Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1405
Har en i7 4770k jeg mistenker at blir litt i varmeste laget. Kjørte en virusscan med avg og da ble det målt over 90 grader.
Har prøvd både stock og arctic silver 5 kjølepasta, men får de samme temperaturene, så tror ikke pastaen er problemet.

core voltage: 1.161 under load. ca 0.7 idle.
Jeg har kjørt "Intel Burn Test" noen ganger og da fyker gradene fra rundt 30 til 100 på bare få sekunder.

Hva er grunnen til at prosessoren blir så varm? Vifta dundrer og går og er montert sånn som den skal. Er ikke stock-kjølern til 4770k god nok til den den skal brukes til? Vet også at haswell er varme, men det får være måte på.
Har jeg fått tidenes mest elendige chip? Kan noen anbefale meg en kjøler hvis det er vifta som er problemet?

Bruker Intel Burn Test V2 til stressing, realtemp til temperaturmåling og CPUID til å måle volt.
4770k - 3.5 ghz
MSI Z87 G45 Gaming

http://www.morkake.net/misc/varm.png

Takk
Sist endret av Beis; 29. desember 2013 kl. 13:13.
jeg har faktisk en misstanke om at sensoren til temperatur ikke fungerer. Intel skal ha en failsafe på cpuene så de slokker langt før 100 grader. Vil tippe 80-90 grader ish. Da du har nådd 100 grader da og restart pcen kjapt også sjekker du inne i bios hva tempen viser der. Tar litt tid å gå ned fra 100 grader til vanlig så.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kan nok være sensoren ja, min CPU viser alltid 126C selv med vannkjøling.
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
jeg har faktisk en misstanke om at sensoren til temperatur ikke fungerer. Intel skal ha en failsafe på cpuene så de slokker langt før 100 grader. Vil tippe 80-90 grader ish. Da du har nådd 100 grader da og restart pcen kjapt også sjekker du inne i bios hva tempen viser der. Tar litt tid å gå ned fra 100 grader til vanlig så.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg kanskje ikke stock kjøleren, men min CPU dropper ALT for fort til at dette er mulig å gjennomføre (http://grytbak.net/ffferfrf.gif) selv med en liten overklokk.

Real-temp rapporterer en rar klokkefrekvens på bildet du linka. Har du sjekka opp det andre steder? Ser dog for meg at det er speedstep eller noe.
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Da du har nådd 100 grader da og restart pcen kjapt også sjekker du inne i bios hva tempen viser der. Tar litt tid å gå ned fra 100 grader til vanlig så.
Vis hele sitatet...
Bios viser 58 grader på cpu. Finnes det noen måte å kjøre en stress test på cpu samtidig som man ser hva bios måler?
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
jeg har faktisk en misstanke om at sensoren til temperatur ikke fungerer. Intel skal ha en failsafe på cpuene så de slokker langt før 100 grader. Vil tippe 80-90 grader ish. Da du har nådd 100 grader da og restart pcen kjapt også sjekker du inne i bios hva tempen viser der. Tar litt tid å gå ned fra 100 grader til vanlig så.
Vis hele sitatet...
Cpuen slokker ikke av pcen før Cpuen er over 100 grader. Ikke under, det er "normalt" og ligge på 80-90 grader.

Jeg tipper kanskje Hk ditt har klokket opp Cpuen automatisk. Stock vifte er jo uansett fattigt mtp kjøling. Særlig hvis Hk har "turbo" på f.eks

Har du installert drivere til Cpuen din?

Intel Chipset Driver.
Sitat av Lima Vis innlegg
Cpuen slokker ikke av pcen før Cpuen er over 100 grader. Ikke under, det er "normalt" og ligge på 80-90 grader.

Jeg tipper kanskje Hk ditt har klokket opp Cpuen automatisk. Stock vifte er jo uansett fattigt mtp kjøling. Særlig hvis Hk har "turbo" på f.eks

Har du installert drivere til Cpuen din?

Intel Chipset Driver.
Vis hele sitatet...
En CPU på så høy temperatur er overhodet ikke mye "normalt" i en stasjonær maskin.

Jeg vil heller tørre å påstå at det kanskje ligger litt mangel på kunnskap å påføre kjølepasta, eller bare sensorfeil.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av laxzzi Vis innlegg
En CPU på så høy temperatur er overhodet ikke mye "normalt" i en stasjonær maskin.

Jeg vil heller tørre å påstå at det kanskje ligger litt mangel på kunnskap å påføre kjølepasta, eller bare sensorfeil.
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på hva du mener er en normal temperatur på en Cpu? En overklokket cpu med luftkjøling ligger da som regel på 80 +\- uten at det er noe farlig. Opp mot 90 er litt for varmt imo, derfor jeg satt normalt i gåseøyne, men Cpuen går et stykke over 100 før den skrur av pcen.
Ballerusk
Beis's Avatar
Trådstarter
Sitat av laxzzi Vis innlegg

Jeg vil heller tørre å påstå at det kanskje ligger litt mangel på kunnskap å påføre kjølepasta, eller bare sensorfeil.
Vis hele sitatet...
Har tenkt på det selv, skal prøve å legge på ny pasta. Pastaen gjør seg best på prosessoren? Eller på "bunnen av vifta"? Ett fett?
Har tidligere smurt på prosessoren.
Sist endret av Beis; 29. desember 2013 kl. 15:51.
Hvis du har Nvidia skjermkort kan du sjekke om ett eller annet som du bør dedikere til skjermkortet er dedikert til cpu'en. Tror det var physx (husker ikke helt), men det gjorde ihvertfall at min stock fikk over 90 grader.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Beis Vis innlegg
Har tenkt på det selv, skal prøve å legge på ny pasta. Pastaen gjør seg best på prosessoren? Eller på "bunnen av vifta"? Ett fett?
Har tidligere smurt på prosessoren.
Vis hele sitatet...
Du rensker vekk den gammle pastaen og legger en ert midt på CPu. Denne blir da presset jevnt utover av kjøleren.

Trykk på "Bygge Pc" i signaturen min så er det forklart der.