Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Kan man kalle seg kristen om man båte tror på og hater gud?
Ja 9 52,94%
Nei 8 47,06%
Stemmegivere: 17. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  22 1363
Kansje litt rart spørsmål, men kan man kalle seg kristen om man tror på gud, men også misliker gud/ religion? Personelig er jeg ateist, men om det hadde blitt bevist at gud finnes så hadde jeg trodd på gud. Det betyr nødvendigvis ikke at man støtter han. Med tanke på alt det grusome som hender i verden hver dag, så syns jeg gud hadde vert ganske lat og umoralsk. Dette er selvsagt bare mine meninger, og om du er religiøs så har jeg ingen ting imot deg. Men hva sier dere; kan man kalle seg kristen om man tror på gud og misliker/ hater han?
ser ingen grunn til å mislike gud om alt som står i bibelen er sant? andre religioner derimot...
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jøder og muslimer tror på samme gud som de kristne. Kalles de kristne?
Hadde det vært bevist at Gud eksisterer, så hadde du ikke lenger hatt et grunnlag for å være en ateist. En ateist er en person som ikke tror, og hvis Guds eksistens noensinne hadde blitt bevist, hadde vi ikke lenger behøvd å "tro" på Gud. Vi hadde visst Gud.
Sist endret av Patrick; 6. juli 2013 kl. 00:44.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av kjerstin Vis innlegg
ser ingen grunn til å mislike gud om alt som står i bibelen er sant? andre religioner derimot...
Vis hele sitatet...
Vel. Den bibelske gud dreper mellom 2 (tallspesifisert) og 25 (estimert) millioner mennesker.
Sist endret av nso; 6. juli 2013 kl. 00:49.
Vil nok tro en kan kalle seg kristen hvis en tror på gud ja.. er nå en annen sak om du liker han/det.
Jeg tenker sånn at gud viser deg veien man skal tolke han. Jeg tenker også at alt som skjer er en måte gud "lærer" folk å håndtere verden og livet. Som kristen tar jeg ikke alt i bibelen bokstavlig, en del som er nedskrevet er skrevet billedlig og på måter som skal forklare situasjoner og moraler. Du sier at du er ateist og hater gud, mens du samtidig spør om du er kristen, vel da er du vel ikke det. Hvis man er kristen bør man elske gud, men samtidig respektere han.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Hadde det vært bevist at Gud eksisterer, så hadde du ikke lenger hatt et grunnlag for å være en ateist. En ateist er en person som ikke tror, og hvis Guds eksistens noensinne hadde blitt bevist, hadde vi ikke lenger behøvd å "tro" på Gud. Vi hadde visst Gud.
Vis hele sitatet...
Men ikke alle som tror på gud er kristne
Sist endret av KjemikalieX; 6. juli 2013 kl. 00:48.
Halvveis OT; Om jesus var jøde, hvorfor er folk kristne?
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg tenker sånn at gud viser deg veien man skal tolke han. Jeg tenker også at alt som skjer er en måte gud "lærer" folk å håndtere verden og livet. Som kristen tar jeg ikke alt i bibelen bokstavlig, en del som er nedskrevet er skrevet billedlig og på måter som skal forklare situasjoner og moraler. Du sier at du er ateist og hater gud, mens du samtidig spør om du er kristen, vel da er du vel ikke det. Hvis man er kristen bør man elske gud, men samtidig respektere han.
Vis hele sitatet...
Ser poenget ditt, og jeg mener ikke at en gud burde la verden vere bare en dans på roser, men ville en moralsk gud la fks anders berhing breivik gjør hva han gjorde?
Jeg synes det er ganske snålt å vise både respekt og elskverdighet til en fiktiv person man antageligvis aldri har møtt. Hva er det egentlig som tyder på at Gud elsker deg tilbake? Det sies at "God works in mysterious ways", men til info så synes jeg det heller tyder på at Gud baserer hele virksomheten sin på likegyldighet og prokrastinasjon.
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Ser poenget ditt, og jeg mener ikke at en gud burde la verden vere bare en dans på roser, men ville en moralsk gud la fks anders berhing breivik gjør hva han gjorde?
Vis hele sitatet...
Mange som tror at Gud har lagt reglene, men mennesket har styrken til å ikke følge de reglene, men for det vil man bli straffet! det betyr at jeg og du som ikke tror på gud har gått imot hannes regler og vil derfor få vår straff
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Kansje litt rart spørsmål, men kan man kalle seg kristen om man tror på gud, men også misliker gud/ religion? Personelig er jeg ateist, men om det hadde blitt bevist at gud finnes så hadde jeg trodd på gud. Det betyr nødvendigvis ikke at man støtter han. Med tanke på alt det grusome som hender i verden hver dag, så syns jeg gud hadde vert ganske lat og umoralsk. Dette er selvsagt bare mine meninger, og om du er religiøs så har jeg ingen ting imot deg. Men hva sier dere; kan man kalle seg kristen om man tror på gud og misliker/ hater han?
Vis hele sitatet...
Hvis du misliker guden du tror du tror på, syns jeg du skal ta en kritisk gjennomgang av religionen du tror du tror på.
Kanskje du avslører bløffen, mange barn har klart det før deg.
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Men ikke alle som tror på gud er kristne
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men jeg ser ikke hvordan det er relatert til innlegget mitt.

