Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 16685
Er det på noen måte lovelig og ha store katter som dette som husdyr i Norge?
I USA er det en del som har slike katter har jeg sett.

Siberian Lynx på bildet

http://www.cattell.net/devon/Leopards/Siberian%20lynx_2471.jpg
Sist endret av Litago1; 27. oktober 2012 kl. 18:12.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Hva med å begynne med å finne ut hva dyrene heter på norsk først? Jeg kan ikke si noe om legaliteten ang. eierskap av disse dyra, men du er trolig ukvalifisert hvis du ikke engang vet hva de heter på norsk.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Lynx er ikke det gaupe/rev?
Du vil ha Gaupe som kjæledyr?
Aldri hørt om at noen får ha ville dyr som kjæledyr i Norge, garantert at du vil trenge spesialtillatelse. Mulig du kan registrere et selskap og ha sirkus som næringskode? Har jo sett mange rare dyr på sirkus....
Er ikke gauper utrydningstruet? Jeg er ganske sikker på at de er det i Norge i hvertfall.
Stor gaupebestand i Norge og den vokser seg stadig fetere. Men det er jo ikke lov å fange ville dyr for å ha de som kjæledyr.
Men det har jo blitt gitt tillatelse til at folk har importert mange rare dyr til landet. Alt fra skilpadder til en en slektning av Gaupa som er mindre som jeg ikke husker hva het men som en norsk kjendis engang importerte.
Gaupe er vell Bobcat tror jeg. De ser hvertfall veldig like ut. Lynx vet jeg ikke på Norsk men det har hvertfall IKKE noe med rev å gjøre, du ser jo bildet over.
Sist endret av Litago1; 27. oktober 2012 kl. 18:28.
Lynx er gaupe.
Du får sjekke med mattilsynet men jeg er ganske sikker på at det vil bære svært vanskelig å få til. Tror kanskje du kan klare det om du "starter" et sirkus.
Så i Norge er valig huskatt de største katte dyrene du ka han? Vet det er mange typer osv, men er det ingen som er lovelig og litt større enn en typisk huskatt?
Lynx er genuset. Bobcat (Rødgaupe, Lynx Refus) er en art innenfor Lynx genuset, og det er gaupen (Lynx Lynx) og.
Det er normalt ikke tillatt å holde ville dyr som kjæledyr, men man kan søke om dispensasjon hos Mattilsynet.

Fra Wikipedia:

Innførsel av kjæledyr til Norge

Hund, katt, ilder, kanin, burfugl, hamster, marsvin, rotter, mus, chinchilla, skilpadde, minigris og akvariefisk er tollfrie ved ordinær innførsel til Norge, men det må betales merverdiavgift. I tillegg kommer særlige bestemmelser om karantene og vaksinasjoner. Reptiler og amfibier er forbudt å kjøpe, selge og eie i Norge. Det er mulig å søke om dispensasjon fra Mattilsynet til å eie enkelte dyr. I en slik søknad må man skrive detaljert om hva slags dyr og art man ønsker, grunnlag samt vedlegg av eventuelle legeattester. Den mest vanlige årsaken til dispensasjon er allergi, og det vanligste dyret som blir gitt dispensasjon for er gresk skilpadde. Det er også ulovlig å fange ville dyr i naturen. Det er kun tillatt å ha rumpetroll til undervisningsformål. Mattilsynet jobber for tiden med en ny liste over hva som skal bli lovlig å eie som kjæledyr, og rapporten vil bli lagt fram i løpet av 2010. Det mest omstridte temaet er burfugler, som vanligvis lever under veldig dårlige forhold i for små bur, og derfor risikerer å bli forbudt.
Vis hele sitatet...
Både lynx og bobcat er gaupe. Eller for å korrigere, bobcat er et slag lynx(om vi skal ta det på internasjonalen).
Litt som rev og fjellrev.

*fackin ninja'ed
Sist endret av moret; 27. oktober 2012 kl. 18:38.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Så i Norge er valig huskatt de største katte dyrene du ka han? Vet det er mange typer osv, men er det ingen som er lovelig og litt større enn en typisk huskatt?
Vis hele sitatet...
Det finnes en diger katt som nesten ser ut som bobcat i størrelse som er blitt importert til Norge tidligere. Har sett et bilde av en kjendisdame med en diger katt og da stod det i teksten at katten var importert til landet og kostet ca 100.000 kroner.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
I USA er det en del som har slike katter har jeg sett.
Vis hele sitatet...
Det har ikke jeg sett.

Men jeg har sett en del som har Savannah katt. De blir svær.

http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_%28cat%29
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det har ikke jeg sett.

