Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 8416
Hei,

Vurderer å lete etter IT-supportjobb i Dublin/Irland. Noen herifra forumet som har erfaring med dette?Veit at betalinga er lav og nå ser jo ut som euroen nesten faller fritt.
Finnes en tråd(to-tre år gammel) på et annet forum hvor en person bestemt fraråder fra dette arbeidet.
Vet at Apple driver mye i Irland (Jobbet selv med support for Apple i stockholm, og hadde ofte kontakt med kundebehandlere som satt i Irland)

Virker som det er mange skandinavere som bosetter seg der, og jobben er forsåvidt grei.

Å flytte til et annet land er i seg selv en ganske gøyal opplevelse, men ikke forvent all verdens lønn.
Sitat av lefze Vis innlegg
Vet at Apple driver mye i Irland (Jobbet selv med support for Apple i stockholm, og hadde ofte kontakt med kundebehandlere som satt i Irland)

Virker som det er mange skandinavere som bosetter seg der, og jobben er forsåvidt grei.

Å flytte til et annet land er i seg selv en ganske gøyal opplevelse, men ikke forvent all verdens lønn.
Vis hele sitatet...
Ok, ble derimot veldig betenkt da jeg leste innlegget som ble postet om dissse firmaene i et annet forum, der det ble hevdet at forholdene er forferdelige, at majoriteten av innringere er illsinte , man må be pent om å få gå på do osv
Har selv jobbet der i ett år.

Alle de store selskapene har support der borte (noen flytter for tiden dog), lønn for en vanlig calltaker (ikke kvalifisering, men bare logger) lå på rundt 24.000euro per år (når jeg jobbet der for fire år siden) og skatten var vel rundt 7%.
Jobbet selv for IBM i Dublin i 2 år.

Jeg kan absolutt anbefale å ta deg noen år i utlandet med support, når jeg søker jobb her i Norge innenfor IT er det alltid det som trekkes frem fra CVen min som en av grunnene til at jeg er en kandidat de vurderer.

Irland er også et veldig kjekt land å bo i, og det er nok å finne på der.

Jobber du for IBM sitter du support for norske bedrifter som har sitt callcenter der, så det meste av arbeidet foregår på norsk.

Manpower er de som ansetter for Dublin, så jeg ville sjekket hjemmesiden deres, eller sendt dem en mail hvis du kunne tenkt deg dit. De ansetter for andre bedrifter også i Dublin, så de har sannsynligvis noe ledig.
Googlet litt rundt på diverse supportjobber i Dublin-området og flere av dem opererer med 22000 euro/år.På det en emergency-skatt grunnet finanskrisen(som kanskje bare er i startfasen ennå).
Emergency Tax mener jeg er det du betaler når du ikke har irsk PPS-nummer (personnummer, du bruker dette for å betale skatt og ha lov til å jobbe i Irland)

Alle firmaene hjelper deg med dette, men du får sannsynligvis et par lønninger før alt er i orden. Som regel får du ukelønn i Irland, hver torsdag.

Den skatten du betaler ekstra før du har PPS-nummer får du tilbakebetalt når du ordner papirene. Mulig du måtte sende inn et skjema for å få det tilbake. Skatt er ikke like enkelt i Irland som i Norge der alt går rimelig automatisk. =)
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Emergency Tax mener jeg er det du betaler når du ikke har irsk PPS-nummer (personnummer, du bruker dette for å betale skatt og ha lov til å jobbe i Irland)

Alle firmaene hjelper deg med dette, men du får sannsynligvis et par lønninger før alt er i orden. Som regel får du ukelønn i Irland, hver torsdag.

Den skatten du betaler ekstra før du har PPS-nummer får du tilbakebetalt når du ordner papirene. Mulig du måtte sende inn et skjema for å få det tilbake. Skatt er ikke like enkelt i Irland som i Norge der alt går rimelig automatisk. =)
Vis hele sitatet...
Hva var det mest slitsomme med jobben du hadde der?
Hva var det beste?
Det mest slitsomme var når viktige systemer for kundene gikk ned, og vi fikk plutselig 50-60 personer i kø på telefonlinjen. Det var heldigvis sjeldent.

Det gøyeste er klart kollegene mine. Vi hadde det veldig gøy sammen mellom samtaler.

