Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6216
Ta en titt.

Anna Owczarz Det et meg Høie som er barnelegen til Sebastian! Han døde i mine hender fordi du velsignet den helgestengningen!!! Ta frem det brevet jeg sendte deg 23.oktober hvor jeg ba deg om hjelp. Flere foreldre gjorde det samtidig! Jeg vil si deg det samme som jeg sa til mine direktører og klinikksjef- dere er total uegnede til å drive med helse! Ta haten og gå! Denne døden tilgir jeg deg aldri!
Vis hele sitatet...
Det å i seg selv helgestenge en barneavdeling på et sykehus er i min verden totalt uforståelig. Her bør føre var prinsippet være gjeldende. Når det kommer til mennesker bør deres liv behandles med største respekt og viktighet.

Mitt inntrykk, ikke bare fra denne saken, men fra også mange andre saker, og også basert på erfaringer for egen person og familie, så er det slik at man som borger i Norge ikke blir tatt seriøst, og at man ikke er mye verdt. Jeg vil si at man er ingenting verdt, for f.eks. politi og byråkratiet generelt sett.

Denne oppfatningen baserer jeg på empiri og hvordan jeg opplever å være norsk borger. Vi skal være et av verdens mest avanserte, rikeste og beste land, likevel skjer det gang på gang saker som blir blåst opp i media hvor det kommer sterk kritikk mot forhold der menneskeliv går tapt.

Bør ikke en ledelses' fremste oppgave være å lytte til de nedover i systemet, og bruke dette som et verktøy og middel til å besørge forsvarlig drift. Det er nemlig penger til det, det står ikke på det.

Om man begynte å lete etter sløseri i det norske samfunn, så ville man finne meget mange feil. Riksrevisor Jørgen Kosmo har gjentatte ganger påvist regelbrudd innen offentlig forvaltning og i departementene.

Er det for lite forlangt av Norges innbyggere at når departementene får tildelt penger, så skal lovens bokstav, som staten selv har laget, følges? Er det for lite forlangt at mennesker som sitter med fulltidsjobb kan hoppe bukk over paragrafene og lovene?

Kosmo lei av gjengangere.

Riksrevisor Jørgen Kosmo er misfornøyd med de statlige gjengangerne som får refs for store svakheter innen driften år etter år.
Vis hele sitatet...
Så, hva er det egentlige problemet? Problemet er kanskje at vi har det for godt. Vi trenger ikke være nøysomme, det kommer penger likevel. Dersom det var slik at et prosjekt til 100 millioner hadde kun 100 millioner til rådighet, og det var det, og dersom man ikke evnet å opprettholde budsjettet, så fikk man sparken og mistet inntekten sin på dagen, ville ikke det ført til mer effektivitet? Folk generelt sett er utrolig late, og gjør som regel det minimum påkrevede, så for de fleste må det incentiver til for å motiveres, eller tvinges til å gjøre sin jobb. Det beste er nok en positiv motiveringsstil, men om det fungerer, er ikke sikkert.

Men hva med ansvarliggjøring. Dette er fraværende. Dersom et departement ikke forvalter midlene sine på en tilstrekkelig måte, så må det være konsekvenser. Der det ikke er konsekvenser, så blir det heller ingen endringsadferd. Dette er enkel logikk.

Men i Norge er vi veldig snille og naive, og det å være offentlig ansatt er nesten som å sitte med en sovende pensjon. Misforstå meg rett, mange offentlige ansatte jobber så hard og pliktoppfyllende de kan, det er den gjengen som ikke gjør det som må få føle på livet at det eksisterer konsekvenser når feil begås.

Om du ser på deg selv som privatperson, om du er misfornøyd med noe, så unngår du eller endrer det du er misfornøyd med, i den grad du kan gjør dette. F.eks. om du går med en trang strømpebukse som skviser ballene dine, så tar du den av, og bruker den ikke mer. Det departementene som regel gjør er å ta den av, sende den en runde i departementet, hvorpå den får en ny betegnelse, og så tas den på på vrangen igjen. Nå er det opprinnelige problemet løst.

