Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3210
Heia, hvorfor er det ikke ett eget psykiatri panel her?
Nå vet jeg man kan bruke doktor online å andre nettsider, men siden rus og psykiatri går hand i hand så har det passet fint her på freak.
Derfor.

Sitat av Regler for bruk av nettstedet - Andre retningslinjer for bidrag
Hvis svaret kan finnes umiddelbart i google, eller hvis spørsmålet kun kan besvares av fagfolk etter individuell vurdering (for eksempel en lege), så er temaet uønsket her hos oss.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Derfor.
Vis hele sitatet...
Psykiatri? Hvis svaret kan finnes umiddelbart i google? hahahaha nå lo jeg god
Sitat av PsuedoVitenskap Vis innlegg
Psykiatri? Hvis svaret kan finnes umiddelbart i google? hahahaha nå lo jeg god
Vis hele sitatet...
"eller besvares av fagfolk etter individuell vurdering (for eksempel en lege)".

Det er nok enkelt og greit ikke ønsket at folk skal leke leger og stille diagnoser her inne.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Feil råd kan være livsfarlige, og svært, svært, svært få her er kvalifiserte til å gi noen. Selv om man var kvalifisert ville det vært en dårlig idé å faktisk rote med sånt over internett. Det kan ikke erstatte "ordentlig" kontakt med helsevesen.

Jeg har sett folk bedt folk midt i depressive episoder å droppe medisinering fordi de mener trening er svaret - et eget forum er vel egentlig å innby mer til den slags.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Da har du missforstått hva et forum er for, vi har aldri vært her for å erstatte proffesjonelle råd:
Freak er ikke kvalifisert helsepersonell
Tja... folk spør om detaljerte råd for selvmedisinering med lovlige og ulovlige medikamenter her, er det noe tryggere enn å spørre om tips til hvordan å takle depresjon? Det er forskjell å be noen sette diagnose eller komme med bastante medisinske uttalelser, og å ønske generelle innspill fra andre med liknende erfaringer. Hvis det skal være uønsket så er det ganske mye her inne som burde vært forbudt.
Sist endret av *pi; 26. mai 2020 kl. 01:54.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av *pi Vis innlegg
Tja... folk spør om detaljerte råd for selvmedisinering med lovlige og ulovlige medikamenter her, er det noe tryggere enn å spørre om tips til hvordan å takle depresjon? Det er forskjell å be noen sette diagnose eller komme med bastante medisinske uttalelser, og å ønske generelle innspill fra andre med liknende erfaringer. Hvis det skal være uønsket så er det ganske mye her inne som burde vært forbudt.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk i mot reglene og vi setter pris på om folk rapporterer slike innlegg.

Linjen går ved erfaring og anbefaling: Man kan spørre om andres erfaringer med visse medikamenter eller behandlinger men ikke om råd til selvmedisinering/selvdiagnosering.
På samme måte er tips til å takle en depresjon helt innafor, men at vi skal ha et slags psykologisk diagnosering fra brukere blir noe helt annet.
Sist endret av Dodecha; 26. mai 2020 kl. 02:06.
Lvl 5 Taskenspiller
Det er en ganske relevant avstand mellom en arena for å stille spørsmål om rusmidler/medikamenter
og et psykiatri-panel. Her inne får man mer eller mindre kvalifiserte svar fra mer eller mindre kompetente freaks.
Er det ønskelig med et panel for å få faglig bistand innen psykiatri finnes det andre arenaer som egner seg bedre.
Sitat av *pi Vis innlegg
Tja... folk spør om detaljerte råd for selvmedisinering med lovlige og ulovlige medikamenter her, er det noe tryggere enn å spørre om tips til hvordan å takle depresjon? Det er forskjell å be noen sette diagnose eller komme med bastante medisinske uttalelser, og å ønske generelle innspill fra andre med liknende erfaringer. Hvis det skal være uønsket så er det ganske mye her inne som burde vært forbudt.
Vis hele sitatet...
Forumets brukermasse er jo lekfolk og ikke fagfolk så er vel greit nok at de trekker grensen en plass? Må likevel si at jeg har fått mange gode tips her om hvordan jeg kan forsøke å takle mine skavanker på en bedre måte. Men når folk står i en akutt krise så bør de jo snakke med fagfolk. Etter en "tur på service og justering" så er de kanskje også bedre rustet til å lese slike råd som tips og ikke som fasit?
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Det er en ganske relevant avstand mellom en arena for å stille spørsmål om rusmidler/medikamenter
og et psykiatri-panel.
Vis hele sitatet...
Nei et panel, med utvalgte freaks som opptrer som eksperter, det går jo selvsagt ikke an. Jeg tenkte vel heller han mente et eget underforum, at det bare var et rart ordvalg. Det har vært etterspurt før, av folk som synes det blit litt vel depressivt med så mye psyke over hele forumet.