Du starter som regel kun med å ta telefonsamtaler, hele dagen. Men gjør du en bra jobb, og viser interesse for jobben, så får du kjapt andre oppgaver på teamet ditt.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Det mest slitsomme var når viktige systemer for kundene gikk ned, og vi fikk plutselig 50-60 personer i kø på telefonlinjen. Det var heldigvis sjeldent.

Det gøyeste er klart kollegene mine. Vi hadde det veldig gøy sammen mellom samtaler.

Du starter som regel kun med å ta telefonsamtaler, hele dagen. Men gjør du en bra jobb, og viser interesse for jobben, så får du kjapt andre oppgaver på teamet ditt.
Vis hele sitatet...
Hvor lang snittid per samtale forventes oftest av disse arbeidsgiverne?

Fortsetter Euroen å falle må det jo lønne seg voldsomt for alle norske IT-bedrifter å outsource til Irland, inflasjonen kompenseres vel ikke lønnsmottakerne i eurosonen?
Sitat av villniss Vis innlegg
Hvor lang snittid per samtale forventes oftest av disse arbeidsgiverne?

Fortsetter Euroen å falle må det jo lønne seg voldsomt for alle norske IT-bedrifter å outsource til Irland, inflasjonen kompenseres vel ikke lønnsmottakerne i eurosonen?
Vis hele sitatet...
Tja...
Mer og mer av support flyttes til asia og sentralamerika for å dekke over alle tidssoner, og pga det blir bare billigere og billigere.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja...
Mer og mer av support flyttes til asia og sentralamerika for å dekke over alle tidssoner, og pga det blir bare billigere og billigere.
Vis hele sitatet...
En del norske bedrifter vil nok heller ha supporten sin i land som Irland da de lett kan få norsktalende personer her. I asia og sentralamerika blir nok det meste av support gitt på engelsk, og når en stor del av de ansatte i ulike bedrifter i Norge ikke behersker dette språket noe særlig, så vil dem nok holde seg nærmere hjemme om mulig.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
En del norske bedrifter vil nok heller ha supporten sin i land som Irland da de lett kan få norsktalende personer her. I asia og sentralamerika blir nok det meste av support gitt på engelsk, og når en stor del av de ansatte i ulike bedrifter i Norge ikke behersker dette språket noe særlig, så vil dem nok holde seg nærmere hjemme om mulig.
Vis hele sitatet...
Førstelinje er ofte tilnærmet morsmål ja.

Men det er ikke lenge siden jeg hørte at bl.a Dell hadde svensktalende indere på supporten.
Sitat av villniss Vis innlegg
Hvor lang snittid per samtale forventes oftest av disse arbeidsgiverne?
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig fra team til team. Det teamet jeg satt på måtte vel helst ha løst saken innen 5min fra første samtale, eller logget saken og sendt den videre til 2. linje. Vi kunne se telefonkøen på en tavle på veggen, og hvor lenge den som hadde sittet lengst i kø hadde ventet. Her hadde vi en maks tid på 2min før det gikk negativt utover statistikken vår.

Nå skal det også sies at det teamet jeg satt på hadde ganske greie regler når det gjaldt tidsfrister, et av teamene på bygget hadde maks tid i kø på 20 sekunder.

Men det var mange samtaler jeg brukte mye lenger tid på enn 5 minutter, og vi fikk aldri tilsnakk for det. Det viktigste var at vi fikk gode tilbakemeldinger fra kundene på arbeidet vi utførte. Som regel er det ikke noe problem å holde seg innenfor tiden, da de fleste feilene har du sett før, eller så har teamene en database der du kan søke opp feilmeldinger, og finne løsningsguider.

Men skal jeg tippe tror jeg rundt 3-5min pr samtale er ønsket, men skikkelige sjefer vet selv at det kan ta noe mer tid. Men klart, hvis én person har et snitt på 15min pr samtale, så er det kanskje noe som de må ta tak i. =)

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Men det er ikke lenge siden jeg hørte at bl.a Dell hadde svensktalende indere på supporten.
Vis hele sitatet...
Men er dette for ansatte i Dell, eller privatkunder som har kjøpt en Dell maskin og trenger support på den.

