Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 11228
God kveld/natt. Jeg har hatt ett problem de siste 3-4 måndene at musa fryser seg 1-2 sek relativt random, Men det er noen regler.
Jeg føler dette problemet kom ca 2-3 måner etter jeg installerte Windows 10. lovlig pro verson

Jeg Bruker en Logitech g700 mus, dette er den 4 jeg har men de varer ca 1-2 år. da er det venstre klikk som ryker. aldri hatt andre problemer.
Jeg bruker også Logitech G810 Tastatur og ett Logitech G933 headsett.
Jeg tro selv det er noe med Logitech som gjør at dette problemet oppstår. Men


Jeg har til nå prøvd:
Forskjellige muser av andre merker, Skjer det samme da.
Formatert, både til Piratkopiert utgave og lovlig som jeg nå bruker.
Begrense installerte programmer (det hjelper noe)
Oppdatert ALT. ink bios og alt som har med MB.
Lest timevis på intervebz om lignende problemer.
Prøvd mye rar, som og endre på register filer og slette drivere.
Dette var før jeg formaterte sist.

Men har fortsatt dette problemet, Pc'en har lav temp og eneste som ikke er "nylig" oppgradert er Skjermkort.
Pc spesifikasjoner:

Kode

Prosessor: Intel(R) Core(TM) i7-6850K CPU @ 3.60GHz
Ram: Crucial DDR4 2133MHz 16GB
Hovedkort: MSI X99A GAMING 7, Socket-2011-3
Hardisk: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD
Har også 2 eldre Hdd men disse er kun montert i for øyeblikket, Ingen date går igjennom.
Power: Corsair CX750M, 750W PSU
Dette ble oppdatert 19 juni 2016

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5
Er fra 12 august 2013
Det jeg har lært er at musa aldri henger seg opp i Google Chrome. men ofte i Exprlorer og mest når jeg blar i mapper, ca 1 gang per min, ofte mindre.
Det verste er programmet Vlc der henger den deg opp vært 2-4 sek.
Før siste formatering var også Skype ett stort problem. Det er også ett problem med Spotify, ca en gang på 15-30 sek.
In game så henger den seg aldri.
I Vlc skjer det umiddelbart jeg tar pekeren over vinduet.
Det er andre programmer også, men husker ikke akkurat nå. Siden det er Vlc jeg Klikker over akkurat nå. Siden jeg går igjennom alle bilder og filmer jeg har.

Hvis noen har tips eller vet noe jeg kan forsøke så prøver jeg så si ALT.
Og Takk hvis du gadd lese hele tråden. Jeg trenger desperat hjelp.
Heipadegdaa
19 2
Hei,

Hadde et likt problem etter jeg var i routeren å åpnet noen porter til steam. Musa frøys random i 1 sec ofte. etter jeg stilte tilbake portene så har jeg ikke problemet. Formaterte pc og spill før jeg tenkte meg litt om håper du finner svaret, var temmelig lei av å feilsøke
Har du prøvd med en annen mus?
Hei.

Har du prøvd å skifte usb-port? Skjedde det samme med min mus, måtte bytte fra en usb-port bak på pcn til forran. Da funket det. (hadde ikke flere bak).
Sitat av meitemark Vis innlegg
Har du prøvd med en annen mus?
Vis hele sitatet...
Ser slik ut:

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg har til nå prøvd:
Forskjellige muser av andre merker, Skjer det samme da.
Vis hele sitatet...
Sitat av kallisti Vis innlegg
Ser slik ut:
Vis hele sitatet...
Au. Jeg trodde jeg hadde lest alt flere ganger.

Da er det ihvertfall ikke musen som er problemet, men noe annet.

Det kan være programvare som prøver å finne noe på internett, men feiler i oppslaget sitt. Har du noe backup-programvare? Dropbox etc?

Kanskje bare enklest om du gir oss en liste med programmene du har på maskinen din:

Start opp Powershell og kjør denne kommandoen:

Kode

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* | Select-Object DisplayName, DisplayVersion, Publisher, InstallDate | Format-Table –AutoSize >$home\Desktop\programmer.txt
Da havner det en tekstfil som heter programmer.txt på skrivebordet ditt.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Au. Jeg trodde jeg hadde lest alt flere ganger.

Da er det ihvertfall ikke musen som er problemet, men noe annet.

Det kan være programvare som prøver å finne noe på internett, men feiler i oppslaget sitt. Har du noe backup-programvare? Dropbox etc?

Kanskje bare enklest om du gir oss en liste med programmene du har på maskinen din:

Start opp Powershell og kjør denne kommandoen:

Kode

Get-ItemProperty HKLM:\Software\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\* | Select-Object DisplayName, DisplayVersion, Publisher, InstallDate | Format-Table –AutoSize >$home\Desktop\programmer.txt
Da havner det en tekstfil som heter programmer.txt på skrivebordet ditt.
Vis hele sitatet...
Her er fila. http://www.filedropper.com/programmer

men problemet mitt er at det er ikke random, det er ofte på spessiele vinduer, der vlc værtfall er ett stort problem.

og det virker som det kommer og går, vært bra ett par dager nå.
Det virker som om harddisken/ssd'en din kanskje henger opp resten av systemet på en eller annen måte hvis det oftest skjer når du bruker disken på en eller annen måte som f.eks explorer eller vlc
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Har mistenkt ssden men det funker jo alltid og spille?
Uvaksinert 👍
Har du prøvd i sikkermodus, evt sikkermodus med nettverk, virker den ok da?
Filen er truncated Sterol91, teksten til høyre mangler.

