Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1407
Hei.

Har skaffet meg PS cs3 og har noen spørsmål.

Om jeg gjør et bilde, som i utgangspunktet har farger, om til svart-hvitt. Hvordan beholder jeg noen av fargene i bildet?

ty
Bare å søke på google, så finner du mange tutorials, har ikke prøvd denne selv, men tror den forklarer greit nok. (Søket mitt, hvis du vil finne en annen tutorial.)

Min mening er at det er en effekt som kun bør brukes svært sjeldent, og at det ikke er ofte jeg ser bilder hvor det er vellykket, men for all del, kjør på.
Sist endret av Viva la Opium; 29. desember 2009 kl. 15:47.
Du kan lage et lager i sorthvitt og ett i farger, så bruker du f eks viskelæret og visker vekk det øvre laget slik at lageret under kommer fram. Hvem av de som har farge velger du, måten er lik.

Det var en enkel metode, finnes mye bedre der ute.
foggel's Avatar
Trådstarter
31 9
Takk for svar folkens, tror nok jeg bare setter meg inn i hele programmet egentlig.. Ang den effekten var det noe jeg skulle prøve ut der å da, funka veldig bra egentlig men enig, er ikke alltid vellykket


Btw! noen som vet om et enkelt program der jeg kan lagre bilder/bildemapper som er OVERSIKTELIG? ty
jeg håper du aldri lager et bilde som er delvis svart/hvitt..
Sitat av ErikH Vis innlegg
jeg håper du aldri lager et bilde som er delvis svart/hvitt..
Vis hele sitatet...
Delvis svart/hvite bilder kan være dritkule, det kalles kontrast, og når det blir utført riktig så kan resultet bli svært bra. Et eksempel er den reklamen for LA Ink på discovery

Hadde vært greit å se bildet når det er ferdig.
Sitat av ErikH Vis innlegg
jeg håper du aldri lager et bilde som er delvis svart/hvitt..
Vis hele sitatet...
Brukt riktig kan det bli bra, men for å finne ut det må man jo prøve og feile. Selv gjør jeg det aldri, fordi jeg aldri har hatt behovet for det, men hvis behovet er til stede ser jeg ingen grunn til å aldri gjøre det?

Som sagt; det blir ofte crap og brukes mye feil, men riktig kan være bra.
Sitat av WhyKing Vis innlegg
Delvis svart/hvite bilder kan være dritkule, det kalles kontrast, og når det blir utført riktig så kan resultet bli svært bra. Et eksempel er den reklamen for LA Ink på discovery

Hadde vært greit å se bildet når det er ferdig.
Vis hele sitatet...
Du aner ikke hva du snakker om. Han snakker om selektiv desaturering. Hva du snakker om aner jeg ikke. Kontrast er noe helt annet. Kontrast er bare forskjell. For eksempel står svart og hvitt i kontrast.
Sitat av unify Vis innlegg
Du aner ikke hva du snakker om. Han snakker om selektiv desaturering. Hva du snakker om aner jeg ikke. Kontrast er noe helt annet. Kontrast er bare forskjell. For eksempel står svart og hvitt i kontrast.
Vis hele sitatet...
Fargen(e) blir jo en kontrast(forskjell) til det som er i svart/hvitt …

«Contrast (vision), the difference in color and light between parts of an image.»
Sist endret av Viva la Opium; 29. desember 2009 kl. 19:12.
Sitat av unify Vis innlegg
Du aner ikke hva du snakker om. Han snakker om selektiv desaturering. Hva du snakker om aner jeg ikke. Kontrast er noe helt annet. Kontrast er bare forskjell. For eksempel står svart og hvitt i kontrast.
Vis hele sitatet...
Og farger vs. gråtoner er ikke forskjell?

Og hvordan kan du vite at jeg ikke aner hva jeg snakker om når du selv sier at du ikke aner det? -.-

EDIT: Haha, jeg og Opium. ^
Sist endret av WhyKing; 29. desember 2009 kl. 19:15.
foggel's Avatar
Trådstarter
31 9
Herregud, hør på gutta som sitter å mekker regler om at nei, et delvis svart-hvit bilde kan aldri bli bra. Spørs vel på hva man legger i "bra", gjør det ikke? Et bilde kan være svært interressant og givende, selvom det teknisk sett ikke er det beste.. There is no rules! anyway, takk for de seriøse svara som spratt inn her.
Sitat av foggel Vis innlegg
Btw! noen som vet om et enkelt program der jeg kan lagre bilder/bildemapper som er OVERSIKTELIG? ty
Vis hele sitatet...
Ta en kikk på Picasa:
foggel's Avatar
Trådstarter
31 9
tyty. skal sjekke det ut.

andre programmer som er ålreit å bruke i tillegg til photoshop, om man skal leke seg litt?

En spørsmål til folkens fan av tom martinsen, hvilket effekter bruker han på et slikt bilde:http://kundeweb.fotopia.no/users/fot...layout-4-1.jpg
Og hvordan lager han slike rammer? Interressant med svar her.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Brukt riktig kan det bli bra, men for å finne ut det må man jo prøve og feile. Selv gjør jeg det aldri, fordi jeg aldri har hatt behovet for det, men hvis behovet er til stede ser jeg ingen grunn til å aldri gjøre det?

Som sagt; det blir ofte crap og brukes mye feil, men riktig kan være bra.
Vis hele sitatet...

So what? Et selektivt desaturert bilde kalles fortsatt ikke kontrast, selv om bildet består av kontraster.

Sitat av foggel Vis innlegg
tyty. skal sjekke det ut.

andre programmer som er ålreit å bruke i tillegg til photoshop, om man skal leke seg litt?

En spørsmål til folkens fan av tom martinsen, hvilket effekter bruker han på et slikt bilde:http://kundeweb.fotopia.no/users/fot...layout-4-1.jpg
Og hvordan lager han slike rammer? Interressant med svar her.
Vis hele sitatet...
Silhuett? Det er da bare å ha en lyssterk bakgrunn.
Sist endret av connubialis; 30. desember 2009 kl. 19:33.