Jeg ser for meg at de stiller strengere krav til språket den supporten ansatte i bedriften får, enn den de tilbyr sine privatkunder.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Det varierer veldig fra team til team. Det teamet jeg satt på måtte vel helst ha løst saken innen 5min fra første samtale, eller logget saken og sendt den videre til 2. linje. Vi kunne se telefonkøen på en tavle på veggen, og hvor lenge den som hadde sittet lengst i kø hadde ventet. Her hadde vi en maks tid på 2min før det gikk negativt utover statistikken vår.

Nå skal det også sies at det teamet jeg satt på hadde ganske greie regler når det gjaldt tidsfrister, et av teamene på bygget hadde maks tid i kø på 20 sekunder.

Men det var mange samtaler jeg brukte mye lenger tid på enn 5 minutter, og vi fikk aldri tilsnakk for det. Det viktigste var at vi fikk gode tilbakemeldinger fra kundene på arbeidet vi utførte. Som regel er det ikke noe problem å holde seg innenfor tiden, da de fleste feilene har du sett før, eller så har teamene en database der du kan søke opp feilmeldinger, og finne løsningsguider.

Men skal jeg tippe tror jeg rundt 3-5min pr samtale er ønsket, men skikkelige sjefer vet selv at det kan ta noe mer tid. Men klart, hvis én person har et snitt på 15min pr samtale, så er det kanskje noe som de må ta tak i. =)



Men er dette for ansatte i Dell, eller privatkunder som har kjøpt en Dell maskin og trenger support på den.

Jeg ser for meg at de stiller strengere krav til språket den supporten ansatte i bedriften får, enn den de tilbyr sine privatkunder.
Vis hele sitatet...
Nei, siden jeg jobber innenfor bedrift og MC-support snakker jeg kun om det området.
Nå varierer det jo fra bedrift til bedrift.

Jeg var selv i intervju hos Dell for å sitte på supporten deres, men før ansettelsesrunden var ferdig fikk Dell økonomiproblemer i Europa og fikk ikke lov til å ansette noen på noen måneder.

Men dette senteret lå i Sverige, og det er vel dyrere å ha hovedkontor her enn i Dublin. Irland har vel tilbudt skattelette for store bedrifter for å ha hovedkontorene i Europa her. Irland har jo ingen naturressurser, så det er gjennom denne type bedrifter at de fikk sin økonomiske vekst, som nå dessverre ikke er så bra lenger.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Nå varierer det jo fra bedrift til bedrift.

Jeg var selv i intervju hos Dell for å sitte på supporten deres, men før ansettelsesrunden var ferdig fikk Dell økonomiproblemer i Europa og fikk ikke lov til å ansette noen på noen måneder.

Men dette senteret lå i Sverige, og det er vel dyrere å ha hovedkontor her enn i Dublin. Irland har vel tilbudt skattelette for store bedrifter for å ha hovedkontorene i Europa her. Irland har jo ingen naturressurser, så det er gjennom denne type bedrifter at de fikk sin økonomiske vekst, som nå dessverre ikke er så bra lenger.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg gjerne om 2-3-4 linje uansett.

calltaker og førstelinjes jobb kan jo utføres av en tam apekatt med øyekatarr, så lenge det er en person som snakker morsmålet og logger casen på gebrokken engelsk går det videre til folk som har peiling.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Det varierer veldig fra team til team. Det teamet jeg satt på måtte vel helst ha løst saken innen 5min fra første samtale, eller logget saken og sendt den videre til 2. linje. Vi kunne se telefonkøen på en tavle på veggen, og hvor lenge den som hadde sittet lengst i kø hadde ventet. Her hadde vi en maks tid på 2min før det gikk negativt utover statistikken vår.

Nå skal det også sies at det teamet jeg satt på hadde ganske greie regler når det gjaldt tidsfrister, et av teamene på bygget hadde maks tid i kø på 20 sekunder.

Men det var mange samtaler jeg brukte mye lenger tid på enn 5 minutter, og vi fikk aldri tilsnakk for det. Det viktigste var at vi fikk gode tilbakemeldinger fra kundene på arbeidet vi utførte. Som regel er det ikke noe problem å holde seg innenfor tiden, da de fleste feilene har du sett før, eller så har teamene en database der du kan søke opp feilmeldinger, og finne løsningsguider.