Er det noen av dere som er uenig i mine betraktninger? Tar gjerne synspunkter.

Forøvrig står det å lese på Høie's facebook profil:

Jeg har den største medfølelse med foreldrene som har mistet barnet sitt i Kristiansund på søndag. Dette er det verste en familie kan oppleve. Saken er også vanskelig for helsepersonellet som var involvert i behandlingen av barnet. Det er Helse Møre og Romsdal som har ansvar for at det helsetilbudet de gir er forsvarlig. Nå må vi finne ut hva som har skjedd. Det er viktig at politiet og Helsetilsynet gjør sine undersøkelser, og lytter til både helsepersonell og pårørende før de trekker sine slutninger. Når de er ferdige med arbeidet sitt, vil vi få svar på om noe kunne vært gjort annerledes, og hva vi har å lære.
Vis hele sitatet...
Er det andre enn jeg som opplever det å vise til "Helse Møre og Romsdal" som å toe sine hender? Når ble det egentlig slik at departementet med helseminister i spissen ikke hadde kapasitet, mulighet eller evne til å instruere nedover i systemet? På meg virker innlegget mest som at man går gjennom de obligatoriske bevegelser, uten større innlevelse.

I mine øyne ville det korrekte vært:

"Jeg har sviktet mitt ansvar som helseminister på en fatal og utilgivelig måte, jeg sier med dette opp ministerjobben omgående, og jeg ber dypt om unnskyldning for dette sviket jeg har påført den rammede familien".

Det inntrykket jeg sitter igjen med er at Høie er opptatt av å beholde egen posisjon, og han har også ved gjentatte anledninger kommer med uttalelser som er direkte feil. Jeg har ikke bestemte kilder å vise til nå, men den som leter eller har fulgt med i timen vil skjønne hva jeg sikter til. Kritikken er rettet mot Høie som helseminister, og grunnlaget for kritikken er et ønske om et bedre helsevesen hvor menneskene blir satt i sentrum.
Sist endret av IrritertNordman; 25. februar 2015 kl. 17:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det første som slo meg var at kan ikke leger som behandler voksne behandle barn i nødstilfeller?

Det er store avstander imellom folk i distrikts Norge, er ikke mulig at alle har alt av tilbud på "dørstokken".
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det første som slo meg var at kan ikke leger som behandler voksne behandle barn i nødstilfeller?

Det er store avstander imellom folk i distrikts Norge, er ikke mulig at alle har alt av tilbud på "dørstokken".
Vis hele sitatet...
Så lenge en avdeling er helgestengt, så er det ikke nødvendigvis like lett å tromme sammen personell for å ta seg av et nødstilfelle. Ofte trengs det gjerne flere personer med kyndig medisink kompetanse, f.eks. til å operere maskiner o.l.

Det er heller ikke snakk om at alle skal ha et tilbud på dørstokken, men i dette tilfellet er det snakk om et tilbud som eksisterte, som fagfolk advarte mot ikke burde stenges ned, men som likevel ble stengt ned p.g.a insparingstiltak.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Det første som slo meg var at kan ikke leger som behandler voksne behandle barn i nødstilfeller?

