier at du kun får jobbe 37,5 timer i en uke, så er det det du må forholde deg til.
Vet ikke helt hva du mener arbeidsgiver tjener på dette hvis du totalt sett i løpet av en uke / måned ikke jobber mer enn kontrakten din sier.
Merk at f.eks tillegg for overtid i følge loven slår inn etter 9 timer arbeid en enkelt dag. (Regner med at du ikke er underlagt tariffavtale.)
Generelt så er det vel kanskje greit å være litt fleksibel, så lenge det går begge veier.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge du skriver timer ute hos kunde (Jobber du 5 timer og er ferdig 17.00, så fakturerer du jo 5 timer uansett)
Så skal du ha betalt.

Om dere løser dette med at du kommer inn 1 time senere dagen etterpå, drar 1 time tidligere på fredag eller annet, er egentlig likegyldig.

Om arbeidsgiver sier at du kun får jobbe 37,5 timer i en uke, så er det det du må forholde deg til.
Vis hele sitatet...
Det kan ikke faktureres for, overtid blir ikke betalt. Dagene begynner alltid like tidlig. Slutttiden kan variere, men havner i de fleste tilfeller over 16. Dette viser seg igjen på totalt antall timer. La oss si f.eks. 201 timer på en vanlig måned. Arbeidsgiver sier ikke at man ikke skal jobbe overtid.

Sitat av dggr Vis innlegg
Vet ikke helt hva du mener arbeidsgiver tjener på dette hvis du totalt sett i løpet av en uke / måned ikke jobber mer enn kontrakten din sier.
Merk at f.eks tillegg for overtid i følge loven slår inn etter 9 timer arbeid en enkelt dag. (Regner med at du ikke er underlagt tariffavtale.)
Generelt så er det vel kanskje greit å være litt fleksibel, så lenge det går begge veier.
Vis hele sitatet...
Hei! For denne arbeidstakeren er det blitt lagt merke til. Ja, man kan være tidlig ferdig og ja, man kan være sent ferdig. Men det som er mønsteret samlet er at iløpet av en måned er det alltid jobbet mer enn det normale f.eks over 200 timer eller i gjennomsnitt over 175. Enig i at fleksibilitet er fint og ofte vinn-vinn. Men kan det å jobbe mer enn normalt, over en gitt periode betraktes som fleksibel?
Sist endret av KreativInvidual; 8. april 2017 kl. 19:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KreativInvidual Vis innlegg
Det kan ikke faktureres for, overtid blir ikke betalt. Dagene begynner alltid like tidlig. Slutttiden kan variere, men havner i de fleste tilfeller over 16. Dette viser seg igjen på totalt antall timer. La oss si f.eks. 201 timer på en vanlig måned. Arbeidsgiver sier ikke at man ikke skal jobbe overtid.
Vis hele sitatet...
Jobber du over førti timer i uka, så har du krav på overtidsbetaling etter lovverket. Det kan ikkje arbeidsgjevar definere seg vekk frå om dei ønsker. Meld deg inn i ei høveleg fagforening.

Viare er det ikkje adgang til å jobbe meir enn 200 timer overtid i året i utgangspunktet, og det bryt du jo etter relativt kort tid om du har 200-timers månader. Viare så er overtid kun lov ved kortvarige behov, og ikkje i ordinær driftssituasjon. Dvs. at det er OK at det er behov for overtid i eit par uker av og til - men ikkje 'til normalt'.
hørtes merkelig ut, der jeg jobba sist hadde jeg og kollegaene en slags policy der vi gjorde jobben ferdig dersom vi ikke måtte jobbe mer en 1 time ekstra og hadde anledning så gikk vi heller hjem en time før en av de andre dagene det passet noe som sjefen syntes var veldig ok, overtidsbetaling fikk vi dersom vi hadde samlet uke på over 37,5 arbeidstimer og det ble pålagt av sjefen at vi måtte jobbe mer en det men ikke dersom vi på eget initjativ jobbet lengre, da fikk vi bare vanlig timelønn
Sitat av KreativInvidual Vis innlegg
Det kan ikke faktureres for, overtid blir ikke betalt.
Vis hele sitatet...
Så kunden får gratis arbeid på din bekostning, eller misforstår jeg?

Si at du skal ha betalt for overtid ellers så går du klokken 16.00 hver dag uavhengig om du er ferdig eller ikke.
Når kunden er pissed og det er sjefen din sin feil får nok pipen en annen lyd.

Fagforening som nevnt over her er også ett alternativ om sjefen din gir faen.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Så kunden får gratis arbeid på din bekostning, eller misforstår jeg?