Men skal jeg tippe tror jeg rundt 3-5min pr samtale er ønsket, men skikkelige sjefer vet selv at det kan ta noe mer tid. Men klart, hvis én person har et snitt på 15min pr samtale, så er det kanskje noe som de må ta tak i. =)



Men er dette for ansatte i Dell, eller privatkunder som har kjøpt en Dell maskin og trenger support på den.

Jeg ser for meg at de stiller strengere krav til språket den supporten ansatte i bedriften får, enn den de tilbyr sine privatkunder.
Vis hele sitatet...
Er personalomsetningen stor på disse jobbene(1.linjesupport)i så fall større enn på tilsvarende arbeid i Norge?

Hvor lang innkjøringsperiode kan man eventuelt regne med å få før man MÅ prestere bra?Noen spesiell bakgrunn man ikke kan være foruten før man i det hele tatt kan vurdere en sånn jobb?

Får vel prøve noe annet da 5 minutter snittid hørtes for strengt ut for meg.
Sitat av villniss Vis innlegg
Er personalomsetningen stor på disse jobbene(1.linjesupport)i så fall større enn på tilsvarende arbeid i Norge?

Hvor lang innkjøringsperiode kan man eventuelt regne med å få før man MÅ prestere bra?Noen spesiell bakgrunn man ikke kan være foruten før man i det hele tatt kan vurdere en sånn jobb?

Får vel prøve noe annet da 5 minutter snittid hørtes for strengt ut for meg.
Vis hele sitatet...
Snakker vi calltaker \ førstelinje trenger du bare være gammel nok til å flytte hjemmefra vanligvis, og kunne skrive på et tastatur og gjør oppgaver deretter også.

Personalomsetningen går jeg ut ifra at du mener flyt av folk inn og ut i bedriften.
I min erfaring varer folk 4-12 måneder i snitt før de slutter, ofte fordi slike jobber ikke er spesielt givende og fordi de skal videre til neste destinasjon for å "oppdage" verden.
Har en kompis som har jobbet med callcenter i Dublin. Han har utelukkende positive tilbakemeldinger og har aldri snakket om dårlig råd o.l Når vi snakker om gode opplevelser er det ofte episoder fra det utrolige utelivet eller vennene fra callcenteret han snakker om. I tillegg til at du kommer til å ha en opplevelse for livet så vil du også ha noe på CV'en som skiller seg ut og det kan gjøre at du heller får den godt betalte jobben senere.

Har selv gått på internasjonal skole ett år i Belgia og utveksling ett år i USA. Utrolige opplevelser, venner for livet fra hele verden i tillegg til at det alltid får positiv oppmerksomhet ved intervjuer.

Absolutt å anbefale!
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
calltaker og førstelinjes jobb kan jo utføres av en tam apekatt med øyekatarr, så lenge det er en person som snakker morsmålet og logger casen på gebrokken engelsk går det videre til folk som har peiling.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å være frekk mot dem som sitter på 1. linje. Hvis du har såpass dårlig oppfatning av dem som velger å jobbe der, så får det være din business.

Som sagt varierer det fra bedrift til bedrift. Jeg kjenner fortsatt mange som sitter på 1. linje i Dublin på norske team, og i følge dem er det fortsatt behov for flere nordmenn.

Alle kan ta i mot en samtale, og logge saken videre til 2. linje, men målet er jo ikke å gi flest mulig saker til 2. linje, men å løse det der og da. Du får opplæring før du setter deg ned og tar samtaler, og det kreves at du faktisk løser saker.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Trenger ikke å være frekk mot dem som sitter på 1. linje. Hvis du har såpass dårlig oppfatning av dem som velger å jobbe der, så får det være din business.

Som sagt varierer det fra bedrift til bedrift. Jeg kjenner fortsatt mange som sitter på 1. linje i Dublin på norske team, og i følge dem er det fortsatt behov for flere nordmenn.