Det er store avstander imellom folk i distrikts Norge, er ikke mulig at alle har alt av tilbud på "dørstokken".
Vis hele sitatet...
Hvor skal du ta disse legene fra, da? Akutten? Leger kan ikke være på flere avdelinger samtidig, uavhengig av hvilken spesialistutdannelse de besitter. Bedre dekning krever mer personell. Hvis du vil spare utgifter ved å ha færre folk på jobb, så blir konsekvensen... færre folk på jobb! Du oppnår ingenting ved å flytte spesdialistene over på feil avdeling annet enn å flytte bort kompetansen deres bort fra en jobb de kan ogover til en jobb de ikke kan. En spesialistutdannelse noe slikt som tre eller fire år med praksis (og gjerne en doktorgrad) etter at de er ferdig utdanna som leger, så det er ikke bare å for hvem som helst å tre inn i feil stilling heller.
Jeg blir bare provosert når en lege dytter ansvaret for et dødsfall så enkelt over på noen. Forventer mer fra leger men de er bare vanlige mennesker de også.
Synes det er helt tragisk hvordan Kristiansundere og leger der oppe bruker denne saken for å drive heksejakt på Bent Høie (og dermed blande inn sykehussaken mellom Kristiansund og Molde). Får da være grenser på hvor dårlig respekt man skal vise. Ett barn er død, men man trenger ikke å rekke langfingeren på enkeltpersoner av den grunn.

Hvordan vet du at livet til barnet kunne reddes? Møre og Romsdal har mye kortere reiser i forhold til mange andre steder i Norge.

Men jeg er ikke sjokkert. Har sett mye verre derfra.
Sist endret av Lacertosus; 25. februar 2015 kl. 18:32.
høie er etter min menig en morder! han stengte et behandlingstilbud for pasienter med psykyiske lidelser som funket. pasientene ble lovet nye behandlingstilbud men har enda ikke hørt noe 1 år etter stengingen. bare noen måneder tok 2 av pasientene livet sitt..
Sist endret av criminal-ideal; 25. februar 2015 kl. 18:31.
Sitat av criminal-ideal Vis innlegg
høie er etter min menig en morder! han stengte et behandlingstilbud for pasienter med psykyiske lidelser som funket. pasientene ble lovet nye behandlingstilbud men har enda ikke hørt noe 1 år etter stengingen. bare noen måneder tok 2 av pasientene livet sitt..
Vis hele sitatet...
Da er det helt umulig og være helseminister hvis man skal få skyld for alle dødsfall som kommer av nedleggelser.

Innen helse så dør det utrolig mange mennesker.
Sitat av criminal-ideal Vis innlegg
høie er etter min menig en morder! han stengte et behandlingstilbud for pasienter med psykyiske lidelser som funket. pasientene ble lovet nye behandlingstilbud men har enda ikke hørt noe 1 år etter stengingen. bare noen måneder tok 2 av pasientene livet sitt..
Vis hele sitatet...
Hva med Molde som skulle få sitt EGET "garanterte" sykehus allerede i 2011? Hva skjedde? Jo, AGSE og hennes AP kollega ordfører Øyen fra Kristiansund fikk avbrutt dette. Champagnen ble sprettet. Kristiansund gambler og ønsker fellessykehus.

Når de da taper valget av sykehustomten (som ble valgt av utenforstående rapporter og ett styrevedtak av Helse Midtnorge, ikke Bent Høie), velger de da å peke på Bent Høie og den vanlige mannen i Moldes gater for å stå for lotteriet de selv ønsket.

Parkerer du en UR (Molde) bil i Kristiansund har du garantert riper i lakken når du skal hente den igjen. Sier du til en Kristiansunder at du er fra Molde, får du "ÆSJ!" som svar. Dette fikk jeg tilslengt også før sykehussaken, så sykehussaken er nok bare toppen av isfjellet. Kristiansunds ordfører erklærte jo krig i offentligheten mot Molde for flere år siden, så det sier jo litt om hvor vanvidd lederskapet er også.

