Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 5218
Er på avslutningen av en 3 timers doku om ww2 på natgeo.

I slutten ble det sagt at rundt 50 lang ble berørt av ww2..kom til å tenke på hvilke land/områder som er beboelig har historisk sett blitt minst berørt av kriger ?

Driver å planlegger hvor jeg skal stikke om shit hits the fan!
Island er vel det landet jeg kommer på i farta som har vært lite berørt av krig. Bare noen Amerikanske baser under ww2 tror jeg.
Sverige har vel holdt det relativt fredelig siden vikingtiden ville jeg trodd.
Sitat av nobels Vis innlegg
Island er vel det landet jeg kommer på i farta som har vært lite berørt av krig. Bare noen Amerikanske baser under ww2 tror jeg.
Vis hele sitatet...
Hørte noe om at Island ble holdt som flybase.
Australia, New Zealand.

http://www.secondworldwarhistory.com...statistics.asp her kan du se hvor mange Casualties de forskjellige landene tok.
Sovjet Unionen og Kina var de som tok flest, Resten kan du se selv =).
Sitat av artesian Vis innlegg
Sverige har vel holdt det relativt fredelig siden vikingtiden ville jeg trodd.
Vis hele sitatet...
Langt ifra Tror faktisk de har hvert mer i krig en norge.
Swedish War of Liberation
The De la Gardie Campaign
The Ingrian War
The Kalmar War
Polish–Swedish Wars The Swedish Empire era
The Thirty Years' War
The Torstenson War
Dutch-Swedish War
Charles X's war
The Scanian War
Great Northern War
The Age of Liberty
Hats and Caps
The Pomeranian War
Gustavian times
Gustav III's Russian War
The Finnish War
The Union era
The Napoleonic Wars
The Battle of Bornhöved
War with Norway
World War I
World War II
Cold war
Congo Crisis
Post-cold war
Så er ganske enig med DrPerception, Sverige har vært mye mer i krig en Norge.
Btw ts kanskje på tide å kutte litt ned på forbruket om du får mange slike tanker?

Om et land har krige mye eller lite opp gjennom historien er jo ingen fasit på hvor du bør dra om det blir ufred.
Du må nesten se an hva som er årsaken til ufreden først....
Sist endret av ompapa; 12. november 2012 kl. 00:37.
Grønland og Island er vel kanskje de mest uberørte.
Mener å huske at Australia aldri har hatt en krig på egen jord. Dog, har de vært involvert i et par kriger
Vel, hvis shit hits the fan og USA/Europa blir utrygt.. så kan du fint utelukke:
1. Russland: kommer garantert til å være med på leken
2. Midt-østen og alt i nærheten: av åpenbare grunner
3. Afrika: har aldri noensinne vært trygt
4. Øst-Asia: Nord-Korea, samt Kina som har territoriale konflikter med flesteparten av nabolandene
5. Mellom-Amerika: her heller aldri vært spesielt trygt
6. Australia; hvis Europa/USA er i krig er Australia er det ikke usannsynlig at de enten er med, eller blir dratt med.

Da gjenstår Sør-Amerika.. jeg ville nok satset på Brasil
Sist endret av DumDiDum; 12. november 2012 kl. 02:41.
Sveits har vel holdt seg nøytrale så lenge de har vært selvstendige. De var ikke med i første og andre verdenskrig.
Noen land i Europa er jo opprettet som følge av en eller annen krig (Bosnia-Hercegovina - selvstendig 1991, Tsjekkia / Slovakia - ut av Sovjet 1993), og har følgelig ikke hatt "mulighet" til å krige så mye. Bosnia-Hercegovina hadde dog et lite opprør fra landets fødsel, men landet har fremdeles bare hatt én krig.

Det hadde vært spennende å se en tabell med alle land, hvor lenge de har eksistert, og hvor mange kriger de har tatt del i. Så kunne man for eksempel delt antall år på antall kriger, og det landet med høyest resultat kan kanskje anses som det fredeligste?
Stikker til Antarktika og leker med pingvinene hvis det blir verdenskrig jeg
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Sveits har vel holdt seg nøytrale så lenge de har vært selvstendige. De var ikke med i første og andre verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi de har vært bank for begge sider i slike konflikter?

Sverige hadde vel en tilsvarende rolle under 2. verdenskrig, da
de hjalp nordmenn på flukt samtidig som de supplerte Tyskland
med råvarer til krigsindustrien.