Alle kan ta i mot en samtale, og logge saken videre til 2. linje, men målet er jo ikke å gi flest mulig saker til 2. linje, men å løse det der og da. Du får opplæring før du setter deg ned og tar samtaler, og det kreves at du faktisk løser saker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke en dårlig oppfatning av folk som jobber der, jeg har jobbet der selv, og vet kravene som stilles til disse menneskene.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har ikke en dårlig oppfatning av folk som jobber der, jeg har jobbet der selv, og vet kravene som stilles til disse menneskene.
Vis hele sitatet...
Og da kan du bekrefte at det gjelder for absolutt alle bedrifter?
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Og da kan du bekrefte at det gjelder for absolutt alle bedrifter?
Vis hele sitatet...
Det gjelder for de bedriftene jeg kjenner til og kjenner folk som jobber i ja.
Vilken type problemer skal 1.linjessupporten klare selvstendig?
Sitat av villniss Vis innlegg
Vilken type problemer skal 1.linjessupporten klare selvstendig?
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt an på selskapet, men f.eks :

Kunde:
"Jelp jei får op en feijlmelding om att batteriet på rajdkåntrollern er død"
Førstelinje:
"Oppgrader firmware på RAID-kontrolleren, dette er en kjent feil"

Neste dag
Kunde:
"Tussen tak, det fungerte shempebra, nå er batterie ok ijen".
Sitat av villniss Vis innlegg
Vilken type problemer skal 1.linjessupporten klare selvstendig?
Vis hele sitatet...
Logonproblemer, generelle feilmeldinger i programmer, printerproblemer, mail, osv. Tror ikke det er noen direkte fasit her. De fleste feilene du kommer borti har teamet ditt nok en dokumentasjon på hvordan du skal løse. Det er også fullt mulig å be personen du snakker med vente litt mens du hører med en av kollegene dine om tips.

Du sitter nok også med en felleschat med de andre på teamet ditt der du alltid kan snakke med de på teamet mens du er i samtale. Dette var gull verdt hos oss.

Det er litt stressende når du begynner å ta samtaler for første gang alene, men du blir fort vant til det, og du lærer deg de vanlige feilene relativt kjapt.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Logonproblemer, generelle feilmeldinger i programmer, printerproblemer, mail, osv. Tror ikke det er noen direkte fasit her. De fleste feilene du kommer borti har teamet ditt nok en dokumentasjon på hvordan du skal løse. Det er også fullt mulig å be personen du snakker med vente litt mens du hører med en av kollegene dine om tips.

Du sitter nok også med en felleschat med de andre på teamet ditt der du alltid kan snakke med de på teamet mens du er i samtale. Dette var gull verdt hos oss.

Det er litt stressende når du begynner å ta samtaler for første gang alene, men du blir fort vant til det, og du lærer deg de vanlige feilene relativt kjapt.
Vis hele sitatet...
Dette høres da ut som førstelinjesupport mot spesifikke enkle selskap kontra generell bedriftssupport.

Ser at mye av dette flyttes mer og mer ned til østblokkland for å spare kost.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Dette høres da ut som førstelinjesupport mot spesifikke enkle selskap kontra generell bedriftssupport.

Ser at mye av dette flyttes mer og mer ned til østblokkland for å spare kost.
Vis hele sitatet...
Nå består det meste av 1. linjesupport jeg kjenner til i Dublin mot spesifikke selskap.

IBM har mange team, men du sitter på et team for én kunde, altså én enkelt bedrift i Norge og hjelper kun ansatte i den bedriften. Vi ga ikke support til ansatte i IBM. Jeg satt på supporten til Nordea f.eks.

Og av inntrykket jeg får av de jeg kjenner som jobber i andre callcenter i Dublin, så er det det samme de stedene og.
Sitat av Hansiman Vis innlegg
Nå består det meste av 1. linjesupport jeg kjenner til i Dublin mot spesifikke selskap.

IBM har mange team, men du sitter på et team for én kunde, altså én enkelt bedrift i Norge og hjelper kun ansatte i den bedriften. Vi ga ikke support til ansatte i IBM. Jeg satt på supporten til Nordea f.eks.

Og av inntrykket jeg får av de jeg kjenner som jobber i andre callcenter i Dublin, så er det det samme de stedene og.
Vis hele sitatet...
HP f.eks har ingen slik direktekundesupport, generell support mot alle kunder og ingen support mot sluttkunder i irland.

Denne supporten ligger enten i østblokkland eller asia.