Tror man på Gud, kan man samle seg i gjengen med jødiske, islamske, schizofrene eller kristne livsstroer m.m.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Halvveis OT; Om jesus var jøde, hvorfor er folk kristne?
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig misforståelse. Han var en Judeer, født i Judea, ikke en jøde.

Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
Ser poenget ditt, og jeg mener ikke at en gud burde la verden vere bare en dans på roser, men ville en moralsk gud la fks anders berhing breivik gjør hva han gjorde?
Vis hele sitatet...
Gud er den moralske som fremmer dyder, mens djevelen er den som får deg til å synde.
Sist endret av Heisenberg1; 6. juli 2013 kl. 00:59.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det stemmer, men jeg ser ikke hvordan det er relatert til innlegget mitt.

Tror man på Gud, kan man samle seg i gjengen med jødiske, islamske, schizofrene eller kristne livsstroer m.m.
Vis hele sitatet...
Tenkte mer på at tråden handlet om TS var kristen. Og du argumenterte, var vell ikke engentig direkte til deg
Sist endret av KjemikalieX; 6. juli 2013 kl. 00:58.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Dette er en vanlig misforståelse. Han var en Judeer, født i Judea, ikke en jøde.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at du har riktig; men wikipedia tar feil, altså?
Sitat av kjerstin Vis innlegg
ser ingen grunn til å mislike gud om alt som står i bibelen er sant? andre religioner derimot...
Vis hele sitatet...
Vel.
Etter det jeg har lest i bibelen ville jeg ha sagt noe helt annet.
Les tredje mosebok og du vil forstå at dedikerte kristne har noen av de værste moralene på jord. Jeg ble helt kvalm av å lese bibelen. Selv om det bare var utdrag.
Selvsagt. Det er ingen som kan nekte deg å tro på en gud eller høyere makt, og omtale deg selv som kristen. Det er nettopp derfor religiøse bør være de første til å arbeide for et sekulært samfunn, det er det eneste som kan sikre at alle har frihet til å tro, mene og omtale seg som hva de vil.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg tviler ikke på at du har riktig; men wikipedia tar feil, altså?
Vis hele sitatet...
Wikipedia...
Legitim kilde.

Ehm...
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jeg tviler ikke på at du har riktig; men wikipedia tar feil, altså?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev feil, han var galeleer ikke judeer.

[FONT=Arial][COLOR=#000000][FONT=Arial][SIZE=2][COLOR=#000000]Judea and Galilee were two separate states and political entities, as illustrated on the map of Palestine in the time of our Saviour in your Bible. Jesus Himself was not a Jew (Judean) or resident of Judea, He was a Galilean or resident of Galilee (Matthew 26:69; John 7:41), and a Judahite or descendent of the Tribe of Judah. The Judeans of prominence were not of the Tribe of Judah, but of Edomites. Pilate was being ironic when he wrote the sign "Jesus of Nazareth, King of the Judeans" for the Cross (John 19:19). That is, "the Galilean who was King of the Judeans,[/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT]
Vis hele sitatet...
http://www.biblebelievers.org.au/jesusjew.htm
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Alsklaftsk123 Vis innlegg
*******************an man kalle seg kristen om man tror på gud og misliker/ hater han?
Vis hele sitatet...
Tar bare 6 timer og komme ned fra LSD trippen din. Så bare slapp av inntil det.
Hvis man hater gud, så tror man på gud. aka. kristen.