Har uansett ikke inntrykk av at det ligger an til noen storkrig
i umiddelbar fremtid. Utgiftene er rett og slett for store, tror
jeg. Globalisert handel har nok skapt såpass mange gullkantede
forbindelser på kryss og tvers at man risikerer å slå beina under
seg selv om man går løs på andre.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Er på avslutningen av en 3 timers doku om ww2 på natgeo.

I slutten ble det sagt at rundt 50 lang ble berørt av ww2..kom til å tenke på hvilke land/områder som er beboelig har historisk sett blitt minst berørt av kriger ?

Driver å planlegger hvor jeg skal stikke om shit hits the fan!
Vis hele sitatet...
Det at et land ikke har vært mye i krig tidligere betyr ikke nødvendigvis at det blir noe tryggere i en eventuell tredje verdenskrig.

Forøvrig ville jeg satset på et land i Sør-Amerika om det var jeg som skulle stukket av. Funnet meg en landsby i regnskogen, så skal man vel være ganske trygg.
Off-topic her nå, men jeg så litt på dokumentaren selv og lurte på hva den heter?
Sitat av excubated Vis innlegg
Noen land i Europa er jo opprettet som følge av en eller annen krig (Bosnia-Hercegovina - selvstendig 1991, Tsjekkia / Slovakia - ut av Sovjet 1993), og har følgelig ikke hatt "mulighet" til å krige så mye. Bosnia-Hercegovina hadde dog et lite opprør fra landets fødsel, men landet har fremdeles bare hatt én krig.

Det hadde vært spennende å se en tabell med alle land, hvor lenge de har eksistert, og hvor mange kriger de har tatt del i. Så kunne man for eksempel delt antall år på antall kriger, og det landet med høyest resultat kan kanskje anses som det fredeligste?
Vis hele sitatet...
Bosnia og Hercegovina ble jo delt opp i 2 stater for et par år siden, nettopp på grunn av en liten borgerkrig. Kun et par år etter at Serbia og Montenegro ble delt opp. Correct me if wrong...
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Kanskje fordi de har vært bank for begge sider i slike konflikter?
Vis hele sitatet...
TS var ikke interresert i hvem som var bank for hvem, men heller hvem som har vært blitt minst berørt av krig.
At Sveits har fungert som en bank for begge sider av begge kriger vet jeg utmerket godt.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
TS var ikke interresert i hvem som var bank for hvem, men heller hvem som har vært blitt minst berørt av krig.
At Sveits har fungert som en bank for begge sider av begge kriger vet jeg utmerket godt.
Vis hele sitatet...
Men det er muligens en av grunnene til at de var lite berørt av krig, eller hva? Det er greit å utdype litt mener nå jeg.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Off-topic her nå, men jeg så litt på dokumentaren selv og lurte på hva den heter?
Vis hele sitatet...
Den heter "På innsiden: 2. verdenskrig"

Jeg lurte ikke på dette fordi jeg har tenkt å bli en "doomsday prepper" å flytte til et annet land. Kun fordi jeg er nyskjerrig!

Man har jo historien, hvilke land og områder som har vært herjet og sikkert kommer til å være herjet i flere generasjoner fremover - og hvilke land som ikke har blitt berørt.

Om man skal se for seg et scenario med en til verdensomspennende krig, og hvor det vil bli minst aktivitet så kan man kanskje se litt på hvilke naturressurser et område har, eller om det er åpentbart at det må fungere som et knutepunkt.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vel, hvis shit hits the fan og USA/Europa blir utrygt.. så kan du fint utelukke:
1. Russland: kommer garantert til å være med på leken
2. Midt-østen og alt i nærheten: av åpenbare grunner
3. Afrika: har aldri noensinne vært trygt
4. Øst-Asia: Nord-Korea, samt Kina som har territoriale konflikter med flesteparten av nabolandene
5. Mellom-Amerika: her heller aldri vært spesielt trygt
6. Australia; hvis Europa/USA er i krig er Australia er det ikke usannsynlig at de enten er med, eller blir dratt med.