Si at du skal ha betalt for overtid ellers så går du klokken 16.00 hver dag uavhengig om du er ferdig eller ikke.
Når kunden er pissed og det er sjefen din sin feil får nok pipen en annen lyd.

Fagforening som nevnt over her er også ett alternativ om sjefen din gir faen.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan tolkes slik at kunden får ha meg der uten at jeg nødvendigvis tjener noe på dette.

Sitat av freebird Vis innlegg
hørtes merkelig ut, der jeg jobba sist hadde jeg og kollegaene en slags policy der vi gjorde jobben ferdig dersom vi ikke måtte jobbe mer en 1 time ekstra og hadde anledning så gikk vi heller hjem en time før en av de andre dagene det passet noe som sjefen syntes var veldig ok, overtidsbetaling fikk vi dersom vi hadde samlet uke på over 37,5 arbeidstimer og det ble pålagt av sjefen at vi måtte jobbe mer en det men ikke dersom vi på eget initjativ jobbet lengre, da fikk vi bare vanlig timelønn
Vis hele sitatet...
Hei!

Slik det fungerer kan man ikke "bli enige" da en ny dag har nye oppgaver som allerede er satt. Dvs at de oppgaver som har satt skal utføres, enten du er ferdig 16 eller ikke. Nevner at oppgavene er selfølgelig forsøkt tilpasset en 8-16 arbeidsdag, men tar ikke høyde for avvik.

Sitat av freebird Vis innlegg
hørtes merkelig ut, der jeg jobba sist hadde jeg og kollegaene en slags policy der vi gjorde jobben ferdig dersom vi ikke måtte jobbe mer en 1 time ekstra og hadde anledning så gikk vi heller hjem en time før en av de andre dagene det passet noe som sjefen syntes var veldig ok, overtidsbetaling fikk vi dersom vi hadde samlet uke på over 37,5 arbeidstimer og det ble pålagt av sjefen at vi måtte jobbe mer en det men ikke dersom vi på eget initjativ jobbet lengre, da fikk vi bare vanlig timelønn
Vis hele sitatet...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jobber du over førti timer i uka, så har du krav på overtidsbetaling etter lovverket. Det kan ikkje arbeidsgjevar definere seg vekk frå om dei ønsker. Meld deg inn i ei høveleg fagforening.

Viare er det ikkje adgang til å jobbe meir enn 200 timer overtid i året i utgangspunktet, og det bryt du jo etter relativt kort tid om du har 200-timers månader. Viare så er overtid kun lov ved kortvarige behov, og ikkje i ordinær driftssituasjon. Dvs. at det er OK at det er behov for overtid i eit par uker av og til - men ikkje 'til normalt'.
Vis hele sitatet...
Hei! Takk for tilbakemelding.

Dette kan sjekke ut videre. Spessielt med tanke på det du nevner om 200 timer året. Det antallet er nok ikke utenkelig å nå.
Sist endret av KreativInvidual; 8. april 2017 kl. 22:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hovedregelen om alminnelig arbeidstid er 9 timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av 7 dager, jf. arbeidsmiljøloven § 10-4(1). Her er det viktig å være klar over at "alminnelig arbeidstid" er noe annet enn "avtalt arbeidstid". En avtalt normalarbeidsdag er 7,5 timer, mens en avtalt normalarbeidsuke er 37,5 timer (fem arbeidsdager). Dermed ser vi at en arbeidstaker kan jobbe respektive 1,5 timer og 2,5 timer utover normalarbeidstiden uten at det er å anse som overtid. Disse mellomliggende timene kan karakteriseres som merarbeid og man må i utgangspunktet ha krav på lønn for disse timene. Etter loven har man imidlertid ikke krav på overtidstillegget.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forstår har du rett på lønn for de timene du jobber overtid, men ikke overtidstillegg før at etter at du har oversteget 9 timer i løpet av 24 timer, eller 40 timer i løpet av 7 dager.
Misforstår jeg?



Kilde: http://www.arbeidsrettsadvokater.no/...rtidsbetaling/
Sitat av KreativInvidual Vis innlegg

Hei!

Slik det fungerer kan man ikke "bli enige" da en ny dag har nye oppgaver som allerede er satt. Dvs at de oppgaver som har satt skal utføres, enten du er ferdig 16 eller ikke. Nevner at oppgavene er selfølgelig forsøkt tilpasset en 8-16 arbeidsdag, men tar ikke høyde for avvik.

