Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2736
Hei,

Ser etter et relativt rimelig trådløst aksesspunkt. Dette skal brukes i et fjøs, så jeg tror det helst bør ha minimum IP55 sertifisering. Foretrekker 2.4 GHz pga. rekkevidde. Noen tips? Trenger absolutt ingen avanserte funksjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp AP med ekstern antenne, og monter i eit SS316 Rittal-kabinett. IP55 vil sei at RJ45 utgår og mykje anna.

Om du vil kan eg dele et oppsett eg har som har fungert veldig bra. Ca. 10k + MVA.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for hjelpen, men det blir nok alt for dyrt. Så for meg en løsning til 1-2k. Når jeg tenker meg om, holder deg egentlig at den er relativt støttett, så IP55 blir nok litt overkill. Et annet alternativ er å installere et vanlig aksesspunkt i et innvendig rom, og bore opp et hull til en utvendig antenne (veggene er tykke betongvegger, så det fungerer nok ikke å ha antenne innendørs). Går det greit å forlenge vanlige antenner som dette?

*støvtett
Sist endret av steili; 28. mars 2017 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å forlenge antennekabler funker heilt utmerka. Stortsett alt med avtagbare antenner er RP-SMA. Antenner får du for ein hundrelapp eller to om du ikkje vil bruke dei som kjem med ruteren, men heller ha ei for veggmontering. Du bør generelt ikkje gå over to meter antennekabel, ettersom du fort får plagsomme signaltap - det er små signal det er snakk om, og høg frekvens.

Hugs at fjøs ofte har ammoniakk i lufta. Det er korrosivt for å sei det pent. Elektronikk liker korrosjon dårleg.
Sist endret av vidarlo; 28. mars 2017 kl. 16:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. d4
steili's Avatar
Trådstarter
Takk for råd og tips. Gikk til innkjøp av et billig aksesspunkt og satte det opp innendørs. Ser ut som at det faktisk fungerer bra nok, så da slipper jeg å styre med å forlenge antennene.