Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1604
Hei, en eller annen hestkuk stjal nylig min iphone 4. Forsikringsselskapet var kjapp og flink, men fikk dog en stusselig sum utbetalt, og som student er det snakk om store summer for slike telefoner.

Spørsmålet er;

Er det verdt å investere i en ny iphone 5 eller 4s? Er forskjellen stor på disse telefonene fra en 4'er?
Er ''technologically impaired'' så tar gjerne imot råd av ren praktisk betydning, og ikke specs.

Jeg ønsker å bruke telefonen til å surfe rask, spotify/youtube, noen litt tyngre gps-apps osv. Ønsker å kunne ta ganske okei bilder med telefonen også

Tåler 5'er mer juling en de andre, kulde- batteri, batteri-generelt. osv..

Setter pris på alle svar!

Mvh. Nysgjerrigperen
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Har du vurdert en Android? Mtp. At du nevner at den må tåle litt.

Men ellers vil jeg si minimum en 4S om du skal kjøpe idag, da mangler du ikke noen funksjoner.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Vel, iPhone 5 har ihvertfall 4G-mulighet, så da kan du surfe raskere der det er 4G-dekning. Kameraet er ganske godt, bedre enn 4s. Ingen av iPhonene tåler vel egentlig noe særlig juling.

Som sagt kan du vurdere noen av android-telefonene. Sony Xperia Z tåler for eksempel en del juling tror jeg. Ihvertfall vanntett.
Jeg har 4'ern vært fornøyd med den lenge men den er jo treg så jeg ville ikke kjøpt den igjen.. Jeg tenker kansje oppgradere når det kommer 5S eller hva den nye blir. Da raser nok prisen på 4S til hva 4 ( 5 til 4S ) ligger på nå og jeg kan nok vurdere 4S kansje 5. Liker formatet veldig godt, fysisk str..

5'ern burde tåle litt mer, litt mer beskytta glass og ikke glass på baksiden..

Ellers er det vel en jevn oppfradering av hastighet fra 4>4S>5..

Kamera på 4 suger, er vel litt samme der blir bare bedre for hver modell..
hm, takker for svar. Nå er det slik at jeg ikke har noe bestemt forkjærlighet for apple.
Grunnen til jeg tenker iphone er fordi de er latterlig lett å forstå seg på. Såg prisen på den sony xperia z, den va jo overkommelig, men hvordan er brukervennligheten? er den lett å sette seg inn i?
Får man det man betaler for i telefon-verden eller er apple-produkter type overpriset?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Apple produkter er noe overpriset ja.

Men de fleste Android produkter er lette å sette seg inn i, kanskje ikke helt det samme som iOS, men fortsatt ganske lett.
selv har jeg hatt iphone alt for lenge, men gikk forrige uke over til android, å jeg må si det er fantastisk. det er absolutt ikke noe problem å gå fra ios til android
Jeg har testet samsung s4, som visstnok er den råeste tassen i androidbroderskapet. Android har fremdeles en relativt lang vei å gå mtp. respons og stabilitet, spør du meg.

Android er et godt os hvis du digger å tweake og fikle og rote, surre, trykke og leke deg rundt. Man kan gjøre mye rart med det. Vil du ha en telefon som bare er der, gå iphone. Man gjør ikke feil med en iphone. Men det kan være ugunstig å handle seg noe annet enn iphone 5, siden det kommer et nytt ios senere i år som vil kreve mer. Det vil antageligvis gjøre så 4s faller litt flat med tanke på specs (dette vil jeg ikke bekrefte).

Kommer nok en ny iphone i tillegg, så kanskje vente litt?



Jeg bruker dette dekselet til min iphone 4s:
http://www.lifeproof.com/en/iphone/

Det tåler mye juling, men det beste av alt er at dekselet er enkelt å ta av for de gangene man ikke behøver å være apekatt med telefonen.
Sist endret av Patrick; 21. juni 2013 kl. 16:37.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Jeg har testet samsung s4, som visstnok er den råeste tassen i androidbroderskapet. Android har fremdeles en relativt lang vei å gå mtp. respons og stabilitet, spør du meg.