.
Vis hele sitatet...
okei, jeg vet ikke hva du jobber med, jeg for min del var elektriker og hver dag var skjelden lik, håper det ordner seg for det er faen ikke greit og bli pålagt og jobbe overtid uten overtidsbetaling
Sitat av freebird Vis innlegg
okei, jeg vet ikke hva du jobber med, jeg for min del var elektriker og hver dag var skjelden lik, håper det ordner seg for det er faen ikke greit og bli pålagt og jobbe overtid uten overtidsbetaling
Vis hele sitatet...
Hei! Disclaimer: Jeg sier ikke at dette er min jobb.*

Dersom man har en jobb som er spessielt beskyttet av taushetsplikt er de begrenset hva man kan si.

Så dette er bare fakta som blir presantert og diskutert.

MEN .. Ja, det kan sammenlignes med elektriker, det er noe samme bransje. Direktekontakt med kunde, ferdigstillig av arbeid og montering på stedet.

Nå er du inne på det jeg spør etter. Overtiden er ikke pålagt. Pålagt overtid blir betalt. Men overtid blir "aldri" pålagt. Derav tittel "Overtid maskert som fleksibilitet". Dvs at arb.giver ber ønsker at man er fleksibel og fullfører jobben man er begynt på, som - igjen, oftere resultrer iovertid.

Så det er litt slik at, vær fleksibel, eller finn en annen jobb. Dette er en påstand og er ikke sikkert det stemmer.
står det spesifisert i arbeidskontrakten at man skal være fleksibel mtp ferdigstilling av arbeid før man tar kvelden?
Om du jobber overtid, får du da avspasere disse timene senere eller går fleksibiliteten kun en vei?
Sitat av commie Vis innlegg
Om du jobber overtid, får du da avspasere disse timene senere eller går fleksibiliteten kun en vei?
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt dette selv. Ser ingen fleksibilitet her egentlig. Bare overtid. Når skal en ta avspaseringene når en har over 200 timer pr mnd?

En arbeidsgiver kan ikke ta for gitt at de ansatte skal stå å jobbe overtid gratis, eller i det hele tatt at de ansatte går med på å arbeide så mye når kontrakten sier 7,5 arbeidstimer pr dag. Ja, da er det mye bedre å se seg etter en annen arbeidsplass, slik arbeidsgiver i utgangspunktet ønsker hvis en ikke er tilpass med det. Kanskje en får en arbeidsplass med flexitid i tillegg Og ikke bare flexi-overtid..
Sitat av commie Vis innlegg
Om du jobber overtid, får du da avspasere disse timene senere eller går fleksibiliteten kun en vei?
Vis hele sitatet...
Avspasering har aldri vært nevnt.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Forstår ikke helt dette selv. Ser ingen fleksibilitet her egentlig. Bare overtid. Når skal en ta avspaseringene når en har over 200 timer pr mnd?

En arbeidsgiver kan ikke ta for gitt at de ansatte skal stå å jobbe overtid gratis, eller i det hele tatt at de ansatte går med på å arbeide så mye når kontrakten sier 7,5 arbeidstimer pr dag. Ja, da er det mye bedre å se seg etter en annen arbeidsplass, slik arbeidsgiver i utgangspunktet ønsker hvis en ikke er tilpass med det. Kanskje en får en arbeidsplass med flexitid i tillegg Og ikke bare flexi-overtid..
Vis hele sitatet...
Akoratt, så du skjønner min forvirring. Fleksibilitet, kan vi definere det som å jobbe ekstra en dag og mindre en annen? Slik at summa sumarium blir lik.

Andre forslag?

Det er vell ikke slik at fleksibilitet defineres som " å jobbe mer"

Sitat av freebird Vis innlegg
står det spesifisert i arbeidskontrakten at man skal være fleksibel mtp ferdigstilling av arbeid før man tar kvelden?
Vis hele sitatet...
Det kan være spesifisert som at "arbeid skal fullføres dersom det er mulig og har utstyr tilgjengelig, dersom man velger å ikke fullføre og tar det dagen etterpå, blir det ikke lønnet.
Sist endret av KreativInvidual; 9. april 2017 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KreativInvidual Vis innlegg
Det kan være spesifisert som at "arbeid skal fullføres dersom det er mulig og har utstyr tilgjengelig, dersom man velger å ikke fullføre og tar det dagen etterpå, blir det ikke lønnet.
Vis hele sitatet...
Du har krav på lønn for den tida du er disponibel for arbeidsgjevar. Og ja, det er lov å gjere feil. Feil skal ikkje resultere i trekk i lønn. Om du gjer for mykje feil kan advarsel vere aktuelt, men ikkje trekk i lønn.

Så organiser deg, og rett eit lønnskrav mot arbeidsgjevar. I utgangspunktet er foreldelsesfristen 3 år på krav, så du kan krevje betaling tre år bakover i tid for ubetalt arbeidstid, gitt at du kan dokumentere det med t.d. timelister.