Ikke at det er noe viktig for meg, men jeg ser ikke hvordan et underforum om psykiatri er noe mindre forsvarlig enn et om rus. Men det er sikkert andre gode grunner til å la være, det skal jo modereres også. Man tiltrekker seg nødvendigvis mer av et tema når man har et eget underforum.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forumets brukermasse er jo lekfolk og ikke fagfolk så er vel greit nok at de trekker grensen en plass?
Vis hele sitatet...
De er lekfolk på medikamenter også, det hindrer dem ikke i å svare på detaljerte spørsmål om doseringer, blandinger, virkninger, bivirkninger og administrasjonsmetoder som om de var kjemikere og/eller rampete helsesøstre.
Sist endret av *pi; 26. mai 2020 kl. 02:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hehe Rampete helsesøstre
Hehe der fikk du direkte påvirkning på min psyke, nå kan jeg ta kvelden etter en god latter.

Det var vel slik at når freak starter med knarkforumdelen så var det pga at det var stort behov fra brukere å få råd om hvordan minimere risiko og det var kanskje ikke mange andre gode kilder for slik info den gang? Tror jeg leste noe slikt en gang i en diskusjon om hvorfor rusforumet ble slik det er.
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tenkte vel heller han mente et eget underforum, at det bare var et rart ordvalg. .
Vis hele sitatet...
Underforum var det jeg mente ,takk. Folk flest har jo psykiske lidelser og forskjellige diagnoser, kunne vært fint å delt egne historier og diverse mestringsstrategier.
Jeg føler at det faktisk er en betydelig forskjell på rusmiddelseksjonen og en eventuell psykiatri-seksjon. Ved rusmiddelseksjonen så nytter forumet en samfunnstjeneste ved å tilby skadereduksjon, mye fordi det er strenge regler tilknyttet hva man kan si og gjøre ved dette underforumet. Jeg synes at det blir rart å skulle sammenlikne skadeforebygging ved rusmiddelveiledning med råd innenfor psykiatrien. Når noen spør om konkrete forslag hva det gjelder rusmidler så er det vel greit at de kan få svar ifra et moderert forum når det ellers er ganske sparsomt med konkrete tips å få. Når det gjelder psykiatri så er det jo lov å ta opp diverse problemstillinger en kan ha i livet sitt under generell debatt, og for mer seriøse henvendelser så finnes det svært gode tilbud for å snakke med profesjonelle behandlere - noe som er å foretrekke langt mer enn å heller satse på et nettforum.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg synes man på lang vei gir, og mottar sånne råd allerede, derav min første kommentar. Viktig å forstå at bare helsevesenet har ansvar for å opptre som helsevesenet, det alle andre gjør er å prøve å hjelpe etter beste evne, uten å påstå å være fagpersoner, dokumentere credentials og holde seg til en helsefaglig rolle og etikk som en profesjonell.

Man kan gjerne krangle med innholdet og resultatet, men det blir også en underlig affære, der ufagpersoner skal overprøves av andre ufagpersoner. Og der "noen" sånne psykiatriske tilbakemeldinger og tråder blir stående fordi de ikke er kvalifisert nok, mens andre blir kvelt eller moderert, som i seg selv også vil være en kilde til frustrasjon.

Tenker det er bedre å forbigå dette i all stillhet, enn å faktisk undersøke hvordan man kunne vinklet en del av diskusjonene her inne, og hva slags potensiale for inngripen, skade og endring både tema og innhold kan ha. Da ville en del falt under det som hevdes være så forbudt og så dypt problematisk.

Underforstått, så er det to ting jeg også får lyst å legge til. Det er familie, venner og omverden som er helsevesen for veldig mange, flest timer av dagen, flest dager av året. Og det er også veldig mange som kommer her med problemstillinger de ikke nødvendigvis VIL dele med helsevesen på det stadiet de deler. Akkurat den siste gruppas nytte av å ta opp både problemstillinger knyttet til typisk psykatri, og hvorvidt det inngår i en naturlig refleksjonsprossess for dem, er det vanskelig å kimse av.
Sist endret av meaculpaUIO; 26. mai 2020 kl. 09:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av makkalatte Vis innlegg
rus og psykiatri går hand i hand så har det passet fint her på freak.
Vis hele sitatet...
Det er mange tråder på rusmiddelforumet som handler som folk som har psykiske problemer, det betyr ikke at de går hånd i hånd.

