Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 15990
Hei og hå!

24 Desember nærmer seg med stormskritt, og jeg skal - for første gang, tilbringe min første julaften helt alene med hverken juletre, julelys eller noen andre relaterte juleartikler - og ikke for å glemme Grandiosa eller nuddler til middag.

Det jeg nå er spent på er om noen av dere Freakere her inne har vært i samme situasjon før, eller skal havne i den situasjonen på julaften?
Jeg vil veldig gjerne ha erfaringer og eventuelle tips til hva jeg kan finne på og gjøre uten å kjede the living shit ut av meg - samtidig som jeg ikke blir "deprimert"?

Takk for alle svar!
Sist endret av Oneblo; 20. november 2011 kl. 14:09.
Jeg er ikke kristen jeg, så jeg velger å gjøre det samme
Hmm, hva mEd Å game?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Det jeg nå er spent på er om noen av dere Freakere her inne har vært i samme situasjon før
Vis hele sitatet...
Hadde det bare vært så vel.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg er ikke kristen jeg, så jeg velger å gjøre det samme
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med min religion å gjøre, men uten å nevne hvorfor vil jeg ikke møte øvrig familie annet enn mamma, pappa, lillebror og storesøster.
Du kan jo tilby en av de mange narkomane som "feirer" jula aleine inn på middag?
ta deg en ferie langt vekk eller sitt hjemme og røyk hasj
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Jeg er ikke kristen jeg, så jeg velger å gjøre det samme
Vis hele sitatet...
Du er ikke kristen? Jeg tror heller ikke på gud og jeg ikke den eneste, jeg feirer jul uansett.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av haardi Vis innlegg
Hmm, hva mEd Å game?
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg stort sett "hele" tiden uansett, så dagen ville vært helt normal - som alle andre dager. Og jeg vil jo ha julaften litt spesiell.
Hvis du virkelig ikke vil møte familien på julaften ser jeg ikke helt grunnen til at det skulle gjøre deg deprimert? Men det kan jo ligge noe bak, skal ikke grave mer i det hvis du ikke vil.

Personlig har jeg de siste julaftenene feiret med mine skilte foreldre og lillebroren min, noe som har tatt fra meg litt av gleden med julen. De insisterer på å feire som en familie, men så forskjellige som mor og far har vokst fra hverandre synes jeg det hele bare blir "kleint" om jeg kan bruke det ordet. Men jeg synes allikevel julen er en gledelig tid, særlig å tilbringe med familie utenom de du bor med, som besteforeldre og tanter og fettere osv. Du kan jo gjøre det litt koselig hjemme allikevel da, sette opp litt pynt (hvis du har) i det minste tenne noen stearinlys og kanskje påkoste deg et finere måltid. Se en god film og bare nyt fridagen med det du har lyst til. For meg har det blitt en noe tradisjon å ta meg en bønne hver julaften, hvor jeg gamer nye spill (eller gamle) når "festivitetene" er over. Tror også jeg dro ut og akte i korken (http://www.oslosurf.com/innhold/00000165.shtml) en gang med noen kompiser, veldig morro og god stemning når det er mørkt, kaldt og snøkledd i skogen.

I år skal jeg tilbringe julaften som vakt på båten jeg tjenestegjør på (Forsvaret). Det blir ikke så morro tror jeg, så du kommer nok uansett til å ha det bedre enn meg! =)
Sist endret av bQuick; 20. november 2011 kl. 14:19.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Spirituell Vis innlegg
ta deg en ferie langt vekk eller sitt hjemme og røyk hasj
Vis hele sitatet...
Not a bad idea, men føler jeg "kaster" bort dagen da.

Sitat av JayL Vis innlegg
Hvis du virkelig ikke vil møte familien på julaften ser jeg ikke helt grunnen til at det skulle gjøre deg deprimert? Men det kan jo ligge noe bak, skal ikke grave mer i det hvis du ikke vil.
Vis hele sitatet...
Takk for fint og utfyllende svar.

Jeg vil jo veldig gjerne feire julaften med familien, men grunnet de skal ha besøk av øvrig familie kan jeg "dessverre" ikke besøke dem og feire julen med dem.

Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Du kan jo tilby en av de mange narkomane som "feirer" jula aleine inn på middag?
Vis hele sitatet...
Ikke så dumt det, nei! Dette må vurderes
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Jeg vil jo veldig gjerne feire julaften med familien, men grunnet de skal ha besøk av øvrig familie kan jeg "dessverre" ikke besøke dem og feire julen med dem.
Vis hele sitatet...
Jeg ser den, ettersom pappa nettopp har gifta seg med en real kjerring som ikke liker meg blir det ikke så mye feiring med dem, da hennes familie blir mye involvert i feiringer, så det er kanskje samme greia.