Dell er vel også flyttet ut av Irland for tiden og MS-support gjøres vel heller ikke derifra lengere (iallefall er mange av avdelingene lagt ned).
Ser at mange anbefaler sån jobb her i tråden,men mest som en utenlandsopplevelse,og ingen virker å ha fortsatt en lengre periode i dette arbeidet.Om man allerede har bott utenlands en periode er det da fortsatt å anbefale?
Ser også ut som lønnen ligger i området 20000 euro/år, da er det jo ikke mulighet å spare opp penger heller..
Jeg vurderer noe sånt også. Hvor bør jeg begynne å lete etter jobb?
Sitat av villniss Vis innlegg
Ser at mange anbefaler sån jobb her i tråden,men mest som en utenlandsopplevelse,og ingen virker å ha fortsatt en lengre periode i dette arbeidet.Om man allerede har bott utenlands en periode er det da fortsatt å anbefale?
Ser også ut som lønnen ligger i området 20000 euro/år, da er det jo ikke mulighet å spare opp penger heller..
Vis hele sitatet...
Nåja....

Jeg tjente som sagt 24000 euro per år, etter skatt (som var 7% når jeg bodde der) hadde jeg mye mer til overs enn når jeg tjente 250.000 som minstelønn i kommunen i norge, og da hadde jeg høye boutgifter (på dette tidspunktet kostet et 20m2 rom i et 150 år gammelt hus 550€ per måned).

Jeg kjøpte meg typ 5 DVDer i uken, spiste ute bortimot hver dag, var på pub tre-fire dager i uken og tok taxi dit jeg skulle, så pengene var ikke noe problem.

Sitat av connubialis Vis innlegg
Jeg vurderer noe sånt også. Hvor bør jeg begynne å lete etter jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg fant stillingen på NAV, men når det gjelder Irland er det så mange rekrutteringselskaper at du får tilbud på dagen om du vil.

Jobs in ireland + google kommer du veldig langt med.
Det var en bruker her som refererte meg til jobb ved callcenter i Dublin, for ca 6 uker siden. Naa har jeg v@rt her i over tre uker, og jeg stortrives.
Sist endret av Foretningssans; 10. november 2011 kl. 17:40.
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Det var en bruker her som refererte meg til jobb ved callcenter i Dublin, for ca 6 uker siden. Naa har jeg v@rt her i over tre uker, og jeg stortrives.
Vis hele sitatet...
Hva er lønna der? hvilke forkunnskaper(om noen) kreves for å jobbe/søke jobb der? Må man være rask på tastaturet?
Ingen forkunnskaper, er en fordel og v're litt teknisk og kjapp paa tastaturet, men ingen krav. Lønna her er iv'rtfall rundt 185000 kr.
Sitat av Foretningssans Vis innlegg
Ingen forkunnskaper, er en fordel og v're litt teknisk og kjapp paa tastaturet, men ingen krav. Lønna her er iv'rtfall rundt 185000 kr.
Vis hele sitatet...
Hvor mange samtaler må man besvare på en normal dag?Dvs løse problemet selv uten å sende det videre i systemet? Er noen kunder vanskelige å ha med å gjøre?
Er det noen firmaer som også har andre arbeidsoppgaver enn bare å sitte i telefonen da man er i supporten? Er det stor omsetning på folk?
Man har program som guider deg igjennom det og lose problemer, hva slags software varierer fra selskap til selskap. Er det ting man ikke klarer saa forer man det hoyere opp i systemet. Det er alltid kunder som er vanskelig og ha med og gjore, alltid. Arbeid paa callcenter gar i og ta telefoner; mail etc. Og samtaler per dag varierer, alt ifra 30 til 70. + -
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan er det med ferie og arbeidstid der borte? Er det snakk om 8-16 og 5 ukers ferie. slik som her i norge?

bump titegnjessie.
Sitat av villniss Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kult.

En persons dårlige erfaring, dersom det hadde vært relevant kunne jeg levert positive erfaringer til deg fra omtrent 50 mennesker fra forskjellige land.

Sitat av Waffaz Vis innlegg
Hvordan er det med ferie og arbeidstid der borte? Er det snakk om 8-16 og 5 ukers ferie. slik som her i norge?

bump titegnjessie.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke på de opparbeidede feriene, men man har fri på norske helligdager + eventuelle irske bank holidays.

Mao dobbelt opp med fridager.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Veldig OT i denne tråden, men ser at det begynner å dukke opp norske IT-supportjobber i ROMANIA
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fant denne enkle kostnads- og lønnsoversikten for etablering av callcenter og lønner for IT-ansatte for Romania:
https://docs.google.com/viewer?a=v&q...LgFLrfxz9fE_-w

Finnes det noe liknende dokument med oversikt hva ansatte koster for firmaer i Irland?