Noen sliter med begge deler hver for seg, eller i kombinasjon.

Derfor synes jeg vi skal la de som spør om råd i rusforumet skal selv være klar over sin egen psykiske situasjon før de ber om råd.

Jeg må bare nevne som nevnt tusen ganger før, er du i tvil om egen, eller andres sikkerhet, henvend dere til profesjonell hjelp.

Alle her kan komme med tips, men det er ingen garanti for akkurat deg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg synes man på lang vei gir, og mottar sånne råd allerede, derav min første kommentar. Viktig å forstå at bare helsevesenet har ansvar for å opptre som helsevesenet, det alle andre gjør er å prøve å hjelpe etter beste evne, uten å påstå å være fagpersoner, dokumentere credentials og holde seg til en helsefaglig rolle og etikk som en profesjonell.

Man kan gjerne krangle med innholdet og resultatet, men det blir også en underlig affære, der ufagpersoner skal overprøves av andre ufagpersoner. Og der "noen" sånne psykiatriske tilbakemeldinger og tråder blir stående fordi de ikke er kvalifisert nok, mens andre blir kvelt eller moderert, som i seg selv også vil være en kilde til frustrasjon.

Tenker det er bedre å forbigå dette i all stillhet, enn å faktisk undersøke hvordan man kunne vinklet en del av diskusjonene her inne, og hva slags potensiale for inngripen, skade og endring både tema og innhold kan ha. Da ville en del falt under det som hevdes være så forbudt og så dypt problematisk.

Underforstått, så er det to ting jeg også får lyst å legge til. Det er familie, venner og omverden som er helsevesen for veldig mange, flest timer av dagen, flest dager av året. Og det er også veldig mange som kommer her med problemstillinger de ikke nødvendigvis VIL dele med helsevesen på det stadiet de deler. Akkurat den siste gruppas nytte av å ta opp både problemstillinger knyttet til typisk psykatri, og hvorvidt det inngår i en naturlig refleksjonsprossess for dem, er det vanskelig å kimse av.
Vis hele sitatet...
Tror din første kommentar må ha blitt moderert vekk for jeg ser den ikke?

Psykiatri som tema burde kanskje ikke vært off-topic og forbudt helt egentlig? Realiteten er jo at svært mange i løpet av livet vil ha en eller flere perioder der de vil eller bør ha et møte med psykiatrien. Og er det ikke nok stigma og tabu rundt psykisk helse allerede egentlig?

Kanskje burde freak slå et slag for mer åpenhet rundt psykisk helse?

Det er greit at folk ikke kan få hverken en medisinsk diagnose, konkrete livsregler eller en ferdig oppskrift på hvordan de skal leve livet sitt. Men kanskje er det noe med få startet selve prosessen som kan bidra positivt?

Jeg mener for folk som ikke har vært innen psykiatrien tidligere kan veien til å be om hjelp være både lang og tung og full av skam og mindreverdighet. Og altfor mange kommer aldri i mål og ber om hjelp. Det ser vi blant annet på selvmordstallene.

Kanskje må vi akseptere en viss "lekmannsterapi" her, der vi får stole på at majoriteten av svarene vil mane til å gå til fagfolk eller i det minste at de bidrar med positive tilsvar som viser den som sliter at andre også står i samme dritten. Det kan bidra til å normalisere tilstanden, og gjøre det mindre farlig, skamfullt og nedverdigende å faktisk be om hjelp hos fastlege, legevakt el.

Kanskje kan også moderatorer være litt på i slike tråder å forsøke å unngå at ting går helt av skaftet i dårlige råd og ekstreme synsinger?

Prosessen med å be om hjelp må starte en plass. Og mange klarer ikke snakke hverken med lege, venner eller familie om hva de sliter med. Kanskje en anonym post på et forum faktisk er første steget for noen til å faktisk ta fatt i eget liv, til å faktisk våge å ta en samtale med legen sin, be om hjelp og si at de sliter. Selvmordstallene må ned, og kanskje kan freak bidra? Jo mer jeg tenker over saken så er det kanskje ikke ufint med et dedikert underforum. Det har jo vært script for å unngå å laste enkelte underforum, og folk må jo ikke klikke på tråder de ikke ønsker å lese.