Har du noen events eller annet som kan peke på at noe kan relateres til dette? Fortsetter filmen eller andre ting å bevege seg så du vet med 100% sikkerhet at det er musen?
Er det noen prosesser som skyter i taket akkurat da dette skjer?
Slett alt av skjermkortdrivere og re-installer?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Filen er truncated Sterol91, teksten til høyre mangler.

Har du noen events eller annet som kan peke på at noe kan relateres til dette? Fortsetter filmen eller andre ting å bevege seg så du vet med 100% sikkerhet at det er musen?
Er det noen prosesser som skyter i taket akkurat da dette skjer?
Vis hele sitatet...
Ingen forandring i cpu eller noe annet, resten av pcen funker 100%

Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Slett alt av skjermkortdrivere og re-installer?
Vis hele sitatet...
Har akkurat formatert hele pcen.
Sist endret av Sterol91; 27. januar 2017 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har akkurat formatert hele pcen.
Vis hele sitatet...
Lager du en til tekstfil med installerte programmer og så en med kjørende programmer?

Powershell her også

Kode

tasklist >$home\Desktop\aktive.txt
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Lager du en til tekstfil med installerte programmer og så en med kjørende programmer?

Powershell her også

Kode

tasklist >$home\Desktop\aktive.txt
Vis hele sitatet...
http://textuploader.com/d19a1

http://textuploader.com/d19at

Der jeg har testet i det siste er og slette og installert nye skjerm drivere.

Skal få testet i sikkerhetsmodus også.
Du har vel ikke installert et systeminformasjons program, som for eksempel Speccy?
Kan du installere ett clean os og fyre fra usb?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av sirajuddin97 Vis innlegg
Du har vel ikke installert et systeminformasjons program, som for eksempel Speccy?
Vis hele sitatet...
Jo?...............

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Kan du installere ett clean os og fyre fra usb?
Vis hele sitatet...
Og deretter gjøre?
Sist endret av Sterol91; 31. januar 2017 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg

Og deretter gjøre?
Vis hele sitatet...
For å sjekke om SSDen din er problemet. Hvis musa slutter å henge når du kjører Windows fra usb så er harddisken din problemet.
Uvaksinert 👍
Vil tippe at det er en shell utvidelse som er lagt inn, men det vil man enkelt finne ut ved å starte i sikkermodus.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av bendiks Vis innlegg
For å sjekke om SSDen din er problemet. Hvis musa slutter å henge når du kjører Windows fra usb så er harddisken din problemet.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at det ikke alltid er lett og gjenskape.
Har hatt mye diverse problemer med overwolf, ville prøvd å fjerne dette.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Problemet er jo at det ikke alltid er lett og gjenskape.
Vis hele sitatet...
Og derfor må du pine deg gjennom det den tiden det tar, alt du kan gjøre som ikke krever lagring, gjør det med os på usb.
Sist endret av SinHazzard; 3. februar 2017 kl. 00:12. Grunn: Leif
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av mlel Vis innlegg
Har hatt mye diverse problemer med overwolf, ville prøvd å fjerne dette.
Vis hele sitatet...
problemet kom månder før.
Jeg hadde et lignende problem for noen år tilbake, og da var det at harddiskene og driverne dems på hovedkortet var fucka, tror jeg.
Det var slik at diskene forsvant fra windows explorer helt spontant, medfølgende 5 sekunds frysing av musepekeren mens windows forsøkte å scanne dem tilbake.
Mener å huske at jeg konkluderte med at det var hovedkortet mitt som ikke takla å ha alle diskene gående samtidig (av en eller annen grunn).
Fikk ny pc med helt nytt hovedkort senere, og opplevde aldri det samme igjen.

Kanskje det kan være verdt å diagnosere disken med dskchk? Ihvertfall ta en scan for å se om det er noen dårlige sektorer eller noe lignende.
Første jeg tenkte her var hvertfall at det kan være harddisk, for symptomene er veldig like det jeg opplevde. Og det høres ut som det skjer i tilfeller hvor du forsøker å lese data fra disken.
En del av den harddisk kan funke fint, mens en liten sektor kan være korrupt og skape problemer.
Spesielt SSD disker sies jo å ha relativt kort levetid, så det er greit å sjekke innimellom.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Spesielt SSD disker sies jo å ha relativt kort levetid, så det er greit å sjekke innimellom.
Vis hele sitatet...
Hæææææææ wtf ? Kilde på det utsagnet. Min SSD er 8 år.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.
Vis hele sitatet...
Hvor langt har du kommet? Har du utelukket SSD?
Hvis det er kommet tilbake for fult finner du fort ut dette ved å fyre en USB, du må bare plukke ut komponenter å teste, er ingen vei utenom.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
vil si ssd er utelukket da jeg har bruk vanlig hdd den siste uka, hadde en splitter ny seagate liggende.
Så i tillegg til ny disk har du også installert OS på den? Da blir det bare enda mer hmmmmm.