Android er et godt os hvis du digger å tweake og fikle og rote, surre, trykke og leke deg rundt. Man kan gjøre mye rart med det. Vil du ha en telefon som bare er der, gå iphone. Man gjør ikke feil med en iphone. Men det kan være ugunstig å handle seg noe annet enn iphone 5, siden det kommer et nytt ios senere i år som vil kreve mer. Det vil antageligvis gjøre så 4s faller litt flat med tanke på specs (dette vil jeg ikke bekrefte).

Kommer nok en ny iphone i tillegg, så kanskje vente litt?



Jeg bruker dette dekselet til min iphone 4s:
http://www.lifeproof.com/en/iphone/

Det tåler mye juling, men det beste av alt er at dekselet er enkelt å ta av for de gangene man ikke behøver å være apekatt med telefonen.
Vis hele sitatet...
Aldri hatt android selv men er av akkurat samme oppfatning. Ser folk knoter med funksjoner som burde være ut av esken plug&play, helt utrolig av og til men neida telefon og android er så bra så og kan skryte av funksjoner ingen trenger eller blir brukt. Minner mer om trass enn noe annet.


Til det med Nye iOS så skal den være bakoverkompatibel til 4 du må ikke ha noe 5 og nyere nei..

Red: Ser det står krever mer ja.. Ikke krever.. sojjy..

Takk for tips om deksel, det så kult ut er eneste stedet å bestille fra?
Sist endret av Yalla; 21. juni 2013 kl. 17:18.
Nå som iOS 7 har kommet så er det jo som å ha en adroid, bare uten så mye du kan endre på/kødde til :P
Vent til høsten og kjøp 5S/6!
Sitat av Nysgjerrigperen Vis innlegg
Hei, en eller annen hestkuk stjal nylig min iphone 4. Forsikringsselskapet var kjapp og flink, men fikk dog en stusselig sum utbetalt, og som student er det snakk om store summer for slike telefoner.

Spørsmålet er;

Er det verdt å investere i en ny iphone 5 eller 4s? Er forskjellen stor på disse telefonene fra en 4'er?
Er ''technologically impaired'' så tar gjerne imot råd av ren praktisk betydning, og ikke specs.

Jeg ønsker å bruke telefonen til å surfe rask, spotify/youtube, noen litt tyngre gps-apps osv. Ønsker å kunne ta ganske okei bilder med telefonen også

Tåler 5'er mer juling en de andre, kulde- batteri, batteri-generelt. osv..

Setter pris på alle svar!

Mvh. Nysgjerrigperen
Vis hele sitatet...
Om du ikke har et abb. fra før kan du vurdere et fra Telenor, selv som student har man råd til 500 kr pr måned, stort sett. 1399 for iPhone 5 med 16 GB samt fri sms/mms/tale og 1500 mb inkludert per måned. 599 første året.

Nå som det er sommer og skolefri er jo 1400 kr noe du kan jobbe inn på et par dager.

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Har du vurdert en Android? Mtp. At du nevner at den må tåle litt.

Men ellers vil jeg si minimum en 4S om du skal kjøpe idag, da mangler du ikke noen funksjoner.
Vis hele sitatet...
Android kan vurderes

Sitat av Olympic Vis innlegg
Vel, iPhone 5 har ihvertfall 4G-mulighet, så da kan du surfe raskere der det er 4G-dekning. Kameraet er ganske godt, bedre enn 4s. Ingen av iPhonene tåler vel egentlig noe særlig juling.

Som sagt kan du vurdere noen av android-telefonene. Sony Xperia Z tåler for eksempel en del juling tror jeg. Ihvertfall vanntett.
Vis hele sitatet...
Ser ikke behover for 4G egentlig, til normal surfing går det jo evig raskt nok med 3G og laste inn VG/DB.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du ikke har et abb. fra før kan du vurdere et fra Telenor, selv som student har man råd til 500 kr pr måned, stort sett. 1399 for iPhone 5 med 16 GB samt fri sms/mms/tale og 1500 mb inkludert per måned. 599 første året.

