Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Skal jeg gjøre det?
Er du gal? Ikke gjør det! - 6,41%
Hvordan skal jeg vite? - 11,54%
Er det drømmen din? Do it! - 66,67%
Jeg vet ikke hvorfor det er 4 svarsalternativ. dette alternativet telles ikke - 28,21%
Flervalgsavstemning Stemmegivere: 78. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  27 4187
Hei, jeg er en gutt på femten år fra vestlandet (Møre of Romsdal).
Grunnen til at jeg skriver bokmål er at jeg kjenner mange rundt om norge som ikkje kan nynorsk.

Jeg har en voldsom lyst til å reise hjemmefra og ut av sivilisasjonen. Fra bygd til bygd. Om noen tror det er fordi jeg har familieproblemer tar de ganske feil. Er dette lovlig? Og viss jeg bestemte meg for å gjøre det en dag, hvordan? Jeg har selvsagt tenkt å vente til jeg blir myndig før jeg gjør et avgjørende valg. jeg skal også utdanne meg i matfag, så jeg vet hva jeg skal spise og hvordan jeg skal tilberede det.

Grunnen min er faktisk ikke at jeg bor i noen storby. Egentlig bor jeg i en turistbygd på sunnmøre. Ca 200+ inbyggere. MEN....... om sommeren 4 cruise skip om dagen. Tusenvis av turister. 6 hotell. Og H***etes campingbiler.

Hva er dine tanker om dette? Når jeg er myndig kan jo ikke foreldrene mine hindre meg, vel? (Selvsagt har jeg tenkt å komme tilbake med jamne mellomrom)
Norge er et veldig fint land som burde oppleves. Enten om det er til fots, bil, tog eller sykkel så syntes jeg du burde ta en tur og folka dine kan ikke nekte deg i å dra når du er myndig.
Jeg ville gjort det. Enkelt og greit.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Hva mener du med; ut fra sivilisasjonen men fra bygd til bygd? bygder er jo sivilisasjon det.

ja det er lovlig, og når du er gammel nok kan ikke foreldrene dine nekte deg.
Jeg vil gjerne reise til fots, men hålde meg i skogen for det meste (med leirplasser og sovepose).
Kanskje gå inn til en bygd for å jobbe litt, og hamstre hermetikk og slikt man ikke finner i skogen for pengene.
Takk for at noen bryr seg btw.

Edit: Hvordan blir det med skatt? Hvordan skal jeg betale regninger? Jeg vet foreldrene mine bruker internett, men jeg vil leve uten teknologi, bortsett fra en mobiltelefon som er avslått med mindre jeg trenger nødnummer. Kan folk spore meg opp når jeg skrur den på, forresten?
Fornuftig har du anledning til å gjøre dette når du er 18 så go for it. Så du kan få se og oppleve litt av Norge så du har mye og se tilbake på den dagen virkeligheten inntar deg igjen og du må jobben en 8 til 16 jobb som folk flest. Ideen er gjennomførbar den. Har tenkt i samme baner selv mange ganger men trur jeg aldri gjennomfører det for jeg er en gift mann nå og må tenke litt ut over meg selv og mine lyster.
Du trenger ikke å betale skatt med mindre du tjener under et årlig beløp på rundt 30 tusen hvis jeg husker riktig. Og hva slags regninger tenker du på når du skal leve i skauen?
Sitat Rocker-T42: Og hva slags regninger tenker du på når du skal leve i skauen?

Veit ikke. Har aldri bodd i skauen. Men jeg tror ikke at jeg kommer til å tjene mer en det. Hermetikk, såpe og tannkrem til 30 tusen + all maten jeg finner i naturen. er vel nok til et helt år.
Bor du i Geiranger?
ja jeg bor der. Jobber på kaia for sommeren

Hvordan visste du det, btw?
For meg så virker det egt bare som du har krangla med foreldrene dine eller bare synes livet ditt er kjedelig, har en følelse av at du vil ut og reise til fots i skogen uten noe elektronikk eller lignende bare er midlertidig. Men hvis du fortsatt har lyst når du er myndig så har du fullt lov Lykke til!
Sist endret av EliteBook; 2. august 2013 kl. 23:13.
Krangla? Nei ikke i det hele tatt! Jeg er stort sett en snill gutt, men jeg skjønner hvorfor du hopper til den konklusjonen. og ja livet er ganske kjedelig. Hvem vet om det blir midlertidlig eller ikke?
Fordi ungdom har en tendens til å ta kort-tenkte beslutninger når de har krangla med foreldrene sine
Sist endret av EliteBook; 2. august 2013 kl. 23:18. Grunn: skriveleif obv
Har drømt om livet i skauen i flere år nå, men jeg har faktisk ikke helt bestemt meg enda.
"Vandreren" har blitt arrestert så det er kanskje på tide at han får en arvtager..
Sitat av EliteBook Vis innlegg
Fordi ungdom har en tendens til å ta kort-tenkte beslutninger når de har krangla med foreldrene sine
Vis hele sitatet...
Beklager leste feil, trodde du skrev; "Men jeg skjønner IKKE hvorfor du hopper til den konklusjonen" Min feil
Sitat av Iwannatravel Vis innlegg
Har drømt om livet i skauen i flere år nå, men jeg har faktisk ikke helt bestemt meg enda.
Vis hele sitatet...
Har du noen erfaring fra og leve i skogen? Jeg vil anbefale og prøve en helg først og se hvordan det går.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
"Vandreren" har blitt arrestert så det er kanskje på tide at han får en arvtager..
Vis hele sitatet...
Skal personlig denge TS hvis han blir like douchy som vandreren. Makan til stygg type skal det leites lenge etter. Stjele mat for å overleve, greit nok. Tilbringe natten, drøyt, men innafor om du faktisk ikke har noe anna sted. Men å med overlegg drite ned stuegulvet til folk er faen meg så dårlig gjort at det burde vært skuddpremie på'n.