Har vært bort funky greier pga Bluetooth før, eks devices and printers har ikke åpnet seg før jeg har disablet "Bluetooth support services", verdt å teste?
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
nå har det kommet til bake for fult, den fryser heletiden men kun hvis jeg har det lille info vinduet oppe fra skype samtale.
Vis hele sitatet...
Dette gjelder skype appen i windows 10 og ikke skype skrivebord versjonen? Avinstaller den appen og last ned skype i så tilfelle og se om det bedrer seg. Hatt mye kluss med den appen. Kan være verdt ett forsøk?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av FranZe Vis innlegg
Dette gjelder skype appen i windows 10 og ikke skype skrivebord versjonen? Avinstaller den appen og last ned skype i så tilfelle og se om det bedrer seg. Hatt mye kluss med den appen. Kan være verdt ett forsøk?
Vis hele sitatet...
er snakk om desktop versonen. men bare når det lille info vinduet var opnet, nor jeg lukket det forsvar mus laggen
HAr hatt problemer med skype selv. Prøv å bruk wireshark eller noe og blokker IPen skype bruker ut. Se om det lagger med det vinduet da. Oppklarer om det er et internettoppslag som skype gjør mange av
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
er snakk om desktop versonen. men bare når det lille info vinduet var opnet, nor jeg lukket det forsvar mus laggen
Vis hele sitatet...
Hacka?eller noe
▼ ... noen uker senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg har nå prøvd alt, og ingen ting hjelper. Men det har vært bra ett par dager nå unntatt det skyp info vinduet da er musa helt fuckt, henger seg opp ett sek og så ok i 2 sek og slik går det fram til jeg får krysset det ut.
Men for ca en uke siden så begynte også tastaturet og kuke seg til, Opplevde at jeg skreiv og så hang det seg opp på en tast. i 2- 3 sek.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men du har fortsatt de samme harddiskene? Har du sett noe på S.M.A.R.T-infoen til de? Sjekket de med HDTune og/eller HDDScan om de har skader?

Jeg har selv opplevd at harddisker med feil på kan føre til at systemet henger i rykk og napp. Det kommer litt an på hvilken type harddisk du har, men noen vil prøve å lese en blokk svært mange ganger - og har veldig langt tidsavbrudd før den gir opp. NAS-disker lar deg ofte konfigurere dette, mens andre vil typisk henge i opp til 7 sekunder. Mens denne tiden går så vil harddisken lese om og om igjen inntil den får ut nok data av sektoren til at den interne feilkorreksjonen klarer å gjenskape dataene som er ødelagt pga feil. Dette kan ta fra få sekunder og til tidsavbrudd, avhengig av hvor skadet disken er.
Sist endret av Dyret; 23. mars 2017 kl. 01:00.
ikke no løsning på problemet men kjøp deg ei anna mus, sitter med ei razer deathadder mus nå som har russla og gått i 9 år nå :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg tror dette har med USB porten(e) dine å gjøre. Har du mye USB utstyr tilkoblet?
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av ronorio Vis innlegg
Jeg tror dette har med USB porten(e) dine å gjøre. Har du mye USB utstyr tilkoblet?
Vis hele sitatet...
Det viste seg at du har rett. jeg bruket tråløs mus og den lille senderen funker kun på 2 av 10 usb'er alle de andre "lagger" det.
Det temmer også at jeg har mye usb utstyr kobblet til.

alle er i bruk pluss en usb padde på 8 stykker til.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
alle er i bruk pluss en usb padde på 8 stykker til.
Vis hele sitatet...
Hva i vide verden er det slags oppsett du har der alt av USB er i bruk?

Om alt er i bruk er det ikke usannsynlig at USB ikke har nok strøm til å fore alt samtidig, da får du spenningstap og det vil få ting, feks mus til å slutte å virke.
Det er ofte slik at USB portene benytter felles ressurser på hovedkortet. All trafikk går gjennom samme "kanal" eller mange porter er delt på få "kanaler".

Noen hovedkort (til eksempel MSI Gaming -serien) har egne porter tiltenkt mus/tastatur som er uavhengige, og deler ikke samme "kanal" som de andre portene.

Er ikke noe ekspert på det her men det er slik jeg har forstått det. Lagg, dårlig ytelse etc. kan ofte være en konsekvens av for mye USB utstyr tilkoblet samme USB kontroller.
Sist endret av ronorio; 25. april 2017 kl. 19:07.
Dette er jo noe TS burde ha fortalt om i først post, ikke minst testet med *kun* mus tilkoblet... hehe
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Jeg testet med kun mus og problemet var der da også.
Virker som sitte bios oppdatering tok knekke på siste rester av problemet.
Ang USB bruk så er ikke alt i bruk samtidig.