Da gjenstår Sør-Amerika.. jeg ville nok satset på Brasil
Vis hele sitatet...
Ville ikke følt meg for trygg i Syd-Amerika heller, plutselig finner Onkel Sam ut at den lokale presidenten ikke er villig til å gi oljen til USA, vips så blir det borgerkrig og kupp og alt går til helvete.
Ser meg enig i den, jeg hadde reist til Island.
Hva med canada og alaska. Vil tro det er ganske trygt der.
Sitat av Zetta Vis innlegg
Hva med canada og alaska. Vil tro det er ganske trygt der.
Vis hele sitatet...
Vet ikke jeg Vil ikke si det, Canada har vært involvert i ganske god del kriger, du kan lese om hvilken og når her.
http://en.wikipedia.org/wiki/Military_history_of_Canada
Skal man tenke slik så har vel de fleste land i verden vært med i en eller annen krig.

Hva med alle små Statene? Er jo en hel haug av dem. De har jo alle vært del av et større rike en gang tiden men tror ikke de har ført noen kriger selv.

Eksempel: San Marino, Macao, Monaco, Andorra osv?
Sitat av Tux_The_Pro Vis innlegg
Skal man tenke slik så har vel de fleste land i verden vært med i en eller annen krig.

Hva med alle små Statene? Er jo en hel haug av dem. De har jo alle vært del av et større rike en gang tiden men tror ikke de har ført noen kriger selv.

Eksempel: San Marino, Macao, Monaco, Andorra osv?
Vis hele sitatet...
Jeg har lært på skolen at Andorra, ble invadert av Italienere, og Tyskere, under andre verdenskrig, brukt som flybaser osv, når Tyskerne skulle ta Spania.
Hmmmmm. Er meget mulig at det skjedde med Andorra, På Wikipedia står det hvertfall at landet har holdt seg utenfor de store krigene i Europa. Men wikipedia har tatt feil før dem.
Brunei har da ikke vært så altfor krigerske. Liten krig med Spania.
Sitat av Dice Vis innlegg
Brunei har da ikke vært så altfor krigerske. Liten krig med Spania.
Vis hele sitatet...
Brunei Civil war
Castille war som du nevnte.
Brunei Rebellion
Battle of Brunei.
Så ikke altfor krigerske.
Men Brunei Civil war varte jo i 13 år da så.
Vil ikke si de er helt uskyldige.

A
Sist endret av ChipsyDipsy; 12. november 2012 kl. 19:09.
Jeg tenkte på svalbard (enda det ikke er et land).. men det var jo radiostasjoner der under ww2 som ble bomba tror jeg(?)

Jeg ville satset på grønland. Verdens største øy, masser av plass til å gjemme seg samt. byer hvor man kan dra til en gang i blant for å supplere seg med varer.
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Jeg tenkte på svalbard (enda det ikke er et land).. men det var jo radiostasjoner der under ww2 som ble bomba tror jeg(?)