Snakk om å ha en vridd tankegang.
Sist endret av Lacertosus; 25. februar 2015 kl. 18:45.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Jeg blir bare provosert når en lege dytter ansvaret for et dødsfall så enkelt over på noen. Forventer mer fra leger men de er bare vanlige mennesker de også.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å dytte ansvaret over på noen. Har du lest hva den aktuelle legen skrev? Dette skjedde, i kronologisk rekkefølge:
Først ville Høie redusere kapasiteten. I kraft av å være tillitsvalgt blandt legene på barneavdelingen sendte hun et brev til helseministeren hvor hun advarte om at nettopp slike ting som dette ville skje. Hun fikk et typisk politikersvar tilbake; "Vi beklager at du er frustrert, men vi bryr oss ikke." Nei, det var ikke ordlyden, men det var meningsinnholdet. Flere brev, uten resultat.
Så ble bemanninga redusert fordi legenes protester ble ignorert.
Deretter skjedde akkurat det legen hadde forutsagt, og takket være skjebnens ironi var det hun selv som fikk barnet i armene - men det var for sent. Stopp opp her littegrann og tenk over hvordan det må føles.

Nuvel, kjipt, men så langt er alt innafor hva vi må forvente i et samfunn - alle liv har en pris, alle sykehus kan ikke ha alle typer beghandling tilgjengelig hele tiden, og noen vil alltid dø før de får behandlinga de trenger. Dette er ren samfunnsøkonomi, og helseministeren valgte å prioritere på en måte som ikke kom syke barn i Kristiansund til gagns. Hvorvidt dette var en riktig beslutning eller ikke er en interessant og viktig diskusjon, men den er egentlig ikke tema for denne debatten. Her kan man i det minste argumentere for og imot og veie hensyn mot hverandre. Det vesentligste punktet er imidlertid det neste som skjedde: Etter at barnet var dødt skrev han altså dette på facebooksiden sine:
Sitat av Bent Høie
Jeg har den største medfølelse med foreldrene som har mistet barnet sitt i Kristiansund på søndag. Dette er det verste en familie kan oppleve. Saken er også vanskelig for helsepersonellet som var involvert i behandlingen av barnet. Det er Helse Møre og Romsdal som har ansvar for at det helsetilbudet de gir er forsvarlig. Nå må vi finne ut hva som har skjedd. Det er viktig at politiet og Helsetilsynet gjør sine undersøkelser, og lytter til både helsepersonell og pårørende før de trekker sine slutninger. Når de er ferdige med arbeidet sitt, vil vi få svar på om noe kunne vært gjort annerledes, og hva vi har å lære.
Vis hele sitatet...
Det var hans beslutning, og dødsfallet var en direkte konsekvens av denne. Hans første reaksjon er å 'støtte foreldrene i den tunge stunden' (*puke*) for så å følge opp med en linje om skylden for dette ene og alene er sykehusets ansvar og at politiet vil undersøke om noen av de udugelige legene der kan straffes. Dette er ganske drøyt. Fraværet av ansvar for egne handlinger er skremmende. Men det verste er mediestrategien: folk flest visste ikke at legene hadde advart om dette på forhånd, og hadde heller aldri fått vite det hvis denne legen ikke hadde klikka i vinkel slik at saken havna på førstesidene - noe som trolig kommer til å koste henne jobben. Denne saken viser ganske tydelig at det viktigste for helseministeren er å mele sin egen kake, sikre sin egen karriere 'and cover his ass from blame'. Sistnevnte ved å velte skylden over på de som er under ham i hierarkiet. Dette er ikke kvaliteter jeg forbinder med lederskap. Tvert imot, det er feigt, nedrig og - som vi nå har sett - farlig.
Nå er det vel Helse Møre og Romsdal som er ansvarlig for helsetilbudet, ikke Bent Høie, selv om han som minister sikkert kunne overstyrt de lokale helsemyndighetene, men det er jo slike ting en minister vanligvis ikke bør gjøre.

Jeg må innrømme at jeg ikke helt har fått med meg alle detaljene, men denne barnelegen sender altså brev til helseministeren hvor hun legger skylden for at et barn døde i hennes armer på nettopp ministeren.

Hun er jo barnelegen, og var til stede, jeg kan ikke helt forstå hvordan hun kan garantere at utgangen ville blitt annerledes dersom barneavdelingen var åpen?