Det handler kanskje ikke om å gi psykisk helsehjelp, diagnose eller konkrete livsråd til folk som sliter. Kanskje er det viktigste bare å bli hørt og sett, og få tilbakemeldinger fra medmennesker? Og et lite forsiktig dytt i riktig retning slik at det blir enklere å kontakte fagfolk, fastlege eller legevakten heller enn å gi opp å trekke billetten?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er ikke noe problem i og for seg å snakke om psykologiske og psykiatriske problemer man måtte ha, her - problemet er med å faktisk kunne få hjelp til det. Det er ikke mulig på et nettforum (eller i hvert fall ikke dette). Når man har et helt forum fullt av folk som ikke kan svare, blir diskusjonen nødvendigvis litt amputert. Det eneste rådet man stort sett er i stand til å gi er "jepp, lege/annet kvalifisert personell" før man begynner å gå på tynn is. Å utveksle erfaringer er det vel lite i veien for.

Når det er sagt, er det vel mer slik at det er en relativt liten andel tråder om psykologiske/-iatriske problemer som faktisk dukker opp her. Mange av dem hører logisk hjemme i rusmiddelforumene, fordi de omhandler rusmidler. De få som er igjen kan egentlig fint gå i Diskusjon uten at det renner over. Et eget subforum hadde ikke nødvendigvis skadd, men det hadde blitt jævlig tynt med aktivitet på det.

Som tidligere nevnt tror jeg man kunne hatt problemer med at folk ender opp med dårlige råd i en allerede sårbar posisjon. Ikke at det er umulig nå, men jeg tror det kan være noe vanskeligere å unngå den vinklingen på et dedikert underforum. Det er selvfølgelig bare en tanke.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke noe problem i og for seg å snakke om psykologiske og psykiatriske problemer man måtte ha, her - problemet er med å faktisk kunne få hjelp til det. Det er ikke mulig på et nettforum (eller i hvert fall ikke dette).
Vis hele sitatet...
Det kan være ganske uvurderlig hjelp å få tilsynelatende trivielle råd fra folk som har opplevd det samme. Selv har jeg økonomi til å skaffe meg god profesjonell hjelp, men har likevel hatt avgjørende nytte av subredditer for folk med samme diagnose og opplevelser. Å høre andre beskrive hvordan de opplever det, kjenne seg igjen, og også å få konkrete råd om behandlingsmetoder og egenbehandlingsmetoder, det kan være av uvurderlig verdi. Det kan gi innsikt å ta med seg i behandling eller være det som skal til for at du skjønner at du trenger og fortjener behandling.

Å få erfaringsbaserte råd om rusmidler her er viktig, fordi det får man ikke andre steder... vel, det er faktisk ikke alltid helt enkelt å få hjelp til psykiske problemer andre steder heller. Søk hjelp, ja. Hvor da, Erna? Hos en psyk.sykepleier i kommunen? På bup om et halvt år? Hos familien som er årsaken til problemene dine? Hos vennene du ikke har? For mange er kanskje et tilfeldig nettforum det eneste stedet noen gidder å høre på deg.

Ok, det var dagens rant. Som sagt, jeg ser personlig ikke behovet for et eget forum for psykiske problemer. Det skal tross alt modereres det også, og omfanget vil øke om man har et forum dedikert til det. Jeg kommer heller ikke til å gi tips om psykiske problemer mer hvis det ikke er ønskelig, utover "gå til legen". Men jeg kjøper faktisk ikke helt forklaringen om hvor farlig det er, når jeg ser hva som slenges rundt av rusrelaterte tips uten at noen leer et øyebryn.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg mener det var ganske klart hva jeg mente, selv om jeg muligens kunne ha ordlagt meg litt klarere i akkurat den setningen. Jeg sier eksplisitt at det ikke er noe galt i å dele erfaringer.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg mener det var ganske klart hva jeg mente, selv om jeg muligens kunne ha ordlagt meg litt klarere i akkurat den setningen. Jeg sier eksplisitt at det ikke er noe galt i å dele erfaringer.
Vis hele sitatet...
Ja, resten av ranten var ikke til deg, egentlig. Mer generell ranting. Det jeg svarte deg på var det at det ikke går an å få hjelp til sånt på et nettforum.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det er ikke noe problem i og for seg å snakke om psykologiske og psykiatriske problemer man måtte ha, her - problemet er med å faktisk kunne få hjelp til det. Det er ikke mulig på et nettforum (eller i hvert fall ikke dette). Når man har et helt forum fullt av folk som ikke kan svare, blir diskusjonen nødvendigvis litt amputert. Det eneste rådet man stort sett er i stand til å gi er "jepp, lege/annet kvalifisert personell" før man begynner å gå på tynn is. Å utveksle erfaringer er det vel lite i veien for.
Vis hele sitatet...
Forsøk å se på det som en "typisk førstelinje" framfor et sted for medisinsk veiledning og diagnoser. De på typiske førstelinjer kan ikke noe særlig men kan i det minste svare "hallo" og gi helt generelle råd "har du forsøkt å restarte"? eller sette deg over til en person som faktisk kan