Men prøv å holde julegleden litt ved like da, vet jeg skal gjøre det mens jeg råtner på båten i form av noen pils og kanskje litt julesanger, selv om jeg er på båten! Bare gjør det du har lyst til, hør med noen kompiser om de kanskje også ikke har noen planer. Det viktigste med julaften er ikke hva man gjør, men hvem man tilbringer den med. Som en annen sa kan du jo ta en tur på et fattighus (eller hva det heter) og jobb som frivillig. En god venninne av meg pleier å gjøre det etter familiefeiring som hun mener dabbet litt av etter at bestemora døde, og hun sier det gir en glede uten like =)
Sist endret av bQuick; 20. november 2011 kl. 14:27.
Du må vel ikke nødt å spise grandis? Kjøp deg både Fjordland med pinnekjøtt og fjordland med svineribbe, miks de sammen, kombiner med julebrus/juleøl og "Home alone"/""Flåklypa grand prix" Synd du ikke vil møte familien din. Julen er en tid for tilgivelse,,,tror jeg :s
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av JayL Vis innlegg
Det viktigste med julaften er ikke hva man gjør, men hvem man tilbringer den med.
Vis hele sitatet...
Gode ord! Skal ta det til etterretning!


Sitat av norseToon Vis innlegg
Du må vel ikke nødt å spise grandis? Kjøp deg både Fjordland med pinnekjøtt og fjordland med svineribbe, miks de sammen, kombiner med julebrus/juleøl og "Home alone"/""Flåklypa grand prix" Synd du ikke vil møte familien din. Julen er en tid for tilgivelse,,,tror jeg :s
Vis hele sitatet...
Foruten maten så var jo dette en veldig god idé! (Tar meg ikke så god tid til matlaging) Typisk jul med de filmene, og da kommer nok julestemningen!
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Foruten maten...
Vis hele sitatet...
Maten er ferdig laget, du varmer den bare opp i en kjele med vann, enklere blir det ikke.
Har aldri feiret jul alene, men tror ikke det hadde gjort meg noenting. Har vært på reisejobb flere ganger i juletidene, og det er ikke sån at jeg har noe særlig ønske om å være så sosial av meg da. Spiser middagen min, og kommer meg til sengs.
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Maten er ferdig laget, du varmer den bare opp i en kjele med vann, enklere blir det ikke.
Vis hele sitatet...
Aha! Det er vel derfor Fjordland bruker slagordet "så godt - så enkelt"

Takk for alle tips folkens! Dette ser ut til å bli en ganske så knall julefeiring allikevel.
Så for meg selv sittende foran datamaskinen med MW3 og noen filmer samtidig som jeg følte meg trist og deprimert.

Men etter tips fra dere forandret iallefall det synet seg! Takk igjen!


Sitat av Liverbird Vis innlegg
Har aldri feiret jul alene, men tror ikke det hadde gjort meg noenting. Har vært på reisejobb flere ganger i juletidene, og det er ikke sån at jeg har noe særlig ønske om å være så sosial av meg da. Spiser middagen min, og kommer meg til sengs.
Vis hele sitatet...
Jeg, og helt sikkert alle andre forbinder jul med tradisjoner og familietreff. Kan dermed ikke se for meg at jeg lar dagen gå som en helt vanlig dag.
Sist endret av Oneblo; 20. november 2011 kl. 14:39.
Om du har et skikkelig lydanlegg, så kan du jo fyre opp med no skikkelig musikk! Du har ikke vurdert å kanskje komme deg ut og finne deg en fest elns? Sikkert et par ute og går der vett
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Erlnd Vis innlegg
Om du har et skikkelig lydanlegg, så kan du jo fyre opp med no skikkelig musikk! Du har ikke vurdert å kanskje komme deg ut og finne deg en fest elns? Sikkert et par ute og går der vett
Vis hele sitatet...
I wish I could, men bor i hus med 5 andre leiligheter i også. Huseier kommer rimelig fort på døra da, gitt!