TS: Reis mens du er ung og fortsatt kan, men oppfør deg for guds skyld som folk.
Jeg husker ikke
96 8
Jeg var ikke her på forumet da vandreren var her og når jeg søker etter han så finner jeg han ikke annatar at han ble utesteng elller etbeller annet. Men hva var det han gjorde? Altså jeg har hat en liten drøm om å reise til norges kanter for å besøke freaks en dag også gå videre neste dag til ein ny bygd hvor det befinner seg freaks.
Sitat av rexol Vis innlegg
Jeg var ikke her på forumet da vandreren var her og når jeg søker etter han så finner jeg han ikke annatar at han ble utesteng elller etbeller annet. Men hva var det han gjorde? Altså jeg har hat en liten drøm om å reise til norges kanter for å besøke freaks en dag også gå videre neste dag til ein ny bygd hvor det befinner seg freaks.
Vis hele sitatet...
Leser du ikke nyhetene?

Vandreren
Jeg husker ikke
96 8
Nei men herregud jeg trode han var på freak siden 06 eller no. Beklager , og nei jeg leser ikke så masse nyheter for tiden.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har du noen erfaring fra og leve i skogen? Jeg vil anbefale og prøve en helg først og se hvordan det går.
Vis hele sitatet...
BYgden jeg bor i er både omgitt av skog og fjell, så jeg har litt erfaring.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Det du gjør er at i noen av feriene frem til du blir 18 så prøver du deg litt frem. Du kan starte med noe smått som en helg/uke, så gå over til flere uker i en sommerferie.

Da vil du få en følelse av hvordan det er og du kan skifte mening uten at det har så mye å si for deg.

Vil tro at det frister for mange å gjøre dette, men ikke har baller til å gå fra samfunnet, meg selv inkludert.

Uansett, lykke til!
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Gjør det!
Hvis det er drømmen din, må du selvfølgelig hoppe i det. Men siden det er så mange år frem i tid, kan jeg banne på at mye har forandret seg innen den tid.

Når jeg var på din alder, så hadde jeg iallefall ikke planlagt å ende opp som idag. 21 år, en haug med gjeld, leilighet og hus, fast jobb, bil, kjerring.. A4 og kjedelig. Skulle gjerne gjort mye morsomt i livet, men valget om trygge økonomiske rammer går foran. Vil gjerne være gjeldfri med en grei formue innen jeg er 50, og da kan jeg ikke leke rundt.

Velger man å satse på å ha det morsomt i mange år fra man er myndig, så er det ikke sikkert man angrer på det, men tanken på å ha gjeld om 30 år klarer jeg ikke. Reise og oppleve ting gjør jeg uansett, men det er klart det ikke blir det samme som når man er gjeldfri og uten fast forhold.

Tenk deg nøye om
Go for it!

Om alt går til helvete blir det uansett både en god historie og du kommer til å lære mye om deg selv.

For å ta et litt større perspektiv; når du blir 30 har du lyst til både å ha levd livet og ha blitt et brukelig menneske som kan forsørge seg selv. Det betyr at når det gjelder å i valget mellom å være snusfornuftig, seriøs og skaffe seg en utdannelse eller å være spontan, fri og gjøre som man vil handler det overhodet ikke om å finne en mellomting.. det handler om å gjøre begge deler.

Så lenge du unngår gjeld, permanente fysiske eller mentale skader gjør det overhodet ikke om du kaster bort noen somre eller noen år. Skulle jeg reist rundt i Norge hadde jeg dog dratt ut i mai.. det er kjipt å fryse og det er veldig mange timer i en dag.
Sist endret av DumDiDum; 3. august 2013 kl. 16:22.
Kjør på !

Er det en ting noen gjør altfor lite ut av er det å følge drømmene sine. Hver gang jeg hører om, leser, ser eller what so ever så er det alltid like imponerende å se folk følge drømmene sine, store som små. De fleste forventer at man skal gjøre det som alle andre gjør, altså leve dette "flotte" A4 livet.

Du er bare 15 år, så innen du er myndig har du nok fått andre verdier her i livet. Men ha det i bakhodet, drømmer går kun i oppfyllelse dersom man følger de

Lykke til
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
en del nordmenn ligger litt etter mange på det området(F.eks amerikanere som har litt av en personlig utvikling i sitt liv), vi har stramme rammer fra vi er små om hva som skjer og hva som skal skje, Å vi vet hva vi "må" gjøre.. Mange sin store drøm blir å få høy utdannelse og den gode jobben så man kan erstatte alt man har sløst tiden bort på med materialistiske ting, for da "har man klart det"

jeg føler meg litt annerledes på det området, men dette er litt av min oppfatning av A4 folk.
Sist endret av Dudew8; 3. august 2013 kl. 18:57. Grunn: prøver å fortsette på det han over sier.