Og kanskje er det faktisk medmenneskelighet det de virkelig trenger i en krise, eller langt nede i depresjonens sorte hull? At de endelig får tatt mot til seg å delt sine problemer - selv om det skjer anonymt kan kanskje være det som gjør at den som sliter faktisk klarer å gå videre med saken? Å ringe legevakten, gå til fastlegen etc. At det de virkelig trenger er forståelse, samt å høre fra andre som har vært der de er nå?

Når det er sagt, er det vel mer slik at det er en relativt liten andel tråder om psykologiske/-iatriske problemer som faktisk dukker opp her. Mange av dem hører logisk hjemme i rusmiddelforumene, fordi de omhandler rusmidler. De få som er igjen kan egentlig fint gå i Diskusjon uten at det renner over. Et eget subforum hadde ikke nødvendigvis skadd, men det hadde blitt jævlig tynt med aktivitet på det.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke det, har det vært forsøkt med et eget subforum på freak før? Er ikke utenkelig at det faktisk kunne bragt nye brukere inn heller. Googles boter kravler jo støtt her, så subforumet ville jo blitt indeksert.

Som tidligere nevnt tror jeg man kunne hatt problemer med at folk ender opp med dårlige råd i en allerede sårbar posisjon. Ikke at det er umulig nå, men jeg tror det kan være noe vanskeligere å unngå den vinklingen på et dedikert underforum. Det er selvfølgelig bare en tanke.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt, men jeg tror alternativet er værre. Heller noen dårlige råd og et forsiktig dytt for å kontakte fastlegen for å be om hjelp enn at folk ikke klarer å åpne seg og velger døden. Selv kjente ressurssterke mennesker kan få nok til tippe over, jeg tror vi fortsatt har for liten åpenhet om psykisk helse. Det er fortsatt for mye skam og tabu rundt det å be om hjelp og det må skje en endring på det. Heller enn å bare vente rundt på at andre skal starte med åpenhet så kunne jo faktisk freak valgt å være proaktiv og faktisk åpne døren litt på gløtt for at folk som sliter kan finne en plass å lufte ut, snakke med andre, høre åssen andre har kommet seg videre.

Jeg skjønner at det ikke er særlig sexy med et subforum for psykisk helse og at sikkert mange ville skydd akkurat den delen av forumet. Men selv om noen ville hatet det så kan de jo bare velge å ikke gå inn på den delen av forumet. Kanskje kjøre det scriptet som velger bort enkelte subforum? Det er 2020, vi bør vel alle forsøke å være mer inkluderende og ikke mindre?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg tror ikke man trenger å ha et eget forum for å kunne være åpne om ting, som jeg også mener jeg har vært ekstremt tydelig på. Jeg digger at du går rett forbi alt jeg sier til fordel for "det er {currentYear}" og å insinuere at jeg ikke er åpen/inkluderende nok.

For all del, jeg har null intensjon om å gjøre dette til min "hill to die on", jeg bare peker ut et par potensielle problemer. Lag gjerne det subforumet. Shit, lag fem.
så akkurat Bry-deg-undersøkelsen 2020 og den viser at det nå er flere enn normalt som sliter psykisk. Coronaisolasjon, økonomiske bekymringer fra permitterte, osv gjør at flere ryker på depresjoner. Kanskje viktigere nå enn tidligere å møte disse utfordringene. Vi har jo snakket om dugnad hele veien i forbindelse med Corona. Kanskje en liten forumdugnad med dedikert subforum for de som sliter er helt på sin plass?

Tror det er på tide å faktisk forsøke å åpne litt mer opp for psykisk helse her på bruket. Kan jo kjøre en test? Blir det bare rævva så er det ikke noe i veien for å gå tilbake til slik freak var før et eget psyk subforum?
Sist endret av _abc_; 28. mai 2020 kl. 20:16.