De kom altså til sykehuset med et sykt barn fredag kveld.
En barnelege, som kjenner barnet godt, gikk tilfeldigvis legevakt og fikk gitt behandling og besluttet å rekvirere helikopter til Ålesund.
Hvorvidt det er samme barnelege som har skrevet brevet vet ikke jeg?

Ifølge familien skal de ha ventet fem timer på helikoptertransport, men helikopteret kom aldri, angivelig på grunn av konflikt med andre akuttoppdrag, noe som kan forekomme, men hvorfor ble ikke dette avklart tidligere?

Ambulansefly skal ha blitt avvist med at det krevde åpning av flyplassen, noe som vist nok ikke var mulig?

Barnelegen forsøkte da å få barnet innlagt på intensivavdelingen i Kristiansund, men denne ble opplyst å være full av pasienter.
Helseforetaket har presisert at det ble spesielt spurt om et isolat, men at dette var opptatt på det tidspunktet.

Tilstanden var altså ganske alvorlig allerede på fredag kveld, og dette barnet hadde betydelig nedsatt helsetilstand helt fra fødselen, og var operert ved rikshospitalet og hadde i flere uker slitt med infeksjoner.

Man kan jo spørre seg om hvorfor ikke barnet allerede var på sykehus?

Klokken 03 om natten på fredag skal familien ha fått tilbud om ambulansebil til Ålesund.
Dette skal verken mor eller lege ha ønsket, da man fryktet at en forverring i ambulanse ville bli vanskeligere å håndtere på Molde-ferga enn inne på sykehuset.
Før barnelegen gikk av vakt, skal de ha blitt enige om at mor skulle ta med seg barnet hjem, med tilbud om å kontakte barnelegen på legens private mobiltelefon.

Barnet var altså akutt dårlig og man ønsket ambulansehelikopter, i stedet dro man hjem ?

Fra lørdag kveld og utover natten ble barnet dårligere, med hyppig kontakt mellom mor og barnelege, nå på sistnevntes fritid.

Ved 02-tiden natt til søndag, altså et døgn senere, sørget barnelegen for å bestille taxi for familien til sykehuset, der en erfaren legevaktlege nå var på vakt.

Denne legen kontaktet Ålesund sykehus for råd, og skal da ha fått tilbud om ambulansebil.
Moren påpekte at hun ikke var lege, og av samme årsak som sist dro hun igjen hjem med barnet, som da hadde sovnet, helt utslitt.

Søndag morgen var barnelegen tilbake i legevakt.
Barnet ble da fortsatt beskrevet som blek og slapp, og barnelegen bestilte på nytt taxi til sykehuset for mor og barn.

Etter innkomst forverret tilstanden seg, og barnelegen ringte på nytt etter helikopter, men fikk denne gangen beskjed om at det ikke kunne fly på grunn av været. Det kunne ta opptil flere timer før det ble flyvær.

Barnelegen besluttet da å legge barnet inn på intensivavdelingen, der det nå plutselig var ledig kapasitet? Hvorvidt det ble i isolat eller ikke er uvisst ?

Etter hvert skal det ha blitt stilt kontrollspørsmål om det ikke var flyvær for Sea King-helikopteret på Ørland.

Slik foreldrene har fått det gjengitt, skal barnelegen da ha tatt ny kontakt med Ålesund, som så skal ha tatt kontakt med Ørland.

Ved 14-tiden landet Sea Kingen på plattformen ved Kristiansund sykehus, nesten to døgn etter barnets første besøk på sykehuset.

Helikopteret hadde imidlertid ikke vært mer enn noen minutter i lufta før gutten kollapset.

Legen om bord besluttet da å fly tilbake til sykehuset i håp om å redde barnet der, men tross intens hjerte- og lungeredning sto ikke livet til å redde.

Så sier altså klinikksjef Ove Økland for barneavdelingene i både Ålesund og Kristiansund at så akutte syke barn uansett ikke skal legges inn i Kristiansund, altså selv om barneavdelingen hadde vært åpen, de skal prinsipielt flys til Ålesund eller Trondheim hvor tilbudet er bedre.