Nå som det er sommer og skolefri er jo 1400 kr noe du kan jobbe inn på et par dager.



Android kan vurderes



Ser ikke behover for 4G egentlig, til normal surfing går det jo evig raskt nok med 3G og laste inn VG/DB.
Vis hele sitatet...
Waste, waste, waste. Jeg har bedriftsabonnement på jobben og vi har 16 gb inkludert fra Telenor. Til tross for at jeg laster ned apps, surfer, bruker logmein hele tiden, så har jeg aldri klart å toppe 10 gb. Det er i tillegg til at jeg da har en iphone som deler sim kort med en ipad.

4g er fremdeles litt begrenset, men innen utgangen av 2015 (tror jeg) det skal bli andre kår. 4g er helt klart et stort skritt foran 3g, da det støtter hastigheter opp mot 40 mbit i telenors nett, kontra 3g som kun ligger på rundt 10 mbit maksimalt. Det er en stor forskjell.
Sist endret av Patrick; 22. juni 2013 kl. 00:52.
5ern tåler litt. Min har blitt brukt som ølåpner, gulvvasker, kasta i sinne i veggen, bada i do, vært i lomma mi mens jeg datt i elva (fylla). Den ser ikke så fin ut lenger, da.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Patrick Vis innlegg
Waste, waste, waste. Jeg har bedriftsabonnement på jobben og vi har 16 gb inkludert fra Telenor. Til tross for at jeg laster ned apps, surfer, bruker logmein hele tiden, så har jeg aldri klart å toppe 10 gb. Det er i tillegg til at jeg da har en iphone som deler sim kort med en ipad.

4g er fremdeles litt begrenset, men innen utgangen av 2015 (tror jeg) det skal bli andre kår. 4g er helt klart et stort skritt foran 3g, da det støtter hastigheter opp mot 40 mbit i telenors nett, kontra 3g som kun ligger på rundt 10 mbit maksimalt. Det er en stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Han snakker om lagringsplassen i telefonen, ikke hvor mye data han har med. I abonnementet han snakker om er det 1500MB, eller ca. 1,5gb med data.

Og kom til meg med en gang du får 40mbit på 4G, husk at "opptil" og faktiske hastigheter er ganske forskjellige.
Sist endret av Freddy_fred5; 22. juni 2013 kl. 06:49.
Sitat av swember Vis innlegg
5ern tåler litt. Min har blitt brukt som ølåpner, gulvvasker, kasta i sinne i veggen, bada i do, vært i lomma mi mens jeg datt i elva (fylla). Den ser ikke så fin ut lenger, da.
Vis hele sitatet...
Har enn venn som klarte på en eller annen måte, og fysisk bøye iPhone 5'en sin. Utrolig nok funket den enda sist jeg så den.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Waste, waste, waste. Jeg har bedriftsabonnement på jobben og vi har 16 gb inkludert fra Telenor. Til tross for at jeg laster ned apps, surfer, bruker logmein hele tiden, så har jeg aldri klart å toppe 10 gb. Det er i tillegg til at jeg da har en iphone som deler sim kort med en ipad.

4g er fremdeles litt begrenset, men innen utgangen av 2015 (tror jeg) det skal bli andre kår. 4g er helt klart et stort skritt foran 3g, da det støtter hastigheter opp mot 40 mbit i telenors nett, kontra 3g som kun ligger på rundt 10 mbit maksimalt. Det er en stor forskjell.
Vis hele sitatet...
Jeg har en iPhone 32 gb som er snart full, det kommer da ann på hva man bruker en til kanskje?

Ja, jeg sa ikke at det ikke var forskjell, jeg sa at man kommer neppe til å merke noe forskjell på vanlig surfing, for 3G nettet bruker ikke lange tiden på å laste inn de vanlige sidene, ikke som dial-up for mange år siden.