Går man til avsnittet People i linken oven sammenlignes rumenske kontra indisk ansatte:
"Cheap and provide good performance(in India only cheap)"
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lurer på hvor mye penger man bør ha med seg over sjøen?
Man må jo ha depositum+en mnd leie, i tillegg til å overleve først måneden. Vil 15 000 da holde? Og er det enkelt og skaffe seg bolig kjapt?

Har et lite tilbud på trappene hvor jeg får hotell de første 5 dagene, deretter må jeg selv sørge for et sted og bo.
Jeg fikk tilbud om å jobbe 1linjesupport hos HP, takket i utgangspunktet ja, men fikk revurdert dette, så sa at jeg ikke ønsket jobben likevel, jeg ville heller jobbe direkte med linuxservere og holde på fysisk med serverne.

Litt senere ringte de meg og villa ha meg til å jobbe med linuxservere, med høyere lønn og ingen telefonsupport
...som jeg takket nei til.
i dag angrer jeg.
Sist endret av RandomiZed; 16. april 2012 kl. 12:18.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Lurer på hvor mye penger man bør ha med seg over sjøen?
Man må jo ha depositum+en mnd leie, i tillegg til å overleve først måneden. Vil 15 000 da holde? Og er det enkelt og skaffe seg bolig kjapt?

Har et lite tilbud på trappene hvor jeg får hotell de første 5 dagene, deretter må jeg selv sørge for et sted og bo.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde 20k med meg over, bodde på hotell i en uke før jeg fant sted å bo.

Vet ikke hvordan husleiene og ledigheten av leiligheter er der nå, men når jeg bodde der var det vanskelig å finne noe til under 700€ per måned, selv betalte jeg 525€ per måned for ett rom i et hus jeg delte med 6 andre.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg hadde 20k med meg over, bodde på hotell i en uke før jeg fant sted å bo.

Vet ikke hvordan husleiene og ledigheten av leiligheter er der nå, men når jeg bodde der var det vanskelig å finne noe til under 700€ per måned, selv betalte jeg 525€ per måned for ett rom i et hus jeg delte med 6 andre.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer er ikke så mye forandret på dette, har nettopp flyttet hjem derifra og det ligger på mellom 600 - 800 euro i hus leie hvis du deler en leilighet eller hus.

er ganske lett og finne seg et sted og bo der nå da det er en del som har flyttet ut av landet pga finanskrisen der nede.

daft er en side du kan bruke til og finne ledige steder og bo
Sitat av knutazz Vis innlegg
Dette stemmer er ikke så mye forandret på dette, har nettopp flyttet hjem derifra og det ligger på mellom 600 - 800 euro i hus leie hvis du deler en leilighet eller hus.

er ganske lett og finne seg et sted og bo der nå da det er en del som har flyttet ut av landet pga finanskrisen der nede.

daft er en side du kan bruke til og finne ledige steder og bo
Vis hele sitatet...

Du som nettopp har vært i Dublin... Hva lå lønnen din på? Levde du greit?

Har fått et tilbud på 21k i året. Men det er ikke mer enn ca 1,4k i mnd om man regner med 20% skatt. Lever man greit på 700 euro i måneden ellers?

Regner med at de generelle prisene har gått opp siden Atx var der borte for 5-6 år siden...?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Du som nettopp har vært i Dublin... Hva lå lønnen din på? Levde du greit?

Har fått et tilbud på 21k i året. Men det er ikke mer enn ca 1,4k i mnd om man regner med 20% skatt. Lever man greit på 700 euro i måneden ellers?

Regner med at de generelle prisene har gått opp siden Atx var der borte for 5-6 år siden...?
Vis hele sitatet...
Jeg tjente 22.000€ i året når jeg jobbet der, og da betalte jeg vel 7% skatt, hadde iallefall mye mer å rutte med per måned enn jeg hadde i norge med 250.000 i året.
Har nå fått et tilbud også fra IBM på 1k euro mer i året.
Har lest litt dårlige ting angående IBM, men i de fleste tilfeller tror jeg det har vært snakk om skottland. I dette tilfellet er det IBM vs HP.

Noen som har erfaringer fra IBM i Dublin, eller evt IBM OG HP? Ser at du Atx har gode erfaringer med HP. Men har du vært borti IBM?