Det store spørsmålet da er vel om det ville gått noe annerledes dersom barneavdelingen var åpen?

Barnelegen var jo tilstede, og sendte barnet hjem igjen.
Man kan argumentere med at barnet hadde blitt lagt inn dersom barneavdelingen var åpen, men det var jo åpen barneavdeling tre timers kjøretur unna, og dersom det var stor påkjenning å kjøre tre timer i ambulanse, måtte det vel være mulig å få tak i helikopteret i løpet av to fulle døgn, og hvorfor ble barnet sendt hjem dersom tilstanden var så alvorlig at man fryktet tre timer i en ambulanse?

Nå skal vel politiet og andre etterforske, men jeg kan vanskelig se hvordan Bent Høie kan holdes ansvarlig for at legen ikke fikk barnet inn på sykehus før etter to hele døgn ?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det var hans beslutning, og dødsfallet var en direkte konsekvens av denne. Hans første reaksjon er å 'støtte foreldrene i den tunge stunden' (*puke*) for så å følge opp med en linje om skylden for dette ene og alene er sykehusets ansvar og at politiet vil undersøke om noen av de udugelige legene der kan straffes. Dette er ganske drøyt. Fraværet av ansvar for egne handlinger er skremmende. Men det verste er mediestrategien: folk flest visste ikke at legene hadde advart om dette på forhånd, og hadde heller aldri fått vite det hvis denne legen ikke hadde klikka i vinkel slik at saken havna på førstesidene - noe som trolig kommer til å koste henne jobben. Denne saken viser ganske tydelig at det viktigste for helseministeren er å mele sin egen kake, sikre sin egen karriere 'and cover his ass from blame'. Sistnevnte ved å velte skylden over på de som er under ham i hierarkiet. Dette er ikke kvaliteter jeg forbinder med lederskap. Tvert imot, det er feigt, nedrig og - som vi nå har sett - farlig.
Vis hele sitatet...
Detter virker svært plausibelt, og jeg kjenner igjen taktikken som klassisk. Når stormen blåser, håper de fleste å klare seg til den er over, og for å oppnå det tas det nødvendige "grep". Det skal bli interessant om overordnende til legen stiller seg bak henne, eller om de toer sine hender i klassisk stil.
▼ ... over et år senere ... ▼
Og, til ingens store sjokk: Resultatet av tilsynsrapporten er selvfølgelig at det hele er legens skyld fordi de ikke ga forsvalirg helsehjelp og alt det der. Artikkel, og selve rapporten. Og ja, når man leser den, så ser man at flere mennesker gjorde feil, og feilene medførte at ungen avled med døden. Dersom alle de involverte hadde vært perfekte og synske, så hadde katastrofen trolig vært unngått, selv med de midlene de hadde tilgjengelige. Det e rbare det at... Leger er ikke perfekte. Ikke er de synske heller. Færre mennesker på jobb betyr mindre tid per pasient, mer overfladiske undersøkelser og lavere standard for hva som er bra nok. Det må det bli, ellers får man saker der folk dør på venterommet før de rekker å bli undersøkt. Det er ikke kult det heller. Færre folk på jobb betyr også mer stress, mer overtid og mer utslitte mennesker som er mer inklinerte til å gjøre feil. Sannsynligheten for at en feilvurdering oppstår, eller et subtilt symptom oversees er rett og slett større når politikerne økser i budsjettet. Likevel er det jo fortsatt 'legenes skyld'. De kunne jo ha gjort alt riktig denne gangen også. Man ser enkelthendelsene og skylder på legen - som nå sikkert mister autorisasjonen (sikkert til helseministerens store fryd - hun kjefta på ham på facebook og greier!) - mens lederansvaret til politikerne forbigås i stillhet. Det er jo ingen 'direkte link'. Sånn boretsett fra at de involverte personene forutsa at dette kom til å skje på forhånd, da. Jeg merker at slike affærer som dette ikke akkurat minker politikerforrakten min, altså.