Men jeg har sett en del som har Savannah katt. De blir svær.

http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_%28cat%29
Vis hele sitatet...
Er mest folk som bor langt vekke fra storbyer osv som har det. Er den del vidoer på youtube der du kan se folk i USA ha dem som kjæledyr.
Gjør deg selv en tjeneste, glem tanken på å ha en gaupe eller lignende som husdyr, det nærmeste du kommer er verdens største tamkatt tase, Maine Coon, de blir oppmot 15 kilo i store tilfeller som voksne og det bør holde plenty.

http://www.rasekatter.no/raseguide/maine_coon.php

http://img.clan-gfc.org/thumbs/pusi.jpg for å illustrere litt, katta på bildet er ikke fullvoksen enda foresten..
Sist endret av NoillStress; 27. oktober 2012 kl. 19:35.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hørte prisen var rundt 10.000 for en savannah katt for en tid tilbake. Det er katter du må ha i bånd om du skal ut. De tar bokstavlig talt katta av dyr.
Store lovlige katter blir maine coon og savannah (fra 5. generasjon). Rasekatter ligger vanligvis fra rundt 10 000, men prisen avhenger litt av kvalitet og hva slags stamtavle man velger (avlskatt eller kjæledyr).

Du vil ikke ha en gaupe som kjæledyr. Det er jegere, som klarer å ta livet av rein... De beveger seg over store avstander i naturen, og man vil aldri klare å tilfredstille disse kravene som privatperson.

Bare savannah katten er veldig krevende å ha som kjæledyr, og noe helt annet enn en tamkatt. Med mindre man bor ekstremt avsidesliggende til, og har stor tomt, ville jeg droppet savannah katten.

Husk at å ha et stort kattedyr ikke er det samme som å ha et stort hundedyr. Katter er utstyrt med våpen i 4 hjørner + den ene enden. Hunder har våpen i en ende.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Lynx er ikke det gaupe/rev?
Vis hele sitatet...
Gaupe er i kattefamilien. Rev er et hundefamilien.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Stor gaupebestand i Norge og den vokser seg stadig fetere.
Vis hele sitatet...
Joda, men den er fortsatt på under 500 dyr på landsbasis. Gaupe er rødlista.
The lucky one
PairADice's Avatar
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Er mest folk som bor langt vekke fra storbyer osv som har det. Er den del vidoer på youtube der du kan se folk i USA ha dem som kjæledyr.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg legger for mye i det, men prøver du her å si at du utelukker savannah fordi du ikke bor langt vekk fra storby? Ergo, du ønsker å anskaffe deg gaupe i urbant miljø?
Sitat av Litago1 Vis innlegg
Er mest folk som bor langt vekke fra storbyer osv som har det. Er den del vidoer på youtube der du kan se folk i USA ha dem som kjæledyr.
Vis hele sitatet...
Det er nok lettest å flytte først, og så få seg stor katt. Hvis du virkelig vil støtte et ufyselig marked. Katter i Texas
Må foresten få lagt til at å ha en gaupe som husdyr er en jævla dårlig ide, for det første er det store dyr, for det andre er det ville dyr og for det tredje lar det seg ikke gjøre å temme dem, å i allefall ikke på en førstegenerasjonskatt.

Russerne har prøvd, de kom vel ut i generasjon 10-11-12 før de bare ga opp, dyret var fortsatt like vilt. (klarer ikke finne igjen saken om det dog)

MEN, det finnes en katt som ligner jævli på en gaupe, relativt stor til tamkatt er den også, rasen heter pixie bob
Litago1's Avatar
Trådstarter
jaja om jeg ikke får Gaupe i storbyen ka d være d samma. skaffer meg heller et marsvin da
Sist endret av Litago1; 19. mars 2014 kl. 15:24.
Det er bare å fore katta nok så blirn da feit nok, husker en som hadde en på 15 Kg.
Sitat av Litago1 Vis innlegg
jaja om jeg ikke får Gaupe i storbyen ka d være d samma. skaffer meg heller et marsvin da
Vis hele sitatet...

Hvordan trodde du det skulle gå med gaupe i storbyen, egentlig? For det første, eier du en enebolig i en storby du kunne tilpasset? For det andre, hvordan skulle du klare å håndtere dyret, når du åpenbart vet jack shit om dem? Og for det tredje, er det OK å ha et slikt dyr i et miljø den ikke hører hjemme i, bare fordi du skal runke egoet ditt?
Sitat av Litago1 Vis innlegg
jaja om jeg ikke får Gaupe i storbyen ka d være d samma. skaffer meg heller et marsvin da
Vis hele sitatet...
Hahaha... Har du noengang sett noen andre i storbyer gå rundt med Gauper eller andre store kattedyr?
Må ikke bli så lei deg bare fordi du ikke kan ha ville skogsdyr i storbyer vettu.
Det felles og mot 120 gauper i året mener jeg å huske fra et jsktkurs jeg tok. Den beste lynx er selfølgelig det britiske helikopteret. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Westland_Lynx