Feste på julaften? Nei, akk - det får vente til nyttårsaften
Trist å lese, jeg ville snakket med venner. Min familie hadde for noen år siden en venn av meg på besøk på julaften fordi han hadde en vanskelig situasjon der han bodde. Tro meg, julen er tiden hvor vi skal dele og den beste gaven noen kan gi er å dele en fantastisk julaften med en venn :-).
Jeg skal ikke feire noe særlig jul i år nei.
Skal være i stallen og fore hester både på julaften og 1.juledag.
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Jeg vil veldig gjerne ha erfaringer og eventuelle tips til hva jeg kan finne på og gjøre uten å kjede the living shit ut av meg - samtidig som jeg ikke blir "deprimert"?

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert å bruke dagen til å gjøre noe for andre da? Det er mange (også ikke-religiøse) organisasjoner og privatpersoner som arrangerer diverse tilstelninger for at samfunnets vanskeligstilte også skal få en fin jul, og de er helt avhengig av frivillige. Bare et forslag selvfølgelig.
Selv hvor jævlig kleint det høres ut, så ville jeg ha sett Sølvguttene synger julen inn. Det er liksom ikke jul før da
Å spise Fjordland juleribbe til høres ut som en kjempeplan!
Eg har i de siste årene(bortsett fra i fjor) feiret jul alene. For meg er det mange år siden det var skikkelig jul(når eg var 13-14 år eller deromkring) og uten den "ekte" julefølelsen er det for meg bare nok en dag. Og det blir det i år også. Eg kommer til å bruke dagen på meg selv, med mine prosjekter, ingen forpliktelser, med god mat og godt juleøl. Det er litt kos, selv om det ikke blir jul av det

Siden eg da ikke feirer så mye jul pleier eg å tilby meg å jobbe for andre som vil feire. Det gir i det minste litt glede at eg kan bidra til at noen andre får mer tid med sin familie. Kanskje det er juleånden min?
Sitat av Oneblo Vis innlegg
Hei og hå!

24 Desember nærmer seg med stormskritt, og jeg skal - for første gang, tilbringe min første julaften helt alene med hverken juletre, julelys eller noen andre relaterte juleartikler - og ikke for å glemme Grandiosa eller nuddler til middag.

Det jeg nå er spent på er om noen av dere Freakere her inne har vært i samme situasjon før, eller skal havne i den situasjonen på julaften?
Jeg vil veldig gjerne ha erfaringer og eventuelle tips til hva jeg kan finne på og gjøre uten å kjede the living shit ut av meg - samtidig som jeg ikke blir "deprimert"?

Takk for alle svar!
Vis hele sitatet...
Er som å lese blueprinten av måten jeg "feiret" jul på i 3 år før jeg traff damen og ble tvunget til jule feiring sammen med svigers..... Eneste du mangler på den listen er en kasse med juleøl
Ellers er det bare å tenke på den dagen som hvilken som helst dag.
I 2004 feiret jeg julaften alene det var trist men jeg ordnet meg relativt bra. Fjordland ribbe til frokost og Fjordland pinnekjøtt til middag. Jeg bor på hybelhus. Det som sugde var at ex'en bodde omtrent vegg i vegg og hadde hele familien på besøk. Jeg kjøpte meg spillet Larry uncut på xbox og rundet det på julaften og når jeg var lei av å spille så var det MESS TV til jeg sovnet.

Nå for tiden blir det nesten alene jul siden kona bor i Asia og mine foreldre er døde. Så jeg og en kompis som også er alene bruker å lage julemiddag og feire kvelden sammen og akkurat det samme gjentar vi på nyttårsaften bortsett fra at da er det null pakker og han jobber seriøst med å bli full. (jeg er avholds)
Selvom om du feirer alene betyr jo ikke det at du ikke kan ha juletre og julepynt?

Tips til hva du kan gjøre på julaften:
-Fjordlands julemiddag (hvis du ikke gidder å lage egen)
-Stå opp klokken 11.00 og se på askepott. ^^
-Se på donald juletegnefilmer.
-Få deg en hund og feire med han.
-Kjøp deg en skikkelig fin julegave til deg selv. (f.eks TV,pc,kamera)

Men uansett God Jul.
Sist endret av HuskaIkke; 20. november 2011 kl. 16:52.
Feirer jul alene selv, kjøper meg en god whisky og noen pils og koser meg foran tven den dagen =)
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Feirer jul alene selv, kjøper meg en god whisky og noen pils og koser meg foran tven den dagen =)
Vis hele sitatet...
Spør du meg, er det et argument for å komme i kontakt med familien igjen.
Jeg har feira jul aleine,i en hybel. Bakte meg en krydderkake ,spiste taco og så flåklypa ilag med noen pils. Faktisk den koseligste jula noensinne. En rød duk og noen levende lys. Fantastisk
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Spør du meg, er det et argument for å komme i kontakt med familien igjen.
Vis hele sitatet...
På julaften skal man ta seg en Jack og heve glasset! For å feire Lemmy, liksom
Sitat av McLovin Vis innlegg
På julaften skal man ta seg en Jack og heve glasset! For å feire Lemmy, liksom
Vis hele sitatet...
Lemmy kunne gjort seg som julenisse. Julenissen fra helvette!
Hemulen
Oneblo's Avatar
Trådstarter
Mange gode og nyttige forslag å hente her!