Sist endret av Myoxocephalus; 16. desember 2016 kl. 20:51.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Og, til ingens store sjokk: Resultatet av tilsynsrapporten er selvfølgelig at det hele er legens skyld fordi de ikke ga forsvalirg helsehjelp og alt det der. Artikkel, og selve rapporten. Og ja, når man leser den, så ser man at flere mennesker gjorde feil, og feilene medførte at ungen avled med døden. Dersom alle de involverte hadde vært perfekte og synske, så hadde katastrofen trolig vært unngått, selv med de midlene de hadde tilgjengelige. Det e rbare det at... Leger er ikke perfekte. Ikke er de synske heller. Færre mennesker på jobb betyr mindre tid per pasient, mer overfladiske undersøkelser og lavere standard for hva som er bra nok. Det må det bli, ellers får man saker der folk dør på venterommet før de rekker å bli undersøkt. Det er ikke kult det heller. Færre folk på jobb betyr også mer stress, mer overtid og mer utslitte mennesker som er mer inklinerte til å gjøre feil. Sannsynligheten for at en feilvurdering oppstår, eller et subtilt symptom oversees er rett og slett større når politikerne økser i budsjettet. Likevel er det jo fortsatt 'legenes skyld'. De kunne jo ha gjort alt riktig denne gangen også. Man ser enkelthendelsene og skylder på legen - som nå sikkert mister autorisasjonen (sikkert til helseministerens store fryd - hun kjefta på ham på facebook og greier!) - mens lederansvaret til politikerne forbigås i stillhet. Det er jo ingen 'direkte link'. Sån boretsett fra at de involverte personene forutsa at dette kom til å skje på forhånd, da. Jeg merker at slike affærer som dette ikke akkurat minker politikerforrakten min, altså.
Vis hele sitatet...
Dette. Tilstanden i helsevesenet er helt på trynet om dagene. Helsepersonell med leger i spissen blir i praksis tvunget til å jobbe umenneskelige skift (19t "sovende" (ikke egentlig sovende) er helt standard) under uoffisiell trussel om å miste jobben. Dette er mulig fordi 50% av alle leger ansatt ved sykehus er i midlertidige stillinger, noe som gir arbeidsgiver utrolig mye makt. "Om du ikke tar 3 16timersskift på rad blir vi dessverre nødt til å gi vikariatet ditt til noen andre".
"Vi vet at arbeidsdagen din egentlig er 16 timer lang, men hvis du klokker inn mer enn 12 timer trenger du ikke komme på jobb i morgen". Parafrasering av ting jeg faktisk har hørt fra ledelsen på sykehus. Og etter en 15 timers intensiv arbeidsdag forventes det at de skal prestere på full kapasitet. Det er helt virkelighetsfjernt.

"Det å melde fra om kritikkverdige forhold i sykehuset medfører risiko for at legen ikke får avsluttet et påbegynt og langvarig spesialiseringsløp ved at ansettelsesforholdet ikke forlenges. Pasientsikkerheten i sykehus blir ikke styrket dersom ikke halvparten av legene ikke har tilstrekkelig trygghet for åpenhet og for å melde fra om avvik.

Likestillingsombudet har dokumentert at det pågår diskriminering av midlertidig ansatte i sykehus i forbindelse med foreldrepermisjon, senest i april 2014. Det gjelder leger som ikke får forlenget sitt ansettelsesforhold etter permisjon. Likestillingsombudet omtalte i 2008 sykehusene som en «versting» på likestillingsfeltet med bakgrunn i en rekke saker knyttet til leger i spesialisering." Fra kilden listet over. Og det er ikke bare leger i spesialisering som rammes heller, mangel på turnusstilling gjør at turnusleger nærmest må krige om plassene. Huff sier jeg bare.
Sist endret av Nether; 16. desember 2016 kl. 15:03.