Jeg ville satset på grønland. Verdens største øy, masser av plass til å gjemme seg samt. byer hvor man kan dra til en gang i blant for å supplere seg med varer.
Vis hele sitatet...
I løpet av Den andre verdenskrig da Tyskland strakte sine krigsoperasjoner til Grønland signerte den danske ambassadøren i USA, Henrik Kauffmann som ikke hadde akseptert den tyske okkupasjonen av Danmark, en overenskomst som tillot USA den 9. april 1941 å ha militære styrker på Grønland. Ettersom de danske myndighetene ikke hadde større kontakt med Grønland i løpet av krigen kom landet til å nyte en uavhengighet og hvor dens forskyvinger ble garantert av USA og Canada.
I løpet av den kalde krigen hadde Grønland en viktig strategisk betydning, og kontrollerte deler av de sovjetiske arktiske havnene og Atlanterhavet som helhet for uten å være en base for å observere eventuelle rakettangrep over arktisk mot det amerikanske fastlandet. I 1951 ble Kauffmann-overenskomsten erstattet av en ny. Flyplassen Thule Air Base ved Thule (nå Qaanaaq) i nordvest ble gjort til en helårsbase. I 1953 tvang Danmark flere inuittfamilier til å flytte fra sine hjem da basen skulle utvides. På grunn av dette har basen vært et konfliktområde mellom de danske myndighetene og inuittene. Denne motsetningen økte ytterligere da det den 21. januar 1968 var en nukleær hendelse: en B-52 Stratofortress som fraktet fire hydrogenbomber krasjet i nærheten av basen og lekket store mengder av plutonium utover isen. Selv om en god del av plutonium ble samlet er det mange innfødt som fortsatt vitner om deformasjoner på dyrelivet.
Kilde : http://no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B8nlands_historie
Sist endret av ChipsyDipsy; 12. november 2012 kl. 19:42.
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
I løpet av Den andre verdenskrig da Tyskland strakte sine krigsoperasjoner til Grønland signerte den danske ambassadøren i USA, Henrik Kauffmann som ikke hadde akseptert den tyske okkupasjonen av Danmark, en overenskomst som tillot USA den 9. april 1941 å ha militære styrker på Grønland. Ettersom de danske myndighetene ikke hadde større kontakt med Grønland i løpet av krigen kom landet til å nyte en uavhengighet og hvor dens forskyvinger ble garantert av USA og Canada.
I løpet av den kalde krigen hadde Grønland en viktig strategisk betydning, og kontrollerte deler av de sovjetiske arktiske havnene og Atlanterhavet som helhet for uten å være en base for å observere eventuelle rakettangrep over arktisk mot det amerikanske fastlandet. I 1951 ble Kauffmann-overenskomsten erstattet av en ny. Flyplassen Thule Air Base ved Thule (nå Qaanaaq) i nordvest ble gjort til en helårsbase. I 1953 tvang Danmark flere inuittfamilier til å flytte fra sine hjem da basen skulle utvides. På grunn av dette har basen vært et konfliktområde mellom de danske myndighetene og inuittene. Denne motsetningen økte ytterligere da det den 21. januar 1968 var en nukleær hendelse: en B-52 Stratofortress som fraktet fire hydrogenbomber krasjet i nærheten av basen og lekket store mengder av plutonium utover isen. Selv om en god del av plutonium ble samlet er det mange innfødt som fortsatt vitner om deformasjoner på dyrelivet.
Kilde : http://no.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B8nlands_historie
Vis hele sitatet...
Ok, kanskje ikke.. Men hva med dronning maud land? Norsk territorium på antarktis, og det er vel noen små små byer der tror jeg. Eller jan mayen? Men da kunne det kanskje blitt vanskelig med forskyninger, da det er langt unna nærmeste fastland, med mindre en har båt. Eller bovetøya, den er norsk og ikke så langt unna afrika tror jeg?
Sitat av Espen2308 Vis innlegg
Ok, kanskje ikke.. Men hva med dronning maud land? Norsk territorium på antarktis, og det er vel noen små små byer der tror jeg. Eller jan mayen? Men da kunne det kanskje blitt vanskelig med forskyninger, da det er langt unna nærmeste fastland, med mindre en har båt. Eller bovetøya, den er norsk og ikke så langt unna afrika tror jeg?
Vis hele sitatet...
Plasser som Jan mayen, Bouvetøya, går alle under Norge, har norge vært i krig har de også.
Så de har vært i krig sånsett, men tviler man trenger og være redd for at noen skal invadere de.
During World War II, continental Norway was invaded and occupied by Germany in spring 1940. Så Jan mayen var okkupert av tyskerne.
Kilde :http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_mayen
Sist endret av ChipsyDipsy; 12. november 2012 kl. 20:12.
Sitat av vikke123 Vis innlegg
Mener å huske at Australia aldri har hatt en krig på egen jord. Dog, har de vært involvert i et par kriger
Vis hele sitatet...
Japanerne bombet i australia i '42, så man kan trygt si at det har vært "krig" der
Sitat av Bunker Vis innlegg
Japanerne bombet i australia i '42, så man kan trygt si at det har vært "krig" der
Vis hele sitatet...
There has never been a war, in the accepted sense of the word, on Australian soil, though when the nation was being established in the 18th and 19th centuries there were skirmishes with the indiginous Aborigines known as the Australian Frontier Wars. The Australian colony was founded by the British, and some British troops were involved in these conflicts. Australian forces have certainly been involved in war overseas. The Australian and New Zealand Army Corps (ANZACS) fought for the Allies in World War One, notably at the 1915-16 battle of Gallipoli in Turkey where they suffered relatively heavy losses. Gallipoli consituted Australia's first major military action. Australia was also involved in World War Two on the Allies'side fighting the Japanese in the Pacific. Since 1951 Australia has been a formal military ally of the U.S under the ANZUS treaty and they supported America by sending troops to the Vietnam War. They were also involved in the Korean War, fighting under the banner of the United Nations. og det du sa, googla litt og fant det her.
Hva med Tahiti eller Papa Ny-Guinea (er ikke sikker på hvordan det skrives). Små stater som ikke har hatt så mye krig utenom litt under 2WW pga beleiring av Japan og Usa.
Sist endret av Fjøsnissen; 12. november 2012 kl. 20:51.