Skal finne igjen tråden den 24 Des. for å faktisk gjennomføre en del ting som står her.
Som nevnt av andre i tråden kan jeg jo alltids finne frem mel og hatt og sette igang å bake de underligste ting!
Sist endret av Oneblo; 20. november 2011 kl. 17:34. Grunn: Faen
Vi var på julebord og jeg kom i prat med en kvinnelig kollega, hun sa at hun skulle feire julen alene siden hun ikke hadde noen familie her. Inviterte hun hjem til familien til jul og hun ble kjempeglad! Er mange som er alene på julaften og det er jo bare koselig å dele gleden, det julen handler om.
Du kan komme å feire jul med meg og familien! Jula vår er så tragisk atte, lys den opp!
Hvor bor du egentlig?

Bor du i Oslo, eller en annen by, så er det fult mulig å melde seg som frivillig på julaften. Hjelp til på fattighusene og andre lignende plasser, slik at narkomane og uteliggere får feiret jul =)
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Si hvor du bor så kanskje noen snille freaker inviterer deg på middag!
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Du kan komme å feire jul med meg og familien! Jula vår er så tragisk atte, lys den opp!
Vis hele sitatet...
Høres like fristende ut som å bli invitert til et gasskammer..
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Spør du meg, er det et argument for å komme i kontakt med familien igjen.
Vis hele sitatet...
Har god kontakt med familien, har bare ingen grunn til å feire jul hjemme hos dem.
For å være helt ærlig ville jeg heller spist grandiosa på julaften enn fjordland, men det er sikkert godt påvirket av at jeg spiste fjordland i 8 måneder i millitæret
Dra til Amsterdam, puffe med andre likesinnede og kanskje noe pulings på deg? Det ville jeg gjort hvis jeg skulle feire jul alene
Sitat av Andreassen Vis innlegg
Har god kontakt med familien, har bare ingen grunn til å feire jul hjemme hos dem.
Vis hele sitatet...
Familie, det er god nok grunn. De er ditt blod, og de som kjenner deg best. Jeg ville aldri ønsket på min verste fiende å måtte feire julen alene foran tv'en med alkohol og fjordland middag. Høres trist ut, spør du meg.
kanskje noen kan påta seg ansvar for en freak-julefest, evt privat der alt er lov
Sitat av Spirituell Vis innlegg
kanskje noen kan påta seg ansvar for en freak-julefest, evt privat der alt er lov
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk tenkt på noe lignende. Ikke akkurat juleaften, men muligens en dag i romjula eller noe før. Typ: freakforum-julebord, eller noe lignende. Men, det har vært med tanken. Det er vannskelig nok å arrangere treff 1 gang i året og få folk til å komme, tror nok oppmøtet ville blitt veldig begrenset om man hadde satt det til høytiden. Dog, jeg er åpen for innvendinger her.
Offtopic, svar om du vil; hvorfor er du alene i aar?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Offtopic, svar om du vil; hvorfor er du alene i aar?
Vis hele sitatet...
Han har allerede sagt at han ikke ønsker å dele det :-)

Det har ingenting med min religion å gjøre, men uten å nevne hvorfor vil jeg ikke møte øvrig familie annet enn mamma, pappa, lillebror og storesøster.
Vis hele sitatet...
Noe vi burde respektere .
Var jeg deg ville jeg pratet med en god venn og sagt det akkurat som det var - at du har et problematisk forhold til familien din, og spurt pent om du kanskje kunne feire jula med vennen og familien hans. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å si ja hvis en god venn av meg hadde spurt om dette.
liker du friluft kan du jo pakke sekken og ta en tur i skogen en natt

Synes vertfall det er deilig å bare høre lyden fra bålet og drømme seg bort
Må da ha noen venner i samme situasjon?
Er det ikke verre å e.v.t invitere ett par stykker over på middag! Blir veldig hyggelig selvom man ikke gjør så mye ut av det.
Nei, huff. Du kan da ikke være alene på julaften. Dra til noen venner kanskje?